Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teenkö lastensuojeluilmoituksen tästä perheestä?

Vierailija
17.02.2017 |

Iso kynnys on tehdä ilmoitusta, enkä ole eläessäni joutunut tällaista pohtimaan. Lasten tilanne kuitenkin mietityttää, onko väärin jättää ilmoitus tekemättä?

Naapurissa asuu nuori suurperhe (5 lasta), äiti on lasten kanssa kotona. Vanhin lapsista on koulussa ja äiti lähtee aamuisin viemään häntä kouluun jättäen pienet lapset keskenään kotiin. Yksin jäävät ovat vauva, 3v, ja 5-vuotiaat kaksoset. Reissu kestänee kävellen noin 45min kaikkineen, minusta aika pitkä aika noin pienten olla yksin? Mitä vaan voi sattua. Lapset jäävät usein myös iltapäivisin joksikin aikaa yksin.

Pitäisikö tästä ilmoittaa??

Kommentit (167)

Vierailija
61/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. tehtailee aloituksia, mutta ei vaivaudu vastaamaan, mistä hän tietää 100%,varmasti asian ja monet kannustavat tekemään lasun.

Viime juhannuksena erään perheen rt-huoneistoa piiritettiin parin poliisipartio voimin, pihaan ajoin siviiliauto kahden sos.virkailija ja lopulta talohuollon työntekijät.

Naapurit ihmettelemään mitä täällä tapahtuu, kun yrittävät kurkkia sälekaihtimien lomasta ikkunoista. Väkeä oli kuin villissä lännessä.

Kunnes selvisi heille tulleen ilmoituksen, jossa asunnon sisällä on viisi lasta keskenään ja vanhemmat omilla reissullaan.

Onneksi oli naapuri nähnyt ja jutellut perheen kanssa, kuinka he lähtevät 500 km päähän viettämään juhannusta, eikä ketään ollut huoneistossa useampaan päivään.

Mahtoi olla kallis hälytys huomiota hakeneelle kaverille, kun oli aiheeton hälytys.

Olen ap. ja vastaan nyt kaikille, jotka ovat kyselleet mistä voin tietää, että lapset jäävät keskenään. Tiedän sen siitä, että ko. perheen äiti on sen itse minulle sanonut. Että ei halua maksaa millekään hoitajalle, kun nopeasti kipaisee vaan viemässä lapsen kouluun. Iltapäivisin lähtee usein lenkille ennen kuin mies tulee töistä ja tästä on todennut, että pärjäävät kyllä hetken ja hän lähtee vähän ajoissa. Näin tiedän. Nyt tulee kysymyksiä, että miksi minä en sanonut hänelle mitään. Kyllä minä sanoin. Sanoin, että minä en kyllä uskaltaisi jättää lapsia (5 ja 2) yksin muuten kuin viedäkseni roskat. En tiedä mitä muuta olisin voinut sanoa aikuiselle ihmiselle. 

Noilla tiedoilla, mitä ap. on kertonut, ei pitäisi kannustaa mihinkään puuhiin, kun taustalla voi olla sairas mieli.

Tämä siis minun (ap:n) vastaus:

Olen ap. ja vastaan nyt kaikille, jotka ovat kyselleet mistä voin tietää, että lapset jäävät keskenään. Tiedän sen siitä, että ko. perheen äiti on sen itse minulle sanonut. Että ei halua maksaa millekään hoitajalle, kun nopeasti kipaisee vaan viemässä lapsen kouluun. Iltapäivisin lähtee usein lenkille ennen kuin mies tulee töistä ja tästä on todennut, että pärjäävät kyllä hetken ja hän lähtee vähän ajoissa. Näin tiedän. Nyt tulee kysymyksiä, että miksi minä en sanonut hänelle mitään. Kyllä minä sanoin. Sanoin, että minä en kyllä uskaltaisi jättää lapsia (5 ja 2) yksin muuten kuin viedäkseni roskat. En tiedä mitä muuta olisin voinut sanoa aikuiselle ihmiselle. 

Juu ja ei se liika kysely ja puhuminen tuossa auta kun kyseessä on aikuinen ihminen joka tekee itse päätöksen, itse en rupeais mitää neuvoja jakamaan vaan lasun pistäisin jossei tämä äiti ihminen edes viitsi vahtia palkata

Vierailija
62/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan vielä yhden kommentin. Olen todella ihmeissäni siitä, kuinka moni kommentoija suorastaan hyökkäsi kimppuuni kaikenmoisin syytöksin. Huoli lapsista on ihan vilpitön ja ajatus lasten suojelemisesta myös. En voi ymmärtää miten joku sen saattaa käsittää näin väärin.

Tarkennus vielä teille, jotka suorastaan leimasitte minut joksikin stalkkeriksi ja hulluksi kiusaajaksi: 

Olen jutellut ko. äidin kanssa, siitä tiedän miten lapset jätetään yksin. En ole tarjoutunut hänelle lastenhoitajaksi, koska minulla itselläni on pienet lapset ja meillä myös sovittua menoa viikoittain. Plus me nukutaan pitkään. En voi mitenkään siirtyä lapsineni naapuritaloon esimerkiksi ennen kahdeksaa! Jokainen varmasti ymmärtää tämän. 

Ja vielä - minä en todellakaan istu ikkunassa tuijottamassa naapurille 45 minuuttia aamulla! Vaan minulle on kerrottu, että lapset ovat yksin sen aikaa. 

Sietäisitte hävetä, te jotka tämän aloituksen perusteella minut leimasitte ja solvasitte täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan tekemä ilmoitus ei olisi aiheeton vaikka selviäisikin että lasten kanssa on joku. Kiusaamistarkoitukessa tehdyt lasut on aiheettomia, kaikki aidosta huolesta tehdyt ihan aiheellisia, niiden tekemiselle on hyvä syy. Sitten jos lastensuojelutarpeen selvityksessä selviää ettei lastensuojelun asiakkuudelle ole tarvetta niin hyvä, mutta yhteydenotolle on aihe jos on lasten terveydestä tai turvallisuudesta huoli jota ei voi omin toimin poistaa.

Ilmoittajan tehtävä ei ole päättää etukäteen onko lastensuojelun tarvetta, vaan lastensuojelun. Pätee myös päiväkotihenkilökuntaan, neuvolaan yms.

Ei kai lastensuojeluilmoituksen tarkoitus ole ulkopuolisen ihmisen huolien hetkellinen helpottaminen. On paljon ihmisiä jotka ovat usein huolissaan, ja näkevät kaikkialla uhkia. Varsinkin lasten suhteen. Jos lastensuojelu olisi erehtymätön niin tuossa ei olisi suurta ongelmaa. Mutta objektiivista totuutta ei näissä asioissa välttämättä löydy ja rekisteröihin kerran merkittyjä tietoja ei poisteta.

Vierailija
64/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä953 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit kysyä naapurilta, miksei hänen lapsellaan ole koulukyytiä, kun koulumatka on noinkin pitkä,

Kunnan ei tarvitse järjestää koulukyytiä jos matka on alle 5 km. 6-vuotias voi periaatteessa siis joutua kävelemään yksin 2 * 4,9 km päivässä. Voin kuvitella että se laittaa jotkut perheet mahdottomaan tilanteeseen. Huostaanotto siksi että koulukyytiä ei saa tuntuisi aika järjettömältä.

Eskarista toisen luokan loppuun raja on 3km, sen jälkeen 5km. Erityistapauksissa, jos koulumatkalla on esim. vaarallinen tienylitys, voi koulukyytiä hakea myös toisen luokan jälkeenkin, vaikka matka olisi alle 5km.

Meiltä on juuri tuo 4,9km ja koulukyyti loppuu toisen luokan jälkeen.

Vierailija
65/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan niin on, että jos on monta pientälasta niin heidät otetaan mukaan kun yhtä kuskataan jonnekin. Ei ole helppoa, mutta aina jokin kombo löytyy pulkkaa, kärryä, seisomalautaa, kantoreppua, potkupyörää tms. Kuulostaa laiskalta äidiltä ja lasu täysin aiheellinen.

Vierailija
66/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. tehtailee aloituksia, mutta ei vaivaudu vastaamaan, mistä hän tietää 100%,varmasti asian ja monet kannustavat tekemään lasun.

Viime juhannuksena erään perheen rt-huoneistoa piiritettiin parin poliisipartio voimin, pihaan ajoin siviiliauto kahden sos.virkailija ja lopulta talohuollon työntekijät.

Naapurit ihmettelemään mitä täällä tapahtuu, kun yrittävät kurkkia sälekaihtimien lomasta ikkunoista. Väkeä oli kuin villissä lännessä.

Kunnes selvisi heille tulleen ilmoituksen, jossa asunnon sisällä on viisi lasta keskenään ja vanhemmat omilla reissullaan.

Onneksi oli naapuri nähnyt ja jutellut perheen kanssa, kuinka he lähtevät 500 km päähän viettämään juhannusta, eikä ketään ollut huoneistossa useampaan päivään.

Mahtoi olla kallis hälytys huomiota hakeneelle kaverille, kun oli aiheeton hälytys.

Noilla tiedoilla, mitä ap. on kertonut, ei pitäisi kannustaa mihinkään puuhiin, kun taustalla voi olla sairas mieli.

Tämä siis minun (ap:n) vastaus:

Minä en tajua, miksi se naapuri ei laita vauvaa ja 3-vuotiasta rattaisiin ja ota mukaan. :( 5-vuotiaat, jos sitä itse haluavat, voivat jo hetkeksi jäädäkin yksin. Tai ainakin meidän lapset ovat tuossa iässä halunneet ensimmäisiä kertoja olla pieniä aikoja yksin kotona. Onhan tämä tietenkin yksilöllistä, ja toiset ovat niin hulivilejä, ettei voi kuvitellakaan että uskaltaisi jättää.

Meillä lapsille on jätetty silloin puhelin, että voivat soittaa, tai itse voin soittaa, että onko kaikki kunnossa. Toivottavasti tämän tapauksen lapsilla on myös puhelin käytössä...

67/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse olen nähnyt 5 vuotiaita ovat kyllä jo hyvin fiksuja, Mutta toi 3v on kyllä aivan liia pieni. Ja 5v ei ole tarpeeksi iso huolehtimaan näin pienestä. Minusta tuo olisi ihan ok jos sielä olisi vaan ne 5vuotiaat.

Vierailija
68/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee se lasu ennenkuin jotain tapahtuu. Äidin olisi hyvä herätä tajuamaan että hänen touhunsa ei ole oikein. Pieniä lapsia ei jätetä keskenään noin pitkäksi aikaa. Tietääkö lasten isä että lapset jätetään yksin?

Vierailija
69/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso kynnys on tehdä ilmoitusta, enkä ole eläessäni joutunut tällaista pohtimaan. Lasten tilanne kuitenkin mietityttää, onko väärin jättää ilmoitus tekemättä?

Naapurissa asuu nuori suurperhe (5 lasta), äiti on lasten kanssa kotona. Vanhin lapsista on koulussa ja äiti lähtee aamuisin viemään häntä kouluun jättäen pienet lapset keskenään kotiin. Yksin jäävät ovat vauva, 3v, ja 5-vuotiaat kaksoset. Reissu kestänee kävellen noin 45min kaikkineen, minusta aika pitkä aika noin pienten olla yksin? Mitä vaan voi sattua. Lapset jäävät usein myös iltapäivisin joksikin aikaa yksin.

Lasua ei tehdä perheestä.

Vierailija
70/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sille äidille on yksi lapsi tärkeämpi kuin ne muut? Miksi muut lapset voivat jäädä keskenään, mutta se yksi ei voi mennä tavallisten lasten tapaan yksi kouluun?  Ap ei ole kertonut, missä muut lapset ovat iltapäivällä, kun äiti hakee koululaisen kotiin vai onko se lenkki nimenomaan koululaisen hakureissu?

Jotain tuollaisessa perheessä on pahasti vialla, ja siksi lasu voi olla hyvinkin aiheellinen. Jos vanhin lapsi on terve eikä ole muuta erityistä syytä saattaa kouluun, mikä voi olla syy? Ehkä sen lapsen isä oli äidille rakkaampi ... tai nuoremmat lapset ovat muutenkin eitoivottuja eikä niistä ole siksi niin suurta väliä.

En sanoisi laiskaksi sellaista äitiä, joka viitsii joka kouluaamu lähteä saattamaan lapsensa kouluun. Välinpitämätön kyllä, mutta miksi välinpitämättömyys kohdistuu vain nuorempiin lapsiin, kun vanhinta paapotaan?

Ymmärtäisin tilanteen, jos se olisi niin päin että nuorinta pitäsi jotenkin erikseen viedä jonnekin, iästä riippumatta, mutta että vanhinta?!

Vierailija
71/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nanao kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nanao kirjoitti:

5-vuotias ehkä vielä pärjäisi mut vauvalle ja 3-vuotiaalle 45min on ihan liikaa. Hankala juttu. Miten tuossa tilanteessa pitäisi toimia jos ei ole apuja saatavissa? Ihan siis oikeasti en tiedä, siksi kysyn. 

T. lapseton nainen

Ne muut lapset pitäisi ottaa mukaan tietysti. Ap:ltä kysyn edelleen: miten voit tietää että lapset ovat keskenään??

Eli siis kouluun ja kauppaan koko kööri aina? Huh huh. Eipä käy yksinhuoltajia kateeksi.

Jaa meinasitko että on yleistäkin jättää lapset heitteille?

Kyllä, mukana ne on kuljetettava jos muuta hoitajaa ei ole. Se kannattaa ottaa huomioon lapsilukua suunnitellessa.

Ja ap:lle, tee ls-ilmo, voi tehdä nimettömänä ja mikäli huoli on aiheeton, niin viranomaiset kyllä sen toteavat. Eivät he ole mitään ilkimyksiä joiden tavoitteena on viedä lapset, vaan heidän agenda on auttaa vaikeassa tilanteessa olevia tukitoimilla. Äiti on selvästi avun/tuen tarpeessa.

Ei ilmo vaan ilmoitus.

Vierailija
72/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitus on syytä tehdä jos asia on noin.

Vierailija
73/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti vanhin lapsi on jollakin tavalla vammainen, koska pitää aina saattaa kouluun. Entä takaisin kotiintulo, käykö äiti aina hakemassa?

Lastensuojeluilmoitukseen on hyvinkin aihetta, ja vammaiselle lapselle olisi mahdollista saada kuljetus koulumatkoille sen ansiosta. Matka ei ilmeisesti ole kovin pitkä, jos äiti kulkee sen tuossa ajassa kävellen ja jos vie autolla, luulisi olevan jo niin pitkä tai ainakin vaarallinen, että jo sillä perusteella olisi oikeus maksuttomaan kuljetukseen , terveellekin lapselle.

Meillä ei ole diagnosoitu lasten vammaisuutta, eikä myöskään naapurin lapsilla, mutta silti me vanhemmat saatoimme ja haimme vuorotellen lapset eka ja toka luokalla, vaikka koulumatka oli 1,5km, koska asumme erittäin vilkasliikenteisen asuinalueen varrella. Matkalla on paljon liikenneonnettomuuksia ja läheltä piti tilanteita.

Ehkä asut alueella, jossa yksi auto ajaa tunnissa, mutta isoissa kaupungeissa saa olla valppaana, eikä sitä voi odottaa 7-8-vuotiaalta.

Haitteko kuljetusta matkan vaarallisuuden perusteella? Olisi kyllä pitänyt hakea, ja saada.

Vierailija
74/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä syyllistyt nyt kyllä ns. heitteillejättöön, kun et reagoi asiaan. Ei nyt jumalauta noin pieniä voi jättää noin pitkäksi aikaa ilman aikuista.

Vierailija
75/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sille äidille on yksi lapsi tärkeämpi kuin ne muut? Miksi muut lapset voivat jäädä keskenään, mutta se yksi ei voi mennä tavallisten lasten tapaan yksi kouluun?  Ap ei ole kertonut, missä muut lapset ovat iltapäivällä, kun äiti hakee koululaisen kotiin vai onko se lenkki nimenomaan koululaisen hakureissu?

Jotain tuollaisessa perheessä on pahasti vialla, ja siksi lasu voi olla hyvinkin aiheellinen. Jos vanhin lapsi on terve eikä ole muuta erityistä syytä saattaa kouluun, mikä voi olla syy?

Mä en oikeastaan keksisi muuta syytä tällaiseen erityiskohteluun kuin se, että lasta kiusataan koulumatkalla. 

Vierailija
76/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu ilmoituksen voi tehdä jopa äiti itse. Jos tuntee ettei itse pärjää ja tarvitsee apua. Ei se tänäpäivänä ole enää niin iso asia. Parempi tehdä ilmoitus, vaikka turhaan, kuin että antaa olla ja jotain tapahtuu.

Vierailija
77/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan tekemä ilmoitus ei olisi aiheeton vaikka selviäisikin että lasten kanssa on joku. Kiusaamistarkoitukessa tehdyt lasut on aiheettomia, kaikki aidosta huolesta tehdyt ihan aiheellisia, niiden tekemiselle on hyvä syy. Sitten jos lastensuojelutarpeen selvityksessä selviää ettei lastensuojelun asiakkuudelle ole tarvetta niin hyvä, mutta yhteydenotolle on aihe jos on lasten terveydestä tai turvallisuudesta huoli jota ei voi omin toimin poistaa.

Ilmoittajan tehtävä ei ole päättää etukäteen onko lastensuojelun tarvetta, vaan lastensuojelun. Pätee myös päiväkotihenkilökuntaan, neuvolaan yms.

Mutta on se silti  ikävää jos tulee ilman totuuspohjaa ilmoitus. Minusta tehtiin lastensuojeluilmoitus kun yksi lapsista oli kaatunut pyörällä noin 11-vuotiaana koulumatkalla, 1,4 kilsaa matka. Pari naista saattoi ovelle. Meillä koira joka haukkuu vieraat kuistilla. Tyttö tuli sisään ja ovella oli pari naista jotka saattaneet tytön. Komensin koiran hiljaiseksi. Samalla oli ovelle eka mennyt teini-ikäinen isosisko pikkuveli sylissään.

Lastensuojeluilmoitus tuli siitä koska äiti oli ollut väsyneen näköinen (n.15 tytär) ja olin lapselle huutanut (koiralle korotin ääntä että hiljaa). Mies meni ovelle ja juttelikin naisten kanssa. Silti ilmoitus tuli, lisänä se että ei ole varaa pyöräilykypärään, Jopo tytöllä alla mutta kypärä kotona..  Että kiitos vaan. :)  Oli aika ikävää kun kartoitukseen jouduttiin. Ihan normaali työssäkäyvä perhe.

Vierailija
78/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roinatan kirjoitti:

Mitä itse olen nähnyt 5 vuotiaita ovat kyllä jo hyvin fiksuja, Mutta toi 3v on kyllä aivan liia pieni. Ja 5v ei ole tarpeeksi iso huolehtimaan näin pienestä. Minusta tuo olisi ihan ok jos sielä olisi vaan ne 5vuotiaat.

3-vuotias on tosiaan aivan liian pieni. En jätä omaa 3-vuotiastani edes eskarin ja ekaluokkalaisen vahdittavaksi. Eivät mahda yhtään mitään, jos alkaisikin paniikissa itkeä. Tai olisi ihan kamala tilanne noille isommille, jos pieni huutaisi paniikissa ja yrittäisi väkisin päästä ulos ja mun perään.

Vierailija
79/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Lasta kiusataan koulumatkalla? - Äiti uupunut? Haluaa saattaa lapsen ja mennä lenkille, omaa aikaa. - Ei halua vaiko ei voi syystä tai toisesta palkata apua? - Miksi aina ensimmäiseksi lasu mielessä? Jos ei itse voi auttaa, entä SPR tai vastaava? Olisiko mahdollista tutustua tuohon äitiin paremmin kuin sanomalla, ettei itse ainakaan jättäisi pieniä keskenään kotiin, mikä voi olla tahatonta vertailua?

Vierailija
80/167 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän asian vatvominen tällä haistapaska - palstalla ei lapsia auta. Jokainen, jolla vähänkään on älliä päässä, soittaa heti sinne sossuun ja kertoo asian, ja ammattilaiset hoitavat lopun.

Mutta provohan tämä, edes ap ei voi olla noin idiootti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi