Teenkö lastensuojeluilmoituksen tästä perheestä?
Iso kynnys on tehdä ilmoitusta, enkä ole eläessäni joutunut tällaista pohtimaan. Lasten tilanne kuitenkin mietityttää, onko väärin jättää ilmoitus tekemättä?
Naapurissa asuu nuori suurperhe (5 lasta), äiti on lasten kanssa kotona. Vanhin lapsista on koulussa ja äiti lähtee aamuisin viemään häntä kouluun jättäen pienet lapset keskenään kotiin. Yksin jäävät ovat vauva, 3v, ja 5-vuotiaat kaksoset. Reissu kestänee kävellen noin 45min kaikkineen, minusta aika pitkä aika noin pienten olla yksin? Mitä vaan voi sattua. Lapset jäävät usein myös iltapäivisin joksikin aikaa yksin.
Pitäisikö tästä ilmoittaa??
Kommentit (167)
Jos et ole jo tehny niin julkaise tämän mamman tiedot niin minä ilmotan.
Mitä jos kirjoitat nimettömän lapun vaikka koneella, että on huomattu että lapset yksin kotona kun saatat yhden ja että teet ilmoituksen ellei muutosta. Arvaahan hän kuitenkin että joku naapureista sen ilmoituksen on tehnyt. Jos itselläni olisi tuommoinen tilanne niin toivoisin että joku varottaisi ennen kuin viranomaiset tulee niin oilsi mahdollisuus ilman nöyryytystä asiaa korjata.
.. jos siis olisin niin tyhmä ollut etten olisi asiaa oikeasti ajatellut.
voiha olla että vauva nukkuu aina tuon ajan pinnasängyssä eikä sieltä pääse pois. Joten vaara tilanne tulisi vasta jos joku sytyttäisi tulipalon tms. Toki 3 v kin on aika pieni ja enkä tiedä mitä sanoo laki esim saako 5 v jättää yksin. Onko siihen ikään joku laki?
Ekaluokkalainen osaa kyllä kävellä ihan itse kouluun pidemmänkin matkan.
Tosin voihan se olla että jos lasta vaikka kiusataan koulumatkoilla niin sen vuoksi se on vietävä ja haettava.
Minun mielestäni kyseisen perheen touhu on sellaista ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin ilmoittaa sossuun. Ei siinä ole mitään pahaa jos on kiinnostunut pienten lasten hyvinvoinnista. Ja kyllä tuossa on selvästi jo äidinkin hyvinvoinnista syytä olla huolissaan. Apua he tarvitsevat jos todella tilanne on kuten ap kuvaili.
Mistä tiedät, että ovat keskenään? Onko joku sanonut? Entä jos vaikka joku muu naapuri katsoo lasten perään sen ajan? Jos olet varma, tee ilmoitus. Meillä naapuri jätti päiväunilla olevan vauvan 4-vuotiaan kanssa, kun meni vastaan eskarilaista. Mutta eskari oli ihan vieressä. Tuo oli sillä rajalla, että meni (vaikka itse en olisi toiminut noin). Kuvailemasi 45 min. ei tosiaan ole.
Ehdottomasti tekisin!
Vauvaa EI voi jättää yksin kotiin, maksimissaan vien roskat vauvan jäädessä yksin nukkumaan/sitteriin.
Isommatkaan lapset eivät saisi jäädä ykin, ja ennenkaikkea mitä muut tuollaisessa taloudessa tapahtuu
5-vuotias ehkä vielä pärjäisi mut vauvalle ja 3-vuotiaalle 45min on ihan liikaa. Hankala juttu. Miten tuossa tilanteessa pitäisi toimia jos ei ole apuja saatavissa? Ihan siis oikeasti en tiedä, siksi kysyn.
T. lapseton nainen
Mistä sä tiedät lapsien olevan keskenään kotona?
Ettei vain isä olisi lasten kanssa sen aikaa kotona, sillä laki mahdollistaa työssäkäyvän vanhemman tehdä lyhempää työpäivää, jos on alakouluikäinen lapsi. Tuossa tapauksessa äiti on äitiyslomalla.
Kun olin pieni niin tarhaikäinen serkkuni jäi usein vahtimaan minua, kun äitini kävi kaupassa. Mutta tämä olikin 80-luvun alkua ja silloin oli muutenkin monet "normaalit" kasvatusasiat niin retuperällä, että nykyään niistä tehtäisiin lasu, vaikka silloin se oli ihan normaalia.
Eli kyllä, tee se lasu.
Jos olet valmis auttamaan äitiä aina noissa tilanteissa, niin parasta olisi kun tarjoat vain apuasi.
Muussa tilanteessa, soita välittömästi äidin lähdettyä poliisille, että asunnossa on vauva ja taapero heitteillä ilman ketään hoitajaa. Kerrot, että on ollut jo puoli tuntia ja että olet käynyt soittamassa ovikelloa eikä kukaan ole avannut. Juuri ennen poliisin tuloa, rimputat kelloa niin että vauva alkaa varmasti itkemään ja muutkin lapset hämmentyvät. Kun poliisi tulee ja näkee lasten olevan kotona aivan keskenään, niin sossut on paikalla alta aikayksikön. Parhaimmillaan kukaan ei edes tiedä, että se olit sinä joka soitti.
Toinen vaihtoehto on tehdä lastensuojeluilmoitus ja joutua naurunalaiseksi. Sossut joutuu kuitenkin kertomaan mistä on kyse ja äiti ehtii sitten valmentaa lapset kertomaan mitä vain. Teet siinä toki velvollisuutesi, mutta mikään tuskin muuttuu.
Sääliksi käy kyllä lapsia.
Nanao kirjoitti:
5-vuotias ehkä vielä pärjäisi mut vauvalle ja 3-vuotiaalle 45min on ihan liikaa. Hankala juttu. Miten tuossa tilanteessa pitäisi toimia jos ei ole apuja saatavissa? Ihan siis oikeasti en tiedä, siksi kysyn.
T. lapseton nainen
Ne muut lapset pitäisi ottaa mukaan tietysti. Ap:ltä kysyn edelleen: miten voit tietää että lapset ovat keskenään??
Tuntuu pahalta tietää että ihmiset kyttäävät toisiaan tällä tavalla lasut mielessä. Sen takia olen äitinä ihan neuroottisen tarkka etten siitä etten tee mitään väärin ja äitiys stressaa tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Nanao kirjoitti:
T. lapseton nainen
Ne muut lapset pitäisi ottaa mukaan tietysti. Ap:ltä kysyn edelleen: miten voit tietää että lapset ovat keskenään??
Eli siis kouluun ja kauppaan koko kööri aina? Huh huh. Eipä käy yksinhuoltajia kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita vaikka kysymällä, että voitko olla avuksi koululaisen saattamisessa. Arvelen, että olet kotona tuon 45 min ajan, niin senhän voisi kivasti käyttää naapuriperheen auttamiseen.
En minä voi mitenkään sitoutua sellaiseen. Itselläni on myös lapsia, joilla kerhot, perhekerhot ym. joissa käydään.
Ethän sinä tietenkään voi auttaa naapuria, mutta kyttäämään kyllä ehdit ja lasuja tehtailet. Jos todella haluaisit auttaa etkä vaan olla vittumainen naapuri, niin tarjoutuisit viemään ekaluokkalaisen kouluun tai olemaan muiden lapsien kanssa, kun äiti vie.
Ei vittu mikä idiootti..ymmärrätkö lainkaan lukemassa??
Testailee lasuja ??
Sinusta vissiin tehty ja aiheesta.
Mitäs jos vaikka joku lapsista on kertonut tai vaikka äiti itse ???
Ap. tehtailee aloituksia, mutta ei vaivaudu vastaamaan, mistä hän tietää 100%,varmasti asian ja monet kannustavat tekemään lasun.
Viime juhannuksena erään perheen rt-huoneistoa piiritettiin parin poliisipartio voimin, pihaan ajoin siviiliauto kahden sos.virkailija ja lopulta talohuollon työntekijät.
Naapurit ihmettelemään mitä täällä tapahtuu, kun yrittävät kurkkia sälekaihtimien lomasta ikkunoista. Väkeä oli kuin villissä lännessä.
Kunnes selvisi heille tulleen ilmoituksen, jossa asunnon sisällä on viisi lasta keskenään ja vanhemmat omilla reissullaan.
Onneksi oli naapuri nähnyt ja jutellut perheen kanssa, kuinka he lähtevät 500 km päähän viettämään juhannusta, eikä ketään ollut huoneistossa useampaan päivään.
Mahtoi olla kallis hälytys huomiota hakeneelle kaverille, kun oli aiheeton hälytys.
Noilla tiedoilla, mitä ap. on kertonut, ei pitäisi kannustaa mihinkään puuhiin, kun taustalla voi olla sairas mieli.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu pahalta tietää että ihmiset kyttäävät toisiaan tällä tavalla lasut mielessä. Sen takia olen äitinä ihan neuroottisen tarkka etten siitä etten tee mitään väärin ja äitiys stressaa tosi paljon.
Ymmärrän mitä tarkoitat, ja stressaan itsekin "arvioinnin kohteena" olemista. Ja samaan aikaan turvaa tuo se että jos minä nyt napsahtaisin perusteellisesti tai suggestoisin itseni vaarallisille vesille tai uupumustani sokeutuisin omille virhearvioille niin joku ehkä näkisi, reagoisi ja suojelisi mun lapsia. Toivottavasti. En pidä meidän järjestelmää, en virallista enkä epävirallista, ihan loistokkaana, mutta parempi sekin kuin pois päin katsominen.
Jos minä joskus jätän vauvan, 3-vuotiaan ja 5-vuotiaat itsekseen kotiin jostain muusta kuin henkeä uhkaavasta syystä yli viideksi minuutiksi niin toivon että joku tulee ravistelemaan minut järkiini ja tarvittaessa sillä välin pitää lapset turvassa. Vaikka mitään ei "tapahtuisi" niin tuo asetelma on henkisesti tosi turvaton.
Tee ilmoitus. Ei se sitä tarkoita että lapset viedään äidiltä samantien ja perhe hajotetaan. Ammattilaiset arvioi tilanteen ja äiti voi parhaassa tapauksessa saada vaikka apua arjen pyörittämiseen. Vauvan yksin jättäminen on ehdottomasti sellainen asia, johon tulee puuttua. 5 vuotiaalle on aivan liian suuri vastuu huolehtia 3 v. ja vauvasta.