Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen rakenneultria ja tämä ärsyttää vanhemmissa

Vierailija
17.02.2017 |

Ei ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä tällä vaan muistuttaa mikä on näiden ultrien tarkoitus.

Ensinnä sikiön sukupuolen selvittäminen. Rakenneultra ei ole tätä varten vaikka todella moni tuntuu näin ajattelevan. Voin katsoa sukupuolta jos vanhemmat niin toivoo mutta vasta kun rakenteet on ensin katsottu läpi. Kerron kyllä sukupuolen jos varmasti näen mutta en halua antaa epävarmoja veikkauksia mikäli sikiön asento on huono tai napanuora peittää näkyvyyden. Hirveästi aikaa tähän selvittelyyn ei voi käyttää koska aikatauluissa on pysyttävä. Joskus ärsyttää kun vanhempien suurin huolenaihe on se kumpi tulee ja sitä kysellään koko ajan. Ymmärrän että asia kiinnostaa ja voi tehdä vauvasta todellisemman. Kuitenkin kun olen työssäni törmännyt myös vakaviin rakennepoikkeavuuksiin ja nähnyt vanhempien tuskan, niin sukupuoli näyttäytyy todella merkityksettömänä asiana.

Eräs kokemus vuosien takaa. Vanhemmat kysyi heti kun aloitin ultraamisen että kumpi se on. Olivat pettyneitä kun sanoin etten osaa vielä sanoa ja katson nämä rakenteet tästä ensin. Joka välissä he kyselivät, että joko vilautat jalkoväliin, onko nyt kuvassa peppu, entä löytyykö pippeli. Olin tällöin heti huomannut erään selkeän poikkeaman sikiön rakenteissa ja tutkin sitä. Vanhemmat kyseli enkö voisi jo siirtyä pyllypuolelle kun jännittää se sukupuoli. Jouduin sanomaan että nyt ei taideta ruveta sitä selvittelemään koska valitettavasti löysin rakenteesta x poikkeaman jota lääkärin on pikimmiten katsottava. Uskomatonta kyllä nämä vanhemmat kysyi silti että ehditkö yhtään nähdä sitä sukupuolta!

Joskus myös vanhempien pettymys sukupuoleen käy ilmi todella selvästi ja jopa niin että minulle ollaan vihaisia "väärästä" tiedosta. Tämä toki harvinaista mutta tapahtuu silti silloin tällöin. Ymmärrän että kuuden pojan äiti on toivonut tyttöä eikä arvioni poikasikiöstä ehkä ole sitä mitä haluttiin kuulla. Joskus äidit on sanoneet että aikoo mennä jollekin paremmalle ultraajalle selvittämään sukupuolen. Yleensä sanonkin että suosittelen itsekin yksityisiä tähän tarkoitukseen mikäli haluaa varmemman arvion. Joskus vanhemmille on luvattu jossakin aiemmassa ultrassa vaikkapa tyttöä mutta itse havaitsenkin sikiön olevan poika. Tällöin on tullut kuultua "mutta meille luvattiin että..." Yritän aina korostaa että parhaassakin tapauksessa nämä on vain arvioita ja virheen mahdollisuus on olemassa. En suosittele ketään hankkimaan suurempia vauvahankintoja ultran sukupuoliarvion perusteella. Virheitä on tapahtunut kokeneillekin ultraajille.

Lopuksi vielä pieni ärsytyksen aihe joka on taukoamaton puhuminen ultrauksen aikana. Joskus on vaikea keskittyä haastavien osien kuten aivojen rakenteiden tutkimiseen kun vanhemmat kyselevät taukoamatta. Osa ottaa hiljaisuuden myös heti merkkinä että jotain on vialla ja joudun keskeyttämään mittauksen ja selittämään kesken kaiken heille. Tarvitsen vain hieman keskittymisrauhaa jotta saan varmasti kaiken oikein katsottua ja mielelläni tarkistan vaikka useampaan kertaan jos en saa heti hyvää näkymää. Vanhemmille selitän mitä ruudulla näkyy heti kun olen saanut kyseisen rakenteen katsottua. Muutenkin kyllä vastaan kysymyksiin mielelläni mutta vasta kun olen tutkinut kunnolla.

Pidän työstäni ja parasta on kun voi yleensä nähdä huojentuneen ilmeen vanhempien kasvoilla kun ultra on ohi ja kaikki hyvin. Aina ei valitettavasti näin ole.

Kommentit (243)

Vierailija
161/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, kun esikoisen ultraan menin jalat täristen hermorauniona. Ilmeisesti hoitaja tämän huomasi ja jutusteli niitä näitä tunnelmaa rentouttaakseen. Ja sitten alkoi ultrata ja mulla valui kyyneleet. Hoitaja tätä varmaan vähän pelästyi ja huudahti himpun verran kimeällä äänellä "no niin täällähän on polvi kyynärpäässä kiinni!". Tarkoitti tietenkin sanoa jotain kevyttä ja minä kauhuissani tulkitsin sen niin, että kyynärpää on kasvanut polveen kiinni ja aloin parkua täyttä häkää.. Oli varmaan hoitajan painajainen se ultraus. Raskaushormonit, juupa <3 Sen muistan, että hoitajan kainalouden kohdalla oli hikiläntit kun käveltiin pois. Vauva oli oikein terve.

Jotain tällaista minä pelkään tapahtuvan kun menen ultraan, olen varmaan kauhusta kankeana kunnes toivottavasti tällä kertaa sanotaan, että kaikki on kunnossa. Näkeekö muuten ultraaja tietoja edellisestä raskaudesta ja siitä, että on kromosomihäiriö ollut? Tämä raskaus on vasta alussa eikä ole neuvolaakaan vielä ollut, joten en tiedä miten nämä hommat mahtaa mennä, seurataanko raskautta nyt tarkemmin? Onko ultria useammin vai otetaanko asiaa mitenkään huomioon tässä raskaudessa että aiemmin on ollut kromosomihäiriö?

"3"

Vierailija
162/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin kaksosia ja kävin jos jonkinlaisessa ultrassa ja rakennekuvissa. Kaikissa jäi huomaamatta että sikiöt samassa pussissa. Tästä aiheutui synnytyksessä hangenvaara.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, kun esikoisen ultraan menin jalat täristen hermorauniona. Ilmeisesti hoitaja tämän huomasi ja jutusteli niitä näitä tunnelmaa rentouttaakseen. Ja sitten alkoi ultrata ja mulla valui kyyneleet. Hoitaja tätä varmaan vähän pelästyi ja huudahti himpun verran kimeällä äänellä "no niin täällähän on polvi kyynärpäässä kiinni!". Tarkoitti tietenkin sanoa jotain kevyttä ja minä kauhuissani tulkitsin sen niin, että kyynärpää on kasvanut polveen kiinni ja aloin parkua täyttä häkää.. Oli varmaan hoitajan painajainen se ultraus. Raskaushormonit, juupa <3 Sen muistan, että hoitajan kainalouden kohdalla oli hikiläntit kun käveltiin pois. Vauva oli oikein terve.

Jotain tällaista minä pelkään tapahtuvan kun menen ultraan, olen varmaan kauhusta kankeana kunnes toivottavasti tällä kertaa sanotaan, että kaikki on kunnossa. Näkeekö muuten ultraaja tietoja edellisestä raskaudesta ja siitä, että on kromosomihäiriö ollut? Tämä raskaus on vasta alussa eikä ole neuvolaakaan vielä ollut, joten en tiedä miten nämä hommat mahtaa mennä, seurataanko raskautta nyt tarkemmin? Onko ultria useammin vai otetaanko asiaa mitenkään huomioon tässä raskaudessa että aiemmin on ollut kromosomihäiriö?

"3"

Kyllä ultraaja näkee tiedot :) kyllä kaikki sinua hoitavat tahot perehtyvät taustaasi ja se tiedetään ja otetaan huomioon. Luulen että tarkempaa tutkimusta saat edellisen kromisomihäiriön takia. Kannattaa ottaa myös keskusteluapu vastaan. On monesti paljon hyötyä eikä jää asiat kummittelemaan tässä raskaudessa!

Ap

Vierailija
164/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon molemmissa raskauksissa sanonut rakenneultrassa heti alkuun, että jos sukupuoli näkyy se halutaan tietää. Muuten ollaan kyllä hiljaa kuunneltu ja kyllä se rakenne silti on ollut sukupuolta tärkeämpi. Kaikki on molemmilla kerroilla ollut kunnossa ja sukupuoli on lopuksi kerrottu. Me ollaan käyty molemmilla kerroilla vielä yksityisellä 4d ultrassa lähinnä varmistamassa sukupuoli.

Vierailija
165/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko heti jos nainen tulee ultraan yksin niin ajatteletko heti että on yh?

Vierailija
166/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko heti jos nainen tulee ultraan yksin niin ajatteletko heti että on yh?

No en! Ei isät pääse läheskään aina mukaan. On töitä ja muita lapsia vahdittavana. Ja vaikka olisikin yksinhuoltaja niin mitä sitten? Ei se vaikuta tutkimukseen mitenkään. Enkä kyllä useimmiten ole tietoinen ultrattavan parisuhdetilanteesta. Siitä varmaan voi puhua neuvolassa jos kokee tarpeelliseksi.

Ap

Vierailija
167/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta,  ei  silloin kait ollut ultratutkimuksia. Lasten ikä erot on suuria vanhemman ja nuoremman ikäeroa 17 vuotta. Kysyin neuvolassa kätilöltä olisiko minulla mahdollisuus käydä ultrassa, oot tehny kolme lasta ja kaikki terveitä, silloin ei saanut ultraa alle 38 vuotiaille ja olin vähän yli 37 v.  Terve poika syntyi kolmen sisaren jälkeen1

Vierailija
168/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttääkö ultraajia koskaan vanhemmat, jotka sanovat heti, että me ei sitten haluta tietää sukupuolta, eli älä kerro mitään? Itse en ole koskaan halunnut tietää ja olen ehkä korostanut sitä aika voimakkaasti heti alussa.

Vierailija
169/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko toukalla niskapoimua!?" 

"Ei!!!!!!!"

"Toukka pois kohdusta ja polttouuniin sairaalajätteen mukana, valitan!!!"

Vierailija
170/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus mennä tietysti myös yksityiselle puolelle tutkimuksiin, jos tietää tarvitsemansa enemmän aikaa ja pidempiä keskusteluja. Siellä voi joissakin tapauksissa ottaa myös lapset mukaan, voi sopia siitä etukäteen tietenkin.  Muutenkin paikasta riippuen ei tarvitse toimia niin kaavamaisesti aina.   Löydökset ovat kuitenkin siellä samoja. Julkinen puoli on ihan pätevä Suomessa.  Terv. röntgenhoitaja, kokemusta uä-tutkimuksista sekä yksityisellä että julkisella puolella. Kiitos ap-lle asiallisesta kirjoituksesta.

Vierailija
171/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet ma...muista? Oletko kohdannut kulttuurieroja?

Kaikkia kohdellaan edelleen samalla tavalla asiallisesti ja ystävällisesti. Joskus ollut yhteisen kielen suhteen vaikeuksia. En koe itse törmänneeni mihinkään rajuihin kulttuurieroihin mutta yksi työkaveri kertoi erään ulkomaalaisen isän (maata en mainitse) kyselleen mahdollisen abortin perään sikiön sukupuolen paljastuttua :/oli ollut ihmeissään ettei näin modernissa maassa jossa abortti sallittu niin saa sitä enää tässä vaiheessa jos haluaa. Ilman sikiön terveyteen liittyvää syytä siis. Oli kyllä surullinenkin juttu mutta heidän kulttuurissa arkipäivää.

Ap

Olen lääkärinä näitä sikiöultria tehnyt erikoistumisvaiheessa ja silloin kävi joitakin eri kulttuurin ja kansallisuuden edustajia, jotka tulivat ajatuksella "ehkä abortti, katsotaan ensin sukupuoli". Meille ohjeistus oli näissä tilanteissa, että missään nimessä sukupuolta ei kerrota, tai siihen ei siis oteta mitään kantaa, jos siitä riippuu abortinharkinta. Hyvä ohje mutta jotenkin surullista, että tällaiselle ohjeelle on tässä maailmassa tarvetta. Toisaalta huojentavaa on, että noilla myöhemmillä viikoilla, jolloin sukupuoli voidaan myös katsoa, keskeytys ei enää olekaan mahdollista muuta kuin lääketieteellisistä syistä.

Vierailija
172/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kysellyt sukupuolen perään, mutta ultraaja on joka kerta lopuksi kysynyt että haluaisitteko tietää lapsen sukupuolen. Olen siihen aina vastannut: "Ai? Voiko sen vielä vaihtaa?"

:D :D hohoohoohoooooooo

Näppärä vastaus, repesin!

Vierailija
173/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuu nämä sikiöseulat? Ohjaatteko downin syndroomaista lasta odottavat vanhemmat keskeyttämään raskauden? Miltä se tuntuu?

Itseäni hävetti mennä seuloihin, koska vaikka olisi ollut ds, niin ei oltaisi keskeytetty raskautta. Olisin vain halunnut tietää etukäteen, vaikka en tiedä, voiko etukäteen valmistautua siihen että omalla lapsella olisi ds.

Mun mielestä jokainen on tervetullut!

Vierailija
174/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolen selvittäminen ei kuulu rakenneultraääneen ellei epäillä jotain syndroomaa mikä kulkee sukukromosomeissa näin meille sanottiin uä:ssa. Miksi ihmeessä ap suostut siihen kommentoimaan mitään?

Vierailija
175/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet ma...muista? Oletko kohdannut kulttuurieroja?

Kaikkia kohdellaan edelleen samalla tavalla asiallisesti ja ystävällisesti. Joskus ollut yhteisen kielen suhteen vaikeuksia. En koe itse törmänneeni mihinkään rajuihin kulttuurieroihin mutta yksi työkaveri kertoi erään ulkomaalaisen isän (maata en mainitse) kyselleen mahdollisen abortin perään sikiön sukupuolen paljastuttua :/oli ollut ihmeissään ettei näin modernissa maassa jossa abortti sallittu niin saa sitä enää tässä vaiheessa jos haluaa. Ilman sikiön terveyteen liittyvää syytä siis. Oli kyllä surullinenkin juttu mutta heidän kulttuurissa arkipäivää.

Ap

Olen lääkärinä näitä sikiöultria tehnyt erikoistumisvaiheessa ja silloin kävi joitakin eri kulttuurin ja kansallisuuden edustajia, jotka tulivat ajatuksella "ehkä abortti, katsotaan ensin sukupuoli". Meille ohjeistus oli näissä tilanteissa, että missään nimessä sukupuolta ei kerrota, tai siihen ei siis oteta mitään kantaa, jos siitä riippuu abortinharkinta. Hyvä ohje mutta jotenkin surullista, että tällaiselle ohjeelle on tässä maailmassa tarvetta. Toisaalta huojentavaa on, että noilla myöhemmillä viikoilla, jolloin sukupuoli voidaan myös katsoa, keskeytys ei enää olekaan mahdollista muuta kuin lääketieteellisistä syistä.

"Olen lääkärinä......"

Te ahneet lääkärit, jotka olette onnistuneet lobbaamaan itsellenne oikeuden päättää koulutusmääristänne ainoana ammattiryhmänä suomessa pitääksenne palkkatason ylhäällä ja täystyöllisyyden. Olette vitun etuoikeutettuja nilkkejä!

Vierailija
176/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ärsytti kun kätilöultraaja pölötti koko ajan jotain ultratessaan ja huiteli skannerilla sinne tänne masua, ei voinut tehdä hommaa samalla hyvin kun suu kävi jatkuvasti. Kävin sitten yksityisellä lääkärillä joka hiiren hiljaa teki tutkimuksen, mittaili ja lopuksi totesi että kaikki ok, tuntui ammattitaitoisemmalta.

Vierailija
177/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oltu miehen kanssa aina hiljaa, kun ultrattu. Kertaakaan ei kysytty sukupuolta, koska ei olla haluttu tietää.

Kätilöitä on ollut sitten erilaisia. Toiset ovat hiljaa koko mittauksen ajan, lopuksi sanoneet, että kaikki ok ja vastaa viikoja. Joku on selittänyt, mitä näkyy ja mitäkulloinkin mittaa ja katsoo.

Viimeisen raskauden kohdalla olin kokoarviossa rv38. Tällöin lääkäri sanoi heti mittaamisen jälkeen, että munuaisia pitää katsoa uudestaan. Ultrasi varmaan puoli tuntia, välillä kiikutti kuvia toiselle lääkärille. Munuaisaltaiden laajentumaa oli, yritti etsiä syytä siihen ja katsoa, ettei virtsateissä vain tukoksia. Samalla paljastui vauvan sukupuoli. Munuaiset olivat lopulta ok, mutta niitä tutkittiin ja seurattiin 4v asti.

Vierailija
178/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen lääkärinä......"

Te ahneet lääkärit, jotka olette onnistuneet lobbaamaan itsellenne oikeuden päättää koulutusmääristänne ainoana ammattiryhmänä suomessa pitääksenne palkkatason ylhäällä ja täystyöllisyyden. Olette vitun etuoikeutettuja nilkkejä![/quote]

Ihanaa, taas alkaa lääkäreiden palkkakeskustelu nro miljoona. Onko jo vähän väsynyt aihe... Tämä ketju oli rakenneultrista.

Vierailija
179/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan se ultraaja avata suunsa ja kertoa vanhemmille mitä on tekemässä ja miksi. Outoa, että raskaaksi tuleminen pitäisi tarkoittaa sitä, että pitäisi olla kaiken ammattilainen ja tietää kaikkien toimenpiteiden tarkoituksen jne.

Vierailija
180/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko sukupuoli näkyä jo nt ultrassa viikolla 13?

Eipä oikeastaan. Kaikki näyttävät pojilta noilla viikoilla. T. Ei ap

Tämä on vanhaa tietoa. Sukupuolen pystyy jo noilla viikoilla kohtuullisella todennäköisyydellä toteamaan, mutta se tehdään erilailla kuin rakenneultran aikoihin. Ultraääniä tekeviä hoitajia ei ole vain koulutettu siihen, enkä usko, että monia lääkäreitäkään on. Voitte vaikka etsiä itse pubmedistä. Itse olen pystynyt "arvaamaan" huvinvuoksi oikein 5 lasta, joista yksi itse ultraten, toinen toisen tekemää ultraa katsoen ja kaksi sopivista kuvista. Sanon tätä arvaamiseksi, koska menetelmä ei ole kuvista tai toisen katsomaa ultraa tehden yhtä luotettava kuin koulutetun henkilön itse tekemä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme