Teen rakenneultria ja tämä ärsyttää vanhemmissa
Ei ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä tällä vaan muistuttaa mikä on näiden ultrien tarkoitus.
Ensinnä sikiön sukupuolen selvittäminen. Rakenneultra ei ole tätä varten vaikka todella moni tuntuu näin ajattelevan. Voin katsoa sukupuolta jos vanhemmat niin toivoo mutta vasta kun rakenteet on ensin katsottu läpi. Kerron kyllä sukupuolen jos varmasti näen mutta en halua antaa epävarmoja veikkauksia mikäli sikiön asento on huono tai napanuora peittää näkyvyyden. Hirveästi aikaa tähän selvittelyyn ei voi käyttää koska aikatauluissa on pysyttävä. Joskus ärsyttää kun vanhempien suurin huolenaihe on se kumpi tulee ja sitä kysellään koko ajan. Ymmärrän että asia kiinnostaa ja voi tehdä vauvasta todellisemman. Kuitenkin kun olen työssäni törmännyt myös vakaviin rakennepoikkeavuuksiin ja nähnyt vanhempien tuskan, niin sukupuoli näyttäytyy todella merkityksettömänä asiana.
Eräs kokemus vuosien takaa. Vanhemmat kysyi heti kun aloitin ultraamisen että kumpi se on. Olivat pettyneitä kun sanoin etten osaa vielä sanoa ja katson nämä rakenteet tästä ensin. Joka välissä he kyselivät, että joko vilautat jalkoväliin, onko nyt kuvassa peppu, entä löytyykö pippeli. Olin tällöin heti huomannut erään selkeän poikkeaman sikiön rakenteissa ja tutkin sitä. Vanhemmat kyseli enkö voisi jo siirtyä pyllypuolelle kun jännittää se sukupuoli. Jouduin sanomaan että nyt ei taideta ruveta sitä selvittelemään koska valitettavasti löysin rakenteesta x poikkeaman jota lääkärin on pikimmiten katsottava. Uskomatonta kyllä nämä vanhemmat kysyi silti että ehditkö yhtään nähdä sitä sukupuolta!
Joskus myös vanhempien pettymys sukupuoleen käy ilmi todella selvästi ja jopa niin että minulle ollaan vihaisia "väärästä" tiedosta. Tämä toki harvinaista mutta tapahtuu silti silloin tällöin. Ymmärrän että kuuden pojan äiti on toivonut tyttöä eikä arvioni poikasikiöstä ehkä ole sitä mitä haluttiin kuulla. Joskus äidit on sanoneet että aikoo mennä jollekin paremmalle ultraajalle selvittämään sukupuolen. Yleensä sanonkin että suosittelen itsekin yksityisiä tähän tarkoitukseen mikäli haluaa varmemman arvion. Joskus vanhemmille on luvattu jossakin aiemmassa ultrassa vaikkapa tyttöä mutta itse havaitsenkin sikiön olevan poika. Tällöin on tullut kuultua "mutta meille luvattiin että..." Yritän aina korostaa että parhaassakin tapauksessa nämä on vain arvioita ja virheen mahdollisuus on olemassa. En suosittele ketään hankkimaan suurempia vauvahankintoja ultran sukupuoliarvion perusteella. Virheitä on tapahtunut kokeneillekin ultraajille.
Lopuksi vielä pieni ärsytyksen aihe joka on taukoamaton puhuminen ultrauksen aikana. Joskus on vaikea keskittyä haastavien osien kuten aivojen rakenteiden tutkimiseen kun vanhemmat kyselevät taukoamatta. Osa ottaa hiljaisuuden myös heti merkkinä että jotain on vialla ja joudun keskeyttämään mittauksen ja selittämään kesken kaiken heille. Tarvitsen vain hieman keskittymisrauhaa jotta saan varmasti kaiken oikein katsottua ja mielelläni tarkistan vaikka useampaan kertaan jos en saa heti hyvää näkymää. Vanhemmille selitän mitä ruudulla näkyy heti kun olen saanut kyseisen rakenteen katsottua. Muutenkin kyllä vastaan kysymyksiin mielelläni mutta vasta kun olen tutkinut kunnolla.
Pidän työstäni ja parasta on kun voi yleensä nähdä huojentuneen ilmeen vanhempien kasvoilla kun ultra on ohi ja kaikki hyvin. Aina ei valitettavasti näin ole.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kysellyt sukupuolen perään, mutta ultraaja on joka kerta lopuksi kysynyt että haluaisitteko tietää lapsen sukupuolen. Olen siihen aina vastannut: "Ai? Voiko sen vielä vaihtaa?"
Onko sinulla jotain ongelmia kuullun ymmärtämisen suhteen, vai miksi olet tuollaista vastannut?
Meillä mies kysyi melko alussa sukupuolesta. Eihän se niitä kotiin tulleita papereita lukenut niin tarkasti ja tiennyt mitä kaikkea on tarkoitus tutkia. Ultraaja totesi että katsoo lopuksi näkyykö. Tämän jälkeen selitti koko ajan nyt katson tämän, sitten mittaan tätä. Ymmärsi varmaan ettei mies ollut ihan kartalla. Silloin hieman häpesin mutta jälkeen päin ajatellut että ihanan ammattitaitoinen ja ymmärtäväinen kun jaksoi selventää mistä oli kyse.
Lopuksi sanoi että katsotaan nyt se sukupuoli, oli jo nähnyt vihjeitä kumpi siellä on. Tarkensi oikeaan kohtaan ja antoi meidän arvailla mitä siellä näkyy ja vielä kysyi haluammeko kuvia ja otti niitä lisää.
Kaikin puolin ihana kokemus!
Synnytyksen jälkeen heti löyty lapsesta vikaa mitä ei kolmessa ultrassa oltu huomattu. En ole koskaan kysynyt olisiko voitu edes,pidän mielummin onnelliset muistot raskaudesta.
Ap tää vois auttaa siihen, että vanhemmat on hiljaa tutkimisen ajan. Sanot esim "Seuraavaksi tutkin sydämen rakenteen" ja sitten kun se on tutkittu kerrot tulokset. Näin vanhemmat tietää koko ajan mitä teet js osaavat rauhassa odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko läskiä äitiä vaikeampi ultrata? Vaikuttaako läskin määrä näkyvyyteen? Sanotteko ultrattavalle tällöin että hän on läski?
Jos on paljon ylipainoa niin kyllähän se tietenkin vaikeuttaa ultraamista ja näkyvyys voi olla heikompi. Kuten sanoin aiemmin niin joskus esim sydämen rakenteet on kinkkisiä nähdä etenkin jos viikkoja alle 20 tai ihan juuri se 20 ja sitten äidillä on vähän enemmän vatsaa vielä edessä. Mutta koskaan ei kyllä sanota äidille mitään tuommoista että ei nyt näy koska olet läski. Enkä muutenkaan kommentoi ultrattavan painoa mitenkään, varmasti hän itsekin asiasta tietää jos painoa on liikaa. Painosta olen keskustellut vain silloin kun tein kontrolliultria raskausdiabetestä sairastaville äideille. Enkä kyllä silloinkaan todellakaan sanonut ainakaan noin kun esitit asian, vaan tyylillä "hyvä että paino on pysynyt kurissa" tai "painonnousua kannattaa nyt tarkkailla".
ap
Mulle ultraaja sanoi juurikin noin että "on tosi hankala nähdä kun olet noin lihava ja sun pitää tehdä asialle jotain" Jos olis viitsinyt katsoa sitä neuvola korttia niin olisi kyllä nähnyt että raskausaikana paino oli jo laskenut neljä kiloa ja siitä oli jo neuvolassa jonkin verran huomauteltu että laihduttaa ei raskausaikana saisi. Ei ollut (eikä kummallakaan kerralla tullut) raskausdiabetestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei todellakaan ole kiinnostanut lapsen sukupuoli, vaan se että sikiö on rakenteellisesti kunnossa. Raskaus kun tuli yllätyksenä, joten alussa oli päihteitä kuvioissa. Onneksi lapsi on ainakin ultrissa ollut terve, toivon todella että lapsi myös syntyy terveenä. Minulle kätilöt ovat aina selittäneet hyvin kuvauksissa tilannetta ja mitä kuvataan. Viimeksi lääkärin ultratessa ei saanut kyllä mitään selvää, ei puheesta eikä kuvasta. Ilmeisesti kaikki oli kuitenkin hyvin. Vähän harmitti, kun mieskin oli mukana, eikä siis saatu kunnon ruutukuvaa sikiöstä.
Toivottavasti tämä on provo. Päihteitä raskauden alussa....toivottavasti ei tule yllätyksenä tässä vaiheessa raskautta, että ultra on raskaudenseurantaa, jossa ei huomata esim. Päihteiden aiheuttamia haittoja vauvalle ( keskittymiskyky ja oppimisongelmat, ADHD,Asperger, FAS).
Joo en ole trolli, eikä päihteiden käyttö ollut mitenkään "valot pois joka ilta ja kontaten kotiin" -asenteella, mutta ylitti suositukset kuitenkin. Olen myös ollut täysin avoin asian suhteen ja ymmärrän todella hyvin riskit. Pääasia oli np-ultrissa kuitenkin se, että olisin välittömästi tehnyt abortin, jos vikaa olisi ollut.
Ja kyllä, ymmärrän että ultrissa ei huomata mahdollisia tulevaisuuden käytöshäiriöitä ja olen siihenkin varautunut. Joku adhd ei ole mikään kuolemantuomio, omista ystävistäni suurimmalla osalla on jonkinasteinen käytöshäiriö, eikä heidän vanhempansa varmasti käyttäneet päihteitä raskauden aikana.
Ja minuun on käytetty jopa huvittava määrä resursseja terveydenhuollon puolesta, minkä toki otan ilomielin vastaan. Jostain syystä olen maailman ihme, kun pystyin lopettamaan tupakoinnin ja alkoholin käytön heti kun minulle tuli epäily raskaudesta ja siitä välitön plussaus viikoilla 8.
Maailma on täynnä vahinkolapsia, joiden äidit ovat käyttäneet päihteitä kun eivät ole vielä tienneet raskaudestaan. Saat syyllistää ja tuomita niin paljon kuin haluat, ei hetkauta suuntaan eikä toiseen. Kiusallani vielä sanon, että sikiö on oikein aktiivinen ja touhukas, eikä minulla ole ollut selän väsymisen lisäksi muita vaivoja. Laskettuun aikaan kaksi viikkoa, ja tämä raskaus on ollut ihaninta aikaa henkisen kasvun ja terveellisemmän elämänasenteen kannalta. Myös mies on aikuistunut ja ottanut alkushokin jälkeen hienosti vastaan uudet tulevaisuuden näkymät.
Emme olleet rappiolla, mutta silti tuleva lapsi on varmasti sellainen täyttymys elämäämme, mitä oikeastaan kaipasimme. Emme vain tienneet sitä etukäteen. Ainiin, emme vieläkään tiedä lapsen sukupuolta, voihan sieltä tulla vaikka hermafrodiitti!
Ja hoitohenkilökunta ovat olleet koko matkan ajan ihania ja todella ammattitaitoisia. Suomessa on todellakin ihmisen hyvä synnyttää.
Minusta kurjaa että ap edes vihjailee, etteikö vanhempia kiinnosta lapsen terveys koska sukupuoli kiinnostaa. Eikai ne sulje toisiaan pois. Se että lapsessa olisi jotain rakenteellista vikaa, on niin kipeä asia että monet ei halua sitä ajatella ennenkuin on pakko. Ja miksi oikeasti pitäisikään, raskaudesta tulisi nauttia eikä vaan pelätä kaikkea. Mulla kolme keskenmenoa takana, ja kuopuksen raskaudessa en suostunut pelkäämään, koska halusin nauttia siitä onnesta mikä sisälläni kasvoi vihdoinkin. Ja lapsen sukupuoli on myös yksi niitä raskauden positiivisia puolia (oli se kumpi tahansa) joten mieluusti keskityin siihen enkä murehtimiseen. Nautin täysin rinnoin ja ostelin tulevalle tytölleni mekkoja ja virkkasin vaaleanpunaisia tossuja.
Sukupuoli monesti tekee vauvasta konkreettisemman. Niin isälle kuin äidille. Siksi se tuntuu tärkeältä.
Vierailija kirjoitti:
Ap tää vois auttaa siihen, että vanhemmat on hiljaa tutkimisen ajan. Sanot esim "Seuraavaksi tutkin sydämen rakenteen" ja sitten kun se on tutkittu kerrot tulokset. Näin vanhemmat tietää koko ajan mitä teet js osaavat rauhassa odottaa.
Huoh... No juuri näin ap on useaan otteeseen kertonut tekevänsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaitoa, ystävä hyvä! Ammattitaitoa se vaan vaatii, että osaa suhtautua hankaliinkin asiakkaisiin oikein.
Toivottavasti sinä olet kehityskelpoinen työntekijä ja pyrit tekemään työsi tänään paremmin kuin eilen.Opettele sanomaan tarpeeksi topakasti mutta ystävällisesti, että tämä vauva ujostelee sukupuoltaan ja on sellaisessa asennossa, että sitä ei millään näe. Itse en ole koskaan kysynyt, mutta joskus lääkäri on kysynyt, haluanko tietää kun on selvästi nähnyt. Toisaalta olen tavannut synnytyslaitoksella äidin valmiin lapsen kanssa, ja lääkäri oli ollut kovasti helpottunut kun ei sukupuolta ollut kysytty, kun väärin olisi mennyt vielä viimeisessäkin ultrassa.
Havaituista poikkeavuuksista pitäisi ehdottomasti antaa jotain vihjettä eikä olla olevinaan ikään kuin ei olisi mistään mitään havaintoa. Vanhemmat tuntevat itsensä huijatuksi ja / tai pitävät sinua osaamattomana, jos jälkeen päin paljastuu, että kyllä olisi pitänyt nähdä jo siinä ultrassa jotain.
Kyllä osaan suhtautua erilaisiin asiakkaisiin :) missään en ole sanonut että näyttäisin vanhemmille mahdollisen ärsytyksen. Eikä nämäkään asiat oikeasti ole mitään haudanvakavia juttuja (huom tämä juttu oli ennemmin pilke silmäkulmassa kirjoitettu + muistutus ultran tarkoituksesta) mutta ehkä kuitenkin sellaisia joita myös ultraan tulevien kannattaa omalla kohdallaan miettiä. Korostan vielä, että ei minua ärsytä sinällään jos sukupuolta kysytään mutta hieman kyllä se jos se on selvästi koko ultauksen pääfunktio. Joskus kun huomaa ettei vanhempia edes näytä kiinnostavan kun selostan kuvassa näkyviä aivojen rakenteita, kun seuraava kysymys on "etkö kuvaisi jo sinne haaraväliin". Mutta se on vain minun tunne ja ohimenevä. Johtuu siitä, että olen ollut havaitsemassa niitä tilanteita kun aivojen rakenteet ei ole kunnossa ja vanhemmat ovat joutuneet potkuhousujen värin sijasta miettimään raskaudenkeskeytystä. Mutta kaikkiin suhtaudun asiallisesti ja ystävällisesti vaikka kyselisivät mitä :)
ap
Ihmisyys lienee kuitenkin sulle vähän vierasta. Mitä luulet, moniko vanhempi tulee ultraan miettien sikiön aivojen rakennetta (paha juttu) ja moniko miettien mikä sukupuoli (iloinen juttu)? Se on vaan ihmisen ominaisuus, että sitä kaikkein pahinta ei odoteta omalle kohdalle ellei sellaisesta ole aiempaa kokemusta.
Hmm. En sitten varmaan ole ihminen kun aina ennen ultraa olen ollut hieman hermona siitä onko kaikki kohdallaan ja lapsi a.elossa ja b.suunnilleen terve. Sukupuoli oli totaalisen toissijaista. En edes olisi halunnut tietää sitä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joo tosiaan, ei voi olettaa että ihmiset lukee (molemmat vanhemmat) kaikki lappuset mitä annetaan tai että muistavat ne enää viikon päästä.
Ai ei voi olettaa? no kyllähän voi!!! huomattavasti kätevämpää kun vanhemmat valmistautuneet jo ennen ultraa mitä tuleman pitää ettei tarvi kaikkia asioita käydä siinä vastaanotolla läpi. Tuokin ettei lapsia saa tuoda. Onpa kivaa jos vanhemmat ei ole jaksaneet lukea yhtä A4 kokoista lappua ja pölähtävät paikalle koko katraan kanssa. EI voi olla suuri vaiva lukea sitä ja itse ainakin ihan innoissani luin ja olin kiinnostunut siitä mistä on kyse.
Oikeasti ihmiset ei jaksa lukea ohjeita? sanokaa ettei tämä ole totta?
Heh, ja sitten oletetaan että esim.ala-asteikäiset lapset muistaisivat läksynsä ja lappunsa. (: Kun eivät edes aikuiset itse osaa lukea/muistaa asioita.
Wanha datakääpä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tuo yksi trolli olla just se joka ei ole osannut lukea ohjeita eikä ymmärtänyt kuulemaansa. Siinä lapussa luki mulla ainakin alleviivattuna että "Rakenneultraäänitutkimus EI ole sikiön sukupuolen selvittämistä varten". Se ei kuulu ap:n tehtäviin joten turhaa kiivastut. Ap kuitenkin kertonut sen vanhemmille jos on nähnyt. Ja oikeesti musta on kyllä silkkaa tyhmyyttä jos ei lue saamaansa ohjetta. Ja jos joku ei ole saanut ohjetta niin sitten varmaan polilla kerrotaan tarkemmin, mutta ap:n työpaikalla lappu laitetaan joten kai sen nyt voi lukeakin.
Ap mulla ultra ensi viikolla ja jännittää hirrrrrveästi. Toivottavasti olisit ultraamassa mua vaikutat niin mukavalta :) et varmaan kerro missä työskentelet?
No nyt alkaa peppukipuilu mennä aivan suhteettomaksi.
Ap:n ongelma ei ratkea itkemällä anomuumisti netissä ja asiakkaista "ärsyyntyminen" heikentää hänen omaa elämänlaatuaan.
Hän ei näemmä myöskään kestä palautetta lainkaan koska jo palaute hänen palautteeseen perustuvalle foorumille laittamaansa tekstiin osoittautuu melko ylivoimaiseksi vastaanottaa.
Ällös pelkää :) Olen sanottavani sanonut ja elän toivossa, että edes yksi ihan oikea ajatus jossain vaiheessa päässäsi siltä pohjalta vielä joskus syntyy. Mukavampaa sinulle itsellesi.
Minusta kyllä tässä ketjussa ap vakuttaa aivan järkevältä ja fiksulta ihmiseltä, ja nämä hänelle natkuttavat kirjoittajat taas juuri sellaisilta puolipelottavilta besserwissereiltä, joita asiakkaana ei toivo omalle kohdalleen.
Hieman ohi aiheen, mutta osaatko vastata voiko seerumiseulan arvoista huomata ennen nt-ultraa keskenmenon? Itselläni s hcg bv oli todella matala (alle 15) ja uskon, että kyseessä on keskenmeno? MoM-arvoja ei vielä ole tiedossa.
Onko tullut vastaan tapauksia missä alkuraskauden seulat olleet todella minimit (1:100 000) ja silti ollut kromosomihäiriö?
Mistä tällainen voi johtua, että niin pieleen näyttää? Tällainen kokemus vain..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sukupuoli näkyä jo nt ultrassa viikolla 13?
Eipä oikeastaan. Kaikki näyttävät pojilta noilla viikoilla. T. Ei ap[/quote
Itse asiassa ammattilainen näkee näilläkin viikoilla sukupuolen. Asun Arabiemiraateissa ja täällä raskauden seuranta tehdään yksityissairaalassa ja ultraukseen erikoistunut spesialisti tekee ultrat. Sain kuulla sukupuolen jo rv 12 "varmana tietona". Lääkärin asiakaspalveluasenne oli myös jotain ihan muuta kuin julkisella puolella Suomessa, minkä pääsin puolestaan kokemaan esikoisen odotuksen aikana.
Ultraus selostetaan myös läpi kattavasti ja kysymyksiä saa esittää ilman hiljaisuusmuuria tai muita murahteluja. Niin ja se sukupuoli katsotaan yleensä ensimmäiseksi, koska tiedetään, että vanhempia kiinnostaa sekin tieto.
Suomessahan hoitoalan työntekijät eivät edes ymmärrä olevansa palveluammatissa, vaan luulevat olevansa kuninkaasta seuraavia. Tässäkin ketjussa nähdään näiden ammattilaisten asenne ja suhtautuminen asiakkaihinsa.
Anna kun arvaan: Eminaareissa tämä mainio palvelu ei koske kaikkia vaan ainoastaan "herrakansalaisia" eli maan omia kansalaisia ja rikkaista maista muuttaneita,? Ja köyhistä maista tullut orjakansa, joka leveän elämän isolta osin mahdollistaa, saa tyytyä vähän vähempään? Suomessa sentään kaikki saavat tasavertaisesti asiallisen palvelun, vaikka varaa yksityiseen ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei todellakaan ole kiinnostanut lapsen sukupuoli, vaan se että sikiö on rakenteellisesti kunnossa. Raskaus kun tuli yllätyksenä, joten alussa oli päihteitä kuvioissa. Onneksi lapsi on ainakin ultrissa ollut terve, toivon todella että lapsi myös syntyy terveenä. Minulle kätilöt ovat aina selittäneet hyvin kuvauksissa tilannetta ja mitä kuvataan. Viimeksi lääkärin ultratessa ei saanut kyllä mitään selvää, ei puheesta eikä kuvasta. Ilmeisesti kaikki oli kuitenkin hyvin. Vähän harmitti, kun mieskin oli mukana, eikä siis saatu kunnon ruutukuvaa sikiöstä.
Toivottavasti tämä on provo. Päihteitä raskauden alussa....toivottavasti ei tule yllätyksenä tässä vaiheessa raskautta, että ultra on raskaudenseurantaa, jossa ei huomata esim. Päihteiden aiheuttamia haittoja vauvalle ( keskittymiskyky ja oppimisongelmat, ADHD,Asperger, FAS).
Joo en ole trolli, eikä päihteiden käyttö ollut mitenkään "valot pois joka ilta ja kontaten kotiin" -asenteella, mutta ylitti suositukset kuitenkin. Olen myös ollut täysin avoin asian suhteen ja ymmärrän todella hyvin riskit. Pääasia oli np-ultrissa kuitenkin se, että olisin välittömästi tehnyt abortin, jos vikaa olisi ollut.
Ja kyllä, ymmärrän että ultrissa ei huomata mahdollisia tulevaisuuden käytöshäiriöitä ja olen siihenkin varautunut. Joku adhd ei ole mikään kuolemantuomio, omista ystävistäni suurimmalla osalla on jonkinasteinen käytöshäiriö, eikä heidän vanhempansa varmasti käyttäneet päihteitä raskauden aikana.
Ja minuun on käytetty jopa huvittava määrä resursseja terveydenhuollon puolesta, minkä toki otan ilomielin vastaan. Jostain syystä olen maailman ihme, kun pystyin lopettamaan tupakoinnin ja alkoholin käytön heti kun minulle tuli epäily raskaudesta ja siitä välitön plussaus viikoilla 8.
Maailma on täynnä vahinkolapsia, joiden äidit ovat käyttäneet päihteitä kun eivät ole vielä tienneet raskaudestaan. Saat syyllistää ja tuomita niin paljon kuin haluat, ei hetkauta suuntaan eikä toiseen. Kiusallani vielä sanon, että sikiö on oikein aktiivinen ja touhukas, eikä minulla ole ollut selän väsymisen lisäksi muita vaivoja. Laskettuun aikaan kaksi viikkoa, ja tämä raskaus on ollut ihaninta aikaa henkisen kasvun ja terveellisemmän elämänasenteen kannalta. Myös mies on aikuistunut ja ottanut alkushokin jälkeen hienosti vastaan uudet tulevaisuuden näkymät.
Emme olleet rappiolla, mutta silti tuleva lapsi on varmasti sellainen täyttymys elämäämme, mitä oikeastaan kaipasimme. Emme vain tienneet sitä etukäteen. Ainiin, emme vieläkään tiedä lapsen sukupuolta, voihan sieltä tulla vaikka hermafrodiitti!
Ja hoitohenkilökunta ovat olleet koko matkan ajan ihania ja todella ammattitaitoisia. Suomessa on todellakin ihmisen hyvä synnyttää.
Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi! (: Just noin pitääkin asennoitua tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointtisi, mutta minulla on omakohtainen kokemus ultrattavan näkökulmasta.
Ultrattiin ja jossain vaiheessa kysyttiin, että näkyykö sukupuolta, ultraaja oli koko ultrauksen hiljaa löydöksistään, löysi poikkeamia, mutta ei voinut meille niistä sanoa mitään. Tottakai luultiin että kaikki on hyvin ja kysyttiin siitä sukupuolesta.
No ultraaja sanoi, ettei saanut sydäntä kunnolla näkyviin ja seuraavana päivänä pitäisi tulla uudestaan lääkärin vastaanotolle, edelleenkään ei puhunut mitään löydöksistään. Seuraavana päivänä mentiin sitten lääkärin ultrattavaksi ja kysyttiin heti että voiko jossain vaiheessa kurkata sukupuolta, ei me voitu tietää, että oltiin siellä oikeasti löydösten takia. Lääkäri sitten kertoi löydöksistään ja sukupuolen miettiminen jäi siihen. Kurkkasin omakantaan sitten ja tämä ensimmäinen ultraaja oli sinne jo kirjoittanut näistä löydöistään, miksei sanonut meille mitään, vaan muka sydäntä ei saanut näkyviin, vaikka löydöksiä oli useampi.
Tämä raskaus jouduttiin keskeyttämään viikolla 23, eikä todellakaan ollut enää sukupuolella mitään väliä, jäi kuitenkin paskanmaku suuhun tuosta ultraajasta kun ei voinut kertoa meille mitään, mitähän se lääkärikin mietti seuraavana päivänä kun huolta aiheuttaneita löytöjä tehty ja me vain kysellään sukupuolta, lääkäri vaikutti ihan siltä, että luuli meidän tietävän miksi ollaan siellä
Jos on epävarma löydöksestä eikä halua säikäyttää teitä turhaan? Kuulitte sitten asian seuraavana päivänä. Ajattele jos kaikki epäilyt selitettäisiin aina pahimman kautta, tulisi unettomia öitä turhaan monille. Ja kyllä omien hälyytyskellojen pitäisi herätä jos noin tiukalla aikataululla laitetaan heti perään lääkärille ultraan.
Minusta on kummallista, että tähän ristiriitaiseen kommenttiin on tullut lähes 600 yläpeukkua. Ensin siinä väitetään, että vanhemmille ei kerrota mitään, jottei säikäytetä ja aiheuteta unetonta yötä. Sitten kuitenkin todetaan hieman ilkeästi, että "omien hälytyskellojen pitäisi soida", eli jos ei soi, niin on hieman tyhmä. Tuon tekstin kirjoittaja myöntää, että vanhemmille on nimenomaan tulossa ahdistava ja ehkä unetonkin yö (jos ne kellot ovat soineet) , koska he tietävät jonkin olevan vialla. Hoitaja ei silti kuitenkaan suostu kertomaan mitään.
Just tuollaista ällöttävää käytöstä, mitä hoitajilta usein saa.
Pitäisikö anusastresia ja anorektaali malformaatio näkyä ultrassa? Normaalien lisäksi tehty viikolla 28 lisäksi supistelujen takia. Ei siis kukaan ollut huomannut.
Mikä siinä sukupuolen tietämisessä on niin tärkeetä? En tajua? Me ei oltais haluttu tietää mutta silti se paljastettiin, vaikka heti aluksi sanottiin ettei haluta tietää. Harmitti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä sukupuolen tietämisessä on niin tärkeetä? En tajua? Me ei oltais haluttu tietää mutta silti se paljastettiin, vaikka heti aluksi sanottiin ettei haluta tietää. Harmitti.
Ette varmaan olisi halunneet tietää edes syntymän jälkeen? Jos ei ole tärkeetä?
Ohjeista: Aikoinaan kun tuli kutsu ultraan, siinä luki, että mukaan voi tulla yksi aikuinen. Vasta jälkeen päin tajusin sen tarkoittaneen, ettei lapsia mukaan. Meillä oli mukana 1v 2kk lapsi, mutteivat sanoneet mitään eikä käännyttäneet pois.
Ekasta ei suostuttu sanomaan sukupuolta. Oli poika ja syntyi kuolleena. Kahdesta seuraavasta sanottiin, että tytöltä näyttää ja tyttöjä olivat. Kuopuksesta ei suostuttu sanomaan, ja pelkäsin sen olevan huono enne. Tyttö oli ja elävänä syntyi.
Tosiasia on, että koskaan ei voi vaikuttaa väestönrakenteen ajankuvalle tyypillisen tietoisuuden asteen tilastolliselle vähyyden esiintymiselle. Mutta kyllä minuakin varmana pannuun ottaisi.