Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nörttejä paikalla: vanhan tietokoneen muuttaminen linuxille

Vierailija
18.02.2017 |

Mulla on asuksen läppäri joka nykyisin lähinnä lasten dvd:n katselussa. Windows hidastelee tuskastuttavasti. Kuinka vaikeaa on koko käyttöjörjestelmän poistaminen ja jonkun uuden kevyemmän asentaminen? En ole nörtti, mutta perus-atk hallussa. Osaankohan? Missä hyvät ohjeet?

Ja kone: asus m50v. Tarve saada roimivaan dvd:n katseluun, nettisurffaukseen ja ehkä myös alkeelliseen tekstinkäsittelyyn.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

buuttat linux asennusmedialla, ja seuraat ohjeita.

Vierailija
2/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saan asennusmedian?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kovalevy koneen sisältä pois ja USB-koteloon ulkoiseksi levyksi, SSD koneeseen sisälle, Windows 10 asennus ja koneesi on parempi kuin uutena, sekä pysyy sellaisena.

Ole hyvä.

Ei, en veloita mitään, tämä oli pro bono. Se SSD maksaa viitisen kymppiä mutta on kannattava investointi pitkälle tulevaisuuteen.

Vierailija
4/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaat www.debian,org, lataat dvd-iso:n, poltat sen ja käynnistät tietokoneen uudelleen. Asentaminen on nykyään varsin helppoa.

Vierailija
5/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linuxin saa netistä, sun pitää vaan päättää minkä jakelun haluat. Slackware, Debian vai Ubuntu? Ubuntu lienee helpoin.

Vierailija
6/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaat www.debian,org, lataat dvd-iso:n, poltat sen ja käynnistät tietokoneen uudelleen. Asentaminen on nykyään varsin helppoa.

Mitä se auttaa jos levy on poltettu?

Vierailija
7/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha kovalevy koneen sisältä pois ja USB-koteloon ulkoiseksi levyksi, SSD koneeseen sisälle, Windows 10 asennus ja koneesi on parempi kuin uutena, sekä pysyy sellaisena.

Ole hyvä.

Ei, en veloita mitään, tämä oli pro bono. Se SSD maksaa viitisen kymppiä mutta on kannattava investointi pitkälle tulevaisuuteen.

Win 10 on vakoilumedia, en suosittele sitä  kellekäään.

Vierailija
8/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse googlasin, miten Linuxin saa USB-tikulle, ja tikulta sitten asensin. Toimenpide vaati yhden vähintään kahden gigan tikun ja kyvyn seurata selkeitä ohjeita, ei paha. Kyseessä oli n viisivuotias pöytäkone ja uusin Ubuntu, jonka mukana tuli mm tekstinkäsittelyohjelma.

Kuulemma on myös tosi kevyitä Linuxeja, jotka on tarkoitettu nimenomaan hitaille läppäreille. Niitäkin löytää ihan googlaamalla.

Vierailija
9/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se auttaa jos levy on poltettu?

Tarvitsetko apua itse asennuksen kanssa? Mikset voi itse vähän kokeilla. Nimittäin Linuxin asennussofta ei saa konetta rikki.

Vierailija
10/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä.

Win 10 on vakoilumedia, en suosittele sitä  kellekäään.

Ennemmin käännän Win10 vakoilut pois päältä (netti pullollaan ohjeita) kuin alan propelihattuilla jotain pupuntua.

Vierailija
11/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linuxin saa netistä, sun pitää vaan päättää minkä jakelun haluat. Slackware, Debian vai Ubuntu? Ubuntu lienee helpoin.

Ubuntuun törmäsinkin. Olen kyllä opiskeluaikoina käyttänöt aika paljon linuxia, jiten komentorivi ei ole kauhistus. Ubuntustakin oli monenlaista versiota... Kai tässä pitää vaan googletella.

Mites ohjelmat sitten? Minkälaisen dvd-soitin ohjelman saa ilmaiseksi? Entä nettiselain? Onko asennuspaketeissa mitään ohjelmia valmiina?

Vierailija
12/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saan asennusmedian?

Ihan rehellinen mielipide: sinä et osaa tehdä asennustikkua, jollet edes itse osaa asennusmediaa etsiä. Saati osata käynnistää asennusta ja vaikka jollain ihmeen konstilla saisitkin käynnistymään, et osaisi asentaa.

Hommaa joku tietokoneista tietävä tuttu paikalle ja tarjoa pitsat, niin homma hoituu.

Vierailija
13/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linux Mint taitaa olla Windowsista siirtyvälle se helpoin ratkaisu.

Vierailija
14/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitin, että unixia olen köyttänyt (ja dossia joskus lapsuudessa.)

Vierailija
15/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ubuntuun törmäsinkin. Olen kyllä opiskeluaikoina käyttänöt aika paljon linuxia, jiten komentorivi ei ole kauhistus. Ubuntustakin oli monenlaista versiota... Kai tässä pitää vaan googletella.

Mites ohjelmat sitten? Minkälaisen dvd-soitin ohjelman saa ilmaiseksi? Entä nettiselain? Onko asennuspaketeissa mitään ohjelmia valmiina?

https://www.videolan.org/

Videolan VLC on paras koska se soittaa ihan mitä vaan.

Firefox tulee vakiona.

Vierailija
16/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ubuntussa on kaikki ja liikaa valmiina. Itse katson DVD-leffoja VLC-soittimella. Firefox on melkein ainoa hyvä valinta nettiselaimeksi. Lähes kaikki on valmiina asennusmedialla ja loput voit asentaa yksinkertaisesti netin kautta. Linuxissa kun kaikki ohjelmat asennetaan viralliselta peililtä.

Vierailija
17/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataat haluamasi jakelupaketin levykuvan esim. Ubuntu, Lubuntu, Linux Mint tai ihan mikä vaan

Kaivat kaapista muistitikun, jossa on riittävästi kapasiteettia.

Alustat muistitikun.

Teet vaikkapa tuolla ohjelmalla levykuvasta asennusmedian USB-tikulle: https://www.pendrivelinux.com/

Työnnät USB-tikun asemaan ja käynnistät koneen uudelleen.

Käynnistyksessä painat nopeasti del tai mikä se painike nyt sinun tapauksessa onkaan, että pääset valitsemaan boottausmedian. Valitset listasta boottauksen USB-tikulta ensisijaiseksi. Tallennat asetukset ja kone käynnistyy uudelleen. Nyt kone käynnistää USB-tikulta Linuxin.

Seuraat ohjeita ja voit vaikkapa kokeilla jakelupakettia ennen asennusta. Seuraat asennusohjeita ja asennettu on. Kannattaa vielä asennuksen jälkeen vaihtaa buuttausjärjestys takaisin siten, että ensisijaisesti kone käynnistää kiintolevyltä (eli vaihdat asetukset takas kun kone käynnistyy painamalla taas del tai mikä nyt se painike sinun tapauksessa ikinä onkaan).

Vierailija
18/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linuxilla ei saa kovin helposti oletusasetuksilla nykimätöntä videokuvaa. Pitää aentaa näytönohjaimen valmistajan oma linux-ajuri ja kaikille näytönohjaimille ei sellaista ole. Vaikka saisit linuxin itse asennettua, niin näytönohjaimen virittelyyn saatat tarvita nörtin apua.

Vierailija
19/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun teitä vastaajia on paikalla niin neuvotteko samalla miten onnistuu koneen formatointi/tyhjennys ennen asennusta vai tarvitaanko sitä?

T. Ap

Vierailija
20/94 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun teitä vastaajia on paikalla niin neuvotteko samalla miten onnistuu koneen formatointi/tyhjennys ennen asennusta vai tarvitaanko sitä?

T. Ap

Ei tarvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä