MyHeritage DNA-testi - kokemuksia?
Onko kukaan tehnyt? Yllättivätkö tulokset tai olivatko kauhean ympäripyöreitä? Kiinnostaisi hirveästi tehdä, koska en mm. tunne toista puolta suvustani (oletan siltä puolen löytyvän muutakin kuin eurooppalaista alkuperää). Testillä selvitetään siis sukujuuria eikä isyyttä näin selvennykseksi. Ajattelin, että voisi olla myös hauska lahja jollekin sukututkimusta harrastavalle. Mietin vain onko hintansa väärti? :)
https://www.myheritage.fi/dna/410037881
Vastaava testi YouTubessa:
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun sukulaiseni liitti minut lupaa kysymättä tuonne vaikka säännöissä sanotaan, ettei toisen (elossa olevan) ihmisen tietoja saa laittaa...
Tarkoitat varmaan, että hän laittoi nimesi omaan sukupuuhunsa? Sillä ei ole mitään tekemistä tuon testin kanssa. Eikä hän ole liittänyt sinua mihinkään.
Kyllä, nimen laittoi. Tämä kuitenkin kielletään kyseisen sivuston säännöissä. Se on myös kiellettyä Suomen sukututkimuslaissa, että elävän henkilön tietoja ei saa ilman hänen lupaansa sukukarttoihin laittaa. Ja tarkennettakoon vielä, että koska kyseessä on oma vanhempani, niin hänen dna-tietonsa yhdistettynä minun nimeeni antaa ihan liian riittävästi tietoa myös omasta perimästäni.
Nosta syyte!
Pitääkö minun nyt sitten hävittä kaikki sukututkimukseen liittyvä (paperi)aineistoni? Niin varmaan.
dbbb kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko mihinkään murhan lavastus -salaliittoteoroihin, mutta mielestäni suurin ongelma on se, ettei nämä tulokset edes tarkoita mitään. Miksi maksaisin siitä että joku firma arvaa minun olevan ehkä 1% saksalainen, kun todellisuudessa tarkasti voidaan sanoa vain "eurooppalainen"?
Katsoin dokumentin jossa identtiset kaksoset tekivät testit eri yhtiöillä. Saivat jokaisesta täysin eri tulokset + vieläpä keskenään erilaiset. Että näin.
Tietenkin sisarukset saavat keskenään eri tulokset! Luuletko, että geenit periytyvät samat + samassa suhteessa molemmilta vanhemmilta molemmille sisaruksille.
Tämähän se yleinen luulo on.
Eräällä videolla ruodittiin eri firmojen testejä mm. Ancestry ja 23andme. Siellä selvisi että ihmisillä on tuhansia tuhansia isovanhempia, kun mennään ajassa taaksepäin ja voivat olla kotoisin vaikka mistä. Ja ilmeisesti testit ovat vain viihdekäyttöön. Mutta joku pieni prosentti selviäisi perimästä(?). Jotkut pitivät huijauksena. Siellä sanottiin että dna:sta ei voi selvittää kaikkea, koska esi-isien ja äitien määrä on niin laaja. Mutta en itse uskalla arvioida, koska en tiedä. Luultavasti voisin kokeilla myheritagea kaikesta huolimatta. Mutta kysymyksiä tästä testi -aiheesta tuli kun videon katsoi (joku oli kuvannut mahdollisesti 60 minutes ohjelmasta pätkiä) ja koostanut videon.
Eiköhän joku design-viruskin ole jo aivan mahdollista suunnitella noiden dna-näytteiden perusteella. Esim. sellainen, joka tappppaa juuri suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä videolla ruodittiin eri firmojen testejä mm. Ancestry ja 23andme. Siellä selvisi että ihmisillä on tuhansia tuhansia isovanhempia, kun mennään ajassa taaksepäin ja voivat olla kotoisin vaikka mistä. Ja ilmeisesti testit ovat vain viihdekäyttöön. Mutta joku pieni prosentti selviäisi perimästä(?). Jotkut pitivät huijauksena. Siellä sanottiin että dna:sta ei voi selvittää kaikkea, koska esi-isien ja äitien määrä on niin laaja. Mutta en itse uskalla arvioida, koska en tiedä. Luultavasti voisin kokeilla myheritagea kaikesta huolimatta. Mutta kysymyksiä tästä testi -aiheesta tuli kun videon katsoi (joku oli kuvannut mahdollisesti 60 minutes ohjelmasta pätkiä) ja koostanut videon.
Niin, ne pienet prosentit joita kaikille tulee, on vain kaikuja tuhansien vuosien takaa. Suurimmalla osalla suomalaisia on kuitenkin 70-90% suomalaisia geenejä ja loput yleensä suurimmaksi osaksi skandinaavisia. Sitten on niitä pikkuprosentteja jotka ei kerro oikeastaan mitään, ja joista ei tarvitse välittää. Kyllä se oikeaa tietoa antaa, mutta jos ei siitä mitään ymmärrä niin toki se sitten on vain viihdettä jos kuvittelee että joku 0,4% kertoo että joku sun isovanhemmista onkin ulkomailta.
Millaisia tuloksia ootte saanu?
Millaiset ne nettisivut on? Siis sitten kun olet siellä mukana. Voiko kuka tahansa testin tehnyt löytää tietosi pelkästään nimihaulla? Onko tietoa?
Olen teettänyt testit itselläni ja lähisuvulla. Hyvin sujui kun noudatin ohjeita. Olin aika yllättynyt mitä kaikkea etnisyydestäni löytyi, oletin että olen lähes 100%:sti suomalainen. Sitten kun rupesin sukupuutani enemmän rakentamaan huomasin että testi antaa vähän liiankin läheisiä arvioita, esim. serkut arvioidaan sisaruksiksi tai sisarpuoliksi.
Matseja on tullut niin paljon että en ehdi niitä varmaan eläissäni käsitellä kaikkia. Jos on DNA:ta ympäri maailman niin luulen että MyHeritage on se oikea valinta. Löytyy sukulaisia helpommin.
Sain lahjaksi myheritagen dna testin. Kiinnostaa kyllä tehdä. Pitääkö minun liittyä myheritagen jäseneksi jotta voin nähdä tulokset? Ei kiinnosta maksaa mistään jäsenyydestä. On muitakin rahareikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua epäilyttää että mihin tietokantoihin se DNA-näyte tallentuu... ja olen varma että johonkin se tallentuu. En ole edes foliohattu, realistinen vain :D
No mitäs siitä vaikka tallentuisikin? Luuletko, että jotain siellä kiinnostaisi tutkia juuri SINUN taustojasi? Kuvitteletko olevasi niin tärkeä?
Vai pelkäätkö, että jäät rikoksistasi kiinni :D
Tulokset myydään vakuutusyhtiöille ja et saa sairausvakuutusta, jos geeneissäsi havaitaan jonkun perinnöllisen sairauden mahdollisuus.
T.tutkija
bellissimoka kirjoitti:
Olethan sinä luovuttanut vertakin todennäköisesti joskus.
Siitä verestä ei tutkita dna:ta. T.tutkija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua epäilyttää että mihin tietokantoihin se DNA-näyte tallentuu... ja olen varma että johonkin se tallentuu. En ole edes foliohattu, realistinen vain :D
lukee pienellä präntillä siellä pitkässä sopimustekstissä, että saavat käyttää dna:ta miten haluavat. ainakin joku jenkkien tiedustelutaho on käyttänyt niitä tietokantoja rikosten selvittämiseen. Tästä oli joku kohukin muutama vuosi sitten. kannattaa siis lukea sopimusteksti tarkkaan. Minä en halua antaa lupaa tehdä dna:lleni mitä tahansa joku firma haluaa. voivat vaikka myydä ne jollekin toiselle firmalle tai vakuutusyhtiöille yms. Oman perheen jäsenistä muutama on tehnyt niitä, ihan mielenkiintoista se siinä mielessä on.
Ei sitä dna:ta kukaan säilyttele, vaan sitä tulosta, mistä ilmenee dna:n sisältämä tieto. Se ei maksa sen enempää kuin mikä tahansa tekstin tallennus. T.tutkija
Vierailija kirjoitti:
bellissimoka kirjoitti:
Moni on antanut luvan tutkimuskäyttöön tai siihen että talletetaan biopankkiin.
Vierailija kirjoitti:
dbbb kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko mihinkään murhan lavastus -salaliittoteoroihin, mutta mielestäni suurin ongelma on se, ettei nämä tulokset edes tarkoita mitään. Miksi maksaisin siitä että joku firma arvaa minun olevan ehkä 1% saksalainen, kun todellisuudessa tarkasti voidaan sanoa vain "eurooppalainen"?
Katsoin dokumentin jossa identtiset kaksoset tekivät testit eri yhtiöillä. Saivat jokaisesta täysin eri tulokset + vieläpä keskenään erilaiset. Että näin.
Tietenkin sisarukset saavat keskenään eri tulokset! Luuletko, että geenit periytyvät samat + samassa suhteessa molemmilta vanhemmilta molemmille sisaruksille.
Tuossa edellä puhuttiin identtisistä sisaruksista, älypää Kyllä he perivät täsmälleen saman dna:n. Sen vuoksi esim rikostutkinnassa tai isyystutkimuksessa tulee vaikeuksia. Toki pieniä mutaatioita voi ajan myötä tulla mutta ei ne näy tällaisissa sukupuutesteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bellissimoka kirjoitti:
Niinpä, avainsana on: antanut luvan. Siis ei ole tehty henkilöltä salaa. Eikä tästä joudu itse maksamaan. Tämä on suomalaisille ihan ok asia, mutta aivan eri juttu kuin nämä sukututkimukset.
T.tutkija
Vierailija kirjoitti:
dbbb kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulo?
"identtiset kaksoset eli monotsygoottiset kaksoset syntyvät yhdestä jakautuneesta tsygootista eli hedelmöittyneestä munasolusta ja ovat perimältään ja genotyypiltään täysin samanlaiset eli identtiset"
Mitä kohtaa et ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bellissimoka kirjoitti:
Niinpä, avainsana on: antanut luvan. Siis ei ole tehty henkilöltä salaa. Eikä tästä joudu itse maksamaan. Tämä on suomalaisille ihan ok asia, mutta aivan eri juttu kuin nämä sukututkimukset.
T.tutkija
Nykyään pitää erikseen kieltää näytteiden käyttö tutkimukseen, käytäntö on muuttunut. En tiedä lukeeko monikaan tätä tietoa kuinka tarkkaan.
Näin kävi Islannissa vastustuksesta huolimatta. En ymmärrä, mitä kukaan tiedoillani tekee sen enempää kuin nytkään.