Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törkeää imettää julkisesti

Vierailija
14.02.2017 |

Minua ärsyttää vauvan imettäminen julkisesti. Aivan mielettömän röyhkeää.
Olen törmännyt imettävään esim. naiseen kaupankassalla, ravintolassa ja kauppakeskuksen vilinässä. Ja kun näistäkin jokaisesta paikasta löytyy wc-tila minne voisi kipaista imettämään.

Sitten yleinen lausahdus näiltä julkisesti imettäviltä on että "pervohan se on joka katsoo"... mutta ei se nyt ihan näin ole.
Sama asia kuin mies menisi kauppaan munat paljaana, sehän on luonnollinen tila miehelle, eikö sen näin ollen tulisi olla normaalia ja yhtä suotavaa kuin imettäminen kaupassa. Ja tämän jälkeen mies vielä tokaisisi "pervohan se on joka katsoo".
Mielestäni tällaisialla julkisesti vauvojaan imettävillä äideilllä on jo alunalkaen tarve paljastella omaa vartaloaan, se vain oikeutetaan imettämisellä.

Itsellä ei tulisi mieleenkään (jos joskus lapsen saan) imettää julkisesti, En haluaisi ensinnäkään muiden häiriintyvän mutta samalla suojelisin itseäni joidenkin hörhöjen katseilta.

Eikä vaan olisi helpompaa kävellä sinne vessaan, tai muuhun yksityisempään paikkaan imettämään. Ja jos ei tämä onnistu, jos lapsi nyt välttämättä tarvitsee sen maidon heti siinä kauppajonossa niin miksei pumppaisi sitä äidinmaitoa pulloon tällaisia tilanteita varten?

Nyt hyvät julkisesti imettävät äidit, järjenkäyttö ja toisten ajatteleminen sallittua.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä imetysvalituksia on viime aikoina ollut niin tiuhaan, joten olen koetrtanut muistella, miten monta kertaa olen nähnyt imetystä julkisella paikalla. En muista yhtään ainoaa tapausta. Ikää minulla on yli 50 vuotta, joten aikaa olisi ollut.

Vierailija
22/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule ihmeessä avautumaan minulle kun imetän julkisella paikalla, saat maitosuihkun päällesi 😈

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsyttää ruokailevat ihmiset. Julkisyöminen pitäisi kieltää kokonaan ja jos on pakko syödä, ihmiset voisivat mennä yleiseen vessakoppiin syömään eväitään!

Vierailija
24/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiä paikkaa, missä en olisi imettänyt. Sori nyt vaan. Enkä peittele.

Ei tullut mieleen, että ihan kaikki eivät halua ruokaillessaan nähdä sinun rintojasi?

Ei tullut mieleen, että ihan kaikki eivät halua nähdä ruokaillessaan sinun pärstääsi?

Pään kääntäminenhän ei tietysti ole ratkaisu, vaan on ihan pakko tuijottaa ja siten pahoittaa herkkä mieli. Kun minä niin mieleni pahoitin.

Vierailija
25/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso muualle, dorka. Ei se ole sen vaikeampaa.

Sinun täytyy sopeutua vallitsevaan maailmaan, ei vallitsevan maailman sinuun, oletko vähän itsekeskeinen?

Vauvalla on oikeus syödä, ihan kuten sinullakin.

Vierailija
26/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söisitkö ite vessassa? Niinpä.

Jos mä söisin utareesta, niin kyllä söisin vessassa.

Epäilen, uskoisin että navetta olisi silloin paikkasi.

Vierailija
27/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun syntyvyydestä ollaan huolissaan, pitäisikö vaan yrittää sietää vauvoja ja äitejä, eikä paheksua. Aina joku pahoittaa mielensä: vauva huutaa nälkää -> yhyy, meteliä, vauvaa imetetään -> yhyy, tissi näkyy, vauva vessassa -> yhyy, muut ei pääse vessaan. Ainoa tapa miellyttää lienee pysyä kotona, tosin sitten kauppiaat/ravintoloitsijat itkee, kun hyvät asiakkaat ei ole ostoksilla/syömässä/whatever.

