Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teenkö lastensuojeluilmoituksen tästä perheestä?

Vierailija
17.02.2017 |

Iso kynnys on tehdä ilmoitusta, enkä ole eläessäni joutunut tällaista pohtimaan. Lasten tilanne kuitenkin mietityttää, onko väärin jättää ilmoitus tekemättä?

Naapurissa asuu nuori suurperhe (5 lasta), äiti on lasten kanssa kotona. Vanhin lapsista on koulussa ja äiti lähtee aamuisin viemään häntä kouluun jättäen pienet lapset keskenään kotiin. Yksin jäävät ovat vauva, 3v, ja 5-vuotiaat kaksoset. Reissu kestänee kävellen noin 45min kaikkineen, minusta aika pitkä aika noin pienten olla yksin? Mitä vaan voi sattua. Lapset jäävät usein myös iltapäivisin joksikin aikaa yksin.

Pitäisikö tästä ilmoittaa??

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa hössötystä, Omat vanhemmat rakenisvat taloa 50-luvulla 30 km päässä kodistamme ja me lpset olimme päivä kausia keskenämme. Iät 7, 5 ja 3 v.

Olemme kaikki hengissä.

Kotimme oli joen rannassa.

Nykään nuorisosta tulee vastuuttomia, kun vahditaan ihan liikaa.

Ko lapset voivat viiihtyä esim lastenohjelman ääressä, ja vielä on lapsia, jotka tottelevat vanhempiaan.(harvassa kyllä)

Vierailija
122/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi. Tuossa ei ole mistään juopottelusta kyse. Viisi vuotiaat on jo hyvässä iässä ja voivat hyvin olla kolme vuotiaan kanssa sen 45 minuuttia. Ja vauva ei liiku mihinkään, jos on ihan vauva. Turhaa vaivaa aiheutat. Joutuvat lastensuojelun tarkkailuun pitkäksi aikaa.

Meidän 4 v ei aina halua lähtä kauppareissulle. Sanoo pärjäävänsä hyvin kotona. Kauppareissu noin 20 minuuttia. Reipas poika.

T: viiden lapsen äiti (joista kolme jo aikuisia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa niiiiiin noiden ählämien toiminnalta. Kun eivät ymmärrä kuinka täällä ollaan. Onko ne ap?

Vierailija
124/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan tekemä ilmoitus ei olisi aiheeton vaikka selviäisikin että lasten kanssa on joku. Kiusaamistarkoitukessa tehdyt lasut on aiheettomia, kaikki aidosta huolesta tehdyt ihan aiheellisia, niiden tekemiselle on hyvä syy. Sitten jos lastensuojelutarpeen selvityksessä selviää ettei lastensuojelun asiakkuudelle ole tarvetta niin hyvä, mutta yhteydenotolle on aihe jos on lasten terveydestä tai turvallisuudesta huoli jota ei voi omin toimin poistaa.

Ilmoittajan tehtävä ei ole päättää etukäteen onko lastensuojelun tarvetta, vaan lastensuojelun. Pätee myös päiväkotihenkilökuntaan, neuvolaan yms.

Kyllähän naapuri voisi itse vielä tarkistaa onko joku paikalla lasten kanssa, esim. kun näkee äidin poistuvan niin menisi soittamaan ovikelloa. Eli omin toimin voi varmistaa ovatko lapset todella yksin vai ei. Itse tiedän monia perheitä missä isä on lasten kanssa kun äiti saattaa isompia kouluun tai päikkyyn eli ihan herkästi en olettaisi.

Vierailija
125/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan tekemä ilmoitus ei olisi aiheeton vaikka selviäisikin että lasten kanssa on joku. Kiusaamistarkoitukessa tehdyt lasut on aiheettomia, kaikki aidosta huolesta tehdyt ihan aiheellisia, niiden tekemiselle on hyvä syy. Sitten jos lastensuojelutarpeen selvityksessä selviää ettei lastensuojelun asiakkuudelle ole tarvetta niin hyvä, mutta yhteydenotolle on aihe jos on lasten terveydestä tai turvallisuudesta huoli jota ei voi omin toimin poistaa.

Ilmoittajan tehtävä ei ole päättää etukäteen onko lastensuojelun tarvetta, vaan lastensuojelun. Pätee myös päiväkotihenkilökuntaan, neuvolaan yms.

Kyllähän naapuri voisi itse vielä tarkistaa onko joku paikalla lasten kanssa, esim. kun näkee äidin poistuvan niin menisi soittamaan ovikelloa. Eli omin toimin voi varmistaa ovatko lapset todella yksin vai ei. Itse tiedän monia perheitä missä isä on lasten kanssa kun äiti saattaa isompia kouluun tai päikkyyn eli ihan herkästi en olettaisi.

Ap on aiemmin ketjussa maininnut, että äiti on ihan itse kertonut jättävänsä lapset yksin, eikä ole kuunnellut/välittänyt kun ap on sanonut ettei itse kyllä jättäisi.

Vierailija
126/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotiaan vastuussa pienemmistä.

Lasun paikka.

Ei ne ota huostaan mutta kiireellisen sijoituksen voivat tehdä.

Ennen huostaan ottoa pitää käydä kaikki mahdolliset tukitoimet läpi. Laki sanoo.

Nämä julkisuudessa olevat draamat pelottelevat ihan turhaan vanhempia.

Ei uskalleta hakea apua perheelle vaikka omat voimat vähissä.

Hakekaa apua. On paljon tukitoimia joilla autetaan.

Jos otetaan avohuollon asiakkuus niin sitten on myös kontrollikin mukana. Ja kenen etu se on jos perhe ei hae apua jolloin sitten sitä kontrolloidaan? No lapsen.

Jos perhe edelleen kaiken avun jälkeen laiminlyö lasten turvallisuutta ja hyvinvointia niin sitten aletaan miettiä tukiperhetoimintaa yms.

Kraavimmat julkisuuden tapaukset ovat suurin osa kiireellisiä sijoituksia jotka pyöräyttät prosessin liikkeelle. Lapsen hyvinvoinnin ja turvallisuuden vuoksi.

Vierailija
127/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita vaikka kysymällä, että voitko olla avuksi koululaisen saattamisessa. Arvelen, että olet kotona tuon 45 min ajan, niin senhän voisi kivasti käyttää naapuriperheen auttamiseen.

En minä voi mitenkään sitoutua sellaiseen. Itselläni on myös lapsia, joilla kerhot, perhekerhot ym. joissa käydään.

Millä helvetin ajalla kerkiät sitten naapureita kyyläämään??

Kyllä näillä yksityispoliiseilla tuntuu aina riittävän aikaa toisten elämän tonkimiseen. Ja asiasta riippumatta.

Vierailija
128/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluun voi milloin vaan soittaa ja kysyä asiantuntijoiden ohjeet siihen, miten ko. tilanteessa tulisi toimia.  Kyllä ne siellä  osaavat sitten neuvoa, onko huoli ja lasun tekeminen aiheellinen. Tässä tapauksessa lasu ilman muuta pitäisi tehdä. Asiaan puuttuminen kertoo välittämisestä ja lähimmäisen rakkaudesta, ei ilkeydestä. Lastensuojelun kautta perheillä on mahdollisuus saada tukea esim.  perhetyötekijä voi huolehtia koulukuljetuksista tai olla lasten kanssa sen aikaa, että äiti voi hoitaa kuljetuksen ja samalla saa ehkä kaipaamaansa omaa aikaa. Valitettavasti monilla perheillä ei ole tukijoukkoja omassa lähipiirissä ja kynnys avun hakemiseen viranomaisilta tai vaikkapa aapureilta on aivan liian korkealla.

Vierailija
129/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit kysyä naapurilta, miksei hänen lapsellaan ole koulukyytiä, kun koulumatka on noinkin pitkä,

Lapsen kävelynopeudella koulu on reilun kilometrin päässä. Ei taida saada koulukyytiä.

Ennen piti koulumatkan olla vähintään 5km, ennen kuin sai koulukyydin. Mikä mahtanee olla tilanne nykyään? 

Vierailija
130/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas kuulosta lessujen touhulta. Siellähän jo vähä vanhemmat sisarukset katsoo pienempien perään. Näin meidän naapurissa.

Vierailija
131/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tekisi. Tuossa ei ole mistään juopottelusta kyse. Viisi vuotiaat on jo hyvässä iässä ja voivat hyvin olla kolme vuotiaan kanssa sen 45 minuuttia. Ja vauva ei liiku mihinkään, jos on ihan vauva. Turhaa vaivaa aiheutat. Joutuvat lastensuojelun tarkkailuun pitkäksi aikaa.

Meidän 4 v ei aina halua lähtä kauppareissulle. Sanoo pärjäävänsä hyvin kotona. Kauppareissu noin 20 minuuttia. Reipas poika.

T: viiden lapsen äiti (joista kolme jo aikuisia)

Sinun tilanteesi on aivan erilainen kuin ap:n naapurilla, koska sinun lapsesi on yksin. Hän ei voi keksiä mitään kamalaa kepposta nuorempien päänmenoksi.

Se mikä minua tässä eniten haittaa on se, että vanhimman koulumatka on niin paljon tärkeämpi kuin 4 muun lapsen tilanne. No tässä vissiin toteutetaan sitä Raamatun oppia " yksi kadonnut lammas tärkeämpi" vai miten se meneekään.

Mikä tästä yhdestä lapsesta tekee niin arvokkaan, että kaikki muut voi jättää oman onnensa nojaan? Äidin omaa aikaa on ilmeisesti myös se lenkki ENNEN miehen kotiintuloa. Kummallista, että ei voi lähteä vasta sitten lenkille, kun mies on jo kotona.

Jos tämä ei ole provo, niin peräti merkillinen huusholli. Ap on tyystin unohtanut kertoa meille, miten sen koululaisen paluu koulusta järjestyy.

Vierailija
132/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 vuotiaan vastuussa pienemmistä.

Lasun paikka.

Ei ne ota huostaan mutta kiireellisen sijoituksen voivat tehdä.

Ennen huostaan ottoa pitää käydä kaikki mahdolliset tukitoimet läpi. Laki sanoo.

Nämä julkisuudessa olevat draamat pelottelevat ihan turhaan vanhempia.

Ei uskalleta hakea apua perheelle vaikka omat voimat vähissä.

Hakekaa apua. On paljon tukitoimia joilla autetaan.

Jos otetaan avohuollon asiakkuus niin sitten on myös kontrollikin mukana. Ja kenen etu se on jos perhe ei hae apua jolloin sitten sitä kontrolloidaan? No lapsen.

Jos perhe edelleen kaiken avun jälkeen laiminlyö lasten turvallisuutta ja hyvinvointia niin sitten aletaan miettiä tukiperhetoimintaa yms.

Kraavimmat julkisuuden tapaukset ovat suurin osa kiireellisiä sijoituksia jotka pyöräyttät prosessin liikkeelle. Lapsen hyvinvoinnin ja turvallisuuden vuoksi.

Korjaan tässä olevia asiavirheitä. Ennen sijoitusta tai huostaanottoa, annetaan tukitoimia kyllä, mutta ne voivat olla mitä vain vaikkapa liput uimahalliin. Ongelma tuleekin siinä jos tuki ei vastaa perheen tarpeita. On olemassa kolmea erilaista sijoitusmuoto, joista kevyin on avohuollon sijoitus. Se saa kestää max.6kk, tai jatkamiselle täytyy olla hyvät perusteet. Kiireellinen sijoitus on rankka, koska se saa kestää max.30 päivää jona aikana päätetään huostaanotetaanko lapsi vai palautetaan kotiin. Yleensä tällaista sijoitusta käytetään mikäli perheessä on jokin odottamaton kriisi esim.vanhempien ero ja siihen liittyvä mahdollinen väkivalta tai sen uhka. "Jos perhe edelleen kaiken avun jälkeen laiminlyö lasten turvallisuutta ja hyvinvointia niin sitten aletaan miettiä tukiperhetoimintaa yms." Väärin. Silloin yleensä lapsi sijoitetaan. Perhe voi saada tukiperheen, vaikkei isoja ongelmia olisikaan.

