Minkä ikäisen lapsen aikana telkkari päällä vapaasti?
Vastasyntynyt sylissä voi varmaan katsoa vielä vaikka walking deadia.
Mutta voiko vielä puolivuotiaan aikana? Entä vuoden, 1,5-vuotiaan?
Missä menee mielestäsi raja?
Kommentit (8)
Mun mielestä noin 1 v. Tai siinä vaiheessa kun jää selvästi tuijottamaan ruutua.
En tiedä onko tuohon mitään virallista suositusta. Meillä ei ainakaan 2v taaperon hereillä-/läsnäollessa katsella telkkaria ollenkaan. Televisio vie aikuisen huomion pois lapsesta, aivan kuten kännykkä tai tablettikin. Ruudun vilkkuva valo ja äänet voivat myös aiheuttaa levottomuutta, vaikkei sitä telkkaria suoraan katselisikaan. Esimerkiksi lapsemme ollessa vielä pikkuvauva, minulla oli tapana illan imetysmaratonien ajan katsella telkkaria. Vauvan unet paranivat huomattavasti, kun imetysaikana ei ollut telkkaria päällä. Vinkin tähän luin jostain netistä, että kai asiaa on joku vähän tutkinutkin.
Jonkun artikkelin mukaan (muistaakseni) 2v ruutuajan pitäisi rajoittua vain videopuheluihin esimerkiksi isovanhempien kanssa. 3v voisi jo osata käsitellä päässään jotain lyhyttä piirrettyä mutta senkin pitäisi olla hidastempoinen ja rauhallinen ääni- sekä värimaailmaltaan (esim Taotao). Moni Pikku Kakkosenkin piirretyistä siis olisi 3v taaperolle vielä sopimaton.
Kukin tavallaan. Meillä ollaan ehkä asian suhteen turhankin tiukkoja mutta toisaalta tykkään ettei lapsi jo pienestä pitäen opi tuijottamaan telkkaria tai paremminkin ettei hän koe olevan vähemmän tärkeä kuin telkkari tai älypuhelin. Itse kun en osaa olla täysin läsnä lapselle jos telkkari on vieressä päällä, väkisinkin katse harhailee ruudulle.
Tunnustan, että meillä on telkkari ollut aina ihan normaalisti päällä, myös taustalla, mutta ei siis koko päivää, mutta illalla kylläkin... 2-v. lapsi menee nukkumaan vasta 21-22. Ei varsinaisesti katsele mitään ohjelmia, mutta toki näkee mitä siellä pyörii.
Up