Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen rakenneultria ja tämä ärsyttää vanhemmissa

Vierailija
17.02.2017 |

Ei ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä tällä vaan muistuttaa mikä on näiden ultrien tarkoitus.

Ensinnä sikiön sukupuolen selvittäminen. Rakenneultra ei ole tätä varten vaikka todella moni tuntuu näin ajattelevan. Voin katsoa sukupuolta jos vanhemmat niin toivoo mutta vasta kun rakenteet on ensin katsottu läpi. Kerron kyllä sukupuolen jos varmasti näen mutta en halua antaa epävarmoja veikkauksia mikäli sikiön asento on huono tai napanuora peittää näkyvyyden. Hirveästi aikaa tähän selvittelyyn ei voi käyttää koska aikatauluissa on pysyttävä. Joskus ärsyttää kun vanhempien suurin huolenaihe on se kumpi tulee ja sitä kysellään koko ajan. Ymmärrän että asia kiinnostaa ja voi tehdä vauvasta todellisemman. Kuitenkin kun olen työssäni törmännyt myös vakaviin rakennepoikkeavuuksiin ja nähnyt vanhempien tuskan, niin sukupuoli näyttäytyy todella merkityksettömänä asiana.

Eräs kokemus vuosien takaa. Vanhemmat kysyi heti kun aloitin ultraamisen että kumpi se on. Olivat pettyneitä kun sanoin etten osaa vielä sanoa ja katson nämä rakenteet tästä ensin. Joka välissä he kyselivät, että joko vilautat jalkoväliin, onko nyt kuvassa peppu, entä löytyykö pippeli. Olin tällöin heti huomannut erään selkeän poikkeaman sikiön rakenteissa ja tutkin sitä. Vanhemmat kyseli enkö voisi jo siirtyä pyllypuolelle kun jännittää se sukupuoli. Jouduin sanomaan että nyt ei taideta ruveta sitä selvittelemään koska valitettavasti löysin rakenteesta x poikkeaman jota lääkärin on pikimmiten katsottava. Uskomatonta kyllä nämä vanhemmat kysyi silti että ehditkö yhtään nähdä sitä sukupuolta!

Joskus myös vanhempien pettymys sukupuoleen käy ilmi todella selvästi ja jopa niin että minulle ollaan vihaisia "väärästä" tiedosta. Tämä toki harvinaista mutta tapahtuu silti silloin tällöin. Ymmärrän että kuuden pojan äiti on toivonut tyttöä eikä arvioni poikasikiöstä ehkä ole sitä mitä haluttiin kuulla. Joskus äidit on sanoneet että aikoo mennä jollekin paremmalle ultraajalle selvittämään sukupuolen. Yleensä sanonkin että suosittelen itsekin yksityisiä tähän tarkoitukseen mikäli haluaa varmemman arvion. Joskus vanhemmille on luvattu jossakin aiemmassa ultrassa vaikkapa tyttöä mutta itse havaitsenkin sikiön olevan poika. Tällöin on tullut kuultua "mutta meille luvattiin että..." Yritän aina korostaa että parhaassakin tapauksessa nämä on vain arvioita ja virheen mahdollisuus on olemassa. En suosittele ketään hankkimaan suurempia vauvahankintoja ultran sukupuoliarvion perusteella. Virheitä on tapahtunut kokeneillekin ultraajille.

Lopuksi vielä pieni ärsytyksen aihe joka on taukoamaton puhuminen ultrauksen aikana. Joskus on vaikea keskittyä haastavien osien kuten aivojen rakenteiden tutkimiseen kun vanhemmat kyselevät taukoamatta. Osa ottaa hiljaisuuden myös heti merkkinä että jotain on vialla ja joudun keskeyttämään mittauksen ja selittämään kesken kaiken heille. Tarvitsen vain hieman keskittymisrauhaa jotta saan varmasti kaiken oikein katsottua ja mielelläni tarkistan vaikka useampaan kertaan jos en saa heti hyvää näkymää. Vanhemmille selitän mitä ruudulla näkyy heti kun olen saanut kyseisen rakenteen katsottua. Muutenkin kyllä vastaan kysymyksiin mielelläni mutta vasta kun olen tutkinut kunnolla.

Pidän työstäni ja parasta on kun voi yleensä nähdä huojentuneen ilmeen vanhempien kasvoilla kun ultra on ohi ja kaikki hyvin. Aina ei valitettavasti näin ole.

Kommentit (243)

Vierailija
61/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wanha datakääpä kirjoitti:

AP:n tuska on 100% itse aiheutettua. Elämä on vaikeaa kun ei osaa edes suullaan kommunikoida.

Joko lähetätte ohjeistuksen ultraan tuleville etukäteen tai kerrotte ohjeistuksen suullisesti kun ihmiset tulevat paikalle. Muuten he eivät voi tietää miten ultrassa "kuuluu" olla ja käyttäytyä.

-

Kaiken kaikkiaan AP on puhdasverinen ääliö siitä kategoriasta, johon tyypillisesti kuuluvat valitettavan usein mm. IT-palveluhenkilöt. Asenne on tyyliä: "Miksi nämä ihmiset kyselevät kaikkia typeryyksiä, jotka minä ammattini puolesta tiedän typeryyksiksi, joten heidänkin kuuluisi ne tietää typeryyksiksi."

Hei AP, jos asiakkaasi tietäisivät kaiken aiheesta he voisivat tehdä ultransa itsepalveluna eikä sinua tarvittaisi mihinkään. Mene urpo itseesi ja yritä muistaa, että hoitotyö jos mikä on 100% palveluammatti.

PS

Kyllä olen tarkoituksella epäkohtelias. Olen huomannut, että AP:n asenteella varustetut palveluhenkilöt ovat kohteliaan järkipuheen ulottumattomissa valtavan kokoisen egonsa takia.

Et tainut lukea ihan huolella :) SAA ehdottomasti kysyä, heidän lapsestaanhan on kyse. Yleensä vanhemmat ymmärtävät kun sanon että katson sukupuolta lopuksi tai että en saa sitä nyt näkyviin, mutta osa ei vaan sitä tiedustellaan kun tutkin aivojen rakenteita enkä ole lähelläkään haaraväliä. Jos sinusta tämä tekee minusta ääliön niin asia on ihan ok :) meitä on moneen junaan. Korjaan myös, että mielestäni sinänsä typeryyksiä ei voi kysellä, koska eihän voi olettaa että vanhemmat tietäisivät tarkalleen mitä milloinkin tutkitaan. Tällöin pyrinkin selittämään samalla kun teen että nyt katson sydäntä/aivoja jne. Mitä tuohon palveluammattiin tulee niin kyllä teen vanhempien tulevalle lapselle rakennetutkimusta, mutta tähän palveluun ei automaattisesti kuulu esim se sukupuolen selvitys. Tälläistä palvelua voi ostaa sitten yksityiseltä. Meillä muuten rakenneultran kutsukirjeen mukana tulee selkeät ohjeet ultraan tulevalle, esim. yksi tukihenkilö/isä mukaan, ei lapsia, ei valokuvaamista/videoimista. Sitten selitetään mitä rakenneultrassa tutkitaan ja miksi tutkitaan ja ettei sukupuoli kuulu näihin selvitettäviin asioihin mutta se voidaan kertoa mikäli se näkyy tutkimuksen aikana. Tämän selvittämiseen ei käytetä ylimääräistä aikaa. Eli kaikille kyllä pitäisi olla hyvin selvää jo ultraan tullessa tämäkin asia. Usein kyllä törmää silti siihenkin että isä alkaa kuvata puhelimella ultraruutua tai lapsia onkin mukana, jolloin sanotaan ystävällisesti että kuvaaminen ei ole sallittua ja lapsia ei voida päästää tutkimushuoneeseen. Ehkä kaikki eivät lue näitä ohjeita ennen tuloaan? no mutta tässä kuitenkin toivottavasti tyhjentävä vastaus sinulle. 

ap

Vierailija
62/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ap kyynistynyt hommaansa, luin ketjun läpi eikä missään kommentoinut noihin kirjoituksiin missä mainittiin että kannattaisi heti aluksi kertoa tutkittavalle

- ultran tarkoitus

- toivon työrauhaa tämän ajaksi ja kerron mitä teen

- toivon että mikäli haluatte kysyä sukupuolta niin kerron lopuksi onnistuuko sen katsominen tai jääkö sille aikaa

Tekeekö ap näin? Ei muuten ultraan tuleva voi sitä tietää. Ja kaikki ei ole niin pessimistisiä, että menevät ultraan sillä kauhulla että mitäköhän sieltä nyt löytyy vaan kiinnostuneen asiitä miltä lapsi näyttää ja mikä sukupuoli on. Ei kaikki halua pelätä pahinta ja mielestäni ei ole tarpeenkaan.

Jos tekee ja silti saa mainitsemaansa kohtelua niin sitten  kyllä aihettakin ärsyyntyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo tosiaan, ei voi olettaa että ihmiset lukee (molemmat vanhemmat) kaikki lappuset mitä annetaan tai että muistavat ne enää viikon päästä.

Vierailija
64/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kuvaamonen ole sallittua? Tyhmä kysymys, mutta lapseni ovat syntyneet ennen älypuhelinaikaa. Täällä tuntuu kaikki vanhemmat haluavankuulla sukupuolen. Itse en ole koskaan kysynyt, koska mies ei halunnut tietää. Nuorimmaista ultraaja kommentoi jalkaplloilijaksi, josta tietysti ilmeni sukupuoli. Ultraaja siitä hämmentyi sitten, ja pahoitteli möläytystään, kun yleensä kaikki haluavat sukupuolen tietää. En pahastunut, olin vain onnellinen, että yllätysraskaudessani kaikki oli ok.

Vierailija
65/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattitaitoa, ystävä hyvä! Ammattitaitoa se vaan vaatii, että osaa suhtautua hankaliinkin asiakkaisiin oikein.

Toivottavasti sinä olet kehityskelpoinen työntekijä ja pyrit tekemään työsi tänään paremmin kuin eilen.

Opettele sanomaan tarpeeksi topakasti mutta ystävällisesti, että tämä vauva ujostelee sukupuoltaan ja on sellaisessa asennossa, että sitä ei millään näe. Itse en ole koskaan kysynyt, mutta joskus lääkäri on kysynyt, haluanko tietää kun on selvästi nähnyt. Toisaalta olen tavannut synnytyslaitoksella äidin valmiin lapsen kanssa, ja lääkäri oli ollut  kovasti helpottunut kun ei sukupuolta ollut kysytty, kun väärin olisi mennyt vielä viimeisessäkin ultrassa.

Havaituista poikkeavuuksista pitäisi ehdottomasti antaa jotain vihjettä eikä olla olevinaan ikään kuin ei olisi mistään mitään havaintoa. Vanhemmat tuntevat itsensä huijatuksi ja / tai pitävät sinua osaamattomana, jos jälkeen päin paljastuu, että kyllä olisi pitänyt nähdä jo siinä ultrassa jotain.

Kyllä osaan suhtautua erilaisiin asiakkaisiin :) missään en ole sanonut että näyttäisin vanhemmille mahdollisen ärsytyksen. Eikä nämäkään asiat oikeasti ole mitään haudanvakavia juttuja (huom tämä juttu oli ennemmin pilke silmäkulmassa kirjoitettu + muistutus ultran tarkoituksesta) mutta ehkä kuitenkin sellaisia joita myös ultraan tulevien kannattaa omalla kohdallaan miettiä. Korostan vielä, että ei minua ärsytä sinällään jos sukupuolta kysytään mutta hieman kyllä se jos se on selvästi koko ultauksen pääfunktio. Joskus kun huomaa ettei vanhempia edes näytä kiinnostavan kun selostan kuvassa näkyviä aivojen rakenteita, kun seuraava kysymys on "etkö kuvaisi jo sinne haaraväliin". Mutta se on vain minun tunne ja ohimenevä. Johtuu siitä, että olen ollut havaitsemassa niitä tilanteita kun aivojen rakenteet ei ole kunnossa ja vanhemmat ovat joutuneet potkuhousujen värin sijasta miettimään raskaudenkeskeytystä. Mutta kaikkiin suhtaudun asiallisesti ja ystävällisesti vaikka kyselisivät mitä :)

ap

Ihmisyys lienee kuitenkin sulle vähän vierasta. Mitä luulet, moniko vanhempi tulee ultraan miettien sikiön aivojen rakennetta (paha juttu) ja moniko miettien mikä sukupuoli (iloinen juttu)? Se on vaan ihmisen ominaisuus, että sitä kaikkein pahinta ei odoteta omalle kohdalle ellei sellaisesta ole aiempaa kokemusta.

ööh no esim minä menin ultraan sillä ajatuksella että "sillä on jotain vikana, mitä jos silllä on jotain vikana, jos joku rakennevika jne jne..." ei, en ehkä ajatellut just niitä aivoja mutta kun ultraaja sanoi että aivot näyttää olevan ihan normaalit niin kyllä oli helpotus ettei ainakaan niissä mitään ollut. 

Sinä et taida itse ymmärtää mitä ap kertoo. Hänhän sanoi että ymmärtää että se kiinnostaa, koska esim suhde vauvaan ja että hän sen katsookin jos näkyy sitten lopuksi. Vähän eri asia nuo vänkääjät jotka vinkuu sitä pippeliä silloin kun yritetään selvittää ne ultran oikeat selvitettävät asiat kuten aivojen rakenne. Jeesus, kun ihmiset on yksinkertaisia. 

Uskon että tuossa työssä näkökulma on vähän eri kun meillä tavantallaajilla ja osaa oikeasti asettaa ne asiat tärkeysjärjestykseen. Hyvä että joku välillä muistutteelee että se EI ole itsestään selvyys että vauva on kunnossa!

Vierailija
66/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin hieman täpinöissä esikoista odottaessa, mutta en kysellyt. Ultraaja kysyi lopuksi, että haluammeko tietää sukupuolen, ei tietenkään luvannut mitään, mutta halusimme kuitenkin tietää.

Toista odottaessa tiesin jo itse kumpi on tulossa, se tunne oli hyvin vahva ja ultraaja sitten kysyi huomasinko itse kumpi on tulossa. Huomasinhan minä. :D "Poikaolo" oli vahva ja poika sieltä sitten tupsahtikin. ♡

Vierailija
67/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla ap kyynistynyt hommaansa, luin ketjun läpi eikä missään kommentoinut noihin kirjoituksiin missä mainittiin että kannattaisi heti aluksi kertoa tutkittavalle

- ultran tarkoitus

- toivon että mikäli haluatte kysyä sukupuolta niin kerron lopuksi onnistuuko sen katsominen tai jääkö sille aikaa

Tekeekö ap näin? Ei muuten ultraan tuleva voi sitä tietää. Ja kaikki ei ole niin pessimistisiä, että menevät ultraan sillä kauhulla että mitäköhän sieltä nyt löytyy vaan kiinnostuneen asiitä miltä lapsi näyttää ja mikä sukupuoli on. Ei kaikki halua pelätä pahinta ja mielestäni ei ole tarpeenkaan.

Jos tekee ja silti saa mainitsemaansa kohtelua niin sitten  kyllä aihettakin ärsyyntyä.

ap sanoi että nämä ohjeet tulee jo kutsukirjeen mukana! eli silmä käteen ja lukemaan. Lisäksi kertoi sanovansa vanhemmille että voi katsoa sukupuolta ultrauksen lopuksi. Eli mikä on ongelma?

Vierailija
68/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ultran tarkoitus

Luepa huolella ketju :) 

Ärsytys koski nimenomaan näitä vanhempien jotka ei ole sisäistäneet ohjeita ja heillekään ei tätä ärsytystä näytetä. Suurin osa vanhemmista on erittäin asiallisia ja kivoja, ei mitään ongelmaa. 

ap

Vierailija
69/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattitaitoa, ystävä hyvä! Ammattitaitoa se vaan vaatii, että osaa suhtautua hankaliinkin asiakkaisiin oikein.

Toivottavasti sinä olet kehityskelpoinen työntekijä ja pyrit tekemään työsi tänään paremmin kuin eilen.

Opettele sanomaan tarpeeksi topakasti mutta ystävällisesti, että tämä vauva ujostelee sukupuoltaan ja on sellaisessa asennossa, että sitä ei millään näe. Itse en ole koskaan kysynyt, mutta joskus lääkäri on kysynyt, haluanko tietää kun on selvästi nähnyt. Toisaalta olen tavannut synnytyslaitoksella äidin valmiin lapsen kanssa, ja lääkäri oli ollut  kovasti helpottunut kun ei sukupuolta ollut kysytty, kun väärin olisi mennyt vielä viimeisessäkin ultrassa.

Havaituista poikkeavuuksista pitäisi ehdottomasti antaa jotain vihjettä eikä olla olevinaan ikään kuin ei olisi mistään mitään havaintoa. Vanhemmat tuntevat itsensä huijatuksi ja / tai pitävät sinua osaamattomana, jos jälkeen päin paljastuu, että kyllä olisi pitänyt nähdä jo siinä ultrassa jotain.

Kyllä osaan suhtautua erilaisiin asiakkaisiin :) missään en ole sanonut että näyttäisin vanhemmille mahdollisen ärsytyksen. Eikä nämäkään asiat oikeasti ole mitään haudanvakavia juttuja (huom tämä juttu oli ennemmin pilke silmäkulmassa kirjoitettu + muistutus ultran tarkoituksesta) mutta ehkä kuitenkin sellaisia joita myös ultraan tulevien kannattaa omalla kohdallaan miettiä. Korostan vielä, että ei minua ärsytä sinällään jos sukupuolta kysytään mutta hieman kyllä se jos se on selvästi koko ultauksen pääfunktio. Joskus kun huomaa ettei vanhempia edes näytä kiinnostavan kun selostan kuvassa näkyviä aivojen rakenteita, kun seuraava kysymys on "etkö kuvaisi jo sinne haaraväliin". Mutta se on vain minun tunne ja ohimenevä. Johtuu siitä, että olen ollut havaitsemassa niitä tilanteita kun aivojen rakenteet ei ole kunnossa ja vanhemmat ovat joutuneet potkuhousujen värin sijasta miettimään raskaudenkeskeytystä. Mutta kaikkiin suhtaudun asiallisesti ja ystävällisesti vaikka kyselisivät mitä :)

ap

Ihmisyys lienee kuitenkin sulle vähän vierasta. Mitä luulet, moniko vanhempi tulee ultraan miettien sikiön aivojen rakennetta (paha juttu) ja moniko miettien mikä sukupuoli (iloinen juttu)? Se on vaan ihmisen ominaisuus, että sitä kaikkein pahinta ei odoteta omalle kohdalle ellei sellaisesta ole aiempaa kokemusta.

Minä! 

Terveisin viikolla 21 keskeytyksen tehnyt aivojen rakennepoikkeavuuden takia

Vierailija
70/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin vain sanoa, että kiitos työstäsi. Itseäni surettaa jo kertomuksesi aivottomasta sikiöstä en varmaankaan pystyisi itse olemaan rakenneultraajana.

Jaksamista arkeen, teet tärkeää työtä.

Lapseton, 22v nainen.

Vierailija
71/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joo tosiaan, ei voi olettaa että ihmiset lukee (molemmat vanhemmat) kaikki lappuset mitä annetaan tai että muistavat ne enää viikon päästä.

Ai ei voi olettaa? no kyllähän voi!!! huomattavasti kätevämpää kun vanhemmat valmistautuneet jo ennen ultraa mitä tuleman pitää ettei tarvi kaikkia asioita käydä siinä vastaanotolla läpi. Tuokin ettei lapsia saa tuoda. Onpa kivaa jos vanhemmat ei ole jaksaneet lukea yhtä A4 kokoista lappua ja pölähtävät paikalle koko katraan kanssa. EI voi olla suuri vaiva lukea sitä ja itse ainakin ihan innoissani luin ja olin kiinnostunut siitä mistä on kyse. 

Oikeasti ihmiset ei jaksa lukea ohjeita? sanokaa ettei tämä ole totta?

Vierailija
72/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei seuraavana päivänä lääkärikään lähtenyt arvailemaan mistä löydökset voisivat johtua, vaikka aika perus löydökset ovat tähän mikä meillä sitten todettiin. Osaisitko sinä ap näiden löydösten perusteella arvata jotain? Älä nyt ota huomioon sitä, että raskaus on jouduttu keskeyttämään, ettei se vaikuta mielipiteeseesi.

Napasuonen puuttuminen, aivoissa golfpallo, käden asento, lapsiveden määrä afi22. Napasuonen puuttuminen huomattiin tosiaan vasta myöhemmin, aivojen joku juttu ei myöskään myöhemmin näkynyt varmuudella. Näitä kun kotona sitten googlettelin ennen lopullista diagnoosia, niin aika todennäköistä oli tämä. Äitiyspolin lääkäri sentään vähän "valmisteli" minua, että mihin voisi viitata.

Ymmärrän ettei hoitaja halua puhua, mutta että seuraavan päivän lääkärikään ei lähtenyt arvailemaan mistä voisi johtua, vaikka kysyin, kyllä varmaan jotain vaihtoehtoja olisi voinut sanoa, että mistä johtuu, ettei minun tarvitse hädissäni kotona sitten yrittää etsiä tietoa ja odottaa päiviä sitä vastausta. Erittäin pettynyt olen kyllä ultraajan sekä lääkärinkin toimintaan

"3"

Olisiko se nyt eriyisesti loiventanut hätääsi, jos olisi saanut rajatumman määrän vaihtoehtoja googleteltaviksi hakusanoiksi? Kuulostaa ennemmin siltä, että olisit tarvinnut (ja ehkä tarvitsisit vieläkin) aikaa keskustelulle, aikaa käydä tuo prosessi läpi ja kuulla missä vaiheessa oikeasti voidaan kertoa mitäkin. Sitä vartenhan niitä punktioita ja verikokeita tehdään, että saadaan varmemmin selko siitä mistä on kyse. Ei minullakaan kätilö löytänyt napasuonta, jonkin elimen mitta oli "väärä" ja oli joku kolmaskin asia, mitä en enää muista. Kätilö soitti heti yläkertaan ja kysyi onko lääkäri vielä paikalla ja ehtisikö heti tulla katsomaan. Odoteltiin 45 minuuttia, mikä on tietysti parempi kuin seuraavaan päivään asti. Lääkäri ultrasi ja sanoi lopulta että kaikki näyttää normaalilta. Sitten seuraavana päivänä tuli soitto, että seerumiseulassa oli häly ja pyydettiin sikiötutkimuspolille keskustelemaan. Siinä sitten odotettiin pari päivää sinne menoa ja tietysti mietin, että oliko lääkäri nyt varmasti tulkinnut oikein ja mitähän tässä nyt tapahtuu. Toki ennen seulontoja oli saatu neuvolasta/mistälie ne paperit joissa kerrotaan mitä ensisijaisesti seulotaan, eli trisomiat, down ja muut mahdollisesti havaitut rakennepoikkeavauudet, joten niitähän kaikki sitten googlettavat. Seuraava odotus oli sitten verinäytteen analyysin valmistumisen odottaminen ja siihen meni miltei pari viikkoa, koska näyte piti lähettää ulkomaille analysoitavaksi.

En nyt siis oikein ymmärrä mistä se pettymys kumpuaa? Olisitko siis toivonut saavasti ns. valistuneita veikkauksia, eli lääkäriltä tiedon siitä mistä kaikesta olisi voinut olla kyse? Meille ainakin kerrottiin, että diagnoosiin vaaditaan monta selvitettyä asiaa, eli pelkkä rakenneultra tai seerumiseula ei riitä diagnoosiksi eikä anneta mitään lausuntoja ennen kuin kaikki asiat on selvitetty. Olisiko olosi ollut parempi, jos lääkäri olisi tarjonnut sinulle pari (huonoa) vaihtoehtoa googletettavaksi? Ei lääkärin ammattietiikkaan sisälly perusteettomien diagnoosien ehdottelu. Se, että jossain seulassa narahtaa, on minusta ihan riittävä viite siitä että jokin voi (huom. voi) olla vialla ja muut testit ovat asian varmistamista varten.

Kuulostaa tosiaan siltä, että asian käsittely on sinulla vielä kesken. Voit ihan hyvin kysyä voisitko käydä kyseisen ultraajan ja lääkärin kanssa tilanteen läpi, tai jos heitä ei jostain syystä saa mukaan, niin jutella jonkun toisen ultraajan kanssa. Pelkopoliknikallakin voinee tätä käydä läpi. Myös synnytyksessä voi tapahtua kaikenlaista yllättävää, toimenpiteitä ei ehditä selittää jne., mutta siksi tarjotaan mahdollisuus keskusteluun kätilön kanssa synnytyksen jälkeen. Onnea matkaan!

Vierailija
73/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kuvaamonen ole sallittua? Tyhmä kysymys, mutta lapseni ovat syntyneet ennen älypuhelinaikaa. Täällä tuntuu kaikki vanhemmat haluavankuulla sukupuolen. Itse en ole koskaan kysynyt, koska mies ei halunnut tietää. Nuorimmaista ultraaja kommentoi jalkaplloilijaksi, josta tietysti ilmeni sukupuoli. Ultraaja siitä hämmentyi sitten, ja pahoitteli möläytystään, kun yleensä kaikki haluavat sukupuolen tietää. En pahastunut, olin vain onnellinen, että yllätysraskaudessani kaikki oli ok.

Meillä on ainakin heti äpolin ovessa kieltokyltti puhelimille. En tiedä sotkeeko ne laitteita vielä nykypäivänä? voi ainakin häiritä ultraamista. Ja ehkei se vaan ole sopivaa kuvata toisen työtä. Ainakaan hoitohenkilökohtaa ei saa kuvata tai pitäisi aina kysyä saako kuvata. Vanhemmat jakaa kaiken nykyään someen joten sinänsä ymmärrettävää ettei ehkä haluta kaikkea jakoon. En tiedä? itselle ei tullut ultrassa mieleenkään alkaa kuvata ruutua. 

Vierailija
74/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n tuska on 100% itse aiheutettua. Elämä on vaikeaa kun ei osaa edes suullaan kommunikoida.

Joko lähetätte ohjeistuksen ultraan tuleville etukäteen tai kerrotte ohjeistuksen suullisesti kun ihmiset tulevat paikalle. Muuten he eivät voi tietää miten ultrassa "kuuluu" olla ja käyttäytyä.

-

Kaiken kaikkiaan AP on puhdasverinen ääliö siitä kategoriasta, johon tyypillisesti kuuluvat valitettavan usein mm. IT-palveluhenkilöt. Asenne on tyyliä: "Miksi nämä ihmiset kyselevät kaikkia typeryyksiä, jotka minä ammattini puolesta tiedän typeryyksiksi, joten heidänkin kuuluisi ne tietää typeryyksiksi."

Hei AP, jos asiakkaasi tietäisivät kaiken aiheesta he voisivat tehdä ultransa itsepalveluna eikä sinua tarvittaisi mihinkään. Mene urpo itseesi ja yritä muistaa, että hoitotyö jos mikä on 100% palveluammatti.

PS

Kyllä olen tarkoituksella epäkohtelias. Olen huomannut, että AP:n asenteella varustetut palveluhenkilöt ovat kohteliaan järkipuheen ulottumattomissa valtavan kokoisen egonsa takia.

Et tainut lukea ihan huolella :) SAA ehdottomasti kysyä, heidän lapsestaanhan on kyse. Yleensä vanhemmat ymmärtävät kun sanon että katson sukupuolta lopuksi tai että en saa sitä nyt näkyviin, mutta osa ei vaan sitä tiedustellaan kun tutkin aivojen rakenteita enkä ole lähelläkään haaraväliä. Jos sinusta tämä tekee minusta ääliön niin asia on ihan ok :) meitä on moneen junaan. Korjaan myös, että mielestäni sinänsä typeryyksiä ei voi kysellä, koska eihän voi olettaa että vanhemmat tietäisivät tarkalleen mitä milloinkin tutkitaan. Tällöin pyrinkin selittämään samalla kun teen että nyt katson sydäntä/aivoja jne. Mitä tuohon palveluammattiin tulee niin kyllä teen vanhempien tulevalle lapselle rakennetutkimusta, mutta tähän palveluun ei automaattisesti kuulu esim se sukupuolen selvitys. Tälläistä palvelua voi ostaa sitten yksityiseltä. Meillä muuten rakenneultran kutsukirjeen mukana tulee selkeät ohjeet ultraan tulevalle, esim. yksi tukihenkilö/isä mukaan, ei lapsia, ei valokuvaamista/videoimista. Sitten selitetään mitä rakenneultrassa tutkitaan ja miksi tutkitaan ja ettei sukupuoli kuulu näihin selvitettäviin asioihin mutta se voidaan kertoa mikäli se näkyy tutkimuksen aikana. Tämän selvittämiseen ei käytetä ylimääräistä aikaa. Eli kaikille kyllä pitäisi olla hyvin selvää jo ultraan tullessa tämäkin asia. Usein kyllä törmää silti siihenkin että isä alkaa kuvata puhelimella ultraruutua tai lapsia onkin mukana, jolloin sanotaan ystävällisesti että kuvaaminen ei ole sallittua ja lapsia ei voida päästää tutkimushuoneeseen. Ehkä kaikki eivät lue näitä ohjeita ennen tuloaan? no mutta tässä kuitenkin toivottavasti tyhjentävä vastaus sinulle. 

ap

Eli loppujen lopuksi avauksesi oli sitten ainoastaan kokoelma bittejä, jotka jotenkin satunnaisesti päätyivät nettiin sormiesi näpyttäminä ilman mitään varsinaista emotionaalista sisältöä. Kunhan tuotit sanoja. 

Siltä varalta, että edes otsikossa oli jotain tunnepohjaista substanssia totean seuraavaa.

Olen johtanut asiakaspalvelua osana työtäni pitkään ICT-maailmassa. Voin kertoa sinulle muutaman asian, jotka tekevät sinun päivittäisestä työstäsi huomattavasti helpompaa ja vähemmän "ärsyttävää".

1) Tosin kuin sinulle, asiakkaillesi rakenneultra ja siihen liittyvä odotusaika ovat elämän mullistavia ja usein ainutlaatuisia kokemuksia. Rationaalisuuden toivominen asiakkaan suunnalta on sinun oma asennevammasi ja pään hakkaamista turhaan samaan seinään. On syytä hyväksyä asiat, joita ei voi muuttaa. Se vähentää "ärsytystä".

2) Suuri osa ihmisistä peittää huolestuksen/pelon puheella. Tämä on toinen asia, jonka joudut joko hyväksymään tai kärsimään "ärsytyksestä". Valinta on täysin omasi.

3) Pohdi vielä itseksi huolellisesti mikä siinä sukupuolen selvittämisessä sinua nyt oikeasti nyppii. Pyyntö on asiakkaalta inhimillinen ja ymmärrettävä. Miksi se herättää sinussa tunnepohjaisia reaktioita?

Ja miksikö minä olen näin ärhäkkä? Siksi, että mitä kapeamman erikoisalan asiantuntija-asiakaspalvelijasta on kysymys sitä vaikeampaa tuntuu olevan edes hetkeksi astua niihin asiakkaan kenkiin ja nähdä asioita hänen näkökulmastaan. Kuitenkin asiantuntija on olemassa sitä asiakasta varten eikä asiakas sitä asiantuntijaa varten. Törmään tähän lähes päivittäin.

Vierailija
75/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin rakenneultraan sillä ajatuksella, että "käydään nyt katsomassa kumpi sieltä tulee", vaikka olin kyllä tietoinen että ei se ultra sitä varten ole. Mies kysyi melkein heti, että näkeekö kätilö sukupuolen, mutta kätilö näki valitettavasti ihan muita juttuja. Poika siellä oli, mutta niin oli myös vakava rakennepoikkeama. Sen jälkeen en ole pitänyt tervettä vauvaa itsestäänselvyytenä vaan ihmeenä, ja rakenneultra on mulle pelkästään sanana ihan kauhea.

Vierailija
76/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ultran tarkoitus

ap sanoi että nämä ohjeet tulee jo kutsukirjeen mukana! eli silmä käteen ja lukemaan. Lisäksi kertoi sanovansa vanhemmille että voi katsoa sukupuolta ultrauksen lopuksi. Eli mikä on ongelma?

Niin tulee kirjallisena niinkuin miljoona muutakin lappusta ja lippusta!! Nuo kaikki asiat voi vanhemmille kyllä sanoa ihan ääneen aluksi. Ei voi olettaa että vanhemmat on lapun lukeneet. Tai voi kysyä onko lappu luettu? Tai muistatteko mitä siinä lapussa luki?  Ja voi sanoa toivovansa työrauhaa. Ei ultrattava tiedä, että milloin  on "lopuksi". Voi ajatella että johan tämä kohta varmaan loppuu. 

Vierailija
77/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa nyt sukupuolijutut :D eli onko sukupuolta helppo määrittää ja millaisissa tilanteissa virheitä tulee? mikä on yleisin virheen aiheuttaja. Kummin päin menee pieleen useammin? mietin että jätänkö kokonaan kysymättä. 

Vierailija
78/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ultran tarkoitus

Luepa huolella ketju :) 

Ärsytys koski nimenomaan näitä vanhempien jotka ei ole sisäistäneet ohjeita ja heillekään ei tätä ärsytystä näytetä. Suurin osa vanhemmista on erittäin asiallisia ja kivoja, ei mitään ongelmaa. 

ap

Mun mielestä on turha ärsyyntyä jos joku ei oo sisäistänyt jotain kirjallista ohjetta, jos on sitä edes lukenut. Ootko varma että on lukenut?

Vierailija
79/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-

PS

ap

Eli loppujen lopuksi avauksesi oli sitten ainoastaan kokoelma bittejä, jotka jotenkin satunnaisesti päätyivät nettiin sormiesi näpyttäminä ilman mitään varsinaista emotionaalista sisältöä. Kunhan tuotit sanoja. 

Siltä varalta, että edes otsikossa oli jotain tunnepohjaista substanssia totean seuraavaa.

Olen johtanut asiakaspalvelua osana työtäni pitkään ICT-maailmassa. Voin kertoa sinulle muutaman asian, jotka tekevät sinun päivittäisestä työstäsi huomattavasti helpompaa ja vähemmän "ärsyttävää".

1) Tosin kuin sinulle, asiakkaillesi rakenneultra ja siihen liittyvä odotusaika ovat elämän mullistavia ja usein ainutlaatuisia kokemuksia. Rationaalisuuden toivominen asiakkaan suunnalta on sinun oma asennevammasi ja pään hakkaamista turhaan samaan seinään. On syytä hyväksyä asiat, joita ei voi muuttaa. Se vähentää "ärsytystä".

2) Suuri osa ihmisistä peittää huolestuksen/pelon puheella. Tämä on toinen asia, jonka joudut joko hyväksymään tai kärsimään "ärsytyksestä". Valinta on täysin omasi.

3) Pohdi vielä itseksi huolellisesti mikä siinä sukupuolen selvittämisessä sinua nyt oikeasti nyppii. Pyyntö on asiakkaalta inhimillinen ja ymmärrettävä. Miksi se herättää sinussa tunnepohjaisia reaktioita?

Ja miksikö minä olen näin ärhäkkä? Siksi, että mitä kapeamman erikoisalan asiantuntija-asiakaspalvelijasta on kysymys sitä vaikeampaa tuntuu olevan edes hetkeksi astua niihin asiakkaan kenkiin ja nähdä asioita hänen näkökulmastaan. Kuitenkin asiantuntija on olemassa sitä asiakasta varten eikä asiakas sitä asiantuntijaa varten. Törmään tähän lähes päivittäin.

Voitko lähteä tästä ketjusta kun täällä olisi joillain oikeaakin kysyttävää ultran tekijältä?? Sanoiko ap muka että häntä nyppii sukupuolen selvittäminen? asiaan tulee ehkä vähän eri näkökulma kun vuosia tekee sitä hommaa. Ap on harvinaisen empaattinen ammattilainen. Itselleni on sattunut niitä jurottajia jotka ei ole mitään selittäneet ja kysymyksiin ei ole saanut vastausta. 

Vierailija
80/243 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap!

Olen fysioterapeutti ja nähnyt työssäni vuosien aikana miten terveys ei todellakaan ole itsestäänselvyys ja miten monella tapaa asiat voivat mennä "vikaan" jo ennen syntymää. Tieto lisää tuskaa -tyylillä jännitin molemmissa raskauksissani lasten terveyttä ihan synnytykseen asti (koska sekin tulee ihmisille ilmeisesti yllätyksenä ettei kaikkea nähdä edes rakenneultrassa ja että myös synntyksessä moni asia voi mennä epätoivotulla tavalla). Olen itse hieman ylihysteerinen, mutta joidenkin ystävieni kuvaamasi kaltainen huolettomuus, jopa ylimielisyys, ja kiinnostus ainoastaan lapsen sukupuolesta raivostuttaa! Eräs ystäväni sanoi heti plussattuaan (toinen raskaus) että "Nyt mä vaan haluaisin heti tietää kumpi sieltä tulee", mielessä ei edes käynyt vaikkapa keskenmenon mahdollisuus. Myötähäpesin sunnattomasti kun hän kertoi että olivat miehensä kanssa kyselleet sukupuolen perään jo nt-ultrassa ja pettyneet suuresti kun sitä ei kerrotukaan... 🙈

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan