Ärsyttää kutsua yhtä ihmistä illanviettoon kun hän ei koskaan tule saunaan
Me kaikki muut menemme saunaan ja tämä tyyppi jää tönöttämään olohuoneeseen tv:n ääreen. Perustelee aina "Mä kävin aamulla suihkussa"
Miksei voi tulla saunomaan niinkuin me muutkin?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Me kaikki muut menemme saunaan ja tämä tyyppi jää tönöttämään olohuoneeseen tv:n ääreen. Perustelee aina "Mä kävin aamulla suihkussa"
Miksei voi tulla saunomaan niinkuin me muutkin?
Miksi iltaa ei voi viettää saunomatta?
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt oli varmaan provo mutta joka tapauksessa en ole koskaan ymmärtänyt miksi illanistujaisissa pitäisi käydä saunassa. Mulla on tapana laittautua iltaa varten jo ajoissa ja tähän kuuluu myös peseytyminen ihan omassa suihkussa. Tuntuu tyhmältä, että sitten pitäisi pestä meikit ja hiukset, saunoa ja suihkutella ja TAAS laittautua.
Tämäpä juuri on se syy. Mun naama muuttuu saunassa ihan punaiseksi ja kestää aikansa, että punoitus laskee. Ei se kotona saunomista haittaa, mutta enpä juuri koe tarvetta näyttäytyä kyläilypaikassa sellaisena. Lisäksi mulla on pitkät, paksut hiukset, joiden laittaminen ei tosiaan käy käden käänteessä, vaan viekin sitten hyvän tovin koko illasta. On ihan eri asia, jos ollaan esim. kesällä jonkun mökillä, missä ei kuulukaan olla niin puunattuna. Mutta jos ollaan isommalla porukalla illanvietossa kaupungissa ja mahdollisesti vielä kylille lähdössä, niin ei houkuttele sauna kyllä yhtään. Tuskin edes kiinnostaisi mennä sellaisen tyypin illanviettoihin, joka pakkomielteenomaisesti haluaa väkisin kaikki vieraansa saunottaa.
Millaisia rantojenmiehiä kaveripiiriisi kuuluu, jos vain yksi kaverisi ymmärtää peseytyä ennenkuin tulee illanistujaisiin?
Minäkään en tule saunaan. Päätän itse, kenen edessä riisun vaatteeni. Hänenkään kanssaan, jolle vartaloni näytän, en sauno sairauteni vuoksi, en kestä kuumuutta.
Tykkään kyllä saunomisesta, mutta mulla on tosi atooppinen iho ja saunailtoina on operaatio rasvata itsensä ja odottaa rasvan imeytymistä, mielellään vielä jotkut ilmavat vaatteet päällä tai kokonaan alasti. Jos jätän rasvaamatta iho on kuin tulessa tai kirppulauman peitossa. Lisäksi naamani jää saunan jälkeen todella helottavan punaiseksi eikä tulisi mieleenikään läntätä siihen meikkiä jos iltaa aikoo jatkaa muualla. Sitten mulla on vielä pitkä ja paksu tukka...
Eli olen se tylsimys, joka istuu olkkarissa ja tuijottaa telkkaria.
Ap, onko sinun helppo mollata kaveriasi mutta ylivoimaisen vaikeaa järjestää illanviettoja jossa kaikki voisivat olla yhdessä koko ajan? Eikö tuo sauna/uinti olisi helppo jättää välistä jos jo etukäteen tiedät että yhtä ei kiinnosta ja sinulle on niin tärkeää olla laumassa koko ajan?
Minäkin erakoituisin jos vaihtoehtona olisi ap:n kaveruus.
En halua vieraita ihmisiä meidän saunaan.
Monilla ihmisillä on kynsisientä yms. joka voi tarttua.
Lisäksi kaikki eivät peseydy kunnolla ennen lauteille menoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt oli varmaan provo mutta joka tapauksessa en ole koskaan ymmärtänyt miksi illanistujaisissa pitäisi käydä saunassa. Mulla on tapana laittautua iltaa varten jo ajoissa ja tähän kuuluu myös peseytyminen ihan omassa suihkussa. Tuntuu tyhmältä, että sitten pitäisi pestä meikit ja hiukset, saunoa ja suihkutella ja TAAS laittautua. Enkä muutenkaan ole mitenkään innoissani ajatuksesta olla alastomana muiden edessä vaikka olisi kyse miten läheisistä ystävistä tahansa.
Just näin. Saati että pitäisi mennä saunomaan about täysin vieraiden ihmisten kanssa - näin mulle kävi kun menin ekaa kertaa uuden miesystävän kanssa hänen kavereistaan koostuvan porukan illanistujaisiin. Siinä sitten kaikki määkyi että kuinka sä nyt et saunaan tule, kumma kun "ei kiitos, en välitä saunomisesta" ei riitä.
Mua ärsyttää kun aina kutsutaan saunomaan ja en sitten lähde koska en tykkää saunomisesta. Kaikkiin kivoihin tilanteisiin survotaan se saunominen, mulla on myös matala verenpaine ja tulee huono olo nopeasti saunassa ja mitä suurempi lämpötilaero saunan ja sen toisen "huoneen" (suihkutila tms) välillä on, saattaa lentää purjo. Kävisin mielelläni enemmän kavereilla kylässä mutta en jaksa aina selittää miksen halua saunoa
Minä en yksinkertaisesti pidä saunomisesta. Mitä se on sinulta pois jos yksi jättää tulematta saunaan ja hänen puolestaan tilanne on ihan fine? Ainut mitä menetät on se, että et pääse näkemään kaveriasi alasti. Normaalia ihmistä kaverin näkeminen alastomana ei luulisi ihan noin paljoa kiinnostavan. Turha selitellä tekosyitä, tuon ei pitäisi olla sen suurempi ongelma kuin että joku juo aamupalapöydässä vettä appelssiinimehun sijaan - toisin sanoen täysin samantekevää.
Ai että, kyllä minä niin mieleni aina pahoitan kun ystäväni eivät tule illanvieton aikana venyttelemään kanssani ja tekemään lentsikoita olkkarin lattialle. Saamarin nysveröt, pitäsi varmaan jättää kutsumatta ja hankkia parempia kavereita.
Muutin ulkomaille, kun alkoi vituttaa koko suomalainen saunakulttuuri.
Muutaman minuutin saunassaolon takia pitäisi riisuutua ja mennä porukalla kuumaan hikiseen saunaan istumaan. Naisena muutenkin meikkaus ja hiustenlaitto uudelleen (vaikka lähtiessä kotona laittautunut) tuntuu tyhmältä. Miksi haluaisit tiirailla toisia naisia alasti? Oletko itse virtaviivainen ja toisten läskimakkarat herättävät sinussa ihastuksen tunteen itseäsi kohtaan? Minä kaunis, sinä ruma ja lihava......
Saunan tarjoaminen vieraillensa on mun mielestä luontevaa ainoastaan mökki-illanvietoissa, jos siellä on tarkoitus myös yöpyä, eikä tarvitse enää samana iltana lähteä ihmisten ilmoille. Silloinkin pitää ymmärtää eikä vaatia selityksiä, jos joku ei halua saunoa yhdessä. Jotkut vaan ei pidä siitä, eikä ole kovin kohteliasta alkaa tenttaamaan vierastaan, että miksi ei halua, tyyliin, että mikäs nyt on, kun ei sauna kelpaa.
Ihmisellä voi olla väkivalta/ hyväksikäyttökokemuksia lapsuudesta eikä siksi pysty olemaan alasti muiden läsnäollessa, ainakaan rennosti. Varmaan suhteellisen yleistä 25-vuotiaissa ja vanhemmissa noi väkivaltakokemukset lapsuuden piiskaamisesta. Itse en siitä syystä pysty menemään muiden kanssa alasti saunaan. En toki ymmärtänyt asiaa kuin vasta psykiatrisen terapian kautta :(
Yritä ap ymmärtää että ihmisillä on erilaisia traumoja jotka estävät "normaalia" kanssakäymistä. Varmasti silti ovat iloisia ettei heitä jätetä kokonaan ulkopuolelle kaverien illanvietoista.
En ole koskaan pitänyt joukkosaunomisesta, oli sitten kyse kaveriporukasta tai yön yli kestävästä koulutustilaisuudesta tai vastaavasta. Miehillä koko homma on yksinkertaisempi ja heistä koko saunomisinto lieneekin lähtöisin. Sen sijaan naisena ymmärrän oikein hyvin niitä, jotka eivät halua saunoa. Siinä sitten istua ähötetään koko loppuilta naama punaisena ja tukka liiskassa. Hemaiseva näky, totta vie!
Olen pienestä pitäen tottunut saunomaan yksin. Siitä on tullut kuin hartaushetki ja hiljentyminen kiireisen päivän jälkeen. En kaipaa siihen keskustelukumppania. Lisäksi en lämmitä saunaa helvetin esikartanoksi, siis noin 100-asteiseksi, vaan menen lauteille jo, kun mittari vasta hiipii kohti 60 astetta. Mietojen lempeiden löylyjen jälkeen olo on hyvä ja rento. Tukka saa kuivua omaan tahtiinsa, mitä nyt hieman viispiikkisellä pöyhäyttelen, etten nyt ihan peikolta huomenna näytä. Ja sitten ei muuta kun mukillinen hyvää kahvia ja pari voileipää, niin siinä on yksineläjän nautinnollinen saunailta ilta parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlainen tuttu mies. Ei sauno ikinä muiden mukana. En tiedä miksi näin, mutta saa vapaasti jättää saunomatta ja silti pyydetään kyllä mukaan. Harmittaa silti.
Mikä siinä ärsyttää?
Ei ärsytä vaan harmittaa. Hän on muutenkin erakoitumiseen taipuvainen, niin harmi, että siirtyy taas kerran sivuun, kun muut saunovat.
Sinun oma toimintasi tässä aiheuttaa kyseisen henkilön erakoitumista teidän porukasta. Jos oikeasti haluaisit hänen parastaan, et järjestäisi illanviettoja, joissa saunominen on pakollista.
Toivottavasti kuitenkin olit vain provo.
Olen samanlainen. On niin huono näkö, että vieraissa pesutiloissa sähläys muiden kanssa samaan aikaan, pahimmillaan vielä kännissä, on todella rasittava ajatuskin. Ja vaarallinen. Plus olen tosi karvainen luonnostani ja en jaksa sheivata tuon takia tai kuunnella sitä ihmettelyä, Ja jos on joku helvatan palju vielä, niin ihan yököttää ajatellakin siellä lillumista muiden kanssa ja sitä tulehtuneiden karvatuppien määrää... Saunon muutenkin muutamia kertoja vuodessa vain, vaikka onkin oma sauna, en välitä kuumasta.
Mitä pidätte näistä kylpylöiden porealtaista, joissa miehet ja naiset istuvat poreiden keskellä. Mahtaa olla bakteereita ja likaa vedessä. Kaikenlaisilla puhtausasteilla kun sinne mennään.......Ja todellakaan en usko että kloori puhdistaa kaiken.
Oliskohan toi yhteinen saunomiskulttuuri jo vähän mennyttä aikaa muutenkin? Se alkaa olla yksityisempää puuhaa nykyään, niin että perheen kesken tai kumppanin kanssa saunotaan. Melkeen sama kuin illanvietossa mentäisiin kaikki vaan alasti suihkuun tai vaikka alasti poreammeeseen. Mikä järki? Vähän kiusallista?
Jotkut tykkää, mutta monet ei.