Jos sinulla olisi varaa, kävisitkö silmäleikkauksessa, että voisit luopua silmälaseistasi?
Kommentit (73)
Rahaa on, mutta en halua riskeerata silmiäni.
En menisi... Näytän mielestäni paremmalta lasien kanssa, koska ne ovat aina olleet osa persoonaani. Ja riskit myös pelottaa.
Olen käynyt vajaat parikymmentä vuotta sitten. Itselleni parasta, sillä näköni oli sen verran heikko, että uimahallissa tai saunassa käyminen tuntui pelottavalta heikon näön vuoksi.
Pääsin kokonaan eroon silmälaseista, joita käytin likinäköisyyden vuoksi. Hyvänä puolena myöskään ikänäkö ei vielä ole alkanut, mutta varmaan muutaman vuoden sisällä, sillä olen lähes nelivitonen.
Vierailija kirjoitti:
Voiko leikkauttaa yhden silmän kerrallaan? Ja vuoden päästä toisen. Jos ei niin miksi ei?
Käyttäisin leikkaamattomassa piilolinssiä sen vuoden.
Olisi varotoimenpide...
Tällä tavoin itselleni leikkaus tehtiin noin parikymmentä vuotta sitten. Tosin toisen silmän leikkautin niin parin kuukauden kuluttua ensimmäisen leikkauksesta, kun näkö oli hyvä.
Oman kokemuksen mukaan leikkaus kannattaa tehdä pari-kolmikymppisenä, mikäli siitä haluaa hyötyä. Ilmeisimmin ikänäköäkin korjataan nykyisin ja olen itse ajatellut mennä myös siihen leikkaukseen kun sen aika tulee.
Mä kävin prk-leikkauksessa 4 vuotta sitten ja olen ollut tosi tyytyväinen. Silmät oli kuivat vuoden verran muttei enää sen jälkeen. Hämäränäkö on normaali. Mua harmittaa etten mennyt aiemmin, leikkaus ei edes maksanut paljon, n. 2000 euroa silmätippoineen.
En kyllä tiedä ketään kuka katuisi leikkausta. On ihanaa nähdä tarkasti!
Heti menisin, jos voisin. Oon vasta 28 ja vaikka tykkään sinänsä rilleistä (mielestäni pukevat minua) on viimeisen parin vuoden aikana tullut ''nuoren ihmisen ikänäkö'' eli voimakkaan miinuksen ja hajataiton vuoksi en jaksa lukea/katsoa ruutua tavallisilla laseilla, vaan tarvitsen erikseen lukulasit heikommilla miinuksilla. Siihen päälle aurinkolasirumba, eli tarvitsen neljät lasit: miinuslasit, heikommat miinuslasit, aurinkolasit miinuksilla esim. auton ajamiseen ja aurinkolasit heikoilla miinuksilla esim. ulkona lukemiseen. Halvimmillaankin yhdet lasit maksavat satasen, ja jos miettii, että ne uusii vaikka parin vuoden välein ja tässä olisi elämää edessä vielä vaikka 60 vuotta niin meneehän noihinkin rahaa...
Mielenkiinnosta kysyn paljon nuo silmäoperaatiot maksavat? Puhutaan varmaan tuhansista euroista.
Kävin ja ihanaa olla ilman laseja. Säästöäkin tulee huomattavasti kun ei tarvitse ostaa silmälaseja. Hämäränäkö on hyvä edelleen.
Paljonko se molempien silmien -7 maksaa? Jos menee pieleen korjataanko samaan rahaan? Leikataanko molemmat samalla kertaa?
Olin onnekas ja mun silmät leikattiin julkisella (silmänsisäiset piilolinssit, ICL). Maksoin tästä vain muutamia satasia ja yksityisellä leikkauksen hinta olisi silloin ollut noin 5000€.
Olisin kyllä leikkauttanut silmät omallakin rahalla. Mulla oli niin huono näkö, että se vaikutti jatkuvasti omaan olemiseen. Ymmärrän, että pientä likinäköä ei välttämättä huvita lähteä korjaamaan, mutta isoilla voimakkuuksilla suosittelen vahvasti jonkinnäköiseen leikkaukseen menemistä.
T. -13.50
Vierailija kirjoitti:
Heti menisin, jos voisin. Oon vasta 28 ja vaikka tykkään sinänsä rilleistä (mielestäni pukevat minua) on viimeisen parin vuoden aikana tullut ''nuoren ihmisen ikänäkö'' eli voimakkaan miinuksen ja hajataiton vuoksi en jaksa lukea/katsoa ruutua tavallisilla laseilla, vaan tarvitsen erikseen lukulasit heikommilla miinuksilla. Siihen päälle aurinkolasirumba, eli tarvitsen neljät lasit: miinuslasit, heikommat miinuslasit, aurinkolasit miinuksilla esim. auton ajamiseen ja aurinkolasit heikoilla miinuksilla esim. ulkona lukemiseen. Halvimmillaankin yhdet lasit maksavat satasen, ja jos miettii, että ne uusii vaikka parin vuoden välein ja tässä olisi elämää edessä vielä vaikka 60 vuotta niin meneehän noihinkin rahaa...
Olin sinua nuorempi, kun kävin leikkauttamassa likinäön pois lähes 20 vuotta sitten. Jos leikkaukseen mielit, niin kannattaa teettää se vielä kun ikänäköä ei ole. Silloin hyötykin on pitkäaikaisempi.
Totta kai leikkauksessa on riskinsä, joten se pitää huomioida. Itsellä leikkaus kuitenkin sujui hyvin.
Menin leikkaukseen! Minulle on avautunut aivan uusi maailma. 😊 Kylpylässä/uimahallissa näkee ympärilleen. Aamulla sängyssä herätessä näkee ympärilleen ilman että tarvitsee hapuilla silmälaseja. Ei ole koko ajan rillit vinossa tai töhnässä. Miehet ovat kiinnostuneet minusta ihan eri malliin. ❤️ Elämä ilman laseja on ihanaa!!!
(Ja kuivasilmäisyyden vuoksi piilolinsdit eivät sopineet).
Hmm, olen harkinnutkin. Tosin siitä lähtien kun on ollut varaa ostaa muutakin kuin yhdet ainoat "vaihtoehto b"-kehyksen rillit jotka kulutetaan puhki, olen tykännyt käyttää laseja. Kahdet yhden hinnalla -kampanjoiden ym. vuoksi näitä on kertynyt että voi vaihdella kivasti. Osa tyyliä. Piilareita käytän joskus.
Taloudellisesti ajatellen on niihin rahaa mennyt tässä nyt vuosien ja vuosien aikana ainakin laserleikkauksen verran.
50/50 tilanne
Minä teetin linssinvaihtoleikkauksen Tallinnassa. Operaatio maksoi 2300 € + 2 matkaa Tallinnaan (ensin kävin tutkimuksessa ja silmät mitattiin linssien tilaamista varten, toisella kertaa tehtiin leikkaus ja varmuuden vuoksi jäin Tallinnaan hotelliin yöksi).
Linssinvaihtoleikkaus on yleisin silmäleikkaus, koska se on sama leikkaus kuin kaihileikkaus. Kaihileikkauksessa asennettavassa linssissä ei ole näönkorjausta, siksi sen jälkeen tarvitsee lasit.
En ja toivon, ettei kukaan muukaan kävisi. Silmälasit ovat äärimmäisen hot <3
Oli varaa ja kävin pari vuotta sitten. En oo katunut.
Käyttäisin ne rahat mielummin hammasremonttiin. Mielummin piilarit ja kaunis hymy. Sitäpaitsi pidän laseistakin.
Olen käynyt. Elämäni parhaimpia päätöksiä.
Useat perustelevat menemättömyyttä sillä että pitävät laseista. Saahan sankoja ostaa ja pitää 0-linsseillä murto-osalla oikeiden lasien hinnasta.
Antasin mun äidille lahjaksi. Se on aina sanonu, että kun saa lottovoiton menee silmäleikkaukseen, että saa lasit pois.
-7/-6 -silmillä haluaisin mennä, nyt kolmekymppisenä näön huonontuminen on tainnut pysähtyä. Piilolinssejä olen käyttänyt yli 15 vuotta ja rahaa niihin on mennyt ihan hirveästi. Mulla on kuitenkin sairauden vuoksi kuivat silmät, joten pelkään että kuivattaa vielä enemmän. Nykyään on tosi kuiville silmillekin sopivia piilareita, mutta onhan ne kalliita.