Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen luonteeltani tosi laiska ja välttelyyn taipuvainen. Miten itseään voisi kehittää?

Vierailija
16.02.2017 |

On tullut huomattua vuosien mittaan, että olen todellakin perus-luonteeltani uskomattoman laiska. Olen sitä tyyppiä joka jättää kaiken viime tippaan, ei lapsena siivonnut huonettaan ennen kuin äiti käski eikä nyt yksin asuvana pidä kodin siisteyttä yllä. Lukio-opiskelu oli vielä ok kun se oli niin ulkoa ohjattua mutta sen jälkeen sisäisen motivaation puuttuessa laiskuus ottanut vallan. Voin ihan oikeasti viettää netissä koko päivän ja pelkästään se että kävisin kaupungilla (ei ole edes pitkä matka) on jo muka liian rankkaa/tylsää/ei huvita. Viikot, kuukaudet ja jopa vuodet kuluvat tosi nopeasti ja huomaan ikään kuin yhtäkkiä että en tosiaan ole tehnyt oikein mitään.

Onko ketään joka olisi onnistunut pääsemään yli laiskuudesta? Miten sen teitte? Minusta tuntuu ettei vuorokauden tunnit riitä oikein mihinkään.

Kommentit (105)

41/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hanska kirjoitti:

Kysyin iksi, että "laiskuus" ei ole ratkaistavissa oleva ongelma mutta viivyttely tai se, etteivät opiskelut etene, ovat. Pitää olla ratkaisukeskeinen ja käytännöllinen, ei moralistinen.

No miten viivyttely (joka siis on laiskuutta) on ratkaistavissa oleva ongelma?

-ap

Ei viivyttely ole laiskuutta vaan psykologinen reaktio johonkin ongelmaan, tai energian vähyyttä, joka voi olla fysiologinen ongelma. Tai masennuksen oire myös.

Vierailija
42/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetelyys voi johtua vaikka anemiasta.

Syö rautatabletteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropas konkreettisesti MIHIN ei ole keinoja. Tarkemmin kuin että ei ole keinoja.viivyttelyn lopettamiseksi.

Mihin tarkalleem haluat keinoja?

Keinoja muuttua vähitellen laiskasta sellaiseksi, joka saisi edes joskus jotain aikaan. Haluaisin esim. kunnon töitä, kivan asunnon ja parisuhteen, mikä taas edellyttää kai sitä että pitäisi osata käydä jossain missä on muitakin ihmisiä. Kun sanotaan vaan että ota itseäsi niskasta kiinni. Mutta en osaa ottaa, ihan yhtä helppo sitä on vältellä kuin kaikkea muutakin.

-ap

Vierailija
44/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä menetät.jos kuitenkin tiskaisisit?

Konkreettisia vinkkejä: mene ajoiSsa nukkumaan ja samaan aikaan joka ilta. Ulkoile joka päivä vaikka 10 min. PÄÄTÄ.

Älä valita vaan tee edes pieniä päätöksiä.

Ei muutoksen tarvitse tapahtua heti.Aloita niin pienillä askeleilla että.voit sitoutua niihin.

Miltä kuulostaa?

Tunnista tunteesi. Esim mikä tunne sulla on nyt?

Vierailija
45/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetelyys voi johtua vaikka anemiasta.

Syö rautatabletteja.

On mitattu hemoglobiini aika vastikään, ei vähäisintäkään anemiaa.

-ap

Vierailija
46/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanska kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hanska kirjoitti:

Kysyin iksi, että "laiskuus" ei ole ratkaistavissa oleva ongelma mutta viivyttely tai se, etteivät opiskelut etene, ovat. Pitää olla ratkaisukeskeinen ja käytännöllinen, ei moralistinen.

-ap

Ei viivyttely ole laiskuutta vaan psykologinen reaktio johonkin ongelmaan, tai energian vähyyttä, joka voi olla fysiologinen ongelma. Tai masennuksen oire myös.

No mikäs sitten mielestäsi on laiskuutta, vai eikö sitä sitten ole ollenkaan olemassa? Laiskahan minä ihan selvästi olen.

-ap

Vierailija
47/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa. Otat itseäsi niskasta kiinni. Itselleni aloittaminen monesti hyvinkin työlästä, mutta kun pääsee tiettyyn pisteeseen, niin ajantaju katoaa täysin ja taivun perfektionismiin.

Vaivun hyvinkin keskittyneeseen tilaan.

Vierailija
48/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konkreettisia vinkkejä: mene ajoiSsa nukkumaan ja samaan aikaan joka ilta. Ulkoile joka päivä vaikka 10 min. PÄÄTÄ.

Ei muutoksen tarvitse tapahtua heti.Aloita niin pienillä askeleilla että.voit sitoutua niihin.

Miltä kuulostaa?

Vuorotyön takia en voi pitää säännöllistä vuorokausirytmiä yllä.

Hmm... olen vähän ärtynyt ja ahdistunut. Mutta en tiedä yhtään miksi joku tiskaaminen tai siivoaminen muka on minusta niin kamalaa. Ehkä kun kaikki pitää tehdä ihan yksin, aina. En tykkää yksin asumisesta. Jaa... Ehkä olenkin sitten vaan yksinäisempi kuin uskallan myöntääkään. Netissä on muita ihmisiä, kännykän päässäkin on muita ihmisiä, kotona ei ole ketään... Töissäkin olen asiakkaita lukuun ottamatta yksin.

-ap

Vierailija
49/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa. Otat itseäsi niskasta kiinni. Itselleni aloittaminen monesti hyvinkin työlästä, mutta kun pääsee tiettyyn pisteeseen, niin ajantaju katoaa täysin ja taivun perfektionismiin.

Vaivun hyvinkin keskittyneeseen tilaan.

"vaipua" on sinällään ihan osuva ilmaus tässä, sillä se ei ole enää positiivista työtehokkuuden nimissä.

Vierailija
50/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kaikki psyykkiset tai neurologiset häiriöt poissuljettuja? Mitä, jos kävisit juttelemassa jonkun asiantuntijan kanssa?

Entä koetko tekeväsi asioita itseäsi varten (sisäinen motivaatio) vai muita varten (ulkoinen motivaatio)? Miksi ylipäätään hait opiskelemaan? Tuntuiko se silloin hyvältä jutulta?

Vierailija
51/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko kaikki psyykkiset tai neurologiset häiriöt poissuljettuja? Mitä, jos kävisit juttelemassa jonkun asiantuntijan kanssa?

Entä koetko tekeväsi asioita itseäsi varten (sisäinen motivaatio) vai muita varten (ulkoinen motivaatio)? Miksi ylipäätään hait opiskelemaan? Tuntuiko se silloin hyvältä jutulta?

On poissuljettu kaikki nuo.

Sisäinen motivaatio puuttuu, sen tiedän... Hain opiskelemaan monta vuotta sitten ja silloin se tuntui jännittävältä, mutta vuosien mittaan olen muuttunut ihmisenä ja muutenkin tiedostanut omat kykyni (tai niiden puutteen) ja työelämän raadollisuuden paremmin, että ei opiskelu enää ole yhtään kiinnostavaa. En myöskään siis ole menestynyt opinnoissani. Vastailen nyt tännekin vähän vaikka enemmän nuo varmaan on minulle pohdittavaksi tarkoitettuja kysymyksiä.

-ap

Vierailija
52/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä kuulostaa?

Hmm... olen vähän ärtynyt ja ahdistunut. Mutta en tiedä yhtään miksi joku tiskaaminen tai siivoaminen muka on minusta niin kamalaa. Ehkä kun kaikki pitää tehdä ihan yksin, aina. En tykkää yksin asumisesta. Jaa... Ehkä olenkin sitten vaan yksinäisempi kuin uskallan myöntääkään. Netissä on muita ihmisiä, kännykän päässäkin on muita ihmisiä, kotona ei ole ketään... Töissäkin olen asiakkaita lukuun ottamatta yksin.

-ap

Mitä tuumisit muutosta kimppakämppään?

53/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hanska kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hanska kirjoitti:

-ap

No mikäs sitten mielestäsi on laiskuutta, vai eikö sitä sitten ole ollenkaan olemassa? Laiskahan minä ihan selvästi olen.

-ap

Laiskuudesta puhuminen, kun ihmisellä on toiminnan ohjaamisen ongelma, on yhtä järkevää kuin tyhmyydetä puhuminen, kun ihmisellä on vaikeuksia oppia jotakin. Se ei auta mitään, on leimaavaa ja vie huomion pois niistä asioista, joihin oikeasti on mahdollista vaikuttaa. Leimaamalla itsesi laiskaksi et ole saavuttanut mitään, joten kannattaisiko jo kokeilla muita tapoja ymmärtää tilanteesi?

Vierailija
54/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä kuulostaa?

-ap

Mitä tuumisit muutosta kimppakämppään?

Aika pelottavaa muuttaa tuntemattomien kanssa (tutuilla ei ole tällaista tilannetta), mutta olen ajatellut asiaa että kun vuokrasuhteeni nykyisestä asunnosta päättyy niin katselisinkin kämppis-ilmoituksia enkä yksiötarjouksia.

-ap

Vierailija
55/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, tuo kuulosti ensimmäiseltä todelliselta vastaukselta, että ehkä olet yksinäinen. Miltä sen tunnustaminen tuntuu? En kehota sua hakeutumaan muiden seuraan, ainakaan heti. Tunnustele vain kehossasi miltä.yksinäisyys tuntuu? Huomaa ajatus "olen yksinäinen" ja anna sen vain olla.

Mieti sitten päivittäin ja kirjoita vihkoon, mitkä asiat olivat sinä päivänä hyvin.

Aloita huomaamaan miten puhut itsellesi. Oletko ankara itseäsi haukkuja? Pistä aina merkille kun sisäinen kriitikko alkaa puhumaan.

Älä yritä muuttaa itseäsi toiseksi, aloita ihan vaan havainnointi.

Minä ainakin uskon suhun!

Vierailija
56/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanska kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hanska kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hanska kirjoitti:

-ap

-ap

Laiskuudesta puhuminen, kun ihmisellä on toiminnan ohjaamisen ongelma, on yhtä järkevää kuin tyhmyydetä puhuminen, kun ihmisellä on vaikeuksia oppia jotakin. Se ei auta mitään, on leimaavaa ja vie huomion pois niistä asioista, joihin oikeasti on mahdollista vaikuttaa. Leimaamalla itsesi laiskaksi et ole saavuttanut mitään, joten kannattaisiko jo kokeilla muita tapoja ymmärtää tilanteesi?

Mutta tottahan laiskoja ja tyhmiä ihmisiä ON olemassa, onhan se ihan mahdollista että minä olen vaikka molempia, pidän tätä myös hyvin todennäköisenä. Jos nyt on kyseessä sitten "toiminnan ohjaamisen ongelma", niin miten sellaista lähdetään muuttamaan?

-ap

Vierailija
57/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä haluat elämältä? Elämä on pääpirteittäin valintoja työn ja vapaa-ajan välillä. Puolenvuoden tyttömyyskin saa jo ihmisen pään sekaisin. Tasapainoiluahan tämä elämä on.

Vierailija
58/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaminen on ongelma, ajattele että teet vain jonkin pienen asian heti, ei enempää. Kun olet päässyt alkuun niin mahdollisesti haluat jatkaa. Jos et onnistu jatkamaan niin yritä vähän ajan päästä uudestaan, ja kasvata tavoitetta.

Vierailija
59/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hanska kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hanska kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hanska kirjoitti:

-ap

-ap

Mutta tottahan laiskoja ja tyhmiä ihmisiä ON olemassa, onhan se ihan mahdollista että minä olen vaikka molempia, pidän tätä myös hyvin todennäköisenä. Jos nyt on kyseessä sitten "toiminnan ohjaamisen ongelma", niin miten sellaista lähdetään muuttamaan?

-ap

mites joku toiminnallinen terapia? Sellaistakin on kuin ADD-couching, vaikkei sinulla diagnoosia olekaan niin voisit ehkä hyötyä jostain sentapaisesta.

60/105 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hanska kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hanska kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hanska kirjoitti:

-ap

-ap

-ap

Nämä itsestäsi sepittämät mentaaliset tarinat kuten "Olen pohjimmiltani laiska ihminen, joka ei saa juuri koskaan mitään aikaiseksi" ja "Olen todennäköisesti liian tyhmä ratkaistakseni ongelmiani" ovat osa ongelmaa, eivät ratkaisua. On psykologinen tosiasia, että tällaiset leimat paitsi murentavat itsetuntoa, myös jarruttavat rakentavaa muutosta.

Itseaputekniikoita viivyttelyn voittamiseksi on vaikka kuinka paljon. Sinuna tutustuisin ensimmäisenä keskittymishäiriöisille suunnattuihin oppaisiin. Niitä löydät kirjastosta. Tavalliset ihmiset hyötyvät samoista vinkeistä ja strategioista kuin ADD:sta kärsivätkin. Jos olet opiskelija, sinulla on oikeus opiskelijaterveydenhuoltoon, joten varaa rohkeasti aika psykologille.