Tuli mieleen tosta armeijaketjusta, että muistan aikoinaan kun itse olin armeijassa.. Se keskeyttäneiden määrä oli ihan tajuton ekan 2 viikon aikana.
Siis puhutaan kirjaimellisesti 1/3 osasta. Mitenhän se on nykypäivänä... Mä olin about 10v sit.
Kommentit (37)
Muistan alokaskauden jälkeen ku katoin ympärille ja mietin että missä kaikki on :D
-AP
Itse olin 1993. Tuolloin keskeytti ehkä 5 prosenttia ja näistä suurin osa joko oikeasti fyysisesti sairaita tai ihan rehellisesti hulluja (yksi esim puhui itsekseen ja ehti kuitenkin olla palveluksessa kaksi viikkoa). Ja tuohon aikaan armeija oli paljon v i t t u m a i s e m p i paikka kuin nykyään, mutta nuoriso oli kovempaa ja häpeä keskeytyksestä oli iso.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se on lähinnä leirikoulu jossa luetaan iltasatu, silloin karsiutui vassarinössöt jotka eivät pärjänneet ilman soittoa äidille joka ilta.
Vassarinössöt.... Nolo. KUKAAN ei puhunut politiikkaa intissä. Ei se edes kiinnosta 19-vuotiaita. Mutta hei, sä siis et ole nössö, vai? Mitä SÄ teit intissä? Letkuspede varmaan, korkeintaa keittäjä. No, kakases!
Vierailija kirjoitti:
Muistan alokaskauden jälkeen ku katoin ympärille ja mietin että missä kaikki on :D
-AP
Mikä varuskunta? Aselaji?
Tässä on nyt aika vahvasti epäuskottavuuden tuntua.
Skappareitten on varmaan vaikea toimia nykyisin kun ei tiedä mitä saa sanoa ja mitä ei nykyajan kakaroille :D
En muista yhtään keskeyttänyttä omalta ajaltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Miksi ihmeessä mä keksisin hatusta jotain tämmöstä? Mee muualle vikisee siitä :D
-Ap
Upinniemi 2/17 erästä n. 15% aloittaneista lopetti kahden viikon kuluessa palvelukseenastumispäivästä. Tämä oli jo otettu huomioon majoituksen mitoituksessa - tulevat ryhmänjohtaja-alikessut majoitettiin sosiaalitiloihin kunnes tupakapasiteettia vapautui.
Tilastot sanoo toista. Keskeyttäneitä on PALJON vähemmän kuin joka kolmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Miksi ihmeessä mä keksisin hatusta jotain tämmöstä? Mee muualle vikisee siitä :D
-Ap
Kusipäiset trollit nyt keksii mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Skappareitten on varmaan vaikea toimia nykyisin kun ei tiedä mitä saa sanoa ja mitä ei nykyajan kakaroille :D
Komppania, pyytäisin huomiotanne!
Voisitteko yhtävällisesti järjestyä riviin?
Suorittaisitteko ojennuksen?
Katsoisitteko eteen päin?
Huomatkaa, että tiukkaa, komentavaa sävyä pitää välttää.
Sitä se päivät istuminen koneen ääressä tekee. Juoksusta joutuivat siirtymään sauvakävelyyn kun iso porukasta ei osaa juosta.
Toista se oli silloin ennen. Yli 3000 cooperissa, kultainen ampumamerkki, ja hopea uimamerkki roikkui suntispuvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
-Ap
Eli et ollut intissä. Noloo....
ps "mee muualle vikisee siitä"? Vttu tää on henkisesti 8-vuotta XD
"Mä olin about 10v sit."
30-vuotias ei sano noin, ap. Osaatko yhtään mitään?
Komppaniastani taisi 6 keskeyttää -93.
Yksi oli melkein sokea.
Yksi oli ihme asennevammainen, kyseenalaisti kaiken koko ajan, yhdellä oli vakava alkoholiongelma...
Toinenkin lähti asennevamman/pinnaamisen takia.
Kahdella kiteytyi pasifistinen vakaumus 1. metsässä vietetyn yön jälkeen.
Kyseessä oli esikuntakomppania, joten palvelus ei ollut edes rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan kouluttajat on käyneet inttinsä joskus 2000-2010 luvuilla, eli varmaan olivat jo tottuneet iisimpään menoon.
Ysärillä meillä oli kouluttajina joskus 70-80-luvuilla rottakoulun käyneitä äijiä, jotka ei tosiaan säästelleet sanoissaan ja jotka nykyisin saisivat syytteet kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, rasismista, seksismistä ja alaisten uhkailusta + simputuksesta. Ja alkoholin käytöstä palvelusaikana. Osa nimittäin oli duunissa krapulassa ja pitkillä leireillä olivat joskus kännissä. Ja tämä on tosi.
Mutta ei minulle silti jäänyt epäselväksi, etteikö nuo ukot olisi olleet sodassa miehiä paikallaan. Ja vaikka he toisinaan menivät överiksi juttujensa ja käskyjensä kanssa, ei minulle jäänyt mitään traumoja. Ajat oli niin toiset.
Eihän siellä nykyisin opeteta, kuin vuorokausirytmiä. Klo 8 aamupala, 12 lounas ja iltapäivä enenevissä määrin olevien nuorien naisten, vapaaehtoisten ns. kenttähuorien kanssa seurustelua.
Vihervassarismi on kuin syöpä, se pilaa jokapaikan.
Johdossa luopiot ovat rahalla ostettavissa, vähänkin kunnialliset väistyvät hiljaisuudessa taka-alalle.
Nykyään se on lähinnä leirikoulu jossa luetaan iltasatu, silloin karsiutui vassarinössöt jotka eivät pärjänneet ilman soittoa äidille joka ilta.