Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MyHeritage DNA-testi - kokemuksia?

Vierailija
17.02.2017 |

Onko kukaan tehnyt? Yllättivätkö tulokset tai olivatko kauhean ympäripyöreitä? Kiinnostaisi hirveästi tehdä, koska en mm. tunne toista puolta suvustani (oletan siltä puolen löytyvän muutakin kuin eurooppalaista alkuperää). Testillä selvitetään siis sukujuuria eikä isyyttä näin selvennykseksi. Ajattelin, että voisi olla myös hauska lahja jollekin sukututkimusta harrastavalle. Mietin vain onko hintansa väärti? :)

https://www.myheritage.fi/dna/410037881

Vastaava testi YouTubessa:

Kommentit (278)

Vierailija
101/278 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan luotettva tuollainen testi on? Jos suku on joskus lähtneyt jostain Vinkuintiasta, niin jos kenestäkään tuolta Vinkuintiasta ei ole dna-testiä otettu, niin mistäpä se selviäisi. Ei ole mitään mihin verrata.

Vierailija
102/278 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kokeile. Boikotoin sitä testiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/278 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin juuri, että joku oli teettänyt DNA-testin. Näitä on monenlaisia yrityksiä. Ilmeisesti vain yksi on sellainen, että Sinulle jää kaikki oikeudet kyseiseen testiin. Kaikki muut ovat sellaisia, että he saavat kaikki oikeudet kyseiseen testiin. Eli, ei kovin reilua.

Vierailija
104/278 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huijausta nuo näyttää olevan. Minä tiedän 1700-luvulle asti esi-isiä ja siitä vanhempia ei tarvitse tietääkään. Mitä väliä sillä edes on?

Heh, joka suvussa on joku (yleensä monia) jonka isä ei olekaan se jonka nimi lukee isän kohdalla kirkonkirjoissa. Sitä ei tiedä, kuka sun esiäitisi on todellisuudessa paksuksi pannut, se on 100% faktaa.

Minun liki 80-vuotias tätinikin luulee, että hänen isänsä on se joka muillakin sisaruksillaan on. Vaan eipä olekaan. Meitä on noin 5 henkilöä suvussa, jotka tietävät asian oikean laidan.

Vierailija
105/278 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hei, miten lie nuo tutkimukset antaa tietoa jos onkin salaa venäläistä sukua, koska olen kuullut ettei venäjällä ola laillista nuo testit? Vai onko tämä muuttunut vai väärää tietoa? Myös suomalaiset usein luetaan noissa samaan kansaan kuin venäjäläiset noissa vastaustuloksissa, kun olen youtubesta katsonut. Joillekkin on sanottu ett olet : fin-russian. tms. Eli meidät luetaan samaan kastiin. Joten jos otaa testin, niin erotteleeko se edes geenejä suomen ja venäjän välillä? Epäilen ettei.

Itse sain aika kattavan etnisen prosentuaalisen kartan josta kävi ilmi että olen 62% suomalainen 18% Välimereltä 10% Scandinaavi....(huom.. suomalainen dna ei ole scandinaavi, en tiennyt sitä) plus paljon muita pienempiä prosentteja muista etnisistä ryhmistä. Sukuni on ollut liikkuvaa väkeä joka onkin ollut jo tiedossa. Oli kiva tietää mistä kaikkialta dna:ni koostuu. Minusta oli kuitenkin hauska tietää että minkä kaikkien rotujen sekamelska dnani oikein on. Molemmat sukuhaarani ovat lähtöisin Karjalasta mutta missään ei mainittu että olisin venäläinen.

Miksi olisitkaan, jos sukusi on karjalaista?

Vierailija
106/278 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myheritage-etnisyysarvio on sitten todellakin vain arvio. Se heittelee todella spekulatiivisia prosentteja ja selkeästi ihan vääriäkin etnisyyksiä. Oon tehnyt itse kahdessa eri palvelussa, 23andmessa ja Myheritagessa. 23andme antoi mulle tuloksen, mikä on sukuhistoriani tietäen (kaikki isoisovanhemmat perisuomalaisia suomalaisia) oikea, eli jotakuinkin 95% Suomi, 2% scandinaavi, 2% Itä-Eurooppa. Myheritage taas väitti, että olenkin mm. 15% baltti ja 2% Papua-Uuden-Guinean alkuasukas. Että juuh :)

Vierailija
107/278 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ihmiset uskoo. Maksatte siitä, että isot firmat saa dna:nne.

Vierailija
108/278 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsikää sukujuurianne ilmaiseksi Suomen sukututkimusseuran historiakirjojen hakupalvelusta Hiskistä:

https://hiski.genealogia.fi/hiski?fi

Vierailija
109/278 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki me ollaan samasta sukupuusta. apinoiden planeetta, ei paljon kannata testailla...testit on vain rahastusta ja samalla annatte arvokkaan dna-näytteen jollekin tuntemattomalle!!! hullut!

Vierailija
110/278 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat perimältään samaa kuin "north-west-russian" ja samaa ulkonäköä on. Venäläiset on sitten erikseen ja iso maa kun on niin siellä on paljon kaikenlaista. Suomalaiset eivät ole huomanneet että suomalaisuus kattaa myös saamelaiset ja monella pohjois-suomalaisella on suomalaisuuden lisäksi myös inuiitti-perimää pieni prosentti. 

Vierailija
111/278 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä testi näyttää, jos on mustalaisgeenejä? Epäilen, että lapsellani on niitä koska isänsä näytti ihan mannelta oikeasti. 

Vierailija
112/278 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka edelleen tilaa näitä kansainvälisiä pilipalitestejä? Itse valitsin kyllä kotimaisen, enkä halunnut tietojani minnekään palvelimelle. Samalla rahalla sai sukujuurten lisäksi sairausriskit.

Vierailija
113/278 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odottelen testitulosten tulevan.

Vierailija
114/278 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kotimainen geenitesti? Ei se ainakaan kovin kattava voi kansainvälisesti olla.

Vierailija
115/278 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kotimainen geenitesti? Ei se ainakaan kovin kattava voi kansainvälisesti olla.

En tietenkään tarkoittanut kotimaisuudella, että testin tulokset kattaisivat vain kotimaan osuuden! Sain tietää oman haploryhmäni ja mitokondriolinjani eli sukujuurteni alkuperän, joka useimmilla meistä on tietenkin maailmalla. Samalla sain tietää myös neandertaligeenien osuuden perimässäni.

En halua sanoa firman nimeä, ettei mene mainostamiseksi.

Vierailija
116/278 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo oman DNA:n luovuttaminen tuntemattomalle taholle, jolla on tuntemattomat aikeet.... On lievästi sanottuna hieman kyseenalaista. Tuttuni joka on kaikin puolin erityinen ihminen (ainostaan hyvällä) oli hetken mielijohteesta tehnyt testin. Tuloksessa ei kuulemma ollut mitään normaalista poikkeavaa. Mutta siitä alkoi hyvin omituinen tapahtumaketju, mihin liittyi soittelua, lähestymistä henkilökohtaisesti ja jopa lähisukulaisten vainoamista. Sen verran kuulin että joku persoonallisuus testi olisi pitänyt tehdä seuraavaksi. Ja lähisukulaisia lähestyttiin jotenki tunkeilevasti, että heidän pitäisi myös tehdä DNA testi ja mahdollisesti jotain muitakin

Vierailija
117/278 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tulokset: n.64% skandinaavi, n.34% suomalainen ja alle2% eskimo/inuiitti

Vierailija
118/278 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kyllä näkyy suomalainen nuivuus ihan kunnolla: nyrpeitä, epäileviä viestejä. Kannattaa tutkia geenitestejä ja mitä niistä voi nähdä ennen kuin hutkii. Kukaan ei sun DNA:ta varasta tai tee sillä mitään vaarallista, koska olet yksi miljoonista ja täysin merkityksetön heidän tietokannoissaan.

Autosomaalitesti antaa arvion etnisyyksistäsi sekä DNA-osumia, eli toisia testin tehneitä, joiden kanssa sinulla on samaa DNA:ta. Sen avulla voi siis löytää uusia sukulaisia, mutta ei tietoa oletko esim. sukua Aurinkokuninkaalle. Minusta ainakin oli todella mielenkiintoista nähdä missä päin maailmaa on samanlaisia geenejä kuin minulla. 

Tarkemmat sukutiedot toki selvitetään kirkonkirjoista (pitäen mielessä, että sinne merkitty isä ei välttämättä aina olekaan oikea isä). 

Vierailija
119/278 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ei kirjoitti:

Kyllä tuo oman DNA:n luovuttaminen tuntemattomalle taholle, jolla on tuntemattomat aikeet.... On lievästi sanottuna hieman kyseenalaista. Tuttuni joka on kaikin puolin erityinen ihminen (ainostaan hyvällä) oli hetken mielijohteesta tehnyt testin. Tuloksessa ei kuulemma ollut mitään normaalista poikkeavaa. Mutta siitä alkoi hyvin omituinen tapahtumaketju, mihin liittyi soittelua, lähestymistä henkilökohtaisesti ja jopa lähisukulaisten vainoamista. Sen verran kuulin että joku persoonallisuus testi olisi pitänyt tehdä seuraavaksi. Ja lähisukulaisia lähestyttiin jotenki tunkeilevasti, että heidän pitäisi myös tehdä DNA testi ja mahdollisesti jotain muitakin

Höpö höpö, yksikään luotettava firma ei mitään häiriköintä harrasta. Kuulostaa täysin epäuskottavalta. Mistä firma edes tietäisi lähisukulaisten yhteystiedot, ellei kyse sitten ole normaalista mainospostista. Googlatkaa firmat ennen kuin käytätte niitä! FamilyTree DNA on paras suomalaisille, koska siellä on jo paljon suomalaisia. 

Vierailija
120/278 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tietämättömyyteni, DNA on minulle aina ollut asia jota en ymmärrä, ja asiani ei nyt liity testeihin.

Jos äidin DNA periytyy lähes muuttumattomana tytölle ja pojalle, ja isän DNA periytyy lähes muuttumattomana pojalle, mitä isältä sitten periytyy tytölle? Eivätkö lapset olekaan 50/50 yhtä paljon molempia vanhempiaan? Kiitos jos joku voi vastata asiallisesti ja niin, että ymmärtäisin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi