Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MyHeritage DNA-testi - kokemuksia?

Vierailija
17.02.2017 |

Onko kukaan tehnyt? Yllättivätkö tulokset tai olivatko kauhean ympäripyöreitä? Kiinnostaisi hirveästi tehdä, koska en mm. tunne toista puolta suvustani (oletan siltä puolen löytyvän muutakin kuin eurooppalaista alkuperää). Testillä selvitetään siis sukujuuria eikä isyyttä näin selvennykseksi. Ajattelin, että voisi olla myös hauska lahja jollekin sukututkimusta harrastavalle. Mietin vain onko hintansa väärti? :)

https://www.myheritage.fi/dna/410037881

Vastaava testi YouTubessa:

Kommentit (278)

Vierailija
221/278 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vitsin väliä sillä on kuka näkee mun dnan?? Oikeesti mulle ainaki aivan sama näkeekö joku firma mun dnan.

Vierailija
222/278 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oli juttua että identtiset kolmoset saivat ihan eri tulokset 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/278 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun sukulaiseni liitti minut lupaa kysymättä tuonne vaikka säännöissä sanotaan, ettei toisen (elossa olevan) ihmisen tietoja saa laittaa...

Tarkoitat varmaan, että hän laittoi nimesi omaan sukupuuhunsa? Sillä ei ole mitään tekemistä tuon testin kanssa. Eikä hän ole liittänyt sinua mihinkään.

Kyllä, nimen laittoi. Tämä kuitenkin kielletään kyseisen sivuston säännöissä. Se on myös kiellettyä Suomen sukututkimuslaissa, että elävän henkilön tietoja ei saa ilman hänen lupaansa sukukarttoihin laittaa. Ja tarkennettakoon vielä, että koska kyseessä on oma vanhempani, niin hänen dna-tietonsa yhdistettynä minun nimeeni antaa ihan liian riittävästi tietoa myös omasta perimästäni.

Nosta syyte!

Vierailija
224/278 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pääasiassa suomalainen ja sitten hiukan skandinaavi ja inuiitti.

Vierailija
225/278 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tämän testin ja sivustolta löytyi heti vajaa 200 dna-matchiä. Etnisyysarviossa tuli vain että olet 100% suomalainen...että olipa yllätys. Aikaa meni noin 6 viikkoa.

Kukaan ei ole 100% suomalainen lol, Me tullaan kaikki tänne jostain muualta alunperin. Muuten hyvä.

Vierailija
226/278 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

¨mitä suomalaista siinä on?

Vierailija
227/278 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun sukulaiseni liitti minut lupaa kysymättä tuonne vaikka säännöissä sanotaan, ettei toisen (elossa olevan) ihmisen tietoja saa laittaa...

Tarkoitat varmaan, että hän laittoi nimesi omaan sukupuuhunsa? Sillä ei ole mitään tekemistä tuon testin kanssa. Eikä hän ole liittänyt sinua mihinkään.

Kyllä, nimen laittoi. Tämä kuitenkin kielletään kyseisen sivuston säännöissä. Se on myös kiellettyä Suomen sukututkimuslaissa, että elävän henkilön tietoja ei saa ilman hänen lupaansa sukukarttoihin laittaa. Ja tarkennettakoon vielä, että koska kyseessä on oma vanhempani, niin hänen dna-tietonsa yhdistettynä minun nimeeni antaa ihan liian riittävästi tietoa myös omasta perimästäni.

Nosta syyte!

Ketä vastaan? Netin sukututkimussivustot eivät ole Suomen lakien alaisia.

Vierailija
228/278 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan sinä luovuttanut vertakin todennäköisesti joskus.

Vierailija
229/278 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua epäilyttää että mihin tietokantoihin se DNA-näyte tallentuu... ja olen varma että johonkin se tallentuu. En ole edes foliohattu, realistinen vain :D

lukee pienellä präntillä siellä pitkässä sopimustekstissä, että saavat käyttää dna:ta miten haluavat. ainakin joku jenkkien tiedustelutaho on käyttänyt niitä tietokantoja rikosten selvittämiseen. Tästä oli joku kohukin muutama vuosi sitten. kannattaa siis lukea sopimusteksti tarkkaan. Minä en halua antaa lupaa tehdä dna:lleni mitä tahansa joku firma haluaa. voivat vaikka myydä ne jollekin toiselle firmalle tai vakuutusyhtiöille yms. Oman perheen jäsenistä muutama on tehnyt niitä, ihan mielenkiintoista se siinä mielessä on.

Ei mikään "tiedustelutaho" vaan FBI selvitti sarjamurhaajan henkilöllisyyden tietokannan avulla. GedMatch on tietokanta johon jokainen saa ladata muissa firmoissa teetetyt testinsä ja siellä on erikseen valittavissa haluaako antaa oman tuloksensa olla poliisin käytettävissä.

Missään geenitesteissä ei vaadita vahvaa tunnistautumista joten voit kirjautua sinne vaikka nimimerkillä. Jos lähiperhe ei ole testannut etkä lisää sukupuutasi, voit olla kuka tahansa "serkku". Esim. moni amerikkalainen tekee testin vain nähdäkseen etnisyytensä.

Vierailija
230/278 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tekisi mieli tuo testi teettää. Mutta jos kaikki ohjeistus on englanniksi, niin voi olla, etten jaksa tarpeeksi paneutua, jotta varmuudella osaisin toimia oikein.

Vierailija
231/278 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ja yllättävä ja todella halpa!

Mulle tuli 72.6 % suomalainen, 13.0% inuiitti ja löyty myös skandinaavia ja andilaista. Huh, huh!

Vierailija
232/278 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun  DNA. ta  ei kukaan bulkki tuntematon  rikosfirma saa.  Niillä muka  sukulais?  ei mitään todellisuutta lakipuoleista tietoa,  en tavitse mihinkään. Pelkkää naurettavaa huijaista, vai  odotatteko jotain isoa perintöä ???  Turha toivo.

Vierailija
233/278 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomattomia nämä salaliittoteoreetikot, joiden mielestä on pelottavaa, että dna-näyte on monen miljoonan muun näytteen joukossa varastossa. Jos noin pelkäätte, ettei kukaan pääse dna:hanne käsiksi, niin muistattehan aina ravintolassa syödessänne käyttää omia ruokailuvälineitä, pitäkää aina tiukasti päähän teipattua suihkumyssyä päässänne julkisilla paikoilla liikkuessanne, ettei vaan hiuksia tipu jne. Ripottelette dna:tanne huolettomasti ympäriinsä joka päivä. Jos joku haluaa palan juuri sinun dna:stasi, se on helppoa saada.

Ja mitä ne voivat tehdä sillä? Lavastaa juuri sinut syylliseksi Kennedyn murhaan? :)

Vakuutusyhtiöt ostavat tulokset ja jos löytyy periytyviin sairauksiin liittyviä geenejä, niin jos yleensä enää saat vakuutusta, niin maksu voi yllättää.

Vierailija
234/278 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

bellissimoka kirjoitti:

Olethan sinä luovuttanut vertakin todennäköisesti joskus.

Luovutetusta verestä ei tehdä dna-testejä. Huoh!

Vierailija
235/278 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama testi kuin FamilyTreeDNAn Family Finder. Parempia tuloksia vaan ja FTDNAssa on enemmän suomalaisia. Etnisyysarviot pohjautuu saatuun aineistoon eikä kerro oikeastaan mitään lähihistoriasta.

Jos ihmiset ovat kiinnostuneita asiasta, miksi ei ota selvää faktoista. Todellisuus on useimmiten taruja mielenkiintoisempaa.

Vierailija
236/278 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SPMM kirjoitti:

On kyllä uskomatonta, miten jotkut pelottelevat täällä ties millä salaliittoteorioilla. Onko nää tyypit jotain trolleja, vaiko oikeesti ihan sekasin?!

Minäkin pelottelen. Olen koko työurani tehnyt dna-tutkimuksia ja tiedän asioista sen verran, että mihinkään kaupalliseen firmaan en näytettäni anna.

Vierailija
237/278 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei foliohattuilijat, oletteko miettineet että teidänkin DNA:ta saadaan vaikka teidän roskiksesta ongittua jos halutaan. Jos nyt joku haluaa myydä eteenpäin minun DNA:ta, niin antaa palaa vaan. Voivat sitten minun puolesta vaikka kloonata kokonaisen superarmeijan minun näkösiä veijareita. Meneepä sylki hyötykäyttöön.

Ja tuohon ylemmälle nimimerkki HoXille, en tiedä määritteleekö tämmöinen testi yhtään sen enempää omaa identiteettiä, mutta onhan se ihan hauskaa tietää mistä päin on mahdollisesti sukua tullut. Pakko muutenkin ihmetellä noin voimakasta reaktiota johonkin MyHeritageen.

Mikään roskisnäyte ei ole luotettava, se voi olla kenen tahansa, vaikka koiran😅

T.tutkija

Vierailija
238/278 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kari kirjoitti:

21/4 2017 DNA testi, puutteelliset ohjeet outoa menettelyä

maksoin, sain koeputket ja postitin ohjeen mukaan. Muutaman viikon kuluttua tuli ilmoitus, että DNA putkeni ovat saapuneet.

3 kk myöhemmin tuli pyyntö koodeista, ne olivat kiinni näyteputkien kyljessä, ja nyt ne samat koodit : kirjain-numerosarja - pitäisi lähettää heille sähköpostina, jotta analyysin voisi aktivoida !

Sähköposti tulee kyllä minulle perille ja siellä tiedetään tietenkin minun nimi. Samoin sähköpostiini tuli ilmoitus nimenomaan minun näyteputkien saapumisesta, siis ne tunnistettiin.

Onko tämä DNA testi huijausta ja pyritäänkö laskuttamaan useita kertoja?

vihjeeksi ja ohjeeksi

Siis oletteko te ihmiset niin tyhmiä, että lähetätte dna- näytteenne jollekin firmalle? Ettekö tiedä, että tiedot niistä menee joka nsa:lle tai cia:lle? Henkilötietojen kera.

Vierailija
239/278 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vitsin väliä sillä on kuka näkee mun dnan?? Oikeesti mulle ainaki aivan sama näkeekö joku firma mun dnan.

Ja ko ulkomainen firma antaa ja/tai myy sen jonkun muun käyttöön sinun henkilötietoinesi. Hups!

Vierailija
240/278 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut yllätys, 96% suomalaista perimää, loput alueelta nykyinen Irlanti, Skotlanti, Wales.

Testin tulos tuli kolmessa viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä