Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen luonteeltani tosi laiska ja välttelyyn taipuvainen. Miten itseään voisi kehittää?

Vierailija
16.02.2017 |

On tullut huomattua vuosien mittaan, että olen todellakin perus-luonteeltani uskomattoman laiska. Olen sitä tyyppiä joka jättää kaiken viime tippaan, ei lapsena siivonnut huonettaan ennen kuin äiti käski eikä nyt yksin asuvana pidä kodin siisteyttä yllä. Lukio-opiskelu oli vielä ok kun se oli niin ulkoa ohjattua mutta sen jälkeen sisäisen motivaation puuttuessa laiskuus ottanut vallan. Voin ihan oikeasti viettää netissä koko päivän ja pelkästään se että kävisin kaupungilla (ei ole edes pitkä matka) on jo muka liian rankkaa/tylsää/ei huvita. Viikot, kuukaudet ja jopa vuodet kuluvat tosi nopeasti ja huomaan ikään kuin yhtäkkiä että en tosiaan ole tehnyt oikein mitään.

Onko ketään joka olisi onnistunut pääsemään yli laiskuudesta? Miten sen teitte? Minusta tuntuu ettei vuorokauden tunnit riitä oikein mihinkään.

Kommentit (105)

21/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin iksi, että "laiskuus" ei ole ratkaistavissa oleva ongelma mutta viivyttely tai se, etteivät opiskelut etene, ovat. Pitää olla ratkaisukeskeinen ja käytännöllinen, ei moralistinen.

Vierailija
22/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh pohdipas niin, että minkälainen haluaisit olla jos ilmeisesti et halua olla huonosti aikaansaava? Sun on vaikea saada aikaan muutosta, ennen kuin tiedät jotain siitä, minkä asian tarkalleen haluaisit olevan toisin. Hyvä ehdotus tuo, että rikkoisi edes vähän jotain omaa toimintatapaansa. On vaikka yhden päivän avaamatta konetta. Yllättäen aikaa on niin paljon, että saatat halutakin tehdä jotain.

Niin no en tuota ole kokeillut että en konetta avaisi. Sähköpostit pitää kuitenkin katsoa. Mutta varmaan sitten olisin koko ajan kännykkä kädessä tai telkkarin ääressä tai kirjaa lukemassa ettei tarvitsisi tehdä mitään muuta

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanska kirjoitti:

Kysyin iksi, että "laiskuus" ei ole ratkaistavissa oleva ongelma mutta viivyttely tai se, etteivät opiskelut etene, ovat. Pitää olla ratkaisukeskeinen ja käytännöllinen, ei moralistinen.

No miten viivyttely (joka siis on laiskuutta) on ratkaistavissa oleva ongelma?

-ap

Vierailija
24/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka pitää tietää, millä tavalla se viivyttely on ongelma. Eli mitä haluaisit saavuttaa? Ihmissuhteen? Ennen kuin haluat yhtään pohtia, niin tuo on tavallaan turhaa "ruikutusta".

Sanoit että jos et ole koneella, niin olisi kännykän tai puhelimella koko päivän. No mitäpä jos et olisi koko päivänä millään noista? Tai että varaisit niille vain tietyn tuntimäärän päivässä?

t. coach

Vierailija
25/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin tänään petejä pedatessani, että pitäisihän nää petivaatteetkin joskus vaihtaa, ajattelin jättää sen homman viikonloppuun. Mutta sitten rupesin miettimään, että mullehan jää viikonloppuna enemmän vapaa-aikaa jos nyt samantien hoidan sen homman alta pois.

Ja niin sain vaihdettua petivaatteet, sitäkin hommaa kun aina tulee välteltyä kun se on niin inhottavaa puuhaa ja iso läjä pyykkiä taas pestävänä ja narulle ripustettavana.

Vierailija
26/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka pitää tietää, millä tavalla se viivyttely on ongelma. Eli mitä haluaisit saavuttaa? Ihmissuhteen? Ennen kuin haluat yhtään pohtia, niin tuo on tavallaan turhaa "ruikutusta".

Sanoit että jos et ole koneella, niin olisi kännykän tai puhelimella koko päivän. No mitäpä jos et olisi koko päivänä millään noista? Tai että varaisit niille vain tietyn tuntimäärän päivässä?

t. coach

Sitten varmaan nukkuisin... Kyllä minä tämän tekemisen välttelyn osaan. Nuo tuntimäärärajoitukset ei minulla toimi kun niitä ei ole kukaan valvomassa, en osaa itse sitoutua sellaiseen.

Ihmissuhteen joo. Energisemmän elämän? Ei haittaisi parempi kuntokaan yhtään. Työpaikka ja isompi asunto, mutta isompaan ei ole yksin varaa eikä nykyisillä tuloilla mitenkään.

-ap

Vierailija
27/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. coach

Sitten varmaan nukkuisin... Kyllä minä tämän tekemisen välttelyn osaan. Nuo tuntimäärärajoitukset ei minulla toimi kun niitä ei ole kukaan valvomassa, en osaa itse sitoutua sellaiseen.

Ihmissuhteen joo. Energisemmän elämän? Ei haittaisi parempi kuntokaan yhtään. Työpaikka ja isompi asunto, mutta isompaan ei ole yksin varaa eikä nykyisillä tuloilla mitenkään.

-ap

Miksi et osaa sitoutua, mikä on se mentaaliprosessi, unohdatko? Jos laittaisit hälytysmuistutuksia, kuinka kauan mihinkin saa käyttää? Sitten vain robottimeiningillä teet asioita, koska olet tehnyt päätöksen etukäteen. En itsekään pysty esim. heräämään aamulla, jos en ole tehnyt varmaa päätöstä asiasta. Rutiineja pitää muodostaa. Saathan sinne pilatekseenkin lähdettyä. Mutta kannattaisi vaihtaa ehkä opiskelualaa, jos et ole motivoitunut.

Vierailija
28/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkä pienen asian tekemiseen voisit sitoutua, joka parantaisi elämänlaatua? Ihan pieni asia riittää.

Kannattaa myös lopettaa tuo puhe siitä, mitä kaikkea et tee, et osaa, et saa aikaiseksi.

Listaapa alkuun 5 asiaa missä olet hyvä.

Vierailija
29/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

plaaplaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. coach

-ap

Miksi et osaa sitoutua, mikä on se mentaaliprosessi, unohdatko? Jos laittaisit hälytysmuistutuksia, kuinka kauan mihinkin saa käyttää? Sitten vain robottimeiningillä teet asioita, koska olet tehnyt päätöksen etukäteen. En itsekään pysty esim. heräämään aamulla, jos en ole tehnyt varmaa päätöstä asiasta. Rutiineja pitää muodostaa. Saathan sinne pilatekseenkin lähdettyä. Mutta kannattaisi vaihtaa ehkä opiskelualaa, jos et ole motivoitunut.

Joskus unohdan, hälytyksistä en vain välitä, helppohan ne on sammuttaa. En kykene tuohon robottimeininkiin missään muualla kuin töissä, koska sieltä tulisi ennen pitkää potkut jos en tekisi töitäni. Opintoasiaa olen miettinyt mutta kun en ole keksinyt mitään mikä kiinnostaisi niin olen sitten vaan jatkanut. Olisi pitänyt lopettaa vuosia sitten mutta en silloin uskaltanut niin tehdä ja enää ei oikein kannata, ei ole tukikuukaisiakaan käytössä uuteen tutkintoon.

-ap

Vierailija
30/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minkä pienen asian tekemiseen voisit sitoutua, joka parantaisi elämänlaatua? Ihan pieni asia riittää.

Kannattaa myös lopettaa tuo puhe siitä, mitä kaikkea et tee, et osaa, et saa aikaiseksi.

Listaapa alkuun 5 asiaa missä olet hyvä.

No, minä olen niitä ihmisiä jotka ei oikein ole hyviä missään. Ei ole mitään suurta intohimoa myöskään jonka eteen jaksaisin ponnistella, varsinkin kun tiedän että en minä sitten kuitenkaan ole kuin korkeintaan keskiverto, yleensä en edes ihan sitä. 

Niin, en tiedä mikä voisi olla sellainen pieni asia johon pystyisin sitoutumaan. Aika vähän on tullut keneltäkään tänne kokemuksia mutta yritän niistä jotain ammentaa silti. 

-ap

Vierailija
31/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelualaa vaihdetaan vielä 40-50 v..,.joten ihan varmasti ei ole sullekaan liian myöhä.

Sen lisäksi että mietit missä olet hyvä,.palauta mieleesi hetkiä, joissa olet ollut onnellinen. Listaa ne.

Vierailija
32/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ihan tunnu haluavan muuttaa tilannetta.

En usko ettet ole missää hyvä! Ei tarvitse olla maailman paras, riittää että tiedät minkä tekemisestä nautit.

Oletko masentunut?

Vierailija
33/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelualaa vaihdetaan vielä 40-50 v..,.joten ihan varmasti ei ole sullekaan liian myöhä.

Sen lisäksi että mietit missä olet hyvä,.palauta mieleesi hetkiä, joissa olet ollut onnellinen. Listaa ne.

Niin tuossa iässä se ehkä seuraavan kerran voisikin olla taloudellisesti mahdollista, jos hyvin käy töiden kanssa. Mutta nyt ei ole koska ei ole vakituista saati hyväpalkkaista työtä, eikä tosiaan niitä tukikuukausia enää.

Olen ollut onnellinen kun olen viettänyt paljon aikaa ystävien seurassa ja silloin kun olen seurustellut, mutta ystävillä ei ole enää aikaa kuin max. kerran kuussa ja seurustellut olen viimeksi yli viisi vuotta sitten, silloinkin hyvin lyhyen aikaa niin että juuri ja juuri ehti muuttua tapailusta seurusteluksi ennen kuin minut jätettiin toisen takia. Niin en oikein usko että ihmissuhteista enää tässä elämässä saisin yhtään mitään.

-ap

Vierailija
34/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pieni asia johon voit sitoutua voi olla esim se että käyt huomenna viiden minuutin kävelyllä. Tai soitat ystävälle. Tai teet hyvää ruokaa.

Mikä on sellainen asia, josta voisit aloittaa?

Vierailija
35/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ihan tunnu haluavan muuttaa tilannetta.

En usko ettet ole missää hyvä! Ei tarvitse olla maailman paras, riittää että tiedät minkä tekemisestä nautit.

Oletko masentunut?

Haluaisin, mutta se pelkkä halu ei riitä kun ei ole keinoja... En ole masentunut.

No en oikein ole hyvä missään. Tykkään lukemisesta ja ystävien kanssa juttelemisesta ja syömisestä.

-ap

Vierailija
36/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ihan kaikkeen tässä keskustelussa EI.

Minkälaisen neuvon haluaisit saada?

Minkä ikäinen olet?

Vierailija
37/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropas konkreettisesti MIHIN ei ole keinoja. Tarkemmin kuin että ei ole keinoja.viivyttelyn lopettamiseksi.

Mihin tarkalleem haluat keinoja?

Vierailija
38/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pieni asia johon voit sitoutua voi olla esim se että käyt huomenna viiden minuutin kävelyllä. Tai soitat ystävälle. Tai teet hyvää ruokaa.

Mikä on sellainen asia, josta voisit aloittaa?

Ensin pitäisi tiskata että voisi laittaa ruokaa, sitten pitäisi käydä kaupassa... Ystävät (tai juuri kukaan nykyään) ei tykkää soittelemisesta, kaikki haluavat vain viestejä näpyttää. En kehtaa häiritä soitoilla, itse tykkäisin joskus puhuakin mutta se on tehty selväksi että se ei ole toivottavaa.

Joku juttu pitäisi kyllä keksiä. Lenkkeilyä tosin ei koska sitä olen aina inhonnut.

-ap

Vierailija
39/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. Otat itseäsi niskasta kiinni. Itselleni aloittaminen monesti hyvinkin työlästä, mutta kun pääsee tiettyyn pisteeseen, niin ajantaju katoaa täysin ja taivun perfektionismiin.

Vierailija
40/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot ihan kaikkeen tässä keskustelussa EI.

Minkälaisen neuvon haluaisit saada?

Minkä ikäinen olet?

Niin sanonkin, koska ei ole ollut mitään sellaista mihin olisin rehellisesti voinut vastata mitään myönteistä. No jos muiden kokemuksia olisin kuullut, mutta niitä on aika vähän tullut sitten.

Täytän pian 26v.

-ap