Teenkö lastensuojeluilmoituksen tästä perheestä?
Iso kynnys on tehdä ilmoitusta, enkä ole eläessäni joutunut tällaista pohtimaan. Lasten tilanne kuitenkin mietityttää, onko väärin jättää ilmoitus tekemättä?
Naapurissa asuu nuori suurperhe (5 lasta), äiti on lasten kanssa kotona. Vanhin lapsista on koulussa ja äiti lähtee aamuisin viemään häntä kouluun jättäen pienet lapset keskenään kotiin. Yksin jäävät ovat vauva, 3v, ja 5-vuotiaat kaksoset. Reissu kestänee kävellen noin 45min kaikkineen, minusta aika pitkä aika noin pienten olla yksin? Mitä vaan voi sattua. Lapset jäävät usein myös iltapäivisin joksikin aikaa yksin.
Pitäisikö tästä ilmoittaa??
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Kunhan olet satavarma, että lapset todella ovat yksin. Vuosia sitten tunnistin meidän naapurin kirjoittelevan täällä meistä. Luuli että jätän vauvan yksin kotiin, kun käyn kaupassa isomman kanssa. Todellisuudessa mies oli yrittäjänä ja usein kotona keskellä päivää tai miten sattuikin ja jätti joskus auton kauimmaiselle parkkipaikalle. Tulipa todella kettumainen olo, että joku kuvitteli meistä sellaista!
Kas kun sattuikin, että juuri sinun naapuri kirjoitti asiasta Vauva-palstalle ja juuri sinä satuit avaamaan kyseisen ketjun, ja tietojen perusteella pystyit tietämään, että siinä puhuttiin juuri sinun perheestäsi. Viisi miljoonaa asukasta, ja juuri sellainen sattuma. Miten olikaan mahdollista?
:]
Missä isä, vai onkohan kaikki eri isille, luulisi nyt jonkun saavan vahtimaan lapsia?? Kannattaa jutella naisen kanssa ja tarjoutua siinä samalla joskus vaikka auttamaan jos ja kuulostaa olevan aivan tötteröö nainen ...kannattaa tarkkailla, ei vauvaa saa jättää kahden kesken ollenkaan noin pienten lasten kanssa, ainakin meillä kolmevuotias käy viemässä vauvalle lattialle aina jonkin lelun, joskus pienenkin mutta meitä onkin 3 aikuista aina vahtimassa, päivä aikaan ja muutoin lapsien äiti ja isä tietty, olemme isovanhempia. On sen kumma kun tämmöistä tapahtuu vielä jatkuvasti, itse jos olisin noin pattitilanteessa niin koettaisin ensin saada hoitajan kotiin tai sitten vaan pakkaisin kaikki matkaan ja tehtäisiin siinä sitten ulkoilu samalla mutta onhan kyllä ilmatkin välillä huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso kynnys on tehdä ilmoitusta, enkä ole eläessäni joutunut tällaista pohtimaan. Lasten tilanne kuitenkin mietityttää, onko väärin jättää ilmoitus tekemättä?
Naapurissa asuu nuori suurperhe (5 lasta), äiti on lasten kanssa kotona. Vanhin lapsista on koulussa ja äiti lähtee aamuisin viemään häntä kouluun jättäen pienet lapset keskenään kotiin. Yksin jäävät ovat vauva, 3v, ja 5-vuotiaat kaksoset. Reissu kestänee kävellen noin 45min kaikkineen, minusta aika pitkä aika noin pienten olla yksin? Mitä vaan voi sattua. Lapset jäävät usein myös iltapäivisin joksikin aikaa yksin.
Pitäisikö tästä ilmoittaa??
Tämän asian vatvominen tällä haistapaska - palstalla ei lapsia auta. Jokainen, jolla vähänkään on älliä päässä, soittaa heti sinne sossuun ja kertoo asian, ja ammattilaiset hoitavat lopun.
Mutta provohan tämä, edes ap ei voi olla noin idiootti.
Ainakin ap on saanut esiin vastenmielisiä asenteita. Suomi on viranomaisten maa, perhe on pyhä reviiri ja perheeseen kuulumattomia ei tueta, kun asiat eivät mene niin kuin pitää. Viranomaiset hoitavat kaiken. Ei tarvitse ihmetellä, että kouluissa näkyy aina vain enemmän ongelmia.
nro 84 täällä ihmettelee tuota alapeukkua...
Ilman muuta lasu. Kyllä tuossa on nyt äidin kyky handlata hommaa pettänyt pahasti. Järkikin sanoo ettei noin voi tehdä - ja ilmeisesti ko.äidin järki ei sano eli jossain mättää. Ne lapset voivat kiivetä ja pudota, kaatua, laittaa hellan päälle, vauva voi tukehtua oksennukseen, ihan mitä tahansa saattaa tapahtua kun tuonikäiset ovat yksin. Netin kauttahan sen saat tehtyä ja hoitavat homman sitten parhaaksi katsomallaan tavalla. En voi käsittää mitä sen äidin päässä liikkuu.
Kolme lasta itselläni ja meillä vasta teini-ikäinen on vahtinut päiväkoti-ikäistä, silloinkin vaan satunnaisesti. Itsekseen/yksin ovat olleet kouluikäisinä (ilman vahdittavia).
Huvittaa kun jotkut kirjoittaa, että jättää vauvan tai pienen lapsen yksin kotiin korkeintaan siksi ajaksi kun vie roskat. Onko tullut mieleen, ettö silläkin matkalla voi (varsinkin talvikeleillä) liukastua, lyödä päänsä ja mennä tajuttomaksi. Kukaan ei tiedä, että sulla on se pieni yksin kotona. Onhan se todella epätodennäköistä, että tällaista sattuisi, mutta ei 100% mahdotonta. Jotain VOI sattua.
Mietin ihan samaa.. erityislapsen saattaminen kouluun aiheutti alapeukun.. t. Autistin äiti
Minä teen sinusta ilmoituksen vainoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua, miksi se naapuri ei laita vauvaa ja 3-vuotiasta rattaisiin ja ota mukaan. :(
Miten se äiti työntää kahta vaunua yhtä aikaa? Vai meinaat että kaikilla on varaa sellaisiin tuplarattaisiin?
Ketjun aloittajalle: Kannattaisiko hommata oma elämä?
Ilmoitukseen ei tarvita kuin huoli lasten hyvinvoinnista. Ilman muuta teet ilmoituksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua, miksi se naapuri ei laita vauvaa ja 3-vuotiasta rattaisiin ja ota mukaan. :(
Miten se äiti työntää kahta vaunua yhtä aikaa? Vai meinaat että kaikilla on varaa sellaisiin tuplarattaisiin?
Tuplarattaita saa käytettyinäkin ja pitäs varmaan miettiä asiaa ennen kuin niitä lapsia synnyttelee pienellä ikäerolla, että millä niitä sitten kuskailee. Onhan niitä kantoliinojakin, vauva liinaan ja 3-v. Rattaisiin.
On niillä yh-äideilläkin apukäsiä. Esim. sisaruksia, poikaystävä tai oma äiti.
Ap voisi kysyä ensin asiaa.
Käytiin mekin kaupassa miehen kanssa kaksistaan, kun mummo oli meillä.
Provo.
Olikin jonkun aikaa poissa tämä lillukanvarsiprovoilija.
Suosikkiaiheina pettävät miehet ja huonosti hoidetut lapset.
Todennäköisesti lapseton vanhapiika.
Aiheellista pohdintaa ap. Minä mietin, että lapset saattavat joutua keskenään sellaiseen tilanteeseen, missä on vammautuminen tai hengenlähtö lähellä. Kodissa on yleensä aina uuni, ikkuna, ulko-ovi. Lapsi saattaa avata itse oven tai ikkunan. Lapset eivät ymmärrä aina samalla tavalla kuin aikuiset.
Joku muukin on saattanut huomata, että lapset jätetään yksin asuntoon. Kuka suojelee lasta, jos joku soittaa ovikelloa ja isompi lapsi avaa oven? Kuulostaa hurjalta, mutta aina ei voi luottaa ihmisiin.
Lapset ovat toistensa armoilla niin sanotusti. Mitä, jos lapsi työntää päänsä pesukoneeseen, tippuu ikkunasta, saa aikaan tulipalon yms. Läheltä piti-tilanteita on pienten lasten maailmassa muutenkin. Yksinoloa monta tuntia viikossa?
Nykyään tehdään ilmoituksia jos 4v lapsi odottaa rappukäytävässä minuutin kun äiti hakee rattaat vaunuvarastosta tai hakee unohtuneet kurahousut.
Sitten puhutaan äidistä joka jättää vauvan ja pikkulapset yksin kotiin kun vie isomman kouluun.
Olisiko jotain suhteellisuudentajua?
Minä ostin karkit itse lähikaupasta 4 vuotiaana 80 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tietenkin olla varaa rattaisiin, jos lapsia pitää noin tiheään tahtiin tehdä. Pitää kai heidän muutenkin kulkea jossain. Esim. ruokakaupassa.
Voi olla ,että tulipalo syttyy esim.oikosulusta ja siinä käy kyllä huonosti jos pienet lapset ovat ilman hoitajaa.
Tai miettikääpä jos äidille sattuisi jotain matkalla kotiin. Lapset olisivat keskenään ilman hoitajaa ja surullista olisi se, et jos äiti vaikkapa loukkaantuisi niin et menisi tajuttomaksi ,niin kukaan ulkopuolinen auttaja ei tietäisi, et lapset ovat kotona ilman hoitajaa.
Itse en pystyisi jättää ihan pieniä lapsia ilman valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa kun jotkut kirjoittaa, että jättää vauvan tai pienen lapsen yksin kotiin korkeintaan siksi ajaksi kun vie roskat. Onko tullut mieleen, ettö silläkin matkalla voi (varsinkin talvikeleillä) liukastua, lyödä päänsä ja mennä tajuttomaksi. Kukaan ei tiedä, että sulla on se pieni yksin kotona. Onhan se todella epätodennäköistä, että tällaista sattuisi, mutta ei 100% mahdotonta. Jotain VOI sattua.
Kyllä meillä ainakin kaikki naapurit tietää että meillä on vauva. Ja jos mut viedään sairaalaan, niin a) koneella edellinen merkintä on mun synnytyskertomus josta lienee aika helppo päätellä että meillä on vauva, ja ennen kaikkea b) ilmoitetaan miehelle joka kysynee heti ensimmäisenä vauvasta.
Itse en kyllä jätä vauvaa yksin edes roskia viedessä, koska pelkään hysteerisesti unohtavani avaimet sisälle kun pää ei ole univelkaisena terävimmillään...
Täällä moni on ihmetellyt että miksi ekaluokkalainen pitää saatella kouluun.. minulla on 7-vuotias erityislapsi. Joka myöhästyisi varmasti koulusta lähes aina , jos yksinään menisi kouluun. Hän on sellainen haaveilija joka ei välttämättä seuraa liikennettä ja kävelisi suoraan auton alle. Ja saattaisi jopa jäädä leikkimään jos löytäisi jotain mielenkiintoista matkan varrelta.