HS: Vaatteet paljastavat usein ihmisen luokka-aseman, vaikka sitä yrittäisi salata, kertoo tutkija – Tältä köyhyys näyttää ja tuntuu Suomessa
Voiko joku copypasteta artikkelin sisällön tähän?
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jo 18 kommenttia ihmisiltä, jotka joko luki artikkelin, mutta ei silti voi copypastettaa sitä tähän tai ei lukenut artikkelia ja vastaa lukematta.
http://www.hs.fi/elama/art-2000005101504.html
Mitäpä jos lukisit ihan itse alkuperäisen.
Ihan oikeesti nyt. Näin vieraantunut voi rikas olla köyhän arjesta. Eiköhän se olisi sitä "elämänhallinnan puutetta", jos maksaisin tuosta artikkelista.
Hei te jotka sanotte ettei ole varaa ostaa laatuvaatteita, tehkää kuten minä: ostan/huudan huuto.netistä tai ebaysta. Oon ostanut suurimman osan mun vaatteita sieltä. Laatumerkkejä vähänkäytettynä. Sellaisia jotka on olleet toisen ihmisen päällä kerran tai pari, aivan kuin uusia. Pesuun vaan ja käyttöön.
Se vanha sanonta muuten kuuluu kylläkin, että rumat ne vaatteilla koreilee, ei köyhät.
En harrasta vaatteilla koreilua, mutten myöskään pukeudu perunasäkkiin. Osa uutena, osa kirppikseltä. Sama juttu lapsen vaatteissa; löytyy Burberrysta (oli aito, ostin käytettynä varakkaalta tutulta) Cirafiin. Kunhan vaate on puhdas, ehjä ja sopiva, niin kelpaa minulle.
Edesmennyt isäni pukeutui aina todella "köyhästi", juurikin niihin vanhoihin verkkatakkeihin ja tennareihin. Mutta tilillä olikin sitten puolisen miljoonaa euroa...suhtautui vaatteisiin ns. pakollisena pahana eikä ollut kiinnostunut muiden mielipiteistä. Monesti sai huonoa kohtelua habituksensa vuoksi mutta ääni kellossa muuttui heti kun isä iski rahaa tiskiin (suosi käteistä). :D Nuorempana häpäsin häntä, nykyään muistelen lämmöllä näitäkin hetkiä.
Enemminkin eron huomaa siisti/likainen väliltä. Marketit täynnä näitä likaisissa, kissankarvaisissa lökäverkkareissa ja reinoissa tai talvicrokseissa. WT-sakkia. Voi sitä rennoissa vapaa-ajan vaatteissa olla jotka on puhtaat ja siistit, ainakin kun lähtee kotoa kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa olisin todellisissa ongelmissa, koska nykyiset farkkuni ovat siniset. Mihinkään jakkupukuun minulla ei ole varaa (olisi ammattini normivaatetus). Olen aina samoissa vaatteissa. Aina. Jos jotakin hajoaa niin pahasti ettei sitä voi korjata, joudun ostamaan uutta.
Älä osta uutta, käy kirppareilla! Nimenomaan ns. toimistovaatetta löytyy mielestäni yllättävän paljon hyväkuntoisena, ja paitapuserot, suorat housut, hameet ym. ovat yleensä sen verran klassisia, ettei haittaa vaikkei olisi ihan tämän tai viime vuoden mallistoa...
Jos tässä ketjussa kirjoitteleva asianajaja ei pysty pukeutumaan kunnolla niin se on kyllä oma moka. Juuri tilasin ulkomaisesta nettikaupasta siistin kotelomekon alesta 15 eurolla, normaalihinta 105 euroa. Toisesta nettikaupasta tilastin mustan hameen alesta kympillä ja neuletakin alla käytettävän pukeutumispaidan 5 eurolla.
Jos osaa käyttää nettiä, osaa ostaa halpoja mutta laadukkaita vaatteita nettikaupoista.
En ole rikas mutten köyhäkään. Mutta edes köyhänä opiskelijana en kulkenut ryysyissä vaikka siihen aikaan ei ollut nettiä, josta tilata halpoja vaatteita. Jahtaisin alennusmyyntejä ja kävin kirpputoreilla. Paras löytöni oli 10 markkaa maksanut mokkatakki joka kesti monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Enemminkin eron huomaa siisti/likainen väliltä. Marketit täynnä näitä likaisissa, kissankarvaisissa lökäverkkareissa ja reinoissa tai talvicrokseissa. WT-sakkia. Voi sitä rennoissa vapaa-ajan vaatteissa olla jotka on puhtaat ja siistit, ainakin kun lähtee kotoa kauppaan.
Niin siis mistä tiedät, että kaikki noin markettiin pukeutuvat ovat köyhiä? Myös rikas voi olla wt ja wt:sti pukeutuva, kun ei välitä miltä näyttää siellä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisimmekin tietää, mitä otsikko tarkoittaa, mutta köyhinä ei ole HS:n digilehden lukumahdollisuutta ja kukaan ei viitsi kopioida juttua tänne. .
digihesarin saa ilmaiseksi 2 viikoksi
Vierailija kirjoitti:
Minä, minä, minä, minä....
Kyllä, todella hämmentävää kuinka moni ei pysty keskustelemaan aiheesta yleisellä tasolla, vaan ainoastaan itsensä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa sanotaan, et köyhät ne vaatteilla koreilee.
No vain tässä ketjussa. Muuten se sanonta kuuluu, että rumat ne vaatteilla koreilee.
Mua ihmetyttää, ettei hiuksia ole vielä analysoitu tässä keskustelussa. En usko, että monellakaan rikkaalla nykypäivänä on kotivärjättyjä, kirjavia hiuksia, vaikka ei olisikaan kovin ulkonäkökeskeinen. Joko luonnolliset tai kauniisti värjätyt. Tietysti voi köyhälläkin olla kallis monivärjäys vaikka velaksi, mutta kampaamolaitettujen hiusten jatkuva ylläpito on aika kallista.
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä ketjussa kirjoitteleva asianajaja ei pysty pukeutumaan kunnolla niin se on kyllä oma moka. Juuri tilasin ulkomaisesta nettikaupasta siistin kotelomekon alesta 15 eurolla, normaalihinta 105 euroa. Toisesta nettikaupasta tilastin mustan hameen alesta kympillä ja neuletakin alla käytettävän pukeutumispaidan 5 eurolla.
Jos osaa käyttää nettiä, osaa ostaa halpoja mutta laadukkaita vaatteita nettikaupoista.
En ole rikas mutten köyhäkään. Mutta edes köyhänä opiskelijana en kulkenut ryysyissä vaikka siihen aikaan ei ollut nettiä, josta tilata halpoja vaatteita. Jahtaisin alennusmyyntejä ja kävin kirpputoreilla. Paras löytöni oli 10 markkaa maksanut mokkatakki joka kesti monta vuotta.
Netistä tilaaminen ei ole aina paras ja halvin vaihtoehto, vaikka vaatteet edullisia olisivatkin. Voit sovittaa vasta kotona, se on iso miinus etenkin jos palautuksesta joutuu maksamaan.
Bergrothin "nollatutkimus" näemmä toistelee sellaisia kuluneita kliseitä siitä, kuinka ulkoinen habitus ja sen yletön puunaaminen, laittaminen ym. jotenkin tekee ihmisestä laadukkaamman ja ylempitasoisen. Ei oikeastaan mitään uutta auringon alla. Täytyisi kuitenkin ymmärtää että tuollaisen jaarittelun ja pohdiskelun julkaiseminen "tieteen" nimissä ei tee muuta kuin vahvista ja validoi edelleen näitä "käsityksiä". Jotenkin hirvittää lukea tuollaista -> halvan näköiset vaatteet -> huono vartalo-> mielenterveysongelmainen ->tyhmä kouluttamaton ihminen ajatteluketjua. Joku täällä puhui "ylevästä tavasta kantaa vaatteita" noh se taas kuulostaa sellaiselta "tutkimukselta", jota olisi saatettu julkaista joskus 1880-luvulla...
Laadukkaasti pukeutuminen on TAITOLAJI, ei siihen välttämättä tarvita paljoa rahaa. Kirppareilta iäkäskin löytää laatua nykyään ja ketjutaloista löytyy arvokkaan näköisiä vaatteita kunhan osaa valita ja tuntee materiaalit ja itselle parhaimman tyylin. Palvelut taas ovat monestikin kalliita, esim säännöllinen ja hyvä kampaaja. Hippityyli..??!! Mikä vaihtoehto se edes on, en ymmärrä?
Kunhan ei talvella palele ja on aina vaihtovaatteet käytettävissä, asiat on ihan hyvin. 20 € kirpputorin toppatakki lämmittää yhtä hyvin kuin Måenklörin 1500 € takki. Etelän miehet pukeutuvat lähes aina hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ootte sitten helposti eliitin liean itse kaulaanne kietovia. Sanonta köyhät ne vaatteilla koreilee on eliitin argumentti sosiaalista nousua vastaan. Sen tarkoitus on leimata "uusrikkaat" eli omilla kyvyillään, ei perinnöllä, menestyneet mauttomiksi. Halventava sana "nousukas" kertoo juuri siitä että ei riitä että menestyy koska sinulla ei ole vuosisataista kulttuurista pääomaa, eli et hallitse tyylin ja etiketin kirjoittamattomia nyansseja - joista ei tietenkään välitä kuin vanha eliitti joka pelkää asemansa vuoksi. Koko erottelujärjestelmä on vanhan köyhtyvän aatelin luoma nousevaa porvaristoa vastaan.
Tässä sitten oikein peukutellaan iloisesti sanontaa: köyhät ne vaatteilla koreilee, mutta minua kuka sanonnan kirjoitin alunperin ketjuun, alapeukutetaan, koska sanonta ei ole muka oikein. ;D
Hyvä! Sinä perustelit sanonnan ja sen mistä se on lähtöisin ja todellakin vanha sanonta!
Täällä on niin nuoria keskustelijoita, että heille on tutumpia nuo uusio-sanonnat, jotka on väännetty alkuperäisestä toiseksi. :)
Tai sitten ei vaan ole historiasta tietoa mitä tulee köyhälistöön, työväkeen, nousukkaisiin ja varakkaisiin.
Mielenkiintoista. :)
Juu niin kuin radio Aallon Kimmo Vehviläistä luultiin kodittomaksi http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001948670.html
Ansiotulot Vehviläisellä 98 000 € vuonna 2015 http://www.mtv.fi/viihde/seurapiirit/artikkeli/han-on-radiojuontajien-t…
Missä historiassa artikkelin asiantuntija asuu? Nykyisin asusta ei voi päätellä enää yhtään mitään. Köyhäkin löytää merkkivaatteita kirpparilta puoli-ilmaiseksi ja rikas voi näyttää narkkarilta, jos vaatteet eivät kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Miesten puvusta voisi päätellä luokka-aseman, mutta kun Suomessa miehet ei käytä pukua töissä eikä vapaa-ajalla.
Tämän huomaa hyvin Piilaaksossa. Lähinnä matalasti koulutettu väestö käyttää pukuja
Tällä hetkellä halvimmat uudet kengät saa Zalandolta alle 6 eurolla. Kenkiäkin saa erittäin halvalla.