Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinne jäi diabetes yms lääkkeet apteekkiin. 165 euroa olisi ollut hinta, ei ole vain varaa vaikka työssäkäyvä olenkin

Vierailija
19.02.2017 |

3kk lääkkeet olisin saanut tuohon hintaan. Palkasta jää just sen verran että elän. Täytyy varmaan insuliiniin siirtyä.

Mikäs lasku muilla diabeetikoilla on tullut apteekissa?

Kommentit (333)

Vierailija
201/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi mantra "syökää järkevästi, liikkukaa enemmän" on tylsä ja ponneton.

Sairastan elintasosairautta, kyllä. Koko ikäni olen syönyt surkeasti, pitsaa, hampurilaisia, pastaa, sokeriherkkuja, sipsejä... Olutkin maistuu. Liikunta on mulle lähinnä puolen tunnin kävelyä kauppaan ja takas.

Sitä kun on lähes 40 vuotta elänyt noin, niin miten sen elämäntapamuutoksen ykskaks teet? Se ei vaan onnistu. Yritetty kyllä on ja moneen kertaan. Kerran mä jopa tunsin tajunneeni homman juonen, sitä iloa kesti pari vuotta ja sainkin 28 kiloa pois.

Sitten iski totaalinen kyllästyminen jatkuvaan suupalojen tarkkailuun ja kymmenen kiloa tuli takaisin.

Nyt on taas yritystä päästä muutokseen kiinni... kävin koiran kanssa vitosen lenkin, vaikka se onkin niin hiton rasittavaa.

Mä en valita lääkkeiden hinnoista. Eikä ne mulla noin kalliit olekaan. Selviän kyllä.

En tajua vaan näitä ilkiöitä, jotka jauhavat pastaa ja huutavat, että pulla pois suusta ja uimaan! Muhun noi huutelut ei henkilökohtaisesti vaikuta. Vain välillisesti, koska tiedän olevan paljonkin mua herkimpiä ihmisiä, jotka noista jutuista loukkaantuvat, masentuvat..

Niin eihän empaattinen ihminen huutele ja ole ilkeä. Heillä puolestaan on vikaa korvien välissä. Täysin kyvyttömiä ymmärtämään ihmisten erilaisuutta. Mielenvikaisuuttahan se on. Niin itseaiheutettua katkeruutta.

Jatkan vielä. Ruokajuoma vaihtui vedeksi ja maidoksi, yhtenä päivänä. Nyt tämä on automaattista. Lauantain herkut ovat popkornikoneessa tehdyt popparit, sekamehu ja vihannekset kermaviilidipissä.

Vierailija
202/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkostyypin diabeetikko pääsee muutamassa päivässä insuliinista eroon tiukalla LCHF-ruokavaliolla. Tyypin 2 diabetes on toisin sanoen oma valinta. Jopa Fogelholm myöntää, ettei eläinrasva ole haitallista ja Ruotsissa sokeritautisia hoidetaan VHH:lla, joten miksi joku mieluummin pistää rahansa lääkkeisiin? Karppaamisessa ei ole mitään epäterveellistä. Karppaaminen ei myöskään ole hankalaa, kunhan pääsee rasvafobiastaan.

Ykköstyypin diabeetikko ei useimmiten pärjää pelkällä ruokavaliolla (jotkut kyllä pärjää ainakin jonkun aikaa), mutta ruokavaliohoito auttaa myös ykkösten sokeritasapainon hallinnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen jatkuvasti mittaava mittari olisikin kätevä. Koskaan en ole moisesta kuullut ja täällä on diabeteshoito muutenkin niin retuperällä että kaikki pitää itsellä muistuttaa ja hakea. Esimerkiksi lääkäriin EI pääse, jos diabetes ok hallinnassa. Ja periaatteen vuoksi en mene yksityiselle kun tietyt jutut kuuluu diabeetikoille. Tai pitäisi kuulua.

Eipä näistä huudella, koska silloin voisi totuus paljastua https://www.medtronicdiabetes.com/treatments/continuous-glucose-monitor…

Ensimmäinen vuosi maksaa n. 1000 euroa (lähetin, monitori jne). Hinnat halpenevat kyllä kun kilpailu lisääntyy.

