MyHeritage DNA-testi - kokemuksia?
Onko kukaan tehnyt? Yllättivätkö tulokset tai olivatko kauhean ympäripyöreitä? Kiinnostaisi hirveästi tehdä, koska en mm. tunne toista puolta suvustani (oletan siltä puolen löytyvän muutakin kuin eurooppalaista alkuperää). Testillä selvitetään siis sukujuuria eikä isyyttä näin selvennykseksi. Ajattelin, että voisi olla myös hauska lahja jollekin sukututkimusta harrastavalle. Mietin vain onko hintansa väärti? :)
https://www.myheritage.fi/dna/410037881
Vastaava testi YouTubessa:
Kommentit (278)
Minä tilasin Dna-testin yli viikko sitten tilisiirrolla. Ei ole tullut testiä, mutta muistutuksia maksusta kyllä. Kun katselin tietoja, niin neuvottu viitenumero on toinen, kuin näissä huomautuksissa. saa nähdä miten käy?
Tulihan se My Heritagen dna-testi sieltä. Pääsiäisen jälkeen testiä tekemään!
Vierailija kirjoitti:
Mua epäilyttää että mihin tietokantoihin se DNA-näyte tallentuu... ja olen varma että johonkin se tallentuu. En ole edes foliohattu, realistinen vain :D
Mua kans häiritsee se mihin käyttävät/myyvät tiedot mitkä keräävät. Oon jopa höveli realisti, mutta tässä kohtaa tulee stoppi. Joku apina se esi-isä on, riittäköön tuo tieto tälläerää. 😄
Vierailija kirjoitti:
Mulle tämä testi paljasti sen että olen adoptiolapsi. Kiva kuulla yli nelikymppisenä. Olin testin mukaan 95% kreikkalainen. Lapsena minulle tummuuteni oli selitetty karjalaisilla juurilla, siellä päin oleva suku kuulemma oli mustatukkaista ja iholtaankin pronssinväristä. Ja yksi "setä" tosiaan näyttikin jopa vähän japanilaiselta tai kiinalaiselta, musta tukka ja vinot silmät ilman luomipoimua. Ajattelin että joo, sieltä se ulkonäkö varmaan on periytynyt.
Tällä hetkellä mieli ihan sekaisin että miten pitäisi suhtautua. Jotenkin inhottaa että vanhempani ovat valehdelleet asiasta koko ikäni. He sanovat että parhaakseni ja uskon sen - en ainakaan usko että minua kiusatakseen ovat tehneet niin. Silti tuntuu että minulla olisi ollut oikeus tietää, ja että tieto olisi voinut helpottaa tiettyjä ahdistuksia teini-iässä ja nuorena aikuisena. Koin aina olevani liian erilainen, erityisesti perheessäni. Kunpa joku olisi kertonut, että biologisesti OLET erilainen, se on ihan normaalia.
Aattelin eka että oot Pete Parkkonen, mut ikä ei täsmää.
Minulla kaikki pelasi niin kuin pitikin. Tilasin testin, se tuli kohtuuajassa, palautin ohjeen mukaan ja tulos tuli muutamassa viikossa. Sain juuri sen, mitä halusin ja luvattiin. Lisätiedoista pitäisi maksaa lisämaksua, joten sinä on vähän kalastelun makua, mutta ei huijauksen. Olen suositellut muillekin.
En mistään syystä lähettäisi dna-tietojani kaupallisille toimijoille. Pidän kaikkia niin tekeviä vähä-älyisinä.
Tuo on puhdasta pötyä. Itse valitsin MyHeritagen edullisuutensa ja käyttökelpoisuutensa vuoksi. Kaikki pelasi niin kuin pitikin. Mistään huijauksesta ei ole kyse.
Tonttu kirjoitti:
FamilyTreeDNA on parempi kuin MyHeritage, koska sieltä voi tilata jatkotestit samasta näytteestä. Kannattaa aloittaa FamilyFinder (eli serkkutestistä), sen jälkeen äitilinja ja isälinja. FamilyTreen sivuilta näkee hinnat,niillä on tarjouksia aika usein,tälläkin hetkellä taitaa olla 20 taalan alennus. Itse tehnyt tuon FF testin,nyt vähän yli 3000 matchiä.
MyHeritagen ja FTDNA:n autosomaalitestit (FamilyFinder) ovat itse asiassa sama testi. MyHeritage siis myy FTDAN:n testiä, ja tulokset voi siirtää kummankin systeemistä toiseen. Ellei ole MyHeritagessa sukupuineen, ei tietysti kannata sieltä testiäkään tilata, koska ei voi osumia hyödyntää. MyHeritagesta tilatulle autosomaalitestille voi myös tilata lisätestejä (Y ja mt) FTDNA:lta, kunhan on tuloksensa linkittänyt sinne.
Kiinnostavimpia osumia olen kuitenkin saanu Genin kautta, jonne MyHeritagen ja FTDNA:n ja muutamien muidenkin tulokset voi linkittää. Genin Word Tree on puutteineenkin kuitenkin melko ainutlaatuinen työkalu.
Vierailija kirjoitti:
Tein testin 50 vuotispäivänäni ja selvisi, että olen 50% Gambiasta. Äitini oli siellä aikoinaan rantalomalla ja isäni on blondi Hämeestä. Eli ei ole hitauttaan tajunnut vielä mitään. Itsekin ihmettelin koulussa koristaitojani ja sitä, että olin aika ruskettunut talvipakkasillakin. Pikkuveljeni täyttää ensi vuonna 50. Täytyypä ostaa punapäällekin syntymäpäivälahjaksi tämä testi, kun äiti kävi noihin aikoihin usein työmatkoilla Irlannissa.
Yleensä mua ärsyttää, kun joku pilaa asiallisen keskustelun, mutta tämä oli kyllä hauskasti kirjoitettu!! Toivottavasti kynäilet enemmänkin.
Itse teetin tämän My Heritagen DNA-testin, ja tulos oli ihan mielenkiintoinen, mm. 89,7% suomalainen ja 7,1% pohjois- ja länsieurooppalainen, ja koska sukuani on tutkittu tosi pitkälle, ja juuret johtaa Tanskaan, tulos oli kyllä odotetunlainen.
Älkää nyt helvetti lähettäkö dna:tanne minne sattuu, laissa on itsekriminointisuoja ihan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattomia nämä salaliittoteoreetikot, joiden mielestä on pelottavaa, että dna-näyte on monen miljoonan muun näytteen joukossa varastossa. Jos noin pelkäätte, ettei kukaan pääse dna:hanne käsiksi, niin muistattehan aina ravintolassa syödessänne käyttää omia ruokailuvälineitä, pitäkää aina tiukasti päähän teipattua suihkumyssyä päässänne julkisilla paikoilla liikkuessanne, ettei vaan hiuksia tipu jne. Ripottelette dna:tanne huolettomasti ympäriinsä joka päivä. Jos joku haluaa palan juuri sinun dna:stasi, se on helppoa saada.
Ja mitä ne voivat tehdä sillä? Lavastaa juuri sinut syylliseksi Kennedyn murhaan? :)
Esimerkiksi vakuutusyhtiö voisi sanoa, että en saa henkivakuutusta, koska minulla on alttius sydänvikoihin. Tai minua ei palkata asiantuntijatehtäviin, koska altzheimer uhkaa. Tai minun tulee kantaa vaatteissani keltaista tähteä, koska en ole arjalainen. Eihän sellaista voisi koskaan tapahtua, eihän?
Vierailija kirjoitti:
hei, miten lie nuo tutkimukset antaa tietoa jos onkin salaa venäläistä sukua, koska olen kuullut ettei venäjällä ola laillista nuo testit? Vai onko tämä muuttunut vai väärää tietoa? Myös suomalaiset usein luetaan noissa samaan kansaan kuin venäjäläiset noissa vastaustuloksissa, kun olen youtubesta katsonut. Joillekkin on sanottu ett olet : fin-russian. tms. Eli meidät luetaan samaan kastiin. Joten jos otaa testin, niin erotteleeko se edes geenejä suomen ja venäjän välillä? Epäilen ettei.
Itse sain aika kattavan etnisen prosentuaalisen kartan josta kävi ilmi että olen 62% suomalainen 18% Välimereltä 10% Scandinaavi....(huom.. suomalainen dna ei ole scandinaavi, en tiennyt sitä) plus paljon muita pienempiä prosentteja muista etnisistä ryhmistä. Sukuni on ollut liikkuvaa väkeä joka onkin ollut jo tiedossa. Oli kiva tietää mistä kaikkialta dna:ni koostuu. Minusta oli kuitenkin hauska tietää että minkä kaikkien rotujen sekamelska dnani oikein on. Molemmat sukuhaarani ovat lähtöisin Karjalasta mutta missään ei mainittu että olisin venäläinen.
https://www.newscientist.com/article/2167554-serial-killer-suspect-iden…
Joo, antakaa vaan teidän DNA:ta näille firmoille, saadaan teidän rikolliset sukulaiset lukkojen taakse!
Minä sitten olen varmaan vähä-älyinen, kun teetätin testin ja aion teettää vielä toisellakin firmalla.
eiko teita pelota etta annatte joillekin hamarille amerikkalaisille firmoille koko teidan geeniperiman kayttoon?
Ties minne myyvat sen sitten eteen pain.
Mulle tuli juuri tänään vastaus MyHeritage dna-testistä. Koko prosessi on sujunut hienosto, ohjeet olivat selkeät ja tulos valmistui etuajassa.
Tulos on odotetun mukainen, olen lähes täysin suomalainen, vain n.5% jotain muuta. Ja kyllä osumiakin löytyi tietokannasta.
Palvelusta saa ladattua oman dna-tiedoston itselle ja sen voi myöhemmin vissiin analysoittaa eri firmoilla. Mielenkiinnosta saatan vaikka tehdä niin...
En jaksa uskoa, että tavallisen maijameikäläisen dna-datalla on mitään arvoa rikollisilla markkinoilla, mietin tätä kyllä ennen kuin uskalsin testin tehdä. Eiköhän joku muu juttu ole paljon riskialttiimpaa tässä elämässä.
Mitä jos ne huomaa et oot sukua jollekkin merkittävälle henkilölle? Voitkin olla tosi kiinnostava tajuamatta sitä itse...
Suomalaisten alkuperä on monijuurinen. Osa ensimmäisistä Suomen niemelle muuttaneista tuli mannerjään reunaa pitkin, kalasteli ja metsästeli elinkeinokseen. Mutta mistä?
Myöhemmin tuli ryhmiä Karjalan kannaksen kautta, osa myös suoraan Suomenlahden yli Baltiasta. Ruotsista käsin vaelsi porukoita rannikoillemme, saksalaisia, alankomaalaisia ym. kauppiaita ja lähetyssaarnaajia purjehti myös Suomeen. Viime aikoina virta on ehkä monipuolistunut, rakkaussuhteita on aina ollut.
Me olemme todella sekakansaa, pienistä porukoista kasvanut kansa, joka luulee olevansa "kantasuomalaisia".
Ei siis ihme, jos noita prosentteja on kaikenlaisista ilmansuunnista. Niin se on kyllä muillakin kansoilla.
Jos on osaksi evakkosukua, niin nuo testit näyttävät kartalla mihin pikkupikkuserkut ovat hajaantuneet. Eli ympäri Suomea. Kun porukkaa asutettiin sodan jälkeen ties minne ja ovat sen jälkeen muuttaneet jo pari polvea, niin sukua on sitten joka kaupungissa.
Tein testin 50 vuotispäivänäni ja selvisi, että olen 50% Gambiasta. Äitini oli siellä aikoinaan rantalomalla ja isäni on blondi Hämeestä. Eli ei ole hitauttaan tajunnut vielä mitään. Itsekin ihmettelin koulussa koristaitojani ja sitä, että olin aika ruskettunut talvipakkasillakin. Pikkuveljeni täyttää ensi vuonna 50. Täytyypä ostaa punapäällekin syntymäpäivälahjaksi tämä testi, kun äiti kävi noihin aikoihin usein työmatkoilla Irlannissa.