Sinä, joka olet katunut lasten saamista: helpotti tunne lasten kasvaessa?
Millaista elämäsi on nyt?
Muutenkin kokemukset aiheesta kiinnostavat, joten sana on vapaa.
Kommentit (782)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi, voi MIKSI teette lapsia, jos ette sitten niitä haluakaan? En ikinä olis uskonut, että näin paljon kypsymättömyyttä on olemassa! KUKAAN EI KÄSKE TEHDÄ LAPSIA, ja jos käskeekin, ei sitä ole pakko uskoa! Jos itse tiedät, ettet tykkää lapsista ja haluat keskittyä koko ikäsi pyörimään vaan oman rakkaan napasi ympärillä, niin ÄLÄ TEE NIITÄ LAPSIA, ja elä elämäsi onnellisena loppuun asti! Ei voi olla niin vaikeaa!
Miksi, voi miksi vastaat ketjuun, joka ei selvästi koske sinua?
No ihan siksi, että täällä saa sanoa vapaasti mielipiteensä. Niin paljon ällistyttävää valitusta luettuani tunsin tarvetta pläjäyttää tänne vaikutelmani tästä kaikesta, ja kiitos vapaassa maassamme vallitsevan sananvapauden, pystyin sen tekemään. Siksi, oi siksi. Ja vielä siksi, ettei tämä ketju jäisi vain ruikuttavien samanmielisten itseään vahvistavaksi kuplaksi. SIKSI.
Tämä pätee kyllä ihan mihin aiheeseen tahansa eikä vain tähän. Aina jossain ketjussa tulee eriävän mielipiteen esittäjälle jonkinlainen kehotus pitää suunsa supussa. Minusta se ei ole hyvä idea. Eriävät mielipiteet ovat ihan tarpeellisia juurikin näiden kuplien rikkojina. Onhan tästä ilmiöstä julkisestikin jo keskusteltu, miten netissä jokin, ehkä vaarallinenkin, aate kasvaa ja myrkyttää kyseisessä kuplassa olevien mieliä jopa siihen pisteeseen, että jollain keittää yli ja viha purkautuu tekoihin. En tarkoita juuri tätä aihetta, mutta ymmärtänette periaatteen.
Menenkin seuraavalla kerralla läheisen AA-kerhon kokoukseen julistamaan kovaan ääneen, kuinka kovia juoppoja kaikki ovat ja kuinka itselläni ei ole vastaavaa ongelmaa. Mitä muiden oikeudesta vertaistukeen, kun minulla on sananvapaus. Voi huoh.
Ei kai se vertaistuki siitä mihinkään häviä, jos joukossa pari soraääntäkin kuuluu. Sitä paitsi osalle porukasta pieni potku persuksiin on juuri se lääke mitä tarvitaan, eikä hymistelevä päänsilittely, joka voi pahimmassa tapauksessa vain pahentaa ongelmaa. Me ollaan niin erilaisia, uskotko?
Uskon. Sainkin tästä hyvän potkun persauksensa ja ajan lasteni kanssa rekan alle myöhemmin tänään. Olisin kaivannut vain ymmärrystä tunteilleni ja kuuntelijaa, edes näin anonyymisti, mutta kun kerran olen niin huonon idioottivalinnan tehnyt ja olisi pitänytkin jättää lapset tekemättä niin ratkaisen asian nyt lopullisesti. Kiitos neuvoistanne!
Älä viitsi syyllistää muita omista ratkaisuistasi! Lue ne 99% kommenteista, jota myötäilevät kokemuksiasi, ja jätä poikkeavat omaan arvoonsa, jos et niitä kestä.
Täh? Miksi sanot näin? Mikä missio sillä sun avuliaalla saarnallasi sitten mahdollisesti oli, jos et itsekään arvosta sitä tuon enempää? Että "aivan sama mitä olettekaan asiasta mieltä" vai? Aika surkeaa agendaa sulla siis.
...ja ennen kuin kukaan lähtee kuittailemaan, huomasin kyllä näppäilyvirheen: ÄÖ -> ÄO
-yst.terv. 162
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä asioista pitäisi puhua enemmän. On ihan hirveetä lukea että joku on hankkinut lapsia ympäristön "pakotteen" vuoksi ja onhan se totta että VIELÄKIN törmää näihin ennakkoakatuksiin että totta kai nainen haluaa äidiksi, totta kai hän haluaa imettää lastaan 2 vuotiaaksi ja nukkua ensimmäiset 4 vuotta perhepedissä. Jos naisena kehtaa sanoa ettei oikein kiinnosta äiteys eikä halua elää elämäänsä täysin toisen pillin mukaan on jotenkin outo tai huono nainen.
Ja miksi siitä pitäisi välittää? Minun nähdäkseni kukaan ei voi pakottaa, ehkäisy on keksitty. Imetys, perhepeti yms. on ihan jokaisen perheen oma asia enkä voi ymmärtää, millaista ihmistä toisen henkilön perhe-elämä noin paljon kiinnostaisi. Ei ainakaan sellaista ihmistä, jonka mielipidettä minun pitäisi orjailla.
Mitä enemmän olen näitä kommentteja lukenut, sen selkeämmäksi on käynyt käsitys, että täällä valittavat naiset ovat niitä, jotka eivät joko huonon itsetunnon vuoksi tai jostan muusta minulle käsittämättömästä syystä osaa tai uskalla elää oman näköistään elämää. Eihän sellainen elämä ketään tyydytä, se on todellain vain hampaat irvessä puskemista päivästä toiseen. Siitä on vain lyhyt askel katkeroitumiseen, marttyyriyteen ja muiden syyttelyyn omasta tilanteestaan.
Mitä "iloa" siitä on, että "perhepeti on jokaissen perheen oma asia" jos siihen ei kykene, mutta tietää varsin hyvin, että se on parempi ratkaisu, kuin se, johon kykenee?
Sama kaikessa muusakin lasten kanssa. Kyllä siinä normaali ihminen syyllistyy. Varmaan nimenomaan normaalia älykkäämpi ihminen. Tollot kuvittelee sen oman vajukkitapansa olevan ihan hyvä, vaikka paremminkin voisivat toimia.Aika kärkkäästi nyt lähdit tuomitsemaan muiden tapoja vajukeiksi ja kyseenalaistit älykkyydenkin. Paras todiste meidän "vajukkitapojemme" toimivuudesta on tasapainoinen, iloinen ja pärjäävä nuori aikuinen, jonka kanssa meillä on todella hyvät välit. Lapsi on aina otettu huomioon kaikessa tekemisissämme, mutta elämä ei ole pyörinyt hänen ympärillään, vaan tämä perhe on ollut tasapainoinen kolmen ihmisen yksikkö, jossa myös lapsi on oppinut ottamaan muut huomioon kuten hänetkin on otettu huomioon ja ennen kaikkea häntä on kuunneltu, ihan tosissaan kuunneltu eikä vain vaiennettu tyyliin "joo joo, mene leikkimään siitä" / "älä kysele tyhmiä" / "siksi kun minä sanon!".
(P.S. Sinua ilahduttanee tieto, että olen käynyt ÄÖ-testissä ja tulos oli selvästi keskimääräistä korkeampi)
Sinulla on eittämättä omasta lapsuudestasi johtuen resursseja toteuttaa kaikki älykkäät eli parhaat tavat hoitaa lapsiasi, ei se ole omaa ansiotasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi, voi MIKSI teette lapsia, jos ette sitten niitä haluakaan? En ikinä olis uskonut, että näin paljon kypsymättömyyttä on olemassa! KUKAAN EI KÄSKE TEHDÄ LAPSIA, ja jos käskeekin, ei sitä ole pakko uskoa! Jos itse tiedät, ettet tykkää lapsista ja haluat keskittyä koko ikäsi pyörimään vaan oman rakkaan napasi ympärillä, niin ÄLÄ TEE NIITÄ LAPSIA, ja elä elämäsi onnellisena loppuun asti! Ei voi olla niin vaikeaa!
Miksi, voi miksi vastaat ketjuun, joka ei selvästi koske sinua?
No ihan siksi, että täällä saa sanoa vapaasti mielipiteensä. Niin paljon ällistyttävää valitusta luettuani tunsin tarvetta pläjäyttää tänne vaikutelmani tästä kaikesta, ja kiitos vapaassa maassamme vallitsevan sananvapauden, pystyin sen tekemään. Siksi, oi siksi. Ja vielä siksi, ettei tämä ketju jäisi vain ruikuttavien samanmielisten itseään vahvistavaksi kuplaksi. SIKSI.
Tämä pätee kyllä ihan mihin aiheeseen tahansa eikä vain tähän. Aina jossain ketjussa tulee eriävän mielipiteen esittäjälle jonkinlainen kehotus pitää suunsa supussa. Minusta se ei ole hyvä idea. Eriävät mielipiteet ovat ihan tarpeellisia juurikin näiden kuplien rikkojina. Onhan tästä ilmiöstä julkisestikin jo keskusteltu, miten netissä jokin, ehkä vaarallinenkin, aate kasvaa ja myrkyttää kyseisessä kuplassa olevien mieliä jopa siihen pisteeseen, että jollain keittää yli ja viha purkautuu tekoihin. En tarkoita juuri tätä aihetta, mutta ymmärtänette periaatteen.
Minun mielestäni taas kuuluu peruskäytöstapoihin antaa tilaa niille, jotka vaikeista ja salatuissa tunteistaan avautuvat, kun itse ei selvästi käy läpi samoja asioita. Kyse on kuitenkin oikeista ihmisistä, vaikka verkossa ollaankin. Lisäksi vertaistuen periaatteisiin kuuluu kunnioittaa toisten kokemuksia eikä olla päsmäröimässä tai tuomitsematta. Tämäkin kuuluu perussivistykseen... Niitä lapsia kun ei voi jälkiabortoida, joten "miksi teitte lapsia" on vain ja ainoastaan ilkeilyä toisille.
En näe sitä ilkeilynä, vaan kehotuksena ottaa vastuu omien tekojensa seurauksista, ja toisekseen, herätyksenä niille, joilla on vielä mahdollisuus valita.
Höpsistä. Voisit opetella hieman käytöstapoja.
En näe edelleenkään mitään väärää siinä, että esittää eriävän mielipiteensä. Jos koko ketjullinen vain rohkaisee toisiaan siinä, että on ihan jees katua lapsiaan, niin eikö tämä ole omiaan vääristämään maailmankuvaa? Minusta omien lasten katuminen ei ole tervettä eikä aikuismaista. Ja huomatkaa, en kiellä teidän oikeuttanne tuntea näin, enkä kiellä sitä, etteikö vertaistuki olisi kivaa ja ehkä tarpeellistakin. Mutta ei ole tervettä, jos asiasta tehdään keskinäisellä hymistelyllä jotenkin normaalia. Soraäänet ovat aina tarpeen ihan missä keskustelussa tahansa. Jos 99% kommenteista on samanmielisyyttä, niin ei kai se 1% voi oikeasti kenenkään mielenterveyttä järkyttää?
Pystytkö ottamaan asiat sellaisina, kuin ne ovat, vai haluatko sä elää väkisin jossain fantasiamaailmassa? Etkö sä nyt tajua, että tällaiset äidit ovat olemassa, olit sinä siitä mitä mieltä tahansa? Sattuuko? Voi pientä, puhallan haavaasi. Mutta mieti, minkä kokoinen se haava ehkä on meillä, joilla tilanne on tämä? Toki lapsillammekin, mutta onhan olemassa äiditkin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ihminen ei ole synnytettään pelkkä äiti, you know.
Öh, tietenkään ihminen ei ole pelkkä äiti, miksi luulet etten sitä tietäisi? Ja mulle on kyllä käynyt täysin selväksi, että tällaisia ihmisiä on olemassa, ja sehä minua juuri huolestuttaakin, että onko tämä todellakin näin helvetin yleistä kuin tämän ketjun perusteella voisi kuvitella! En oikein tajua kirjoituksesi pointtia. Ehkä sinun olisi syytä mennä vähän lepäämään välillä. Vaikutat aggressiiviselta, olet ehkä väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä asioista pitäisi puhua enemmän. On ihan hirveetä lukea että joku on hankkinut lapsia ympäristön "pakotteen" vuoksi ja onhan se totta että VIELÄKIN törmää näihin ennakkoakatuksiin että totta kai nainen haluaa äidiksi, totta kai hän haluaa imettää lastaan 2 vuotiaaksi ja nukkua ensimmäiset 4 vuotta perhepedissä. Jos naisena kehtaa sanoa ettei oikein kiinnosta äiteys eikä halua elää elämäänsä täysin toisen pillin mukaan on jotenkin outo tai huono nainen.
Ja miksi siitä pitäisi välittää? Minun nähdäkseni kukaan ei voi pakottaa, ehkäisy on keksitty. Imetys, perhepeti yms. on ihan jokaisen perheen oma asia enkä voi ymmärtää, millaista ihmistä toisen henkilön perhe-elämä noin paljon kiinnostaisi. Ei ainakaan sellaista ihmistä, jonka mielipidettä minun pitäisi orjailla.
Mitä enemmän olen näitä kommentteja lukenut, sen selkeämmäksi on käynyt käsitys, että täällä valittavat naiset ovat niitä, jotka eivät joko huonon itsetunnon vuoksi tai jostan muusta minulle käsittämättömästä syystä osaa tai uskalla elää oman näköistään elämää. Eihän sellainen elämä ketään tyydytä, se on todellain vain hampaat irvessä puskemista päivästä toiseen. Siitä on vain lyhyt askel katkeroitumiseen, marttyyriyteen ja muiden syyttelyyn omasta tilanteestaan.
Mitä "iloa" siitä on, että "perhepeti on jokaissen perheen oma asia" jos siihen ei kykene, mutta tietää varsin hyvin, että se on parempi ratkaisu, kuin se, johon kykenee?
Sama kaikessa muusakin lasten kanssa. Kyllä siinä normaali ihminen syyllistyy. Varmaan nimenomaan normaalia älykkäämpi ihminen. Tollot kuvittelee sen oman vajukkitapansa olevan ihan hyvä, vaikka paremminkin voisivat toimia.Aika kärkkäästi nyt lähdit tuomitsemaan muiden tapoja vajukeiksi ja kyseenalaistit älykkyydenkin. Paras todiste meidän "vajukkitapojemme" toimivuudesta on tasapainoinen, iloinen ja pärjäävä nuori aikuinen, jonka kanssa meillä on todella hyvät välit. Lapsi on aina otettu huomioon kaikessa tekemisissämme, mutta elämä ei ole pyörinyt hänen ympärillään, vaan tämä perhe on ollut tasapainoinen kolmen ihmisen yksikkö, jossa myös lapsi on oppinut ottamaan muut huomioon kuten hänetkin on otettu huomioon ja ennen kaikkea häntä on kuunneltu, ihan tosissaan kuunneltu eikä vain vaiennettu tyyliin "joo joo, mene leikkimään siitä" / "älä kysele tyhmiä" / "siksi kun minä sanon!".
(P.S. Sinua ilahduttanee tieto, että olen käynyt ÄÖ-testissä ja tulos oli selvästi keskimääräistä korkeampi)
Sinulla on eittämättä omasta lapsuudestasi johtuen resursseja toteuttaa kaikki älykkäät eli parhaat tavat hoitaa lapsiasi, ei se ole omaa ansiotasi.
En ole väittänytkään, että olisi omaa ansiotani. Et kylläkään tiedä mitään minun lapsuudestani, joten en ihan käsitä, miksi haluat vetää sen mukaan tähän keskusteluun. Mikähän sun pointti nyt sitten olikaan.
Sairasta. Ei voi muuta sanoa. Ihmiset ei tunnu olevan mihkää tyytyväisiä. Aina haaveillaan siitä mitä ei oo. Kuvitellaan että se olis siistimpää ja parempaa elämää. Ku on sinkku halutaa löytää joku, no sitte löytyy ja taas haikailöaan sinkku aikojen puolee. Jos oisitte jättänyt lapset hankkimatta ettekä saiskaan ni sitte itkettäs kuinka haluttais saada lapsia. On se niin vaikeeta nauttia arjesta lasten kanssa ja olla tyytyväisiä siihe mitä on. Huhuh. Asennevamma ja itsekkyys monella ongelmana.
Rankkaaha se on. Mutta älkää lapsia siitä syyttäkö vaa iha omaa luonnettanne..
Vierailija kirjoitti:
Sairasta. Ei voi muuta sanoa. Ihmiset ei tunnu olevan mihkää tyytyväisiä. Aina haaveillaan siitä mitä ei oo. Kuvitellaan että se olis siistimpää ja parempaa elämää. Ku on sinkku halutaa löytää joku, no sitte löytyy ja taas haikailöaan sinkku aikojen puolee. Jos oisitte jättänyt lapset hankkimatta ettekä saiskaan ni sitte itkettäs kuinka haluttais saada lapsia. On se niin vaikeeta nauttia arjesta lasten kanssa ja olla tyytyväisiä siihe mitä on. Huhuh. Asennevamma ja itsekkyys monella ongelmana.
Rankkaaha se on. Mutta älkää lapsia siitä syyttäkö vaa iha omaa luonnettanne..
Olen niin samaa mieltä. Jotkut eivät vain ole ikinä tyytyväisiä mihinkään, ainaista narinaa ja märinää. Kuvottavinta on syyllistää omia lapsiaan siitä, että ovat syntyneet. Voi huohh tätä marisijoiden määrää.
Ihan kamalia kommentteja.. Voi lapsiparkoja jos oma äiti on sitä mieltä että hänet on "huijattu" hankkimaan lapset ja ei niitä ikinä oikein itse halunnut eikä nyt jaksa ja viitsi hoitaa. Hyhhy.
Kyllä ne lapset sitte kelpaa taas ku ollaa sairaana yksin ku puoliso kuollu tai vanhainkodissa ainaista yksinäisyyttä kärsitään. Tämän oon vanhustenhoitajana saanut niin monta kertaa todeta. Mitä vanhukset katuu? Sitä kun ei kohdellut lapsiaan niin ku olis pitänyt. Sitä kun ei ole lapsia. Mikä tekee vanhuksen onnelliseksi ja mitä vanhus odottaa joka päivä? Se ku lapsi ja lapsen lapsi tulee kyläilee. Se on ainut asia mitä ne odottaa. Voi sitä kyynelten määrää joitte lapset ei käy koska huonot välit/tarjonnut huonon lapsuuden. Yksi pappa osti aina valmiiksi suklaata jospa nyt tänä pyhänä kävisi. Mutta ei, ei käynyt.
Te jotka kadutte lapsianne ni toivotaa että pitkä ja yksinäinyn vahuus on sitte sen kaike arvosta. Toivotaa että lapsenne huomaa ettei heitä haluttu ja hylkää teidät elämästä pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rankkaaha se on. Mutta älkää lapsia siitä syyttäkö vaa iha omaa luonnettanne..Olen niin samaa mieltä. Jotkut eivät vain ole ikinä tyytyväisiä mihinkään, ainaista narinaa ja märinää. Kuvottavinta on syyllistää omia lapsiaan siitä, että ovat syntyneet. Voi huohh tätä marisijoiden määrää.
Jep, toivotaan että ajavat kaikki rekan alle kun tajuavat kuinka kuvottavia marttyyreja ovat.....
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalia kommentteja.. Voi lapsiparkoja jos oma äiti on sitä mieltä että hänet on "huijattu" hankkimaan lapset ja ei niitä ikinä oikein itse halunnut eikä nyt jaksa ja viitsi hoitaa. Hyhhy.
Niinpä, ollaan kaikki ihan hiljaa vaan ja hymistellään. Kyllä se niin on, että omaa lastaan rakastaa ja äiti on aina äiti plaaplaplaa.
En minä syyllistä lapsiani valinnoistani, vaan ihan itseäni. Terv. Eräs ketjuun osallistunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rankkaaha se on. Mutta älkää lapsia siitä syyttäkö vaa iha omaa luonnettanne..Olen niin samaa mieltä. Jotkut eivät vain ole ikinä tyytyväisiä mihinkään, ainaista narinaa ja märinää. Kuvottavinta on syyllistää omia lapsiaan siitä, että ovat syntyneet. Voi huohh tätä marisijoiden määrää.
Jep, toivotaan että ajavat kaikki rekan alle kun tajuavat kuinka kuvottavia marttyyreja ovat.....
Tässä ketjussa eri-ikäiset naiset kertovat omasta kokemuksestaan JA siitä, kuinka siitä on pakko vaieta, koska äidillä ei ole "oikeita" vaihtoehtoja, juuri kuten tässä kommentissa: jos hylkäät lapsesi, olet itsekäs ja huono, jos asetat heidät itsesi edelle ja hoidat heidät siitä huolimatta, että kaduttaa, olet silti itsekäs ja huono. Vuonna 2017.
Otsikko on kohdistettu: "Sinä, joka olet katunut", joten ne, jotka eivät ole katuneet, voinevat jatkaa hurskastelua ja tuomitsemista toisessa ketjussa. Erilainen näkökulmanne on otettu huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ollaan kaikki ihan hiljaa vaan ja hymistellään. Kyllä se niin on, että omaa lastaan rakastaa ja äiti on aina äiti plaaplaplaa.
Ne lapset pitäisi suosiolla antaa rakastavaan kotiin jos sitä itse ei pysty heille tarjoamaan.
On se lottovoitto nykyää, jos syntyy rakastavaan perheeseen joka on aidosti onnellinen sinusta.
Kyl ihmisrotu on menny pilalle ku kaikesta on tehty liian helppoa ettei ihmiset jaksa enää mitää muuta ku omaa peppua raapia ja omia juttuja. Työki tuntuu oleva nyky ihmisille liia raskasta. Ennen tehtii vaikean kautta ja sitä jaksettiiki paremmin. Nykyää ei viittitä mitää ku liia raskasta.
Mielenkiinnosta kysyn niiltä, joilla on kaksi tai useampi lapsi. Missä vaiheessa huomasitte katuvanne lasten hankintaa? Olitteko ekan lapsen kohdalla vielä onnellisia, koska hankitte toisen, vai oliko toinen kenties vahinko jne?
Ette ole oikeasti enää tosissanne, lastenne vihaajat!! JÄRKYTTÄVÄÄ luettavaa tämä ketju. Kyllä ihmiskunnan tuho on lähellä ja saakin jo tulla, kun sadat äidit yhteen ääneen, yhdessä ketjussa pokkana selittävät katuvansa lastensa syntymää! Mitä muuta teidän lapsiraukoista voi kasvaa kuin tunnekylmiä rikollisia??
Pahin lukemani ketju, ever =(
ps mutta jos tämän edes jonkun "mut ku MÄ haluun" tyypin herättää tajuamaan, ettei niitä lapsia kannata hankkia vain omaa imagoa pönkittämään, on tästä edes jotain hyötyä.
Järkyttynyt!! kirjoitti:
Ette ole oikeasti enää tosissanne, lastenne vihaajat!! JÄRKYTTÄVÄÄ luettavaa tämä ketju. Kyllä ihmiskunnan tuho on lähellä ja saakin jo tulla, kun sadat äidit yhteen ääneen, yhdessä ketjussa pokkana selittävät katuvansa lastensa syntymää! Mitä muuta teidän lapsiraukoista voi kasvaa kuin tunnekylmiä rikollisia??
Pahin lukemani ketju, ever =(
ps mutta jos tämän edes jonkun "mut ku MÄ haluun" tyypin herättää tajuamaan, ettei niitä lapsia kannata hankkia vain omaa imagoa pönkittämään, on tästä edes jotain hyötyä.
Katumus ja viha ovat kaksi aivan eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
On se lottovoitto nykyää, jos syntyy rakastavaan perheeseen joka on aidosti onnellinen sinusta.
Kyl ihmisrotu on menny pilalle ku kaikesta on tehty liian helppoa ettei ihmiset jaksa enää mitää muuta ku omaa peppua raapia ja omia juttuja. Työki tuntuu oleva nyky ihmisille liia raskasta. Ennen tehtii vaikean kautta ja sitä jaksettiiki paremmin. Nykyää ei viittitä mitää ku liia raskasta.
Nykyään? Ennen luotettavien ehkäisyvälineiden keksimistä valtaosa lapsista syntyi ei-toivottuina.
Aika kärkkäästi nyt lähdit tuomitsemaan muiden tapoja vajukeiksi ja kyseenalaistit älykkyydenkin. Paras todiste meidän "vajukkitapojemme" toimivuudesta on tasapainoinen, iloinen ja pärjäävä nuori aikuinen, jonka kanssa meillä on todella hyvät välit. Lapsi on aina otettu huomioon kaikessa tekemisissämme, mutta elämä ei ole pyörinyt hänen ympärillään, vaan tämä perhe on ollut tasapainoinen kolmen ihmisen yksikkö, jossa myös lapsi on oppinut ottamaan muut huomioon kuten hänetkin on otettu huomioon ja ennen kaikkea häntä on kuunneltu, ihan tosissaan kuunneltu eikä vain vaiennettu tyyliin "joo joo, mene leikkimään siitä" / "älä kysele tyhmiä" / "siksi kun minä sanon!".