Teenkö lastensuojeluilmoituksen tästä perheestä?
Iso kynnys on tehdä ilmoitusta, enkä ole eläessäni joutunut tällaista pohtimaan. Lasten tilanne kuitenkin mietityttää, onko väärin jättää ilmoitus tekemättä?
Naapurissa asuu nuori suurperhe (5 lasta), äiti on lasten kanssa kotona. Vanhin lapsista on koulussa ja äiti lähtee aamuisin viemään häntä kouluun jättäen pienet lapset keskenään kotiin. Yksin jäävät ovat vauva, 3v, ja 5-vuotiaat kaksoset. Reissu kestänee kävellen noin 45min kaikkineen, minusta aika pitkä aika noin pienten olla yksin? Mitä vaan voi sattua. Lapset jäävät usein myös iltapäivisin joksikin aikaa yksin.
Pitäisikö tästä ilmoittaa??
Kommentit (167)
Hah! Meillä teki entinen naapuri meistä ls-ilmoituksen, kun meidän 6-vuotias, syksyllä kouluun menevä ja syksyllä 7 v täyttävä harjoitteli samana kesänä kotona yksin olemista 1-2h kerrallaan omasta tahdostaan. Ja näitä oli siis silloin tällöin esim kun käytiin kaupassa tms. Lisäksi toinen naapuri oli säestänyt tähän, että ollaan jätetty lapsi 8 tunniksi yksin, koska oli nähnyt lapsen aamulla tunnin verran yksin kun kävin lääkärissä ja iltapäivällä samaten koska kävimme kaupassa eikä lapsi halunnut tulla mukaan. Ja tässä välissähän kotona olin ollut tietysti normaalisti, en vain älynnyt siitä naapureille ilmoittaa :D
Että suosittelen tarkistamaan faktat tarkkaan, mutta jos asia tosiaan on niinkuin kerrot niin ehdottomasti lasu! Toi vauvan jättäminen ton ikästen kanssa keskenään noin pitkäksi aikaa on jo todella huolestuttavaa, ton ikäset voi keksiä tehdä mitä vaan!
Minä olin saada slaagin ennen ku luin tarkemmin (ei ole vauvaa eikä kaksosia). Mutta meillä vois naapuri hyvinkin kuvitella kun osaa lapsista kuskataan kouluun ja päikkyyn, pienemmät olisi yksin täällä. Meillä molemmat työttömiä, mies aloittaa onneksi parin viikon päästä työt.
Ilmeisesti vanhin lapsi on jollakin tavalla vammainen, koska pitää aina saattaa kouluun. Entä takaisin kotiintulo, käykö äiti aina hakemassa?
Lastensuojeluilmoitukseen on hyvinkin aihetta, ja vammaiselle lapselle olisi mahdollista saada kuljetus koulumatkoille sen ansiosta. Matka ei ilmeisesti ole kovin pitkä, jos äiti kulkee sen tuossa ajassa kävellen ja jos vie autolla, luulisi olevan jo niin pitkä tai ainakin vaarallinen, että jo sillä perusteella olisi oikeus maksuttomaan kuljetukseen , terveellekin lapselle.
Vierailija kirjoitti:
voiha olla että vauva nukkuu aina tuon ajan pinnasängyssä eikä sieltä pääse pois. Joten vaara tilanne tulisi vasta jos joku sytyttäisi tulipalon tms. Toki 3 v kin on aika pieni ja enkä tiedä mitä sanoo laki esim saako 5 v jättää yksin. Onko siihen ikään joku laki?
Suomessa ei ole mitään yksiselitteistä ikärajaa.
Sinun sijassasi kannattaa tehdä ilmoitus, mutta vasta hiihtoloman jälkeen. Ei poliisille, vaan nimenomaan lastensuojeluun. Jos ilmoituksesi on aiheeton, niin ei siinä sitten mitään. Parhaassa tapauksessa perhe saa apua.
Huoli olisi ainakin sinulta poissa. Mutta ajattele sitä tilannetta, kun jonakin aamuna näet pihalla paloautoja, ambulanssin, poliisiauton. Jos siellä olisi äidin poissaollessa tapahtunut jotain kamalaa, tuntisit aivan varmasti paljon suurempaa syyllisyyttä siitä kuin aiheettomasta lasusta.
Aloittajan tekemä ilmoitus ei olisi aiheeton vaikka selviäisikin että lasten kanssa on joku. Kiusaamistarkoitukessa tehdyt lasut on aiheettomia, kaikki aidosta huolesta tehdyt ihan aiheellisia, niiden tekemiselle on hyvä syy. Sitten jos lastensuojelutarpeen selvityksessä selviää ettei lastensuojelun asiakkuudelle ole tarvetta niin hyvä, mutta yhteydenotolle on aihe jos on lasten terveydestä tai turvallisuudesta huoli jota ei voi omin toimin poistaa.
Ilmoittajan tehtävä ei ole päättää etukäteen onko lastensuojelun tarvetta, vaan lastensuojelun. Pätee myös päiväkotihenkilökuntaan, neuvolaan yms.
Minusta tuollainen naapureiden kyttääminen on erittäin vastenmielistä!
Toki, jos asia on varmasti totta, lasu on ainoa oikea ratkaisu.
Mutta miksi ap ei voisi mennä juttelemaan tälle naapurille ystävällisesti, saisi varmasti kuulla , mikä tilanne oikeasti on.
Tarjoa ap apuasi, sä kyttäät päivittäin sen 45 min naapuriin, yhtä hyvin voisit auttaa.
Outoa muutenkin ettei olla missään tekemisissä naapurin kanssa vaikka molemmilla lapsia.
Vaikuttaa että ap on voimakkaasti värittänyt tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti vanhin lapsi on jollakin tavalla vammainen, koska pitää aina saattaa kouluun. Entä takaisin kotiintulo, käykö äiti aina hakemassa?
Lastensuojeluilmoitukseen on hyvinkin aihetta, ja vammaiselle lapselle olisi mahdollista saada kuljetus koulumatkoille sen ansiosta. Matka ei ilmeisesti ole kovin pitkä, jos äiti kulkee sen tuossa ajassa kävellen ja jos vie autolla, luulisi olevan jo niin pitkä tai ainakin vaarallinen, että jo sillä perusteella olisi oikeus maksuttomaan kuljetukseen , terveellekin lapselle.
Meillä ei ole diagnosoitu lasten vammaisuutta, eikä myöskään naapurin lapsilla, mutta silti me vanhemmat saatoimme ja haimme vuorotellen lapset eka ja toka luokalla, vaikka koulumatka oli 1,5km, koska asumme erittäin vilkasliikenteisen asuinalueen varrella. Matkalla on paljon liikenneonnettomuuksia ja läheltä piti tilanteita.
Ehkä asut alueella, jossa yksi auto ajaa tunnissa, mutta isoissa kaupungeissa saa olla valppaana, eikä sitä voi odottaa 7-8-vuotiaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita vaikka kysymällä, että voitko olla avuksi koululaisen saattamisessa. Arvelen, että olet kotona tuon 45 min ajan, niin senhän voisi kivasti käyttää naapuriperheen auttamiseen.
En minä voi mitenkään sitoutua sellaiseen. Itselläni on myös lapsia, joilla kerhot, perhekerhot ym. joissa käydään.
Millä helvetin ajalla kerkiät sitten naapureita kyyläämään??
Tämä kommentti on kuin suoraan 80-luvulta. "Pidä huoli omista asioistas vaan!" Naapuri (tai mikä muu tahansa) saa vaikka hakata lapsiaan etupihalla, mutta kun täytyy muistaa pitää niistä omista asioistaan huoli eikä kytätä naapureita (tai muitakaan kanssaihmisiä). Voi taivas.
Kaltaistesi ihmisten takia tulee niitä Vilja-Eerikoita.
Vierailija kirjoitti:
Nanao kirjoitti:
5-vuotias ehkä vielä pärjäisi mut vauvalle ja 3-vuotiaalle 45min on ihan liikaa. Hankala juttu. Miten tuossa tilanteessa pitäisi toimia jos ei ole apuja saatavissa? Ihan siis oikeasti en tiedä, siksi kysyn.
T. lapseton nainen
Ne muut lapset pitäisi ottaa mukaan tietysti. Ap:ltä kysyn edelleen: miten voit tietää että lapset ovat keskenään??
Tässähän ei nyt ollut kyse siitä, että "onkohan ne lapset siellä keskenään" vaan siitä, että MITÄ pitäisi tehdä KUN ne lapsen on siellä keskenään sen 45 minuuttia. Pysytäänkö asiassa, jooko?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu pahalta tietää että ihmiset kyttäävät toisiaan tällä tavalla lasut mielessä. Sen takia olen äitinä ihan neuroottisen tarkka etten siitä etten tee mitään väärin ja äitiys stressaa tosi paljon.
"Kyttäävät toisiaan lasut mielessä" Entä ne surulliset tapaukset, joista se lasu todellakin olisi pitänyt tehdä? Mietitkö sä koskaan niitä?
Tuliko sulle edes hetkeksi mieleen, että oikeasti, joku ihminen voi olla aidon huolissaan VIERAIDEN lasten hyvinvoinnista? Oletko sinä niin kapea ihminen, että mietit vain niitä omiasi ja sitä mahdollista lasua?
Vierailija kirjoitti:
Voisit kysyä naapurilta, miksei hänen lapsellaan ole koulukyytiä, kun koulumatka on noinkin pitkä,
Kunnan ei tarvitse järjestää koulukyytiä jos matka on alle 5 km. 6-vuotias voi periaatteessa siis joutua kävelemään yksin 2 * 4,9 km päivässä. Voin kuvitella että se laittaa jotkut perheet mahdottomaan tilanteeseen. Huostaanotto siksi että koulukyytiä ei saa tuntuisi aika järjettömältä.
Vierailija kirjoitti:
Ap. tehtailee aloituksia, mutta ei vaivaudu vastaamaan, mistä hän tietää 100%,varmasti asian ja monet kannustavat tekemään lasun.
Viime juhannuksena erään perheen rt-huoneistoa piiritettiin parin poliisipartio voimin, pihaan ajoin siviiliauto kahden sos.virkailija ja lopulta talohuollon työntekijät.
Naapurit ihmettelemään mitä täällä tapahtuu, kun yrittävät kurkkia sälekaihtimien lomasta ikkunoista. Väkeä oli kuin villissä lännessä.Kunnes selvisi heille tulleen ilmoituksen, jossa asunnon sisällä on viisi lasta keskenään ja vanhemmat omilla reissullaan.
Onneksi oli naapuri nähnyt ja jutellut perheen kanssa, kuinka he lähtevät 500 km päähän viettämään juhannusta, eikä ketään ollut huoneistossa useampaan päivään.
Mahtoi olla kallis hälytys huomiota hakeneelle kaverille, kun oli aiheeton hälytys.
Olen ap. ja vastaan nyt kaikille, jotka ovat kyselleet mistä voin tietää, että lapset jäävät keskenään. Tiedän sen siitä, että ko. perheen äiti on sen itse minulle sanonut. Että ei halua maksaa millekään hoitajalle, kun nopeasti kipaisee vaan viemässä lapsen kouluun. Iltapäivisin lähtee usein lenkille ennen kuin mies tulee töistä ja tästä on todennut, että pärjäävät kyllä hetken ja hän lähtee vähän ajoissa. Näin tiedän. Nyt tulee kysymyksiä, että miksi minä en sanonut hänelle mitään. Kyllä minä sanoin. Sanoin, että minä en kyllä uskaltaisi jättää lapsia (5 ja 2) yksin muuten kuin viedäkseni roskat. En tiedä mitä muuta olisin voinut sanoa aikuiselle ihmiselle.
Noilla tiedoilla, mitä ap. on kertonut, ei pitäisi kannustaa mihinkään puuhiin, kun taustalla voi olla sairas mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. tehtailee aloituksia, mutta ei vaivaudu vastaamaan, mistä hän tietää 100%,varmasti asian ja monet kannustavat tekemään lasun.
Viime juhannuksena erään perheen rt-huoneistoa piiritettiin parin poliisipartio voimin, pihaan ajoin siviiliauto kahden sos.virkailija ja lopulta talohuollon työntekijät.
Naapurit ihmettelemään mitä täällä tapahtuu, kun yrittävät kurkkia sälekaihtimien lomasta ikkunoista. Väkeä oli kuin villissä lännessä.Kunnes selvisi heille tulleen ilmoituksen, jossa asunnon sisällä on viisi lasta keskenään ja vanhemmat omilla reissullaan.
Onneksi oli naapuri nähnyt ja jutellut perheen kanssa, kuinka he lähtevät 500 km päähän viettämään juhannusta, eikä ketään ollut huoneistossa useampaan päivään.
Mahtoi olla kallis hälytys huomiota hakeneelle kaverille, kun oli aiheeton hälytys.
Olen ap. ja vastaan nyt kaikille, jotka ovat kyselleet mistä voin tietää, että lapset jäävät keskenään. Tiedän sen siitä, että ko. perheen äiti on sen itse minulle sanonut. Että ei halua maksaa millekään hoitajalle, kun nopeasti kipaisee vaan viemässä lapsen kouluun. Iltapäivisin lähtee usein lenkille ennen kuin mies tulee töistä ja tästä on todennut, että pärjäävät kyllä hetken ja hän lähtee vähän ajoissa. Näin tiedän. Nyt tulee kysymyksiä, että miksi minä en sanonut hänelle mitään. Kyllä minä sanoin. Sanoin, että minä en kyllä uskaltaisi jättää lapsia (5 ja 2) yksin muuten kuin viedäkseni roskat. En tiedä mitä muuta olisin voinut sanoa aikuiselle ihmiselle.
Noilla tiedoilla, mitä ap. on kertonut, ei pitäisi kannustaa mihinkään puuhiin, kun taustalla voi olla sairas mieli.
Tämä siis minun (ap:n) vastaus:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuollainen naapureiden kyttääminen on erittäin vastenmielistä!
Toki, jos asia on varmasti totta, lasu on ainoa oikea ratkaisu.
Mutta miksi ap ei voisi mennä juttelemaan tälle naapurille ystävällisesti, saisi varmasti kuulla , mikä tilanne oikeasti on.
Tarjoa ap apuasi, sä kyttäät päivittäin sen 45 min naapuriin, yhtä hyvin voisit auttaa.
Outoa muutenkin ettei olla missään tekemisissä naapurin kanssa vaikka molemmilla lapsia.
Vaikuttaa että ap on voimakkaasti värittänyt tarinaa.
Missään ei ole sanottu, etteikö oltaisi tekemisissä.
Nanao kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nanao kirjoitti:
5-vuotias ehkä vielä pärjäisi mut vauvalle ja 3-vuotiaalle 45min on ihan liikaa. Hankala juttu. Miten tuossa tilanteessa pitäisi toimia jos ei ole apuja saatavissa? Ihan siis oikeasti en tiedä, siksi kysyn.
T. lapseton nainen
Ne muut lapset pitäisi ottaa mukaan tietysti. Ap:ltä kysyn edelleen: miten voit tietää että lapset ovat keskenään??
Eli siis kouluun ja kauppaan koko kööri aina? Huh huh. Eipä käy yksinhuoltajia kateeksi.
Jaa meinasitko että on yleistäkin jättää lapset heitteille?
Kyllä, mukana ne on kuljetettava jos muuta hoitajaa ei ole. Se kannattaa ottaa huomioon lapsilukua suunnitellessa.
Ja ap:lle, tee ls-ilmo, voi tehdä nimettömänä ja mikäli huoli on aiheeton, niin viranomaiset kyllä sen toteavat. Eivät he ole mitään ilkimyksiä joiden tavoitteena on viedä lapset, vaan heidän agenda on auttaa vaikeassa tilanteessa olevia tukitoimilla. Äiti on selvästi avun/tuen tarpeessa.
Lopettakaahan nyt taas tuo vouhotus! Onko ap sama henkilö, joka joskus valitti naapurien lapsien hyppimisestä maantien varressa? Hän ainakin mainitsee tässä sen saman asian. Kyllä sossulla on työtä ihan oikeissa ja todellisissakin heitteillejätöissä.
Kyllä pitää tehdä jos yhtään mietityttää, mielummin tekisi vaikka ns. "Turhan" ilmoituksenkuin jättää ilmoittamatta ja jotain ikävää sattuu lapsille. Ja onhan se oman omatunnonkin kannalta parempi
Käyttäjä953 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit kysyä naapurilta, miksei hänen lapsellaan ole koulukyytiä, kun koulumatka on noinkin pitkä,
Kunnan ei tarvitse järjestää koulukyytiä jos matka on alle 5 km. 6-vuotias voi periaatteessa siis joutua kävelemään yksin 2 * 4,9 km päivässä. Voin kuvitella että se laittaa jotkut perheet mahdottomaan tilanteeseen. Huostaanotto siksi että koulukyytiä ei saa tuntuisi aika järjettömältä.
Eikö raja ole 3km 1-2lk?
Tämä.