Ahdistaa ja surettaa, maito ei heru
Pian 2 kk täyttävän vauvan kanssa on ollut imetyshaasteita muutenkin, vauvasta johtuvista syistä, eikä koskaan olla päästy täysin eroon lisämaidosta. Lisämaito on omaa pumpattua maitoa, jonka vauva saa imetysapulaitteella. Mutta päästiin jo aika hyvään tilanteeseen, vauva sai suurimman osan maidosta suoraan rinnasta. Nyt kuitenkin on tullut jo toinen imetyskriisi, joka ei mene ohi vaan pahenee vain. Ahdistaa, maito ei heru! Vauva ei saa rinnasta juuri mitään, herumisessa kestää eikä sitä useimmiten tapahdu ollenkaan. Olen hirvittävän surullinen, koska imetys on minulle tosi tärkeää, eikä se nyt näytä onnistuvan. Itken kaiket päivät, etenkin vauvan nukkuessa ja tuntuu kuin iso kivi olisi rinnassa. Tämä suru ja ahdistus ei tietenkään auta herumista, vaan lienee osaltaan syynä ongelmiin. Kierre, jota en vaan osaa katkaista.
Kaikki pehmeät herutteluvinkit on tiedossa ja kokeiltu, mutta ei auta, enkä pysty tahdonvoimalla rentoutumaan ja poistamaan ahdistusta. En tiedä, onko tämä synnytyksenjälkeistä masennusta, suru ja ahdistus on ehkä suhteettomat, vaikka niille syy onkin. Toisaalta uskon, että jos imetys lähtisi taas sujumaan edes aiempaan tapaan, mielialani paranisi. Ja jos mielialani paranisi, imetys ehkä taas sujuisi...
Onkohan tällaiseen tilanteeseen jotain lääkettä, joka voisi tilanteen laukaista ja auttaa samalla imetyksen onnistumisessa? Masennuslääkkeet ei ilmeisesti auta kovin pian ja auttaakohan ne edes tällaiseen asiaan. Primperania määrätään joskus maidon määrän lisäämiseen, mutta se ei sinänsä ongelma, auttaakohan se herumiseen myös?
Imetysasioihin on haettu ja saatu apua monelta taholta, mutta oikeastaan se on monesti vain omaa ahdistusta ja stressiä lisännyt. En tiedä, mihin minun pitäisi kääntyä saadakseni apua tähän tilanteeseen. Neuvolapsykologille voin soittaa ensi viikolla, mutta se ei auta nyt ja lääkkeitä psykologi ei voi määrätä, jos sellaisista voisi apua olla. Yksityisellekin voisin mennä, mutta mikä lääkäri siellä olisi sopiva?
Olen harkinnut luovuttamistakin, niin että siirtyisin antamaan pumpatun maidon tuttipullosta. Näin välttäisi ainakin toistuvat epäonnistumiset ja pettymykset. Mutta kun vauva ei nyt enää osaakaan juoda tuttipullosta, ei sekään onnistu.
Kommentit (24)
Mistä siis päättelet, ettei maitoa heru? Parin kuukauden jälkeen maidon tulo tasaantuu yleensä niin, että se ei enää suihkua tai valu valtoimenaan. Se, paljonko saat esim. pumpattua tai lypsettyä, ei kerro mitään siitä, kuinka paljon vauva saa rinnasta irti. Päätteletkö siis vauvan käytöksestä ettei se saa mahaansa täyteen? Vai mistä. Itse en käytännössä nähnyt omaa maitoani ikinä, kun pumpulle en herunut, mutta hyvin vauva kasvoi imetyksellä, joten jotain siellä oli.
Mä juon vettä samalla sellaisesta urheilupullosta, imuosalla ja ajattelen suihkulähdettä :)
On se Alepa vaan ihmekauppa. Ei meidän pitäjän K-Marketista maitoa noin vaan heru, kyllä se pitää ihan rahalla sieltä ostaa ja kaiken tuon lisäksi se maito on vielä valakosta. :O
Minäkin olen sitä mieltä, että tärkeintä on nyt lopettaa aiheesta stressaaminen ja antaa vauvalle ruokaa sillä tavalla kuin se parhaiten onnistuu. Imettämättömyys ei ole mikään maailman loppu, vaikka se pahalta saattaa tuntuakin. Vauvaa voi pitää lähellä muutenkin kuin imettämällä. Ei se nänni suussa sylissä olo ole yhtään sen suurempaa läheisyyttä kuin sylissä olo ilman nänniä suussa. Sekä sinun että vauvan hyvinvoinnille on nyt parasta keskittyä poistamaan ahdistus ja stressi. Itkuisuutesi viittaa siihen, että tilanne on jo mennyt liian pitkälle. Onneksi oletkin hakenut siihen apua. Jos haluat keskustella aiheesta ennen ensi viikon neuvolapsykologiaikaa: https://imetys.fi/imetystukipuhelin/. Itse sain tuolta hyvää tukea alkuun, kun imetys ei onnistunutkaan, vaikka olin sitä toivonut.