En ymmärrä diabeetikkojen marinaa. Mun mielestä ihan hyvä että kaikki on nyt samalla viivalla. Vain elintärkeistä lääkkeistä 100 % korvaus
Terv. astmaatikko-reumaatikko jolla lääkkeistä tuo 65 %:n erityiskorvaus.
Kommentit (108)
Diabeetikkojen määrä kasvaa jatkuvasti ja heihin sysätään valtavat määrät rahaa valtion terveydenhuollon budjetista. Itseasiassa se nielee rahaa enemmän kuin mikään muu yksittäinen sairaus. Ja syy lisääntymiseen on ylipaino ja huonot elintavat, vähäinen liikunta jne. Jostakin sitä rahaa pitää säästää ja ehkä sitä on hyvä säästää näiden elintasosairauksien hoitokuluista.
Insuliini ei ole lääke, ihan tiedoksi vaan jos näin niinkuin pilkkua nusais.
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikkojen määrä kasvaa jatkuvasti ja heihin sysätään valtavat määrät rahaa valtion terveydenhuollon budjetista. Itseasiassa se nielee rahaa enemmän kuin mikään muu yksittäinen sairaus. Ja syy lisääntymiseen on ylipaino ja huonot elintavat, vähäinen liikunta jne. Jostakin sitä rahaa pitää säästää ja ehkä sitä on hyvä säästää näiden elintasosairauksien hoitokuluista.
Kakkostyyppien.
Ykköset on ihan eriasia.
Toivottavasti ihmiset osais erottaa noi kaksi asiaa.
Jopa lääkärit on sitä mieltä että kakkosista ei pitäis käyttää sanaa diabeetikko, niille pitäis keksiä joku ihan oma nimike!
Insuliinissa on edelleen 100 %, mitä te hopisitte. Ne on vaan ne muut ei-niin-tärkeät joissa on 65 %. Ja muuten kyllä astmaatikkokin kuolee ennenaikaisesti ilman lääkkeitä...
Vierailija kirjoitti:
Astma ja reuma samalla viivalla ykköstyypin db:n kanssa?
Enpä usko.
Sama kuin sanoisi että mansikkaluomi on samalla viivalla keuhkosyövän kanssa.
Niinno, minulla on Sle reumatauti ja olen meinannut kuolla siihen ja ilman lääkitystä kuolenkin, eli on se aika samalla viivalla mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Heh, jessus mikä aloitus taas. Moni diabeetikko kuolisi todella nopeasti ilman insuliinia.
Jessus mitä tietämättömyyttä. Insuliini on edelleen täyskorvattava. Ja joo, on se 50 euroa omavastuuta kerran vuodessa ja sitten 4,5 € mutta niin se on herran tähden ihan kaikilla muillakin.
Oikea päätös. Reuma, verenpainetauti, astma ovat yhtä vakavia tauteja. D2-tyypille tekee oikein hyvää syödä VÄHEMMÄN. Siinähän itkette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on harvinainen sairaus, johon on kallis, mutta ehdottoman elintärkeä lääkitys. Ilman sitä olisin muutaman päivän, enintään viikon, sisällä joko teho-osastolla tai kuollut. En saa erityiskorvauksia Kelasta, maksan alkuvuodesta lääkkeistä lääkekaton (609€) verran, sen jälkeen 2,50€/ostokerta/lääke.
Toki ymmärrän, että kuka tahansa protestoi, kun saavutettuja etuja leikataan. Ei siinä mitään. Mutta sitä en ymmärrä, miksi ihmeessä diabetes olisi niin erilainen kovin monista muista sairauksista, että se oikeuttaisi erityiskohteluun. Ja sitä paitsi 1-tyypin diabeetikoidenhan erityiskohtelu jatkuu edelleen. Näistä pitäisi oikeasti luopua. Samat säännöt kaikille! Ja jos/kun on vähävarainen, sossu/Kela maksaa kaikki lääkekulut.
Enkä edes huutele nyt ulkopuolisena, mulla on niin vahva sukurasitus 2-tyypin diabetekseen, että melko varmasti tulen sen saamaan, vaikka normaalipainoinen olenkin.
Ei herraisä! Mistä noita katkeria ihmisiä löytyy?
Eli jos sinä et saa, niin ei pidä kenenkään muunkaan saada?
Huhhuh!En ole yhtään katkera. Selviän kyllä lääkekuluistani ihan omilla palkkatuloillani. Toki se on pois jostain muusta ei-niin-tärkeästä, mutta se on elämää. Olen kiitollinen yhteiskunnalle, joka maksaa suurimman osan kalliista lääkkeistäni.
Mutta tasa-arvon ystävä olen, ihan kaikkien asioiden suhteen. On jo yleinen vitsi, että epätasa-arvoisiin tilanteisiin puuttuvaa syytetään kateudesta... Miten sinä perustelet sen, että juuri diabeetikot ovat niin kovin paljon tärkeämpiä kuin monet muut yhtä sairaat tai paljon sairaammat?
Meillä isät eivät ole herroja, ihan tavallisia isejä vain.
Niino, hankala sanoa kun et sairauttasi kerro. Kun harva sairaus oikeasti on niin paha, että tappaa tyyliin vuorokaudessa ellei lääkitystä ole (eli esim 1 tyypin db).
Astmaatikko voi venyttää lääkkeen ostoa kuun loppuun kuolematta, diabeetikko ei voi.
Vierailija kirjoitti:
2. Tyypin diabeetikot voivatkin säästää ruoasta ja ostaa sen sijaan lääkkeensä. Itse aiheutettu sairaus, lääkkeeksi riittäisi useinmilla painon pudotus ja liikunta.
Ota selvää ja lue tutkimukset, ne väitteet ylipainosta ja moskaruoasta aiheuttajina on kumottu aikaa sitten! Se on geeneissä tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, jessus mikä aloitus taas. Moni diabeetikko kuolisi todella nopeasti ilman insuliinia.
Jessus mitä tietämättömyyttä. Insuliini on edelleen täyskorvattava. Ja joo, on se 50 euroa omavastuuta kerran vuodessa ja sitten 4,5 € mutta niin se on herran tähden ihan kaikilla muillakin.
Mutta kaikilla muilla ei ole yhtä tappavaa sairautta, imbesilli.
Mitä te luulette jos on vaikea astma tai vaikea reuma ja on ilman lääkkeitä?
Reuma ei ole pelkkä nivelten sairaus, se vaikuttaa myös sisäelimiin.
Ja se insuliini ON edelleen 100 % korvattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliini on edelleen ne 100 %, ne ei-niin-tärkeät on 65 % niin kuin astmaatikonkin lääkkeet, joita ilman kuolisi ekaan influenssaan. Mutta sori, jos sulle on vaan lusikalla annettu, niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on harvinainen sairaus, johon on kallis, mutta ehdottoman elintärkeä lääkitys. Ilman sitä olisin muutaman päivän, enintään viikon, sisällä joko teho-osastolla tai kuollut. En saa erityiskorvauksia Kelasta, maksan alkuvuodesta lääkkeistä lääkekaton (609€) verran, sen jälkeen 2,50€/ostokerta/lääke.
Toki ymmärrän, että kuka tahansa protestoi, kun saavutettuja etuja leikataan. Ei siinä mitään. Mutta sitä en ymmärrä, miksi ihmeessä diabetes olisi niin erilainen kovin monista muista sairauksista, että se oikeuttaisi erityiskohteluun. Ja sitä paitsi 1-tyypin diabeetikoidenhan erityiskohtelu jatkuu edelleen. Näistä pitäisi oikeasti luopua. Samat säännöt kaikille! Ja jos/kun on vähävarainen, sossu/Kela maksaa kaikki lääkekulut.
Enkä edes huutele nyt ulkopuolisena, mulla on niin vahva sukurasitus 2-tyypin diabetekseen, että melko varmasti tulen sen saamaan, vaikka normaalipainoinen olenkin.
Ei herraisä! Mistä noita katkeria ihmisiä löytyy?
Eli jos sinä et saa, niin ei pidä kenenkään muunkaan saada?
Huhhuh!En ole yhtään katkera. Selviän kyllä lääkekuluistani ihan omilla palkkatuloillani. Toki se on pois jostain muusta ei-niin-tärkeästä, mutta se on elämää. Olen kiitollinen yhteiskunnalle, joka maksaa suurimman osan kalliista lääkkeistäni.
Mutta tasa-arvon ystävä olen, ihan kaikkien asioiden suhteen. On jo yleinen vitsi, että epätasa-arvoisiin tilanteisiin puuttuvaa syytetään kateudesta... Miten sinä perustelet sen, että juuri diabeetikot ovat niin kovin paljon tärkeämpiä kuin monet muut yhtä sairaat tai paljon sairaammat?
Niino, hankala sanoa kun et sairauttasi kerro. Kun harva sairaus oikeasti on niin paha, että tappaa tyyliin vuorokaudessa ellei lääkitystä ole (eli esim 1 tyypin db).
Astmaatikko voi venyttää lääkkeen ostoa kuun loppuun kuolematta, diabeetikko ei voi.
Se astmaatikko voi saada myös kohtauksen koska vaan ja kuolla ilman niitä lääkkeitä.
Itse en saa euroakaan korvauksia, vaikka lopun ikääni, noin 50-70v joudun syömään aivovinfarktin seurauksena lääkkeitä. Eivät kuulu lainkaan korvattavien piiriin vaikka elintärkeitä.
niin. diabetes 2 hoito on yleensä sokerilääke, verenpainelääke, kolesterolilääke ja verenkiertolääke noin niin kuin alkuunsa. diabetestä löytyy monia eri alalajeja, ei ole vain 1 ja 2. ykköseen lapsena sairastunut voi sairastua siis myös kakkoseen. Insuliini lihottaa melkein aina pikkuhiljaa. ja kun insuliinin eritys loppuu käyttävät aikuisiällä sairastuneet myös insuliiniä joten kuuluvat ykkösiin. ilman insuliinia siis kuolema korjaa. usein aikuisiällä diagnosoiduilla on jo paljon kohde-elinongelmia joten hoito on kallista. voidaankin puhua tautiryppäästä, johon tarvitaan useita eri lääkkeitä. lääkityksen hyvä taso taas säästää yhteiskunnalta valtavia summia. kohde-elin vauriot kuuluvat yleensä erityissairaanhoidon piiriin ja maksavat paljon.
Diabetes on kansansairaus hullua vähentää korvattavuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan KAIKILLA on tuo sama omavastuu ja monella on jopa tappavampi tauti kuin diabetes, sellaisiakin katsos on. Voit huviksesi selvittää missä kaikissa tilanteissa saa sen 100 %.
eihän siinä mitään, jos lääkärit sitten osaavat määrätä oikeita lääkkeitä heti ja oikean annoksen, ettei mene testikuluihin ylimääräisiä.
Oikeastaan mun puolesta koko kelakorvauksen vois lakkauttaa kaikista lääkkeistä. Vois moni reumaatikkokin aloittaa nillityksen.
Vierailija kirjoitti:
niin. diabetes 2 hoito on yleensä sokerilääke, verenpainelääke, kolesterolilääke ja verenkiertolääke noin niin kuin alkuunsa. diabetestä löytyy monia eri alalajeja, ei ole vain 1 ja 2. ykköseen lapsena sairastunut voi sairastua siis myös kakkoseen. Insuliini lihottaa melkein aina pikkuhiljaa. ja kun insuliinin eritys loppuu käyttävät aikuisiällä sairastuneet myös insuliiniä joten kuuluvat ykkösiin. ilman insuliinia siis kuolema korjaa. usein aikuisiällä diagnosoiduilla on jo paljon kohde-elinongelmia joten hoito on kallista. voidaankin puhua tautiryppäästä, johon tarvitaan useita eri lääkkeitä. lääkityksen hyvä taso taas säästää yhteiskunnalta valtavia summia. kohde-elin vauriot kuuluvat yleensä erityissairaanhoidon piiriin ja maksavat paljon.
Edelleen. Se insuliini EI pudonnut 65 %:n luokkaan niin kuin ne muut, jotka onkin jo täysin verrattavissa esim. juuri reumaatikkojen ja astmaatikkojen lääkkeisiin.
En ole yhtään katkera. Selviän kyllä lääkekuluistani ihan omilla palkkatuloillani. Toki se on pois jostain muusta ei-niin-tärkeästä, mutta se on elämää. Olen kiitollinen yhteiskunnalle, joka maksaa suurimman osan kalliista lääkkeistäni.