En ymmärrä diabeetikkojen marinaa. Mun mielestä ihan hyvä että kaikki on nyt samalla viivalla. Vain elintärkeistä lääkkeistä 100 % korvaus
Terv. astmaatikko-reumaatikko jolla lääkkeistä tuo 65 %:n erityiskorvaus.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Heh, jessus mikä aloitus taas. Moni diabeetikko kuolisi todella nopeasti ilman insuliinia.
Tässä yhteiskunnassa ei kyllä olla kiitollisia mistään. Joku ne lääkkeet joutuu tienaamaan töillään ääliöt. Joka korvaussentistä saisitte olla iloisia.
Samalla logiikalla voidaan sanoa, että astmaatikot opetelkaa siivoamaan niin ei ahdista sitä henkeäkään.
Ja joo, mulla oli sokerit 18 kun D2 todettiin, aloitin ruokaremontin ja laihduin normaalipainoikseksi siitä pienen pienestä ylipainosta ja sokerit laski 12. Oli silti pakko nostaa lääkitystä, koska tuokin on liian korkea.
D2 diagnoosin saa jo 7 arvoilla ja silloin sen voikin saada laskemaan normaaliksi ruokavaliolla, minulla se ei auttanut. Sukurasite
Veikkaan että tämä tulee yhteiskunnalle kalliiksi sillä diabetes invalidisoi ihmisen aika nopeasti ja siirtää kalliisiin erityishoitoihin ja pois työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla voidaan sanoa, että astmaatikot opetelkaa siivoamaan niin ei ahdista sitä henkeäkään.
Ja joo, mulla oli sokerit 18 kun D2 todettiin, aloitin ruokaremontin ja laihduin normaalipainoikseksi siitä pienen pienestä ylipainosta ja sokerit laski 12. Oli silti pakko nostaa lääkitystä, koska tuokin on liian korkea.
D2 diagnoosin saa jo 7 arvoilla ja silloin sen voikin saada laskemaan normaaliksi ruokavaliolla, minulla se ei auttanut. Sukurasite
Minkälainen oli sinun ruokavaliosi?
Räjähtääkö käsiin ? kirjoitti:
Veikkaan että tämä tulee yhteiskunnalle kalliiksi sillä diabetes invalidisoi ihmisen aika nopeasti ja siirtää kalliisiin erityishoitoihin ja pois työelämästä.
Kaikkihan ne kalliiksi tulee, mutta turha diabeetikoita on pelkästään syyttää. Mielisairaudet invalidisoi enemmän ja maksaa monta kertaa enemmän diabetekseen verrattuna. Lääkkeet pilaavat kaiken lisäksi vesistöä, toisin kuin esimerkiksi insuliini. Urheiluun liitetyt vammat ne vasta kalliiksi tulevatkin. Minä en tiedä yhtään tervettä yli 40-vuotiasta urheilijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mä laihduttaisin itteni langan laihaksi ja söisin pelkkää porkkanaa, sokerini ovat silti korkeat. Diabetes ei parane vaikka mitä tekisin ja tulen syömään loppuikäni lääkkeitä.
Porkkana makeana nostaakin hyvin verensokeria, joten pelkällä porkkanalla sokerit voivatkin olla korkeat. Myös laihalla.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako joku oikeasti valittaa siitä että joutuu maksamaan lääkkeistään 50e/vuosi ja muutaman euron kun käy niitä lääkkeitä hakemassa? Hävetkää nyt jumalauta vähän. Me muut veronmaksajat maksetaan teidän lääkkeet, ei oo liikaa osallistua niihin omiin kuluihin vähän enemmän kuin muut
Meinaat että diabeetikot EI käy töissä ja maksa veroja?
Omat kulut on vähän paskamainen ilmaisu, kun etenkin 1 tyypid db on sellainen sairaus ettei sitä kukaan "omaksi kuluksi" valitse.
Monilla diabeetikoilla lääkekulut ei todellakaan jää tuohon viiteenkymppiin, etenkin huonosti hoidettu db johtaa nopeasti moniin lisäsairauksiin, joiden lääkkeet voi olla kalliita ja joiden hoito maksaa yhteiskunnalle paljon.
Ja suurin viha ei tietenkään kohdistu siihen 50 euroon. Nämä maksut tulee nousemaan ja kun ihmiset on hyväksyneet ensimmäisen heikennyksen, voidaan seuraavaksi siirtyä alentamaan se elintärkeä insuliini alempaan korvausluokkaan. Ikivanha kikka.
Kyllä diabetes on kammottava ja kalvava sairaus. Se väijyy taustalla ja nakertaa jatkuvasti. Itselläkin näkökenttä silmissä repaleinen ja tunto kadonnut useista kohdista mm jaloista. Ikää n45 v ja veikkaan että työelämässä pysyn korkeintaan 5v jonka jälkeen nykyinen työni on minun terveydelleni liikaa. Suomen terveydenhoitojärjestelmä on romahtamassa ja hyvinvointiyhteiskunnan lippua ei kannata ei korkealla heiluttaa. Matuja pitäisi tänne rahdata tappelemaan samoista terveydenhoitopalveluista joita eivät ole olleet milloinkaan rahoittamassa.
Kyllä itse diabeetikkona maksan veroja sen verran että nillä rahoitetaan monen muunkin sairauden lääkkeet. Siirtyisin ilomielin verottomaan järjestelmään jossa ihmiset itse maksaisivat todellisten kulujen mukaan !
Poistetaan kaikki verot ja jokainen huolehtikoon itsestään. Tähän suostuisin ilomielin !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako joku oikeasti valittaa siitä että joutuu maksamaan lääkkeistään 50e/vuosi ja muutaman euron kun käy niitä lääkkeitä hakemassa? Hävetkää nyt jumalauta vähän. Me muut veronmaksajat maksetaan teidän lääkkeet, ei oo liikaa osallistua niihin omiin kuluihin vähän enemmän kuin muut
Meinaat että diabeetikot EI käy töissä ja maksa veroja?
Omat kulut on vähän paskamainen ilmaisu, kun etenkin 1 tyypid db on sellainen sairaus ettei sitä kukaan "omaksi kuluksi" valitse.
Monilla diabeetikoilla lääkekulut ei todellakaan jää tuohon viiteenkymppiin, etenkin huonosti hoidettu db johtaa nopeasti moniin lisäsairauksiin, joiden lääkkeet voi olla kalliita ja joiden hoito maksaa yhteiskunnalle paljon.
Ja suurin viha ei tietenkään kohdistu siihen 50 euroon. Nämä maksut tulee nousemaan ja kun ihmiset on hyväksyneet ensimmäisen heikennyksen, voidaan seuraavaksi siirtyä alentamaan se elintärkeä insuliini alempaan korvausluokkaan. Ikivanha kikka.
No en meinaa. Siksi kirjoitin että voi osallistua omiin kuluihin vähän enemmän kuin muut eli edes sen omavastuun verran. Joku roti pitäs olla vaatimuksillakin, ihan kaikkea ei ilmaseksi saa.
Ja kyllä, itselläni on myös jatkuvaa lääkitystä vaativa sairaus josta maksan omavastuut. En vaan tiennyt että siitäkin pitää valittaa.
Joku ei nyt taida tajuta.
ennen sai diabeteslääkkeet ihan muutamalla eurolla, no sitten tuli tuo 50e raja minkä joutui ensin maksamaan itse, no nyt kela korvaa lääkkeistä enää 65% ja kaiken lopun joudut maksamaan itse. Maksukatto 600 kun täyttyy niin sitten saa taas muutamalla eurolla.
vaaleissa tavataan kirjoitti:
Kyllä diabetes on kammottava ja kalvava sairaus. Se väijyy taustalla ja nakertaa jatkuvasti. Itselläkin näkökenttä silmissä repaleinen ja tunto kadonnut useista kohdista mm jaloista. Ikää n45 v ja veikkaan että työelämässä pysyn korkeintaan 5v jonka jälkeen nykyinen työni on minun terveydelleni liikaa. Suomen terveydenhoitojärjestelmä on romahtamassa ja hyvinvointiyhteiskunnan lippua ei kannata ei korkealla heiluttaa. Matuja pitäisi tänne rahdata tappelemaan samoista terveydenhoitopalveluista joita eivät ole olleet milloinkaan rahoittamassa.
Tämä on kyllä jännä ilmiö. Katselkaapa millaisia nimiä vilisee THL:n ja muiden organisaatioiden tutkijoissa, joita televisiossa usein haastatellaan. Eli maahanmuuttajat saa kaikki hoidot tuosta vain ja virastotkin alkaa olla Ibrahimien valloittamia. Mihin tämä maa oikein menee?
Anteeks mitä ihmettä.
Itse todennäköisesti saan 2 tyypin diabeteksen koska koko isän puolen sukuni on diabeetikkoja. Jokaiselle tullut jossain vaiheessa elämää vaikka jokainen on jumalauta hoikka, urheilullinen ja monipuolinen ravinto siihen lisäks. Isäni oli urheilija hyvällä ruokavaliolla ja kappas keppanaa kuka saikaan diabeteksen. En tiedä isän suvun puolelta yhtään ylipainoista ja silti diabetes virtaa suonissa.
Itsellä mitat 160/47 ja urheilen useasti viikossa ja olen vegaani ja silti todennäköisesti saan sen hiton diabeteksen.
Se ei aina ole oma syy. Kyllä, on niitä jotka itsensä ajavat siihen tautiin mutta jotkut meistä elävät terveellisesti ja silti se tulee.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mitä ihmettä.
Itse todennäköisesti saan 2 tyypin diabeteksen koska koko isän puolen sukuni on diabeetikkoja. Jokaiselle tullut jossain vaiheessa elämää vaikka jokainen on jumalauta hoikka, urheilullinen ja monipuolinen ravinto siihen lisäks. Isäni oli urheilija hyvällä ruokavaliolla ja kappas keppanaa kuka saikaan diabeteksen. En tiedä isän suvun puolelta yhtään ylipainoista ja silti diabetes virtaa suonissa.
Itsellä mitat 160/47 ja urheilen useasti viikossa ja olen vegaani ja silti todennäköisesti saan sen hiton diabeteksen.
Se ei aina ole oma syy. Kyllä, on niitä jotka itsensä ajavat siihen tautiin mutta jotkut meistä elävät terveellisesti ja silti se tulee.
Ns. "virallisesti terveellinen" ei oikeastaan ole terveellistä diabetesta ajatellen, eikä kyllä vegaani ruokakaan. Ihan turha näin ollen geenejä syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astma ja reuma samalla viivalla ykköstyypin db:n kanssa?
Enpä usko.
Sama kuin sanoisi että mansikkaluomi on samalla viivalla keuhkosyövän kanssa.
Niinno, minulla on Sle reumatauti ja olen meinannut kuolla siihen ja ilman lääkitystä kuolenkin, eli on se aika samalla viivalla mielestäni.
Hmm, 2-5 päivässä kuolet reumaasi kuten D1 ilman insuliinia? Aika paha reuma sulla.
Mua inhottaa se, että te, jotka ette saa korvauksia tärkeistä lääkkeistä, otatte sitten sen asenteen että muidenkaan ei tartte saada, joutavat vaikka kuolla pois. Miksi on mahdotonta ajatella, että kaikille pitäisi kuulua yhtä hyvä tilanne, miksi aina ajatellaan, että kaikille pitää kuulua se huonoin tilanne :(
En ymmärrä tuollaista päätöstä. Yhteiskunnan - sivistyneen sellaisen - pitää huolehtia sairaista. Itselläni on verenpainetauti enkä saa 100% korvausta, mutta minä kuolisinkin paljon hitaammin kuin diabeetikko ilman lääkitystä :(
Vierailija kirjoitti:
Astmaatikkokin kuolee ilman lääkitystään, mutta eipä niitä saa kelakorvattaviksi nykyään mitenkään. Ehdot sanovat nimittäin niin että korvauksen saadakseen pitää olla B-lausunto. Se puolestaan edellyttää, että otetaan spirometria sen jälkeen, kun potilas on ollut käyttämättä lääkitystä kuukauden käytettyään niitä sitä ennen säännöllisesti 6 kk. Kuukauden ilman lääkitystä! Suomessa, vuonna 2017.
Miksei sama koske näitä diabeetikkojakin, testataan sitten hyötyykö lääkityksestä kun on ensin ollut kuukauden käyttämättä?
Astmalääkkeiden hinnat ovat vuodessa n. 1500 euroa.
Ei astmaan pakosti kuole ilman lääkkeitä. Mä sain lopettaa päivittäiset lääkkeet lääkärin luvalla 15 vuotta sitten ja edes flunssassa en ole tarvinnut niitä varmaan 10 vuoteen (otan vaan resesptitöntä nenäsuihketta). En ihan kaikkiin liikuntasuorituksiin pysty mihin normaalikeuhkoiset pystyy, mutta en ole lähelläkään kuolemaa. Toki tiedostan sen, että joillain on varmasti huonompi tilanne, mutten silti usko että olisin ainoa hyväkuntoinen lääkkeetön astmaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on harvinainen sairaus, johon on kallis, mutta ehdottoman elintärkeä lääkitys. Ilman sitä olisin muutaman päivän, enintään viikon, sisällä joko teho-osastolla tai kuollut. En saa erityiskorvauksia Kelasta, maksan alkuvuodesta lääkkeistä lääkekaton (609€) verran, sen jälkeen 2,50€/ostokerta/lääke.
Toki ymmärrän, että kuka tahansa protestoi, kun saavutettuja etuja leikataan. Ei siinä mitään. Mutta sitä en ymmärrä, miksi ihmeessä diabetes olisi niin erilainen kovin monista muista sairauksista, että se oikeuttaisi erityiskohteluun. Ja sitä paitsi 1-tyypin diabeetikoidenhan erityiskohtelu jatkuu edelleen. Näistä pitäisi oikeasti luopua. Samat säännöt kaikille! Ja jos/kun on vähävarainen, sossu/Kela maksaa kaikki lääkekulut.
Enkä edes huutele nyt ulkopuolisena, mulla on niin vahva sukurasitus 2-tyypin diabetekseen, että melko varmasti tulen sen saamaan, vaikka normaalipainoinen olenkin.
Ei herraisä! Mistä noita katkeria ihmisiä löytyy?
Eli jos sinä et saa, niin ei pidä kenenkään muunkaan saada?
Huhhuh!En ole yhtään katkera. Selviän kyllä lääkekuluistani ihan omilla palkkatuloillani. Toki se on pois jostain muusta ei-niin-tärkeästä, mutta se on elämää. Olen kiitollinen yhteiskunnalle, joka maksaa suurimman osan kalliista lääkkeistäni.
Mutta tasa-arvon ystävä olen, ihan kaikkien asioiden suhteen. On jo yleinen vitsi, että epätasa-arvoisiin tilanteisiin puuttuvaa syytetään kateudesta... Miten sinä perustelet sen, että juuri diabeetikot ovat niin kovin paljon tärkeämpiä kuin monet muut yhtä sairaat tai paljon sairaammat?
Meillä isät eivät ole herroja, ihan tavallisia isejä vain.
Niino, hankala sanoa kun et sairauttasi kerro. Kun harva sairaus oikeasti on niin paha, että tappaa tyyliin vuorokaudessa ellei lääkitystä ole (eli esim 1 tyypin db).
Astmaatikko voi venyttää lääkkeen ostoa kuun loppuun kuolematta, diabeetikko ei voi.
Se astmaatikko voi saada myös kohtauksen koska vaan ja kuolla ilman niitä lääkkeitä.
Ei se astmaatikko tartte niitä lääkkeitä päivittäin. Lapset ehkä ja nekin siitä paranee. Aikuiset vaan sairastaessa flunssaa tai jotain. Lopettakaa tupakoiminen.
Ei tarvitsekaan, kirjoitin että voi saada kohtauksen koska vaan ja kuolla jos niitä lääkkeitä ei juuri silloin olekkaan.
No ei niitä kohtauksiakaan kaikille tule eikä niihinkään automaattisesti kuole.