Vai kannattaisiko vaan opetella sietämään kanssaihmisiä (tai itse pysyä kotona, jos ei kykene)?

Vierailija
28/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julki-imettäjät piristävät katukuvaa, kuten myös tupakkalain kadulle ajamat tupakoitsijat. Eipä täällä Pohjolassa liikaa actionia ole, joten kiitos teille.

Vierailija
29/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä imetysvalituksia on viime aikoina ollut niin tiuhaan, joten olen koetrtanut muistella, miten monta kertaa olen nähnyt imetystä julkisella paikalla. En muista yhtään ainoaa tapausta. Ikää minulla on yli 50 vuotta, joten aikaa olisi ollut.

Minä olen nähnyt monesti, pyrin olemaan katsomatta mutta hymyilyttää aina. Ei minua ärsytä pienen vauvan ruokaileminen, päin vastoin, se on kaunis näky :)

Vierailija
30/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä sössötystä. Vauva imee maidon suoraan tissistä. Se on eri asia kuin syödä lautaselta oikeaa ruokaa.

Eikä vauva tajua missä on.

Vierailija
31/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap. kanssa samaa mieltä. Mä en koskaan imettänyt julkisella paikalla.

Vierailija
32/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et hyväksy jonkun vauvan imetystä julkisella paikalla, et hyväksy hänen imetystään lainkaan. Pahoittelen, mutta se menee vaan ihan suoraan niin. P.S. Älä hanki lapsia, kaikkien ei tarvitse.

Minkä tyyppisen julki-imetyksen ei-hyväksyminen tämän imetysvastaisuuden määrää? Kun mä en hyväksynyt sitä riippariaan esittelevää kävelevää imettäjää, niin oonko mä nyt imetysvastainen?

Olet siis nähnyt _yhden_ kävellessä imettävän naisen, jolla oli roikkuva rinta? Valitettavasti en tunne tapausta, enkä voi arvioida, kuinka tarpeellinen imetys oli juuri siinä ja silloin, mutta jotkut vauvat syövät monta kertaa tunnissa. Itse en tee oletuksia, tosin en ole onnistunut näkemään sitä yhtäkään epäesteettisen paljastavaa julki-imetystä. Jos sinulla on parempaa tietoa, niin tee sitten toki päätelmäsi. Mahdollisesti olet imetysvastainen. Yleisesti, mitä salitumpaa imettäminen on nimenomaan julkisella paikalla jossain yhteiskunnassa, sitä enemmän naiset valitsevat imettämisen, siksi kärjistys. Minun mielestäni imettämisen hyödyt ovat paljon suurempia kuin haitat - siis se, että joku voi kerran tai jopa useamman kerran elämässään pahoittaa mielensä imetyksen näkemisestä. Julkisella paikalla tehdään yleisesti paljon epämiellyttävämpiä ja kaikille osapuolille vahingollisia asioita, eikä niistä kouhkata edes murto-osaa siitä, mitä imetyksestä.

Vierailija
33/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nää parkumiset täällä netissä. Huihai, olet vain yksi munaton trolli! Aion jatkossakin imettää julkisissa paikoissa, jos olemme vauvan kanssa liikenteessä ja hälle tulee nälkä.

Kun tulet minulle mussuttamaan jotain, niin näet imettävän äidin keskisormipystyssä. Onhan siinä jotain ihanan ristiriitaista <3

Vierailija
34/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö sääntö-Suomeen saada tästäkin asiasta laki, että nämä imetyksestä tyrmistyjät ja järkyttyjät ymmärtäisivät pitää suunsa kiinni? Isossa-Britanniassa, lähes koko USA:ssa ja Australiassa julkinen imetys on turvattu lainsäädännöllä.

Vierailija
35/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tero Niitti kuoli jo.

Vierailija
36/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama teini joka päivä, ja sama aloitus. Eikö kannattaisi harkita jotain muuta välillä?

Vierailija
37/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin syötän vauvani ihan jossain muualla kuin vessassa. Yleensä kyllä hakeudun rauhallisiin paikkoihin, kun vauvanikin keskittyy silloin paremmin siihen syömiseen eikä kuikuile ympäriinsä. Käytän imetykseen sopivia vaatteita jolloin on helppo pitää se tissi piilossa, ei mua kiinnosta esitellä itseäni muille. Veikkaan kyllä, että vähemmän ihmisiä häiritsee se imetys mitä nälkäänsä karjuva vauva.

Mää haluan myös omalla toiminnallani rohkaista muita, ehkä epävarmempia äitejä imettämään lastaan julkisesti. Siitä pitäis saada "normaalimpaa", sellaista ettei se yleensäkään herätä ihmisissä mitään sen kummempia reaktioita. Se on vaan vauva syömässä eikä sen ihmeellisempää.

Mulle ei ainakaan tähän mennessä kukaan ole tullut mitään kommentoimaan, eikä mua kyllä oikeastaan kiinnosta, jos jotakuta inhottaa se. Ymmärrän kyllä, jos häiritsee semmoinen "tissit tiskissä" -syöttäminen, sitä minäkään en oikein ymmärrä. Ei oo mitenkään vaikeaa hoitaa sitä imetystä vähän huomaamattomammin, vaikka siihen ei kukaan kuole jos vähän vilahtaakin. Varsinkin kokemattomalla imettäjällä voi olla hankaluuksia säätää se vauva siihen tissille kunnolla.

Mun mielestä ruokailevaa vauvaa ei tarvi peitellä millään harsoilla, paitsi jos se auttaa vauvaa keskittymään paremmin syömiseen.

Vierailija
38/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä sössötystä. Vauva imee maidon suoraan tissistä. Se on eri asia kuin syödä lautaselta oikeaa ruokaa.

Eikä vauva tajua missä on.

Vessoissa haisee vessalle, valotus on erilaista ja aika usein ne on kova trafiikki. En haluaisi varata vessaa pitkäksi aikaa, jos sitä vessaa tarvitsisi vaikka pidätysvaikeuksista kärsivä (kaikki kauppakeskusvessat eivät ole isoja keskittymiä usealla vessalla). Vauva ei ehkä ymmärrä että on juuri vessassa, mutta kyllä vauvakin ymmärtää aistielämyksestä.

Minä nautin ruokailuhetkistä. Miksi haluaisin antaa omalle vauvalleni huonompilaatuista ruokahetkeä?

Vierailija
39/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nää parkumiset täällä netissä. Huihai, olet vain yksi munaton trolli! Aion jatkossakin imettää julkisissa paikoissa, jos olemme vauvan kanssa liikenteessä ja hälle tulee nälkä.

Kun tulet minulle mussuttamaan jotain, niin näet imettävän äidin keskisormipystyssä. Onhan siinä jotain ihanan ristiriitaista <3

Jos imetät kahvilassa tai ravintolassa niin saat juoman päällesi.

Ja sinä saat syytteen pahoinpitelystä.

Vierailija
40/91 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä imetysvastaisuutta, vaikka sitä nykyään näkee todella harvoin. Ehkä siihen ei enää ole niin tarvetta, kun ihmiset pääsevät liikkumaan paikasta toiseen nopeasti, kun on autot ja hyvät kulkuyhteydet.

Ap. olisi varmaan kuollut omaan pahoinvointiinsa, jos olisi elänyt ennen 80-lukua, kun ihmisten siirtyminen paikasta toiseen vaati aikaan ja siinä ajassa vauvalle tuli nälkä, eikä edes peittäviä imetysliiviä ollut.

Ennen vauvoja imetettiin rinnat paljaana, eikä se ketään häirinnyt, mutta silloin tosin naiset pukeutuivat paljon säädyllisimmin ja peittävämmin.

Ihmettelen, mikä ap. häiritsee imettämisessä, mutta samaan aikaan, jopa lapsettomat pukeutuvat tissit paljaana ja olkapäät näkyvillä, jopa työelämässä, joka ei aina ole kaunista katseltavaa. Puhumattakaan juhlapukeutumista, jossa ihannoidaan puolialastomuutta.

Osaatko ap. sanoa miksi näin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä