Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MyHeritage DNA-testi - kokemuksia?

Vierailija
17.02.2017 |

Onko kukaan tehnyt? Yllättivätkö tulokset tai olivatko kauhean ympäripyöreitä? Kiinnostaisi hirveästi tehdä, koska en mm. tunne toista puolta suvustani (oletan siltä puolen löytyvän muutakin kuin eurooppalaista alkuperää). Testillä selvitetään siis sukujuuria eikä isyyttä näin selvennykseksi. Ajattelin, että voisi olla myös hauska lahja jollekin sukututkimusta harrastavalle. Mietin vain onko hintansa väärti? :)

https://www.myheritage.fi/dna/410037881

Vastaava testi YouTubessa:

Kommentit (278)

Vierailija
41/278 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käyttäisin mieluummin FamilyTree DNA:ta, koska siellä on SuomiDNA-projekti (ja muitakin projekteja, joihin voi liittyä) ja sen takia paljon suomalaisia. Itsellä on siellä useita testejä. 

www.familytreedna.com

Mitä tuolla halvimmalla testillä saa selville? Mulla ei ole isää eikä isällä muita lapsia kuin minä, isällä ei ole veljiäkään elossa, ainoa veli kuoli nuorena, eli ei ole isälinjaa enää, mutta isän puolelta on isoisoisäni arvoitus joka olisi kiva saada selville.

Vierailija
42/278 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin testin kun maksaa tällä hetkellä vain 49 euroa ja olen kiinnostunut tietämään löytyykö minusta muutakin kuin suomalaista. Koko ikäni minulta on kyselty onko esim. toinen vanhemmistani ulkomaalainen, mutta omien tietojen mukaan olen ihan kyllä 100 % suomalainen. Harva kuitenkaan ilmeisesti on 100 % jotain tiettyä etnisyyttä, joskin suomesta niitä taitaa löytyä harvinaisen paljon kuitenkin. Saas nähdä... :D

Paketti saapui tänään perille, eli toimitusaika oli vain viikon. :) Arvioitu toimitusaika oli 12 arkipäivää. Tältä osin voin siis ainakin suositella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/278 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijausta nuo näyttää olevan. Minä tiedän 1700-luvulle asti esi-isiä ja siitä vanhempia ei tarvitse tietääkään. Mitä väliä sillä edes on?

Vierailija
44/278 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on pyörinyt saksalaisia ja venäläisiä sodan aikana on tullut karjalaisia ja on naitu omia sukulaisia. Siinä ne on geenit.

Vierailija
45/278 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teetän tällaisen tutkimuksen niin näyttäisikö tuo nettiohjelma sitten ihmisiä, jotka täsmäisi minun dnahan vai miten?

Olen siis nainen ja tiedän isän puolelta sukua aina 1500 luvulle asti, mutta äidin puolen suku on vähän mysteeri ja sitä kiinnostaisi selvittää.

Äidinäidinisä katosi sodassa, äidinäidinäiti otti tyttönimensä takaisin (myös mummilleni) ja myöhemmin meni vielä uudelleen naimisiin. Tästä kadonneesta isopapasta ei sen koommin ole puhuttu ja muistan hänestä vain sukunimen, se vähäinenkin tieto on mennyt hautaan isomummin mukana 30 vuotta sitten.

Vierailija
46/278 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tosi fiksu sen perustaja.

Vierailija
47/278 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla testata, jos vaikka olisin sukua Lehtolan Kaille:(

Yhtä suuri häpeä hänellä on siitä, että sinä olet sukua!

Vierailija
48/278 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
50/278 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Me teimme neljä testiä joulukuu 2017, lapset ja me vanhemmat. Kolme viikkoa ja testi valmistui kaikille neljälle. Viides henkilö tulosti saadut tulokset ja eräänä iltana sitten meille annteettin neljä DNA tulosta nimettömänä, joista yritimme arvata kenelle mikäkin kuuluu.

Kyllä osui aika nappiin, kun tunsin omien isoisoisoisäni historiikin 1800 luvulta asti.

Tulokset osaltani kertoivat neljästä etnisyydestä, joista Suomi näytteli n. 50% ja Balkani sekä Baltia yli 40% ja sokerina pohjalla löytyi ripaus myös intiaani geenistöä.

Vaimolta löytyi Suomi yli 70% sekä mm. Italia DNA ja tiedämme, että hänen isoisoisoäitinsä on sieltä lähtöisin.

Kyllä minulla on ainakin vahva usko siihen, että testi antaa viitteitä geeniperimästä omien tämänhetkisten tietojen pohjalta.

T.Jape

Vierailija
51/278 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tämän testin ja sivustolta löytyi heti vajaa 200 dna-matchiä. Etnisyysarviossa tuli vain että olet 100% suomalainen...että olipa yllätys. Aikaa meni noin 6 viikkoa.

Olen 40% suomalainen, loput jakautui Skandinaaviaan, Skotlantiin ja Venäjälle. Ei sinällään jännä tulos, aika hajanaista ja laaja-alaista. No meillä sukututkimuksessa onkin kerrottu ettei ollu mikään ongelma lähteä hakemaan puolisoa pitkänkin matka takaa.

Vierailija
52/278 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne inuiittigeenit on saamelaisverta.

Vierailija
53/278 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuli selville, että isänpuoleista sukua on kiittäminen eri perimästä. Äitini on 100% suomalainen ja tämä saamelais eli eskimogeenit löytyy lapseltani. Ainut linkki pohjois-Suomeen löytyy iso-iso-isoisän kautta. Joten se varmaan selittää oman 2,4% ja lapsen alle1% pitoisuudet.

Vierailija
54/278 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni sai ainakin paljon lisätietoa sukututkimukseensa. Paljon uusia kontakteja! Ja nyt nauttii sukututkimuksestaan vielä enemmän.

Vierailija
55/278 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MyHeritage vastaukset oli aika suuripiirteisiä ja käytettiin ne vielä FamilyTreen kautta. Pohjois-Amerikka, Nigeria ym. yllärit hävisi pois ja muuttui skandi ja aasialaiseksi perimäksi, joita tiedettiin odottaakin suvussa kulkeneen tiedon perusteella.

Suomalainenkin perimä oli niinikään tarkentunut. (Btw meilläkin on paljon aikanaan Amerikkaan muuttaneita, mutta silti kävi näin)FamilyTreen vastauksista sai paljon enemmän irti!

Vierailija
56/278 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta! Ehdottomasti tarkempaa jälkeä. Ilman FamilyTreen osuutta vastaus olisi jäänyt puolitiehen.

Vierailija
57/278 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo MyHeritage-tulosten siirtäminen onnistui? Minuakin kiinnostaisi saada tuloksista irti vähän enemmän kuin vain jotkin etniset prosenttiosuudet.

Vierailija
58/278 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmi kirjoitti:

Aion kokeilla mutta luotettava testi vielä hakusessa, joka tapauksessa siellä pitäisi näkyä jotain "erikoista" koska käsittääkseni olen 1/8 joku muu kuin perussuomalainen :-). Isänpuolen suku hakusessa siis, sukututkimus tyssännyt isänäitiin. Jotain salajuttuja siellä siis joista olen vähän ohimennen kuullutkin.

Ehkä siis 7/8 perussuomalainen ja 1/8 vaikkapa demaria? :)

Vierailija
59/278 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks toi mormonien tiedonhankintafirma?

Vierailija
60/278 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tämä testi paljasti sen että olen adoptiolapsi. Kiva kuulla yli nelikymppisenä. Olin testin mukaan 95% kreikkalainen. Lapsena minulle tummuuteni oli selitetty karjalaisilla juurilla, siellä päin oleva suku kuulemma oli mustatukkaista ja iholtaankin pronssinväristä. Ja yksi "setä" tosiaan näyttikin jopa vähän japanilaiselta tai kiinalaiselta, musta tukka ja vinot silmät ilman luomipoimua. Ajattelin että joo, sieltä se ulkonäkö varmaan on periytynyt.

Tällä hetkellä mieli ihan sekaisin että miten pitäisi suhtautua. Jotenkin inhottaa että vanhempani ovat valehdelleet asiasta koko ikäni. He sanovat että parhaakseni ja uskon sen - en ainakaan usko että minua kiusatakseen ovat tehneet niin. Silti tuntuu että minulla olisi ollut oikeus tietää, ja että tieto olisi voinut helpottaa tiettyjä ahdistuksia teini-iässä ja nuorena aikuisena. Koin aina olevani liian erilainen, erityisesti perheessäni. Kunpa joku olisi kertonut, että biologisesti OLET erilainen, se on ihan normaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän