Teen rakenneultria ja tämä ärsyttää vanhemmissa
Ei ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä tällä vaan muistuttaa mikä on näiden ultrien tarkoitus.
Ensinnä sikiön sukupuolen selvittäminen. Rakenneultra ei ole tätä varten vaikka todella moni tuntuu näin ajattelevan. Voin katsoa sukupuolta jos vanhemmat niin toivoo mutta vasta kun rakenteet on ensin katsottu läpi. Kerron kyllä sukupuolen jos varmasti näen mutta en halua antaa epävarmoja veikkauksia mikäli sikiön asento on huono tai napanuora peittää näkyvyyden. Hirveästi aikaa tähän selvittelyyn ei voi käyttää koska aikatauluissa on pysyttävä. Joskus ärsyttää kun vanhempien suurin huolenaihe on se kumpi tulee ja sitä kysellään koko ajan. Ymmärrän että asia kiinnostaa ja voi tehdä vauvasta todellisemman. Kuitenkin kun olen työssäni törmännyt myös vakaviin rakennepoikkeavuuksiin ja nähnyt vanhempien tuskan, niin sukupuoli näyttäytyy todella merkityksettömänä asiana.
Eräs kokemus vuosien takaa. Vanhemmat kysyi heti kun aloitin ultraamisen että kumpi se on. Olivat pettyneitä kun sanoin etten osaa vielä sanoa ja katson nämä rakenteet tästä ensin. Joka välissä he kyselivät, että joko vilautat jalkoväliin, onko nyt kuvassa peppu, entä löytyykö pippeli. Olin tällöin heti huomannut erään selkeän poikkeaman sikiön rakenteissa ja tutkin sitä. Vanhemmat kyseli enkö voisi jo siirtyä pyllypuolelle kun jännittää se sukupuoli. Jouduin sanomaan että nyt ei taideta ruveta sitä selvittelemään koska valitettavasti löysin rakenteesta x poikkeaman jota lääkärin on pikimmiten katsottava. Uskomatonta kyllä nämä vanhemmat kysyi silti että ehditkö yhtään nähdä sitä sukupuolta!
Joskus myös vanhempien pettymys sukupuoleen käy ilmi todella selvästi ja jopa niin että minulle ollaan vihaisia "väärästä" tiedosta. Tämä toki harvinaista mutta tapahtuu silti silloin tällöin. Ymmärrän että kuuden pojan äiti on toivonut tyttöä eikä arvioni poikasikiöstä ehkä ole sitä mitä haluttiin kuulla. Joskus äidit on sanoneet että aikoo mennä jollekin paremmalle ultraajalle selvittämään sukupuolen. Yleensä sanonkin että suosittelen itsekin yksityisiä tähän tarkoitukseen mikäli haluaa varmemman arvion. Joskus vanhemmille on luvattu jossakin aiemmassa ultrassa vaikkapa tyttöä mutta itse havaitsenkin sikiön olevan poika. Tällöin on tullut kuultua "mutta meille luvattiin että..." Yritän aina korostaa että parhaassakin tapauksessa nämä on vain arvioita ja virheen mahdollisuus on olemassa. En suosittele ketään hankkimaan suurempia vauvahankintoja ultran sukupuoliarvion perusteella. Virheitä on tapahtunut kokeneillekin ultraajille.
Lopuksi vielä pieni ärsytyksen aihe joka on taukoamaton puhuminen ultrauksen aikana. Joskus on vaikea keskittyä haastavien osien kuten aivojen rakenteiden tutkimiseen kun vanhemmat kyselevät taukoamatta. Osa ottaa hiljaisuuden myös heti merkkinä että jotain on vialla ja joudun keskeyttämään mittauksen ja selittämään kesken kaiken heille. Tarvitsen vain hieman keskittymisrauhaa jotta saan varmasti kaiken oikein katsottua ja mielelläni tarkistan vaikka useampaan kertaan jos en saa heti hyvää näkymää. Vanhemmille selitän mitä ruudulla näkyy heti kun olen saanut kyseisen rakenteen katsottua. Muutenkin kyllä vastaan kysymyksiin mielelläni mutta vasta kun olen tutkinut kunnolla.
Pidän työstäni ja parasta on kun voi yleensä nähdä huojentuneen ilmeen vanhempien kasvoilla kun ultra on ohi ja kaikki hyvin. Aina ei valitettavasti näin ole.
Kommentit (243)
Me olemme joka kerta kysyneet sukupuolta. Tämä tulee ultran loppuvaiheessa, kun rakenteet ja mitat on käyty läpi.
Ei kannata ylitulkita. Meillä ei ole mitään preferenssejä sukupuolen suhteen.
Haluaisimme kutsua vauvaa nimeltä jo raskausaikana ja siksikin sukupuolen tietäminen on tärkeää. Tämä johtuu myös mieheni kotimaan kulttuurista -siellä on yleinen tapa puhua näistä asioista puolituttujenkin kanssa jo raskausaikana. Synnytysosastolle kirjauduttaessa papereihin kirjoitetaan vauvan nimi ja kotiinlähtö myöhemmin tapahtuu sairaalan aulassa olevan maistraatin kautta, missä nimestä tulee virallinen. Vuodeosastolla oveen isoilla kirjaimilla askarrellaan syntyneen vauvan nimi (tyyliin: Tervetuloa maailmaan, Amanda!") ja teipataan vaaleanpunaisia ilmapalloja tms.
Esikoista odottaessa tämä oli mulle kulttuurishokki. Suomessa kun vauvan sukupuolesta ei etukäteen paljoa puhuta ja sen tiedustelu on tabu. Monet (nähtävästi kätilöä myöten) haluavat sukupuolen pysyvän salaisuutena synnytykseen asti ja vauvalle on hankittu unisex-vaatteita. Vauvan nimi sitten ilmoitetaan vauvan ollessa 2 kk ikäinen ja se on tarkoinvarjeltu salaisuus. -Näin kärjistettynä.
Mieheni kotimaassa taas vauvan sukupuoli selvitetään siinä missä rakenteetkin ja ultrauksen tekee erikoislääkäri. Sukupuolta pidetään olennaisena asiana ja oli sitten tyttö tai poika tulossa, sitä juhlitaan. Ultran jälkeen järjestetään jopa ns. paljastusseremonia ja siellä kaikkien sukulaisten ja ystävien keskellä sitten lähetetään taivaalle vaaleansinisiä tai vaaleanpunaisia ilmapalloja yms.
Toinen syy, miksi sukupuolta ultran aikana tiedustelen, mutta mistä tosin en paljoa puhu, on tietynlainen etiäinen tulevasta vauvasta. Olen kiinnostunut tietämään, pitikö "vaistoni" paikkaansa vai meni metsään. Tähän mennessä mun "intuitio" mikä lie on ollut paikkaansa pitävä.
Yhtenä päivänä esimerkiksi kesken aamiaisen mulle tuli voimakas tunne, että meidän perheseen on tulossa tyttö ja hän tulee syntymään seuraavana vuonna keväänä. Näin kävi.
Lapsia on 4 ja joka kerta olen "tiennyt" vauvan sukupuolen jo ennen raskautta.
Äidilläni yksi vauvoista kuoli kohtuun. Äidilläni oli ollut alusta asti tunne, että kaikki ei ole kunnossa ja myöhemmin ultrassa havaittiin vakava kehitysvamma. Kyllä meitä silti kiinnosti tietää myös vauvan sukupuoli ja synnytyksen jälkeen häntä kutsuttiin/kutsutaan nimeltä, vaikka elämä jäikin lyhyeksi.
Mulle sukupuoli ei ole mikään blah blah-juttu, vaan olennainen osa tulevan lapsen identiteettiä. En osaa nähdä sitä mitenkään päin pinnallisena tai ärsyttävänä, että vanhemmat haluaisivat tietää sen etukäteen. Se on kuitenkin hyvin tärkeä osa heidän lastansa -siinä missä elimet ja elintoiminnot. Toki tärkeysjärjestyksessä tämä tulee ennemminkin mahdollisena "bonuksena", sillä ultran tarkoituksena on tarkistaa vauvan hyvinvointi ja kehittyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kuvaamonen ole sallittua? Tyhmä kysymys, mutta lapseni ovat syntyneet ennen älypuhelinaikaa. Täällä tuntuu kaikki vanhemmat haluavankuulla sukupuolen. Itse en ole koskaan kysynyt, koska mies ei halunnut tietää. Nuorimmaista ultraaja kommentoi jalkaplloilijaksi, josta tietysti ilmeni sukupuoli. Ultraaja siitä hämmentyi sitten, ja pahoitteli möläytystään, kun yleensä kaikki haluavat sukupuolen tietää. En pahastunut, olin vain onnellinen, että yllätysraskaudessani kaikki oli ok.
Meillä on ainakin heti äpolin ovessa kieltokyltti puhelimille. En tiedä sotkeeko ne laitteita vielä nykypäivänä? voi ainakin häiritä ultraamista. Ja ehkei se vaan ole sopivaa kuvata toisen työtä. Ainakaan hoitohenkilökohtaa ei saa kuvata tai pitäisi aina kysyä saako kuvata. Vanhemmat jakaa kaiken nykyään someen joten sinänsä ymmärrettävää ettei ehkä haluta kaikkea jakoon. En tiedä? itselle ei tullut ultrassa mieleenkään alkaa kuvata ruutua.
Ei sotke, ainakaan nykyaikaisia laitteita. Tietty voi olla, että joissain neuvoloissa käytetään parikymmentä vuotta vanhaa tekniikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointtisi, mutta minulla on omakohtainen kokemus ultrattavan näkökulmasta.
Ultrattiin ja jossain vaiheessa kysyttiin, että näkyykö sukupuolta, ultraaja oli koko ultrauksen hiljaa löydöksistään, löysi poikkeamia, mutta ei voinut meille niistä sanoa mitään. Tottakai luultiin että kaikki on hyvin ja kysyttiin siitä sukupuolesta.
No ultraaja sanoi, ettei saanut sydäntä kunnolla näkyviin ja seuraavana päivänä pitäisi tulla uudestaan lääkärin vastaanotolle, edelleenkään ei puhunut mitään löydöksistään. Seuraavana päivänä mentiin sitten lääkärin ultrattavaksi ja kysyttiin heti että voiko jossain vaiheessa kurkata sukupuolta, ei me voitu tietää, että oltiin siellä oikeasti löydösten takia. Lääkäri sitten kertoi löydöksistään ja sukupuolen miettiminen jäi siihen. Kurkkasin omakantaan sitten ja tämä ensimmäinen ultraaja oli sinne jo kirjoittanut näistä löydöistään, miksei sanonut meille mitään, vaan muka sydäntä ei saanut näkyviin, vaikka löydöksiä oli useampi.
Tämä raskaus jouduttiin keskeyttämään viikolla 23, eikä todellakaan ollut enää sukupuolella mitään väliä, jäi kuitenkin paskanmaku suuhun tuosta ultraajasta kun ei voinut kertoa meille mitään, mitähän se lääkärikin mietti seuraavana päivänä kun huolta aiheuttaneita löytöjä tehty ja me vain kysellään sukupuolta, lääkäri vaikutti ihan siltä, että luuli meidän tietävän miksi ollaan siellä
Siis kun ei kerrota niin silloin on jotain pielessä. Eivät sano sitä ääneen, koska se on lääkärin asia.
Voi helvetti ihmiset oletteko noin tyhmiä ettette lue terveydenhuollon antamia ohjekirjeitä?? Jos ette ole lukutaitoisia tai muuten ette kykene muistamaan tai sisäistämään lukemaanne minuuttia pidempään niin soittakaan hyvänen aika vaikka polille etukäteen ja kysykää ohjeet suullisesti. Mulle on tullut ohje ultrien lisäksi sektioon valmistutumiseen liittyen ja viisaudenhampaan poistoon. Kyllä sektio jutut puhuttiin jo synnytystapa arviossa mutta hyvä että oli lappukin josta saattoi KERRATA asioita vaikka jotain oli päässyt unohtamaankin. Ei olisi tullut mieleenkään etten lukisi ohjeita joiden noudattamattomuudesta voisi koitua harmia itsellenikin. Onhan siinä ultran kirjeessä muutakin ohjetta kun varsinaiseen ultraan liittyen. Itselläni siinä oli ainakin ohjeet miten polille edes pääsee, en ollut ennen käynyt ko paikassa ja sitten ohjeet ilmoittautumiseen ja pissalla käyntiin. Kuka tumpelo ei lue puolen sivun ohjelappua? ei enää yllätä millaiset pösilöt siellä ultrassa kyselee sukupuolta vaikka ultraaja selkeästi sanoo että katsoo jos näkee tms.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa nyt sukupuolijutut :D eli onko sukupuolta helppo määrittää ja millaisissa tilanteissa virheitä tulee? mikä on yleisin virheen aiheuttaja. Kummin päin menee pieleen useammin? mietin että jätänkö kokonaan kysymättä.
Virheitä tulee tietty useimmiten niin että näkyvyys on jotain syystä huono, mutta ei nyt ole tavatonta että hyvänkin näkymän antama arvio olisi väärin. Paras on katsoa pehvan alta sukupuolta eikä aina tuota näkymää vaan saa vaikka kuinka vääntelisi anturia. Kuulin että eräs yksityinen ultraaja oli lähes tunnin selvittänyt yhden vauvan sukupuolta, koska ei vaan ollut saanut hyvää kuvakulmaa ja napanuorakin kulki haaroissa. Virheitä varmaan tulee juuri niin kun ei ole aikaa varmistella joka kulmasta mitä siellä näkyy ja annetaan arvio sitten sen perusteella miltä eka näyttää. Yleensähän se on niin että tytöksi sanotaan mutta poika kuitenkin on. Pelkästään pippelin puuttumisen takia ei pitäisi antaa tyttöarviotakin vaan tytöstäkin nähtävissä omat merkit. Toisaalta joskus on nähty selvät tytön viivat mutta toisesta kuvakulmasta tai vasta myöhemmässä ultrassa onkin pojan vehkeet pullahtaneet näkyviin. Olen tulkinnut tämän niin että tietyssä kulmassa pojan kivespussin pohja antaa myös kolme viivaa näkymän jota voi tytöksi luulla jos ei pippeliä saa samaan näkymään. Sanoisin että yleisin kuitenkin on että tyttö veikkaus annetaan sillä perusteella ettei pojan vehkeitä sillä hetkellä nähdä. Kokematon ultraaja voi myös sekoittaa tytön poikaan jos häpyhuulet on turvoksissa ja näyttää näin kiveksiltä. Napanuorankin voi tietty sekoittaa pippeliin mutta ennemmin se häiritsee sukupuolen määritystä peittämällä näkymän jollon on paha lähteä arvaamaan.
Ap
Muistan omalta kohdaltani nuorena, kun innoissani kysyin jonkin ajan ultraamisen jälkeen jännittyneenä, että "näkyykö sukupuolta", johon ultraaja ärtyneesti vastasi, että katsotaan tärkeämmät asiat ensin.
Tottakai, mutta enhän minä siinä tilanteessa tiennyt mitä kaikkea siinä katsottiin, muutenkin perusoletus oli, että kaikki on kunnossa ja koko raskaus oli tilanteena niin uusi, että ei siinä osaa aina ajatella järkevästi, kun on muutenkin pihalla kuin lumiukko. Ajattelin, että siinä katsotaan jotain rakenteita ja ennen kaikkea niskapoimu, ja kun ultraaja esitteli varpaita, reisiluuta ja ultrakuva oli jalkojen välin kohdalla, ajattelin, että se olisi ollut sopiva kohta kysyä kun se juuri kuvaan saatiin. Mutta ei ollut, ei.
Eli itse ajoitin kysymyksen kuvan kohtaan, koska ajattelin että se tulisi siinä samalla ja olisi ajallisesti ja vaivannäköä ajatellen säästöä ultraajalle. En siksi ettei minua muu kiinnostanut.
Wanha datakääpä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n tuska on 100% itse aiheutettua. Elämä on vaikeaa kun ei osaa edes suullaan kommunikoida.
Joko lähetätte ohjeistuksen ultraan tuleville etukäteen tai kerrotte ohjeistuksen suullisesti kun ihmiset tulevat paikalle. Muuten he eivät voi tietää miten ultrassa "kuuluu" olla ja käyttäytyä.
-
Kaiken kaikkiaan AP on puhdasverinen ääliö siitä kategoriasta, johon tyypillisesti kuuluvat valitettavan usein mm. IT-palveluhenkilöt. Asenne on tyyliä: "Miksi nämä ihmiset kyselevät kaikkia typeryyksiä, jotka minä ammattini puolesta tiedän typeryyksiksi, joten heidänkin kuuluisi ne tietää typeryyksiksi."
Hei AP, jos asiakkaasi tietäisivät kaiken aiheesta he voisivat tehdä ultransa itsepalveluna eikä sinua tarvittaisi mihinkään. Mene urpo itseesi ja yritä muistaa, että hoitotyö jos mikä on 100% palveluammatti.
PS
Kyllä olen tarkoituksella epäkohtelias. Olen huomannut, että AP:n asenteella varustetut palveluhenkilöt ovat kohteliaan järkipuheen ulottumattomissa valtavan kokoisen egonsa takia.
Et tainut lukea ihan huolella :) SAA ehdottomasti kysyä, heidän lapsestaanhan on kyse. Yleensä vanhemmat ymmärtävät kun sanon että katson sukupuolta lopuksi tai että en saa sitä nyt näkyviin, mutta osa ei vaan sitä tiedustellaan kun tutkin aivojen rakenteita enkä ole lähelläkään haaraväliä. Jos sinusta tämä tekee minusta ääliön niin asia on ihan ok :) meitä on moneen junaan. Korjaan myös, että mielestäni sinänsä typeryyksiä ei voi kysellä, koska eihän voi olettaa että vanhemmat tietäisivät tarkalleen mitä milloinkin tutkitaan. Tällöin pyrinkin selittämään samalla kun teen että nyt katson sydäntä/aivoja jne. Mitä tuohon palveluammattiin tulee niin kyllä teen vanhempien tulevalle lapselle rakennetutkimusta, mutta tähän palveluun ei automaattisesti kuulu esim se sukupuolen selvitys. Tälläistä palvelua voi ostaa sitten yksityiseltä. Meillä muuten rakenneultran kutsukirjeen mukana tulee selkeät ohjeet ultraan tulevalle, esim. yksi tukihenkilö/isä mukaan, ei lapsia, ei valokuvaamista/videoimista. Sitten selitetään mitä rakenneultrassa tutkitaan ja miksi tutkitaan ja ettei sukupuoli kuulu näihin selvitettäviin asioihin mutta se voidaan kertoa mikäli se näkyy tutkimuksen aikana. Tämän selvittämiseen ei käytetä ylimääräistä aikaa. Eli kaikille kyllä pitäisi olla hyvin selvää jo ultraan tullessa tämäkin asia. Usein kyllä törmää silti siihenkin että isä alkaa kuvata puhelimella ultraruutua tai lapsia onkin mukana, jolloin sanotaan ystävällisesti että kuvaaminen ei ole sallittua ja lapsia ei voida päästää tutkimushuoneeseen. Ehkä kaikki eivät lue näitä ohjeita ennen tuloaan? no mutta tässä kuitenkin toivottavasti tyhjentävä vastaus sinulle.
ap
Eli loppujen lopuksi avauksesi oli sitten ainoastaan kokoelma bittejä, jotka jotenkin satunnaisesti päätyivät nettiin sormiesi näpyttäminä ilman mitään varsinaista emotionaalista sisältöä. Kunhan tuotit sanoja.
Siltä varalta, että edes otsikossa oli jotain tunnepohjaista substanssia totean seuraavaa.
Olen johtanut asiakaspalvelua osana työtäni pitkään ICT-maailmassa. Voin kertoa sinulle muutaman asian, jotka tekevät sinun päivittäisestä työstäsi huomattavasti helpompaa ja vähemmän "ärsyttävää".
1) Tosin kuin sinulle, asiakkaillesi rakenneultra ja siihen liittyvä odotusaika ovat elämän mullistavia ja usein ainutlaatuisia kokemuksia. Rationaalisuuden toivominen asiakkaan suunnalta on sinun oma asennevammasi ja pään hakkaamista turhaan samaan seinään. On syytä hyväksyä asiat, joita ei voi muuttaa. Se vähentää "ärsytystä".
2) Suuri osa ihmisistä peittää huolestuksen/pelon puheella. Tämä on toinen asia, jonka joudut joko hyväksymään tai kärsimään "ärsytyksestä". Valinta on täysin omasi.
3) Pohdi vielä itseksi huolellisesti mikä siinä sukupuolen selvittämisessä sinua nyt oikeasti nyppii. Pyyntö on asiakkaalta inhimillinen ja ymmärrettävä. Miksi se herättää sinussa tunnepohjaisia reaktioita?
Ja miksikö minä olen näin ärhäkkä? Siksi, että mitä kapeamman erikoisalan asiantuntija-asiakaspalvelijasta on kysymys sitä vaikeampaa tuntuu olevan edes hetkeksi astua niihin asiakkaan kenkiin ja nähdä asioita hänen näkökulmastaan. Kuitenkin asiantuntija on olemassa sitä asiakasta varten eikä asiakas sitä asiantuntijaa varten. Törmään tähän lähes päivittäin.
Menes nyt trolli pois. Vaikka onhan nää sun jargonis ihan surkuhupaisaa luettavaa, niin ei kukaan jaksa lukea tätä sun ylianalysoivaa sontaa.
T. Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti ihmiset oletteko noin tyhmiä ettette lue terveydenhuollon antamia ohjekirjeitä?? Jos ette ole lukutaitoisia tai muuten ette kykene muistamaan tai sisäistämään lukemaanne minuuttia pidempään niin soittakaan hyvänen aika vaikka polille etukäteen ja kysykää ohjeet suullisesti. Mulle on tullut ohje ultrien lisäksi sektioon valmistutumiseen liittyen ja viisaudenhampaan poistoon. Kyllä sektio jutut puhuttiin jo synnytystapa arviossa mutta hyvä että oli lappukin josta saattoi KERRATA asioita vaikka jotain oli päässyt unohtamaankin. Ei olisi tullut mieleenkään etten lukisi ohjeita joiden noudattamattomuudesta voisi koitua harmia itsellenikin. Onhan siinä ultran kirjeessä muutakin ohjetta kun varsinaiseen ultraan liittyen. Itselläni siinä oli ainakin ohjeet miten polille edes pääsee, en ollut ennen käynyt ko paikassa ja sitten ohjeet ilmoittautumiseen ja pissalla käyntiin. Kuka tumpelo ei lue puolen sivun ohjelappua? ei enää yllätä millaiset pösilöt siellä ultrassa kyselee sukupuolta vaikka ultraaja selkeästi sanoo että katsoo jos näkee tms.
Minulle ei tullut mitään ohjelappua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tosiaan soittaakin saa jos epäselvyyttä ohjeiden kanssa :) On meille soitettu ja kysytty esimerkiksi sitä että voisiko lapsen kuitenkin ottaa mukaan. Mielestäni on hyvä että ihmiset mielummin kysyy ja varmistaa niin ei tule mitään epäselvyyksiä sitten. Eihän tuossa lappusessa kovin montaa muistettavaa kohtaa lopulta ole joten oletamme myös että jokainen sen lukaiseen ja ainakin nuo merkittävimmät ohjeet muistaa :) Jos ei polilla muistakaan enää että mitäs tässä nyt tutkittiinkaan niin kyllä asia kerrotaan varmasti! rakonkin ehtii tyhjentää vielä siellä jos ei ole tätä muistanut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n tuska on 100% itse aiheutettua. Elämä on vaikeaa kun ei osaa edes suullaan kommunikoida.
Joko lähetätte ohjeistuksen ultraan tuleville etukäteen tai kerrotte ohjeistuksen suullisesti kun ihmiset tulevat paikalle. Muuten he eivät voi tietää miten ultrassa "kuuluu" olla ja käyttäytyä.
-
Kaiken kaikkiaan AP on puhdasverinen ääliö siitä kategoriasta, johon tyypillisesti kuuluvat valitettavan usein mm. IT-palveluhenkilöt. Asenne on tyyliä: "Miksi nämä ihmiset kyselevät kaikkia typeryyksiä, jotka minä ammattini puolesta tiedän typeryyksiksi, joten heidänkin kuuluisi ne tietää typeryyksiksi."
Hei AP, jos asiakkaasi tietäisivät kaiken aiheesta he voisivat tehdä ultransa itsepalveluna eikä sinua tarvittaisi mihinkään. Mene urpo itseesi ja yritä muistaa, että hoitotyö jos mikä on 100% palveluammatti.
PS
Kyllä olen tarkoituksella epäkohtelias. Olen huomannut, että AP:n asenteella varustetut palveluhenkilöt ovat kohteliaan järkipuheen ulottumattomissa valtavan kokoisen egonsa takia.
Et tainut lukea ihan huolella :) SAA ehdottomasti kysyä, heidän lapsestaanhan on kyse. Yleensä vanhemmat ymmärtävät kun sanon että katson sukupuolta lopuksi tai että en saa sitä nyt näkyviin, mutta osa ei vaan sitä tiedustellaan kun tutkin aivojen rakenteita enkä ole lähelläkään haaraväliä. Jos sinusta tämä tekee minusta ääliön niin asia on ihan ok :) meitä on moneen junaan. Korjaan myös, että mielestäni sinänsä typeryyksiä ei voi kysellä, koska eihän voi olettaa että vanhemmat tietäisivät tarkalleen mitä milloinkin tutkitaan. Tällöin pyrinkin selittämään samalla kun teen että nyt katson sydäntä/aivoja jne. Mitä tuohon palveluammattiin tulee niin kyllä teen vanhempien tulevalle lapselle rakennetutkimusta, mutta tähän palveluun ei automaattisesti kuulu esim se sukupuolen selvitys. Tälläistä palvelua voi ostaa sitten yksityiseltä. Meillä muuten rakenneultran kutsukirjeen mukana tulee selkeät ohjeet ultraan tulevalle, esim. yksi tukihenkilö/isä mukaan, ei lapsia, ei valokuvaamista/videoimista. Sitten selitetään mitä rakenneultrassa tutkitaan ja miksi tutkitaan ja ettei sukupuoli kuulu näihin selvitettäviin asioihin mutta se voidaan kertoa mikäli se näkyy tutkimuksen aikana. Tämän selvittämiseen ei käytetä ylimääräistä aikaa. Eli kaikille kyllä pitäisi olla hyvin selvää jo ultraan tullessa tämäkin asia. Usein kyllä törmää silti siihenkin että isä alkaa kuvata puhelimella ultraruutua tai lapsia onkin mukana, jolloin sanotaan ystävällisesti että kuvaaminen ei ole sallittua ja lapsia ei voida päästää tutkimushuoneeseen. Ehkä kaikki eivät lue näitä ohjeita ennen tuloaan? no mutta tässä kuitenkin toivottavasti tyhjentävä vastaus sinulle.
ap
Eli loppujen lopuksi avauksesi oli sitten ainoastaan kokoelma bittejä, jotka jotenkin satunnaisesti päätyivät nettiin sormiesi näpyttäminä ilman mitään varsinaista emotionaalista sisältöä. Kunhan tuotit sanoja.
Siltä varalta, että edes otsikossa oli jotain tunnepohjaista substanssia totean seuraavaa.
Olen johtanut asiakaspalvelua osana työtäni pitkään ICT-maailmassa. Voin kertoa sinulle muutaman asian, jotka tekevät sinun päivittäisestä työstäsi huomattavasti helpompaa ja vähemmän "ärsyttävää".
1) Tosin kuin sinulle, asiakkaillesi rakenneultra ja siihen liittyvä odotusaika ovat elämän mullistavia ja usein ainutlaatuisia kokemuksia. Rationaalisuuden toivominen asiakkaan suunnalta on sinun oma asennevammasi ja pään hakkaamista turhaan samaan seinään. On syytä hyväksyä asiat, joita ei voi muuttaa. Se vähentää "ärsytystä".
2) Suuri osa ihmisistä peittää huolestuksen/pelon puheella. Tämä on toinen asia, jonka joudut joko hyväksymään tai kärsimään "ärsytyksestä". Valinta on täysin omasi.
3) Pohdi vielä itseksi huolellisesti mikä siinä sukupuolen selvittämisessä sinua nyt oikeasti nyppii. Pyyntö on asiakkaalta inhimillinen ja ymmärrettävä. Miksi se herättää sinussa tunnepohjaisia reaktioita?
Ja miksikö minä olen näin ärhäkkä? Siksi, että mitä kapeamman erikoisalan asiantuntija-asiakaspalvelijasta on kysymys sitä vaikeampaa tuntuu olevan edes hetkeksi astua niihin asiakkaan kenkiin ja nähdä asioita hänen näkökulmastaan. Kuitenkin asiantuntija on olemassa sitä asiakasta varten eikä asiakas sitä asiantuntijaa varten. Törmään tähän lähes päivittäin.
Menes nyt trolli pois. Vaikka onhan nää sun jargonis ihan surkuhupaisaa luettavaa, niin ei kukaan jaksa lukea tätä sun ylianalysoivaa sontaa.
T. Ei ap
"T. Ei ap"
Muahhahhaa...
Ilmaista opetusta ei ole pakko ottaa vastaan. Eikä muutakaan opetusta.
Se "lopuksi" on haastava käsite, kun kokemattomana voi luulla minuutin kuluttua, että ultraus on loppumassa ja erehtyy kysymään sukupuolta - sitten ultraaja v*ttuuntuu kun kesken kaiken aletaan kyselemään.
Vähän ymmärrystä myös tulevien vanhempien osalle. Sinä ultraajana olet kokenut ja paljon nähnyt, tuleville vanhemmille tilanne kuitenkin on usein ensimmäinen kerta ja jännittävä sekä ainutlaatuinen.
Taitaa tuo yksi trolli olla just se joka ei ole osannut lukea ohjeita eikä ymmärtänyt kuulemaansa. Siinä lapussa luki mulla ainakin alleviivattuna että "Rakenneultraäänitutkimus EI ole sikiön sukupuolen selvittämistä varten". Se ei kuulu ap:n tehtäviin joten turhaa kiivastut. Ap kuitenkin kertonut sen vanhemmille jos on nähnyt. Ja oikeesti musta on kyllä silkkaa tyhmyyttä jos ei lue saamaansa ohjetta. Ja jos joku ei ole saanut ohjetta niin sitten varmaan polilla kerrotaan tarkemmin, mutta ap:n työpaikalla lappu laitetaan joten kai sen nyt voi lukeakin.
Ap mulla ultra ensi viikolla ja jännittää hirrrrrveästi. Toivottavasti olisit ultraamassa mua vaikutat niin mukavalta :) et varmaan kerro missä työskentelet?
Mielestäni hoitaja ei ole ammattitaitoinen, jos näkee asiat vain omalta kantilta ja ärsyyntyy asiakkaiden reaktioista.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tuo yksi trolli olla just se joka ei ole osannut lukea ohjeita eikä ymmärtänyt kuulemaansa. Siinä lapussa luki mulla ainakin alleviivattuna että "Rakenneultraäänitutkimus EI ole sikiön sukupuolen selvittämistä varten". Se ei kuulu ap:n tehtäviin joten turhaa kiivastut. Ap kuitenkin kertonut sen vanhemmille jos on nähnyt. Ja oikeesti musta on kyllä silkkaa tyhmyyttä jos ei lue saamaansa ohjetta. Ja jos joku ei ole saanut ohjetta niin sitten varmaan polilla kerrotaan tarkemmin, mutta ap:n työpaikalla lappu laitetaan joten kai sen nyt voi lukeakin.
Ap mulla ultra ensi viikolla ja jännittää hirrrrrveästi. Toivottavasti olisit ultraamassa mua vaikutat niin mukavalta :) et varmaan kerro missä työskentelet?
No nyt alkaa peppukipuilu mennä aivan suhteettomaksi.
Ap:n ongelma ei ratkea itkemällä anomuumisti netissä ja asiakkaista "ärsyyntyminen" heikentää hänen omaa elämänlaatuaan.
Hän ei näemmä myöskään kestä palautetta lainkaan koska jo palaute hänen palautteeseen perustuvalle foorumille laittamaansa tekstiin osoittautuu melko ylivoimaiseksi vastaanottaa.
Ällös pelkää :) Olen sanottavani sanonut ja elän toivossa, että edes yksi ihan oikea ajatus jossain vaiheessa päässäsi siltä pohjalta vielä joskus syntyy. Mukavampaa sinulle itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Se "lopuksi" on haastava käsite, kun kokemattomana voi luulla minuutin kuluttua, että ultraus on loppumassa ja erehtyy kysymään sukupuolta - sitten ultraaja v*ttuuntuu kun kesken kaiken aletaan kyselemään.
Vähän ymmärrystä myös tulevien vanhempien osalle. Sinä ultraajana olet kokenut ja paljon nähnyt, tuleville vanhemmille tilanne kuitenkin on usein ensimmäinen kerta ja jännittävä sekä ainutlaatuinen.
Minä kyllä yleensä sanon lopuksi että noniin nyt näyttäisi kaikki olevan kunnossa. Ja jos on ollut puhe sukupuolesta niin sitten oma-aloitteisesti sanon jos aikaa näyttää olevan eikä mitään huolestuttavaa ole ilmennyt, että nyt voin katsoa näyttääkö hän kumpi on. Jos vanhemmat ei ole kysyneet mitään sukupuolesta niin en yleensä kysy että haluavatko tietää mutta kysyn yleisesti että onko heillä mitään kysyttävää näin lopuksi. Joskus jotkut kysyy sukupuolta vasta tällöin. Luulen että ihmiset kyllä ymmärtävät ettei minuutin jälkeen olla vielä valmiina :) ja tosiaan aina kun aloitan uuden rakenteen katsomista niin kerron sen mitä nyt alan tehdä joten tuskin kukaan olettaa että kesken kaiken olen lopettamassa. Mutta älkää huoliko, ei se suuri moka ole kysellä sukupuolta väärässä kohtaa :) Sanon tällöin että katson tässä nyt ensin tämän rakenteen loppuun ja vielä muutamat muut jutut ja palataan sitten siihen. Ihan ystävällistä ja asiallista kaikille. Normaali tilanteissa tässä ei ole mitään ärsyttävää.
Siinä lapussa muuten mainitaan ainakin meillä suunnilleen myös ultran kesto, joten vanhemmat voivat siitäkin hieman päätellä että tutkimus ei nyt sentään 5min kuluttua ole ohi. Eikä kenenkään tarvi olla huolissaan ettei tiedä milloin "lopuksi" on. Kyllä ultraajan ainakin pitäisi kysyä lopuksi että onko kysyttävää tai todeta joku yleinen kommentti sikiön rakenteista (kaikki näyttää olevan kunnossa tms.)
ap
Mä ymmärrän kyllä aapeeta, hän törmää usein työssään siihen, mihin pieni osa raskaanaolevista vain kerran elämässään, eli siihen rakennepoikkeavuuteen. Näitä kun usein näkee, voi tuntua ikävältä jos toisilla on vain se sukupuoli mielessä, eikä se että vauvalla voisi olla jotain vikana. Itsekkin olen tähän syyllistynyt kun kyselin vain vauvan sukupuolta, vaikka hänellä oli asiat pahasti pielessä. Tulevaisuudessa en IKINÄ kysele sukupuolta vaan todellakin se vauvan tutkiminen on tärkeintä. Ehkä tässä on kyse siitä, että se asia tarvitsee kohdata itse, ennenkuin sitä osaa ajatella samalla tavalla kuin ultraaja. Sukupuoli on mukava saada tietoon, mutta siinä vaiheessa kun vauvalla on rakennepoikkeavuus ja raskaus pitää pahimmassa tapauksessa jopa keskeyttää, sen merkitys lakkaa
Tärkein todellakin ensin
"3"
Kirjoituksesi perusteella voin sanoa ettet ole hyvä työssäsi, mutta kerran tykkäät työstäsi kerron sinulle miten erittäin pätevä meidän kunnan naistentautien erikoislääkäri tämän tekee (äärettömän ihana ja sydämellinen mies):
1. Hän ottaa jokaisen asiakkaan yksilönä, keskittyy kyseiseen tapaukseen vaikka vasta edellinen olisi saanut huonoja uutisia. Hän ei pilaa sillä meidän päiväämme tai pura sitä meihin.
2. Vaikka hänellä on aikataulu, hän ei näytä kiirettään meille. Kerran olen häneltä kysynyt voisiko tehdä sisätutkimuksen samalla kun oli huolia jotka ei raskauteen liittynyt. Tarkisti ja huolettomana lähdin vaikka seuraava oli jonossa.
3. Hän selittää sitä mukaa kun asiat tulevat vastaan, eli käydään yhdessä läpi mitä sieltä löytyy. Tosin, hän on pätevä kokenut lääkäri ja näkee varmasti nopeammin asiat.
4. Ei ole vielä ikinä loukkaantunut kun kysytään sukupuolta, aina katsoo eikä saa meidän oloa vaikeaksi siitä.
Ja itse lähden aina ultraan sillä asenteella että siellä on kaikki hyvin. Jos vastaan tulee ongelmia, niitä murehditaan vasta sitten. Perusluottamus elämään löytyy enkä minä sinne henkeä pidätellen mene vaikka tiedänkin että tuossa työssä joutuu näkemään kaikenlaista.
Se että sanon heti alkuun että saa sitten katsoa myös sukupuolen jos vain näkyy, johtuu juurikin siitä minkä itsekin totesit. En todellakaan odota että alkaisitte sitä erikseen katsomaan ultrauksen jälkeen.
Meidän lääkäri katsoo sen yleensä samalla kun reisiluun mittaa.
Eikai tuosta työstä voi nauttia jos joka asiakkaan kohdalla pelkäät mitä sieltä voi tulla ja pidettelet hengitystä ennenkuin uskallat olla rento ja mukava.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hoitaja ei ole ammattitaitoinen, jos näkee asiat vain omalta kantilta ja ärsyyntyy asiakkaiden reaktioista.
minusta taas on ihan normaalia tuntea ärsyyntymistä ja muitakin negatiivisia tunteita asiakkaita/potilaita kohtaan, oli ammatti mikä hyvänsä. Se on ammattitaitoa että osaa silti suhtautua asiallisesti ja ystävällisesti. Olen itse opettaja ja kyllä tunnen ärsyyntymistä tiettyihin lapsiin ja heidän käytökseen lähes joka päivä, mutta en tietenkään tätä heille näytä. Olenko ammattitaidoton jos näen asiat vain omalta kannaltani ja ärsyynnyn? Ap:n ammatissa sen sijaan on aika iso kontrasti niiden äitien välillä jotka tulee moikkaamaan vauvaa ja varmistamaan saako ostaa prinsessavaatteita ja niiden välillä joiden vauva on menehtynyt tai omaa vakavan vamman. Siinä on ilon ja surun tunteet niin lähekkäin ja ap kohtaa nämä saman päivän aikanakin. Mietipä miltä tuntuu todeta elinkelvoton sikiö ja nähdä äidin suru lapsensa menetyksestä ja ottaa sen jälkeen vastaan se äiti joka tulee ultraan saadakseen tietää meneekö mekko-ostoksille? Ammattitaitoa on ottaa nämä äidit vastaan samalla tavalla, asiallisesti ja ystävällisesti. Se että tuntee jotain näissä tilanteissa, vaikkapa sitä ärsytystä ei ole väärin vaan inhimillistä!
Mä skippaan nyt nuo parin kommentoijan kommentit kun selvästi halutaan vaan saada tähänkin ketjuun jotain kiistaa. Sen voin sanoa, että kyllä varmaan oletus on kun niitä lappuja laitetaan että vanhemmat olisi perehtyneitä siihen, MUTTA kuten jo totesin aiemmin (lukekaan aiemmat kommentit!) niin kyllä kertaan aluksi rakenneultran tarkoituksen ja sukupuoliasiat kerron katsovani lopuksi jos vanhemmat niin haluaa. Sen sijaan kirjeen mukana tulevat ohjeet jotka koskee esim lasten tuontia tutkimukseen on hyvä kyllä lukea ja sisäistää jo siellä kotona. Valitettavasti ei voida päästää lapsia tutkimushuoneeseen. Tää ei ole meistä kiinni vaan oikeasti määräys josta en voi joustaa siksi, että vanhemmat ei lukeneet sitä lappua huolella ja siellä on nyt pikku Matti ja Minna mukana katsomassa vauvaa. Tällöin on vähän kurja kun isäkään ei sitten voi tulla huoneeseen mukaan koska lapsia ei voi vahtimatta jättää odotustilaan. Tää menee jo vähän siis ohi aiheen mutta kyllä siinä lapussa on hyödyllistä tietoa joka kyllä pitäisi ennen tuloa lukea. Lapussa lukee esim toivotaanko ilmoittautumista (usein jos lääkärille aika) vai voiko istua vain odottamaan. Tämäkin on hyödyllinen tieto olla olemassa ennen ultraan tuloa. Toki itse tutkimuksen asiat kerrataan sitten vielä siellä vastaanotolla, eikä kenenkään tarvi olla tietoinen kaikesta mitä tehdään vaan kaikki tarvittava kyllä kerrotaan sitten viimeistään tutkimusta tehdessä.
ap