Vierailija
204/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä baarissa käyminen edes yhdeltä viikonlopulta. Tadaa, lääkerahat säästetty. Lähes aina kun töissäkävijät valittavat rahattomuutta on syy elämänhallinnassa.

Vierailija
205/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä baarissa käyminen edes yhdeltä viikonlopulta. Tadaa, lääkerahat säästetty. Lähes aina kun töissäkävijät valittavat rahattomuutta on syy elämänhallinnassa.

Tai mitä jos kuitenkin siinä, että kaikki työssäkäyvät eivät tienaa monta tonnia kuukaudessa. Itse olin aikanaan osa-aikaisena siivoojana. Bruttopalkka reilusti alle tonnin kuussa. Ei siinä kuule mitään 55€ baari-iltoja vietetty.

Vierailija
206/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on jo niin paljon tutkittua tietoa 2. tyypin diabeteksesta, että jos henkilön BMI osoittaa ylipainoa, lääkettä ei korvattaisi lainkaan. 

Korvaus alkaisi vasta normaalipainon saavutettua. Moni muukin sairaus saattaa tuolla väistyä ja vähintään viivästyä.

Vierailija
207/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä diabeteslääke on niin kallis?  Omavastuuhan on sen n. 50 alkuvuodesta ja sen jälkeen saa korvauksen.  Korvauksen jälkeen jos jää kolmen kuukauden lääkkeistä noin paljon maksettavaa niin jossakin on vikaa.

Vierailija
208/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli elokuussa paastosokeri koholla (6,4), ns kakkostyypin esidiabetes elokuussa. Otin ruokavalioasioista selvää netistä lukemalla. Selvisi, että monessa maassa, esim. Ruotsissa ja Englannissa 2 tyypin diabeetikkoja hoidetaan ruokavaliolla, joka on vhh. Suomessakin esim. Tolonen ja muutamat muut ovat tämän takana, virallinen lääketiede ei. Miksi? Miksi halutaan mieluummin tuputtaa sitä virallista lautasmallia hiilareineen ja rasvanvälttämisineen ja työntää ihmisille lääkepurkki kouraan. Tämä minua todella ihmetyttää.

Karsin siis omasta ruokavaliostani potut, riisit, leivät, pastat jne. Tilalle pähkinöitä, siemeniä, kvinoa, ohra ja maltillisesti speltti sekä silloin tällöin myös yksi, huom. vain yksi viipale ruisleipää + kalaa, munia, rahkaa, raejuustoa, papuja ja muita kasviproteiineja (lihaa en syö) ja kasviksia ja marjoja muutenkin paljon. Liikuntaa harrastan niin kuin ennenkin eli paljon. Helmikuussa paastosokeri olikin, kas kummaa, 5,4, jota lääkäri sanoi hyväksi.

Että näin.

Vierailija
209/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3kk lääkkeet olisin saanut tuohon hintaan. Palkasta jää just sen verran että elän. Täytyy varmaan insuliiniin siirtyä.

Mikäs lasku muilla diabeetikoilla on tullut apteekissa?

Miksi ihmeessä olisit ottanut kolme kuukautta kerralla?

Itse otin kuukauden lääkkeet ja sillä tuli maksukatto täyteen.

Seuraavasta erästä sain jo alennukset

Eikö sen korvauksen saa omavastuun ylimenevästä osuudesta joka tapauksessa suoraan apteekissa vaikka ottaakin enemmän kerralla?  Ei tarvitse ostaa erissä ja laskeskella itse.

Vierailija
210/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasva on diabeetikolle pahempi kuin sokeri, karpatkaa vaan

Ei ole. Sokerit nostavat triglyseridejä, sekoittavat suolistobakteereiden toimintaa ja tietysti nostavat nopeasti verensokeria, johon sitä inskaa pitää erittää. Sitten kun sitä eritetään liikaa, kilppari tulee energiabalanssin säätelyssä mukaan. Rasvassa harvemmin bakteerit kasvaa, eikä sitä voi suoraan käyttää ravinnoksikaan.

Mites jos on kohonneet nuo rasva-arvot niin mitä pitää tehdä.  Sokeriarvot olleet normaalit mutta nuo rasva-arvot jo monta vuotta koholla.

Vierailija
211/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän itse tosi kalliita lääkkeitä krooniseen migreeniin, kiitos vaan kaikille veronmaksajille. Tekisin itsemurhan ilman niitä. Käyn töissä, mutta säästän vuoden ensimmäisiä apteekki- ja lääkärikäyntejä varten. Hoidatan sairauttani yksityisellä neurologilla, joten siihen ei kulu niin paljoa yhteiskunnan varoja. Mutta sitä haluaisin kysyä ketjun aloittajalta, että miksi niitä lääkkeitä pitää ostaa kolmen kuukauden tarpeeseen kerrallaan? Jos on töissä, palkka tulee oletettavasti kerran kuussa. Voisiko vaikka kerran kuussa hakea kuukauden lääkkeet? 50-60€  kuulostaa melko kohtuulliselta. Itsekään en ymmärrä sitä, miksi yhden kroonisen sairauden lääkkeet pitäisi saada kokonaan ilmaiseksi, kun monet muutkin krooniset sairaudet ovat ilman lääkkeitä hankalia, epämukavia tai tappavia ihmisille.

Mikä kallis lääke sulla on?  Minullekin on määrätty Imigrania mutta käytän tietenkin vastaavaa halpisversiota eikä ole liian kallista.  Sama vaikuttava aine.  Toki oli määrätty sellainen  pakkauskoko  jota ei halpisversiossa ole mutta apteekki muuttaa kyllä muuhun pakkaukseen vastaavaan määrään tabletteja.

Vierailija
212/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli elokuussa paastosokeri koholla (6,4), ns kakkostyypin esidiabetes elokuussa. Otin ruokavalioasioista selvää netistä lukemalla. Selvisi, että monessa maassa, esim. Ruotsissa ja Englannissa 2 tyypin diabeetikkoja hoidetaan ruokavaliolla, joka on vhh. Suomessakin esim. Tolonen ja muutamat muut ovat tämän takana, virallinen lääketiede ei. Miksi? Miksi halutaan mieluummin tuputtaa sitä virallista lautasmallia hiilareineen ja rasvanvälttämisineen ja työntää ihmisille lääkepurkki kouraan. Tämä minua todella ihmetyttää.

Karsin siis omasta ruokavaliostani potut, riisit, leivät, pastat jne. Tilalle pähkinöitä, siemeniä, kvinoa, ohra ja maltillisesti speltti sekä silloin tällöin myös yksi, huom. vain yksi viipale ruisleipää + kalaa, munia, rahkaa, raejuustoa, papuja ja muita kasviproteiineja (lihaa en syö) ja kasviksia ja marjoja muutenkin paljon. Liikuntaa harrastan niin kuin ennenkin eli paljon. Helmikuussa paastosokeri olikin, kas kummaa, 5,4, jota lääkäri sanoi hyväksi.

Että näin.

Hiilihydraattitankkausta puolustetaan lähinnä täysjyväviljan ravinteilla mutta saa sitä muualtakin,kalliimpaa ruokaa tosin.

Vierailija
213/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Sokerit nostavat triglyseridejä, sekoittavat suolistobakteereiden toimintaa ja tietysti nostavat nopeasti verensokeria, johon sitä inskaa pitää erittää. Sitten kun sitä eritetään liikaa, kilppari tulee energiabalanssin säätelyssä mukaan. Rasvassa harvemmin bakteerit kasvaa, eikä sitä voi suoraan käyttää ravinnoksikaan.

Mites jos on kohonneet nuo rasva-arvot niin mitä pitää tehdä.  Sokeriarvot olleet normaalit mutta nuo rasva-arvot jo monta vuotta koholla.

Triglyt nousevat lihomalla ja sokeria syömällä.Kolesterolin suositusarvot perustuvat lähinnä lääkkeiden myyntiin.

Vierailija
214/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että näin.

Hiilihydraattitankkausta puolustetaan lähinnä täysjyväviljan ravinteilla mutta saa sitä muualtakin,kalliimpaa ruokaa tosin.

Ehkä maksaa enemmän, mutta tulee loppujen lopuksi halvemmaksi, koska sitä tarvitsee syödä vähemmän.

Vierailija
215/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Triglyt nousevat lihomalla ja sokeria syömällä.Kolesterolin suositusarvot perustuvat lähinnä lääkkeiden myyntiin.

Kolesterolissa kyse on siitä hapettuuko se suonenseinämiin eikä kolesterolin määrästä.Antioksidantit estävät hapettumista.