Vierailija
133/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hienoa että kynnys ilmoitusten tekoon on matala, mutta kyllä on ihan aiheellista silti jokaisen miettiä onko herännyt huoli todellinen ja onko lasten laiminlyönnistä jotakin näyttöä. AP.n tapauksessa ilmoitukseen on ehdottomasti aihetta. Tosin itse olisin käynyt paikan päällä toteamassa ovatko lapset todella yksin vai onko heillä hoitaja. Minulla heräsi esim.eilen huoli yhdestä lapsesta bussissa. Lapsi oli todella huonokäytöksinen ja vilkas,äiti väsyneen näköinen. En silti tehnyt ilmoitusta. En tiennyt, oliko tuo väsymys vain tämänpäiväinen vai pysyvä tila. Oliko lapsesta huolehdittu,vaikka käytöskasvatus oli ainakin mennyt pieleen.

Vierailija
134/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se koululainen osaa ihan itsekseenkin mennä kouluun?

Miksi häntä pitäisi saattaa?

Paluumatka koululta lasta saattamasta äidin "omaa aikaa"

Vierailija
135/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisit kaupungin lastensuojelun päivystäjältä. Sitten käyt hakemassa kirjaamosta kaavakkeen täytettäväksi,tai teet vapaamuotoisen hakemuksen ja postitat sen tai viet lastensuojelun kirjaamoon.Helppoa. Jotkut,valitettavasti, ovat myös tehneet ilkeyttään perättömiäkin ilmoituksia,jotka kumminkin ovat selvinneet vääriksi,kiitos viranomaisyhteistyön. Pienten turvallisuus on kuitenkin ensisijalla,jos tiedät varmasti,tai edes todennäköisesti,tee ilmoitus,sitä varten lastensuojelu on olemassa

Vierailija
136/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koululle on noin pitkä matka, niin ekaluokkalainen saa kyllä koulukuljetuksen kunnalta.

Vierailija
137/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kyllä tässä pitää miettiä lapsen etua, eli lastensuojeluilmoitus on tuossa tapauksessa ilman muuta tehtävä. Sen voi tehdä nimettömänä. Lastensuojeluilmoituksen tarkoituksena on, että sosiaalityöntekijä arvioi tilanteen, ja perhe saa tarvitsemaansa apua ja tukea tilanteeseen. Aivan liian  usein ilmoitus jätetään tekemättä mikä tarkoittaa, ettei perhe tai lapsi saa tarvitsemaansa tukea.

t. lastensuojelun sosiaalityöntekijä

Vierailija
138/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nyt ihmiset omituisia nykyään :D Itse olen 16.v nuori naine. Ja itekki tuossa 4.v olin yksin kotona, eikä minkäänlaisia kolttosia tullut tehtyä. Kyylätä sulla on aikaa, mutta et halua heitä auttaa. Sitä paitsi, lapset eivät ole niin avuttomia kuin luullaan. Itse 1 luokalla menin jo ekana päivänäkin yksin itse pyörällä kouluun, vaikka asutaankin täällä Oulun seudulla (Ei missään keskellä korpea, kuten jotkut luulevat Oulusta) ja matkaa oli sen pari kilometriä. Olen nuorin perheestäni, ja sisareni (2 vuotta vanhempi) jäätiin me pienenäkin yksin kotiin, jopa silloin kun olin sen 5.v ja sisareni 7.v. Hyvin pärjättiin. Vähän luottamusta hei! Se on ehkä sen 40% prosentin mahd. että jotain tapahtuisi. Omat vanhempani luottivat meihin ainakin. Ja on nuo kyllä tyhmiä tuollaset jotka ilmottelee typeristä asioista sosiaalivirastoon, jos 6.v lapsi käy vaikkapa yksin kävelyllä. Ite tykkäsin käydä kävelyillä sauvojen kanssa kun olin 6.v. Tai sitten vanhempani luottivat meihin enemmän, ja aikuistuimme ja tajusimme kaiken aijemmin kuin muut :) koska kukaan ei luota omiin lapsiinsa. Yrittämällä oppii ^^

Vierailija
139/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee. Voit samalla ennaltaehkäistä sen, ettei äiti vie tilannetta pidemmälle. Muuten lapset ovat kohta viikonlopun yksin kotona, kun ''kyllä ne pärjäävät''. Lastensuojeluilmoitus ei ole ilkeilyä, se on huolenpitoa. Ei tätä pidä edes harkita.

Vierailija
140/167 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nyt ihmiset omituisia nykyään :D Itse olen 16.v nuori naine^^

Ja sen kyllä tekstistäsi huomaa. Pikkulapsia ei jätetä keskenään kotiin. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän