Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Vaatteet paljastavat usein ihmisen luokka-aseman, vaikka sitä yrittäisi salata, kertoo tutkija – Tältä köyhyys näyttää ja tuntuu Suomessa

Vierailija
24.02.2017 |

Voiko joku copypasteta artikkelin sisällön tähän?

Kommentit (586)

Vierailija
561/586 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaatetuksen kertoo jos pukeudun kuin punkkari tai heviäijä. Ilmeisesti sitä että olen yhteiskunnan ulkopuolinen jäsen jolla on jyrkät mielipiteet niin Suomen politiikasta, kuin kansanedustajista kuin hallituksen toimista ja olen varmaan myös köyhä. Sillä eihän kukaan normaali ihminen pukeudu kuin renttu.

Vierailija
562/586 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta miten ihmiset pukeutuu sen sijaan iltalehdet, Yle, hesari yms propaganda koneisto sais lopettaa valehtelun ja koko toimintansa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/586 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaatetuksen kertoo jos pukeudun kuin punkkari tai heviäijä. Ilmeisesti sitä että olen yhteiskunnan ulkopuolinen jäsen jolla on jyrkät mielipiteet niin Suomen politiikasta, kuin kansanedustajista kuin hallituksen toimista ja olen varmaan myös köyhä. Sillä eihän kukaan normaali ihminen pukeudu kuin renttu.

Kaskun jotkut ei sano putinistiksi ja Venäjän vakoojaksi 😂😂

Vierailija
564/586 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on siistit, lahjaksi saadut vaatteet joita huollan ja pidän hyvin ja joita en käytä koskaan kotona. Hiukset on pitkät, ne on helppo kammata siististi. En käytä itse vaatteisiin, enkä ulkonäköön rahaa, koska saan pelkän työmarkkinatuen. 

Vierailija
565/586 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei, vaan koska ovat sellaisia.  Suomalaiset ovat edelleen henkisesti luonnonlapsia, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. "

En näe asiaa samoin. Esim. miesten muoti Suomessa ei ole aina ollut mutkatonta ja nuorekasta. Tällaiset arvot tulivat meille valtavirtaan vasta kun Neuvostoliitto romahti 1991 ja moni suomalainen innostui liberaalista ajattelusta. Se taas on Yhdysvaltain populaarikulttuurin luomaa esimerkiksi miesten vaatetyylissä. 

Katso vanhoja Suomi-Filmi elokuvia: aivan amerikkalaistyylinen p o r v a r i l l i n e n pukeutuminen Helsingin parempiosaisilla. Ennen vanhaan oli kauhea tarve korostaa omaa erinomaisuuttaan (kuten nykyäänkin, mutta eri tavalla!)

Ylioppilaat pitivät lakkia koko kesän. Heh.

Nykyään pukeutuminen on h e t e r o geenisempää, melkein kaikki käy. Kunhan vaatteiden kantajalla riittää pokka.

Vierailija
566/586 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn töissä mutta vuokran ym kulujen jälkeen vaatteisiin ei käytännössä jää rahaa. Ostan uusia vaatteita n 2 krt vuodessa ja silloinkin useimmiten on kyse uusista alushousuista tai sukista hajonneiden tilalle. Huvikseni en osta vaatteita koskaan, en mitään muutakaan. Laskujen jälkeen tälle kuukaudelle jäi rahaa 340€. Olen hyvässä ammatissa ja erotun muista ammattikuntani jäsen

Osa lainauksesta leikkautuu, mutta en ihan ymmärrä sua tai miksi sinulla on hyvässä työssä noin kamalia pilalle virttyneitä ja reikäisiä vaatteita? Yhdet housut ja pilalle värjäytynyt kauluspaita ja neule, joissa reikiä? Ja työkaverit jakkupuvuissa? Mihin "laskuihin" kaikki rahat menee? Kävisit kirpparilta edes ostamassa siistit ja ehjät vaatteet -  ja oletko miettinyt, onko sulla psyykkinen puoli kunnossa, ei ole ihan tervepäistä toi sun touhu. 

Mulla on tosi pieni työkyvyttömyyseläke, mutta ikinä en liiku missään reikäisissä tai pilalle värjäytyneissä vaatteissa. Ostan kirpparilta ja ehkä kerran vuodessa tilaan Zalandosta alle 50 eurolla ja aina näytän ihan fiksulta, jos menen vaikka lääkäriin. Sulla saattaisi mieliala nousta, kun ostaisit ehjät, nätit vaatteet.

Vierailija
567/586 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloinen kirjoitti:

Ei mittatilausvaatteissa mitään logoja ole. Paidan saa alle satasella ja puvun muutamalla.

Pari tonnia maksoi viimeisin mittatilauspuku. Ei paha.

No ei todellakaan! Vähän yli kuukauden eläkkeeni.

Vierailija
568/586 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan tekoturkiksia ja minua luullaan köyhäksi.Minun esteettistä silmää miellyttää enemmän boheemisuus.Ysäri/nollari-,pukeutuminen.Missäs kaikki ihanat gootit ovat?

Vierailija
569/586 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua monokulttuuria!Tylsää!

Vierailija
570/586 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eläviä muistoja vuosien takaa, kun kaupoissa vartijat seurailivat tai myyjä tykkäsi kulkea järjestelemässä tuotteita sitä mukaa kun kuljin pitkin myymälää, tarjoamatta kuitenkaan apua. Silmälasiliikkeessä palvelu oli vihaista ja alentavaa, minulle vain lyötiin tarjouskehysten laatikko eteen ja myyjä marssi muualle. 

Rahaa minulla kyllä olisi ollut, mutta olin sairas ja tyylitajukin puuttui, joten näytin kai narkomaanilta tai joltakin. 

Vierailija
571/586 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on. Kyllä vassarin ja kokkarin tunnistaa kadulla. 

Vierailija
572/586 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on valinnanmahdollisuuksien puutetta. Se että ketjussa joku leveilee olevansa niin kiireinen ja rikas,,että käyttää vain tietynlaisia vaatteita ja halveksii muunlaisia ihmisiä on vain perus yritys erottautua itse parempana. Köyhyys on sitä, ettei ole varaa ja mahdollisuuksia valita.

Vierailija
573/586 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

APUA!

Menen vaatekauppaan ettei minusta luultaisi.

Tarkoititko kenties pikemminkin sanoa. että menet räätälille?

Vierailija
574/586 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään pitää asiallisia siistejä vaatteita. Jos joku ei niistä tykkää, se on hänen ongelmansa.

-Keski-ikäinen mies

Vierailija
575/586 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs j8s vaan sattuu viihtymään jonkun mielestä römppävaatteissa. Ei sitä omia mieltymyksiään ja vaatekaappia laiteta uusiksi jonkun ulkonäkö- ja vaatetusolettaman takia. Jos joku Gant tökkii persoonaa vastaan, niin se tökkii, jne.

Vierailija
576/586 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi Niklas Herlin pukeutui. 

Vierailija
577/586 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn töissä, mutta en osta marketista vatteita sen takia kun ne on kalliimpia kun esim. Sinsay tai New Yorker. Joskus oon ehkä jonkun neuleen marketista ostanut ja se ei ulkonäöllisesti eronnut mitenkään esim. lindexin neuleista.  Kuulostaa ehkä vähän keksityltä haastattelulta? Suomessa iso osa ihmisiä kulkee ties missä kauhtanoissa. En usko, että ketään kiinnostaa toisen vaatteet.

Vierailija
578/586 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos Espoon kansallispuku onkin nykyään HellyHansenin kuoritakki ja Peak Performancen huppari jotka laitetaan päälle kun mennään lauantaina ostoksille Isoon Omenaan.

Näin talvella saattaa wannabee-rikkaiden päällä nähdä jopa Peak Performancen untuvatakin jonka erottaa terveyssiteen muotoisesta tikkauksesta.

Varmin pikavipeillä kulisseja pystyssä pitävän persaukisen tunnusmerkki on tonnin kanadanhanhi joka pannaan päälle heti -1 asteessa kun lähdetään Lippulaivan kaltaiseen lähiöostariin notkumaan hieltä haisevan tulonsiirtorahvaan sekaan.

Vierailija
579/586 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn töissä, mutta en osta marketista vatteita sen takia kun ne on kalliimpia kun esim. Sinsay tai New Yorker. Joskus oon ehkä jonkun neuleen marketista ostanut ja se ei ulkonäöllisesti eronnut mitenkään esim. lindexin neuleista.  Kuulostaa ehkä vähän keksityltä haastattelulta? Suomessa iso osa ihmisiä kulkee ties missä kauhtanoissa. En usko, että ketään kiinnostaa toisen vaatteet.

"En usko, että ketään kiinnostaa toisen vaatteet."

Jos ketään ei kiinnostaisi toisen vaatteet, ei koko valtavaa vaateteollisuutta olisi. 

Vierailija
580/586 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Sanomissa oli joku päivä sitten koko aukeaman juttu helsinkiläisen indieväen pukeutumisesta. Ei näytä juuri eroavan siitä, miten humanistiopiskelijat pukeutuivat 80-luvun alussa: farkkuja, ruutupaitoja, huiveja kuluneita collegepaitoja.