Vierailija
216/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene suomen diabetesliiton sivulle: https://www.diabetes.fi/diabetestietoa/diabeteksen_ehkaisy

Siellä lukee: tyypin 2 diabetesta edeltää usein metabolinen oireyhtymä eli sokeri-rasvahäiriö, jonka taustalla ovat sekä perimä että elämäntavat: liikapaino ja liikunnan puute. Metaboliseen oireyhtymään kuuluu sokeriaineenvaihdunnan häiriöiden lisäksi keskivartalolihavuus, poikkeavat veren rasva-arvot ja kohonnut verenpaine sekä häiriöt veren hyytymisessä – eli lisääntynyt vaara sairastua valtimotauteihin (sepelvaltimotauti, aivohalvaus, jalkojen verenkiertohäiriöt).

Eli liiku ja syö oikein nuoresta asti, jotta estät mahdollisen geenivirheestä johtuvan diabetes 2:n. Ja oikea ruokavalio ei todellakaan ole rasvan välttely ja hiilareiden mättäminen kaksin käsin naamaansa.

Ymmärrän kyllä, että ihmisten on vaikea tajuta se, että ovat pitkälti itse aiheuttaneet sairautensa ja nyt yrittävät kaikin keinoin välttää vastuunsa ja tyytyväisenä jatkaa pullamösslinjalla.

Toki hyvin pienellä osalla mikään ei auta siihen, ettei se diabetes 2 puhkeaisi. Se on kuitenkin pieni määrä, suurin osa vain ei välitä terveydestään ollenkaan.

Vierailija
217/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalion muutos. 2-tyypin diabateksesta on myös paljon kirjallisuutta. Lainaa kirjastosta ja huomaat, että et tarvitse hyvinvointisairauteen lääkkeitä.

Älä puhu paskaa kun et mistään näemmä mitään tiedä. Kaikilla ei ole mikään lievä diabetes joka hoituu pelkällä ruokavaliomuutoksella. Minä syön ohjeiden mukaan ja käytän lääkkeitä ja silti ei pysy tasapainossa

Jännä kyllä, noin 90% 2. tyypin diabetikoista on ylipainoisia. Ei se ruokavalio kovin kunnossa voi olla jos paino ei normaalilukemissa pysy. Nään työssäni päivittäin 2. tyypin diabeetikoita, joten mulla on perustekin tälle arviolle :)

Olen diabeteshoitaja ja noin puolet mun asiakkaista on ylipainoisia. Ei tietenkään mitään eksaktia, mutta tuntui olevan sunkin luvut hatusta vedettyjä.

Jos 2-tyypin diabeetikoista puolet on ylipainoisia ja puolet suomalaisista ylipäätään on ylipainoisia, niin ei taida sitten ylipainolla olla niin ratkaisevan suurta merkitystä asiaan. Ruokavaliolla ja yleisillä elämäntavoilla enemmänkin.

Vierailija
218/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän itse tosi kalliita lääkkeitä krooniseen migreeniin, kiitos vaan kaikille veronmaksajille. Tekisin itsemurhan ilman niitä. Käyn töissä, mutta säästän vuoden ensimmäisiä apteekki- ja lääkärikäyntejä varten. Hoidatan sairauttani yksityisellä neurologilla, joten siihen ei kulu niin paljoa yhteiskunnan varoja. Mutta sitä haluaisin kysyä ketjun aloittajalta, että miksi niitä lääkkeitä pitää ostaa kolmen kuukauden tarpeeseen kerrallaan? Jos on töissä, palkka tulee oletettavasti kerran kuussa. Voisiko vaikka kerran kuussa hakea kuukauden lääkkeet? 50-60€  kuulostaa melko kohtuulliselta. Itsekään en ymmärrä sitä, miksi yhden kroonisen sairauden lääkkeet pitäisi saada kokonaan ilmaiseksi, kun monet muutkin krooniset sairaudet ovat ilman lääkkeitä hankalia, epämukavia tai tappavia ihmisille.

Mikä kallis lääke sulla on?  Minullekin on määrätty Imigrania mutta käytän tietenkin vastaavaa halpisversiota eikä ole liian kallista.  Sama vaikuttava aine.  Toki oli määrätty sellainen  pakkauskoko  jota ei halpisversiossa ole mutta apteekki muuttaa kyllä muuhun pakkaukseen vastaavaan määrään tabletteja.

Imigran on kyllä ihan tuttu lääke. Olen sairastanut 25 vuotta, ja se oli ensimmäinen joka tuli markkinoille. Onneksi nykyisin on tullut rinnakkaislääkkeitä sille ja muitakin kohtauslääkkeitä. Kärsin tosiaan kroonisesta migreenistä. Käytän estolääkkeenä Topimaxia. Se on epilepsialääke, joka maksaa joitakin kymppejä kuussa. Sen lisäksi minulle piikitetään Botoxia kolmen kuukauden välein migreenin estoon. Kela-korvattuna yhdet piikit maksavat n.260€. Sen lisäksi maksan lääkärilleni n.150€. Imigranista käytän todella halpisversiota kohtauslääkkeenä eli muita sumatriptaanitabletteja. Valitettavasti niillä on usein huono vaste, ja niiden lisäksi käytän myös Imigran-injektioita. Ne auttavat tosi hyvin ja pitävät minut työkunnossa. Sairaslomapäiviä ei ole juuri ollenkaan. Yksi Imigran-injektio maksaa n. 15€. 

Vierailija
219/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalion muutos. 2-tyypin diabateksesta on myös paljon kirjallisuutta. Lainaa kirjastosta ja huomaat, että et tarvitse hyvinvointisairauteen lääkkeitä.

Älä puhu paskaa kun et mistään näemmä mitään tiedä. Kaikilla ei ole mikään lievä diabetes joka hoituu pelkällä ruokavaliomuutoksella. Minä syön ohjeiden mukaan ja käytän lääkkeitä ja silti ei pysy tasapainossa

Jännä kyllä, noin 90% 2. tyypin diabetikoista on ylipainoisia. Ei se ruokavalio kovin kunnossa voi olla jos paino ei normaalilukemissa pysy. Nään työssäni päivittäin 2. tyypin diabeetikoita, joten mulla on perustekin tälle arviolle :)

Olen diabeteshoitaja ja noin puolet mun asiakkaista on ylipainoisia. Ei tietenkään mitään eksaktia, mutta tuntui olevan sunkin luvut hatusta vedettyjä.

Sama havainto farmaseuttina.

Näin on eli puolet normaalipainoisia tai hoikkia.

Vierailija
220/333 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minää maksoin pari viikkoa sitten reilut 400 euroa lääkkeistäni ja koska Kelan katto ei tullut kerralla täyteen, joudun maksamaan ensi kerralla parin viikon päästä uudestaan tuon 400 euroa, minkä jälkeen voin hakea Kelalta korvauksen katon (605 euroa) yli menevästä osuudesta... Kyseessä siis lääke, joka on sen verran kallis, ettei sitä saa kuin kuukauden annos, joten siksi seuraava ostokerta tulee niin pian.

Mutta tämän jälkeen saankin sitten lääkkeen 2,5 eurolla kuussa, mistä olen tietysti kiitollinen, eipä muuten olisi varaa.

Mulla on sama. Kyllä sitä saa miettiä aika tarkkaan rahan käyttönsä että pystyy lääkkeet ostamaan. Kyseessä on reumalääke, jota ilman ainakin itsellä menee liikuntakyky. Keppien varaan en enää halua, joten se raha on vain jostain pihistettävä. Kauhulla ajattelen että jos joudun työttömäksi niin en kyllä tiedä mitä teen. Lääkärissä käynnit maksaa myös. Tuohon kyseiseen lääkkeeseen on kelakorvaus aina parin vuoden välein katkolla, joten se on aina lääkärintodistuksen hankinta ja uusi hakemus ja uusi kelakortti. En kyllä tajua miksi, tuota lääkettä ei voi mitenkään käyttää väärin, enkä jaksa uskoa että kukaan huvikseen sitä itseensä piikittelisi. On myös hankala säilyttää (jääkaapissa pidettävä), niin tuskin kukaan turhaakaan hakee sitä kotiinsa. Mutta näillä mennään.

Täällä aivan sama kuin ed. Biologinen lääke selkärankareumaan... Olen opiskelija ilman lääkettä ei tulisi opiskelusta mitään, sen verran huonoon kuntoon menen.