Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä diabeetikkojen marinaa. Mun mielestä ihan hyvä että kaikki on nyt samalla viivalla. Vain elintärkeistä lääkkeistä 100 % korvaus

Vierailija
20.02.2017 |

Terv. astmaatikko-reumaatikko jolla lääkkeistä tuo 65 %:n erityiskorvaus.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole oikein että niistä elintärkeistä lääkkeistä pitää maksaa vuosittainen alkuomavastuu 50 €. Jos ei hanki muita reseptilääkkeitä, on törkeä summa. Ne olisi pitänyt rajat alkuomavastuun ulkopuolella koska niitähän lääkkeitä ei voi jättää ostamatta. Lakialoitteen tarkoitus oli vähentää turhia lääkeostoja.

Vierailija
82/108 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein 2 tyypin diabetikoille jotka lähes poikkeuksetta ovat itse aiheuttaneet tilansa. Hyvä hetki katsoa peiliin ja miettiä mitä suuhunsa tunkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein 2 tyypin diabetikoille jotka lähes poikkeuksetta ovat itse aiheuttaneet tilansa. Hyvä hetki katsoa peiliin ja miettiä mitä suuhunsa tunkee.

Aika suuri osa kakkosista ei edes halua miettiä syömisiään, koska onhan lääke korjaamassa vahingot :(

Vierailija
84/108 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, insuliinista suuri omavastuu: 4.50 € ostokerta. Näin ainakin Kelan sivuilla todettiin. Ei-insuliinihoitoinen diabetes (siis 2-tyyppi): korvaus 65 %. Kieltämättä on joku tehokas lääke, joka on erittäin kallis, mutt ei sitä luultavasti tyhjätaskuille määrätäkään.

Vierailija
85/108 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehtaako joku oikeasti valittaa siitä että joutuu maksamaan lääkkeistään 50e/vuosi ja muutaman euron kun käy niitä lääkkeitä hakemassa? Hävetkää nyt jumalauta vähän. Me muut veronmaksajat maksetaan teidän lääkkeet, ei oo liikaa osallistua niihin omiin kuluihin vähän enemmän kuin muut

Meinaat että diabeetikot EI käy töissä ja maksa veroja?

Omat kulut on vähän paskamainen ilmaisu, kun etenkin 1 tyypid db on sellainen sairaus ettei sitä kukaan "omaksi kuluksi" valitse.

Monilla diabeetikoilla lääkekulut ei todellakaan jää tuohon viiteenkymppiin, etenkin huonosti hoidettu db johtaa nopeasti moniin lisäsairauksiin, joiden lääkkeet voi olla kalliita ja joiden hoito maksaa yhteiskunnalle paljon.

Ja suurin viha ei tietenkään kohdistu siihen 50 euroon. Nämä maksut tulee nousemaan ja kun ihmiset on hyväksyneet ensimmäisen heikennyksen, voidaan seuraavaksi siirtyä alentamaan se elintärkeä insuliini alempaan korvausluokkaan. Ikivanha kikka.

No en meinaa. Siksi kirjoitin että voi osallistua omiin kuluihin vähän enemmän kuin muut eli edes sen omavastuun verran. Joku roti pitäs olla vaatimuksillakin, ihan kaikkea ei ilmaseksi saa.

Ja kyllä, itselläni on myös jatkuvaa lääkitystä vaativa sairaus josta maksan omavastuut. En vaan tiennyt että siitäkin pitää valittaa.

Kuka väittikään että ihan kaikki pitäisi saada ilmaiseksi? Ei kukaan. Sanottiin että insuliinit pitäisi olla ilmaisia.

Jatkuvaa lääkitystä vaativa sairaus ei vielä tarkoita _perussairautta_, johon kuolee muutamassa vuorokaudessa ilman lääkitystä. Se on jännä miten aina vedotaan siihen kuinka itselläkin on kans niin, niiin vaikea sairaus, mutta koskaan ei voida sanoa mikä se sairaus on. Jännä.

Vierailija
86/108 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ei nyt taida tajuta.

ennen sai diabeteslääkkeet ihan muutamalla eurolla, no sitten tuli tuo 50e raja minkä joutui ensin maksamaan itse, no nyt kela korvaa lääkkeistä enää 65% ja kaiken lopun joudut maksamaan itse. Maksukatto 600 kun täyttyy niin sitten saa taas muutamalla eurolla.

Siis tuo vuonna 2016 käyttöön otettu 50e alkuomavastuu kelakorvattavista lääkkeistä koskee KAIKKIA täysi-ikäisiä, eikä vain diabeetikkoja.

Tämän vuoden muutos oli tuo korvausluokan muutos 100% -> 65%, poislukien insuliinit. Ymmärrettävästi aiheuttaa harmia mutta itse kyllä olen sitä mieltä että tyypin 2 diabetes on rinnastettavissa muihin ko. korvausluokan sairauksiin "vakavuuden" kannalta. Tyyppi 1 on sitten täysin oma asiansa.

Vierailija
87/108 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Mielestäni myöskään ART-lääkkeistä (HIV) ei pitäisi korvata yhtikään mitään, sillä HIV saadaan lähes aina omien vastuuttomien elämäntapavalintojen myötä. Korvaukset HIV:n osalta olisi ainoastaan kohdallaan mikäli tartunnan saanut on saanut sen jo syntymästään, lapsuuden aikana tai terveydenhuollollisessa toimenpiteessä esimerkiksi likaisesta neulasta tai verensiirrosta.

Vierailija
88/108 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti pärjää päivääkään ilman astmalääkkeitäni. En voisi opiskella ja käydä töissä jos ei ole lääkityksiä. Joskus olen joutunut olemaan ilman lääkkeitä pari päivää kun ei vaan ollut rahaa ostaa, lopputulemana olin niin sairas etten jaksanut edes kauppaan kävellä. Jos olisin ollut tuolloin flunssassa niin lanssi olisi joutunut hakemaan. Päivystysreissuja tulee muutenkin usein flunssaisena tai katupölyaikaan vaikka vetäisi kaikkia lääkkeitä maksimiannostuksella. Mutta minä sairastankin vaikeaa astmaa. Vain lievää astmaa sairastava voi pärjtätä ilman lääkitystä suurimman osan ajasta, keskivaikeaakin astmaa pitää hoitaa päivittäisellä lääkityksellä. Suomessa kuolee noin 100 astmaatikkoa vuodessa pelkästään astmakohtaukseen. Säännöllisellä päivittäisellä lääkityksellä estetään keuhkoputkien arpeutumista ja jäykistymistä.

Nykyään jätän jopa vuokran maksamatta ennemmin kuin jätän lääkkeet ostamatta. Välillä on mennyt lääkärilaskuja ulosottoon asti, mutta ei voi mitään, tämä on köyhän osa. Sosiaalitoimistosta saa välillä apua, useimmiten ei. Olen kuitenkin nuori niin luulisi että yhteiskunnan kannattaisi panostaa siihen että pysyisin kunnossa ja pääsisin toivottavasti jonain päivänä täyspäiväisesti työelämään.

Vierailija
89/108 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insuliini on monelle elintärkeä lääke, eikä siitä saa 100% korvausta enää.

T. 1 tyypin diabeetikon vaimo

Sain juuri päätöksen, että insuliini 100% korvataan

Vierailija
90/108 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insuliini on monelle elintärkeä lääke, eikä siitä saa 100% korvausta enää.

T. 1 tyypin diabeetikon vaimo

Sain juuri päätöksen, että insuliini 100% korvataan

Vastaat 8 vuoden jälkeen, just.

Vierailija
91/108 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. Tyypin diabeetikot voivatkin säästää ruoasta ja ostaa sen sijaan lääkkeensä. Itse aiheutettu sairaus, lääkkeeksi riittäisi useinmilla painon pudotus ja liikunta.

Eihän kakkostyypin diabeetikon paino putoa ilman lääkkeitä.

Vierailija
92/108 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astma ja reuma samalla viivalla ykköstyypin db:n kanssa? 

Enpä usko. 

Sama kuin sanoisi että mansikkaluomi on samalla viivalla keuhkosyövän kanssa. 

Astmaan kuoltiin ennen, kun ei ollut lääkkeitä. Eli se on kyllä sikäli samaa kertaluokkaa ykköstyypin diabeteksen kanssa, vaikka usein viekin hengen vähän hitaammin.

Vierailija
93/108 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa sairauksista johtuu jostain ravintoainepuutoksesta ja liiasta saamisesta.

Esim. korkea verenpaine johtuu kaliumin puutteesta. Sepelvaltimotauti johtuu K2-vitamiinin puutteesta.

Ottakaa selvää ja korjatkaa ruokavalio.

Vierailija
94/108 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaapa selvää miten syödä niin ettei verensokeri piikkaa. Sitä voi myös hallita runsaalla nesteytyksellä, jolloin solut vapauttavat nestettä vereen jos verensokeri nousee liian korkeaksi.

Ihmiset eivät ole niin sairaita kuin mitä lääketeollisuus heitä kiristää ja terrorisoi uskomaan.

SELVITTÄKÄÄ asioita älkääkä saako paskahalvausta aina jos joku muuttuu.

Vierailija
95/108 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika suuri osa kakkosista ei edes halua miettiä syömisiään, koska onhan lääke korjaamassa vahingot :(

Hyviä hakusanoja:

"how to eat without blood sugar spikes"

"water in bloog sugar regulation"

:)

Vierailija
96/108 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"The Atkins diet, a low-carbohydrate eating plan, can impact blood sugar levels in several ways. It generally leads to more stable blood sugar because it limits the rapid spikes and drops that can occur with high-carbohydrate meals. Low-carb diets can also contribute to weight loss, which can improve insulin sensitivity and help manage blood sugar levels, especially in people with type 2 diabetes

Vierailija
97/108 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Both keto and Atkins diets are low in carbs and focus on lean protein and vegetables.Recent studies have found that low-carb diets were successful in lowering blood sugar for people with type 1 diabetes. Researchers found those in the study had excellent glucose control."

Vierailija
98/108 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Drinking water and staying hydrated is important for managing blood sugar, also known as blood glucose. Water helps your kidneys filter out excess sugar through urine, says Khan. So, the more hydrated you are, the more urine production you'll have, which flushes out sugar in the body"

Vierailija
99/108 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Big Pharma otti voiton funktionaalisesta lääketieteestä, alettiin hoitamaan oireita, ei parantamaan sairauksia koska parantunut potilas ei tuota voittoa.

Suurin osa lääkkeistä vain peittää oireet tai estää niitä, ei paranna oireilun syytä. Lisäksi ne aiheuttavat sivuoireita joihin aloitetaan uusia lääkkeitä ja niihin taas sivuoireiden takia uusia lääkkeitä.

Ainut parantava lääke on antibiootti, ja sekin saataisiin monesta eri ravintoaineesta, esim. valkosipulista.

Esim. ärtyneen suolen syndrooma IBS, Chronin tauti johtuvat vääränlaisesta mikrobiostosta suolistossa, ja se taas johtuu vääränlaisesta ravinnosta.

Lääkärit eivät opinnoissaan opiskele ravitsemustieteitä, joten heillä ei ole käsitystä miten ravinto vaikuttaa mihinkin.

Vierailija
100/108 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti pärjää päivääkään ilman astmalääkkeitäni. En voisi opiskella ja käydä töissä jos ei ole lääkityksiä. Joskus olen joutunut olemaan ilman lääkkeitä pari päivää kun ei vaan ollut rahaa ostaa, lopputulemana olin niin sairas etten jaksanut edes kauppaan kävellä. Jos olisin ollut tuolloin flunssassa niin lanssi olisi joutunut hakemaan. Päivystysreissuja tulee muutenkin usein flunssaisena tai katupölyaikaan vaikka vetäisi kaikkia lääkkeitä maksimiannostuksella. Mutta minä sairastankin vaikeaa astmaa. Vain lievää astmaa sairastava voi pärjtätä ilman lääkitystä suurimman osan ajasta, keskivaikeaakin astmaa pitää hoitaa päivittäisellä lääkityksellä. Suomessa kuolee noin 100 astmaatikkoa vuodessa pelkästään astmakohtaukseen. Säännöllisellä päivittäisellä lääkityksellä estetään keuhkoputkien arpeutumista ja jäykistymistä.

Nykyään jätän jopa vuokran maksamatta ennemmin kuin jätän lääkkeet ostamatta. Vä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi