Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eipä ole meillä varaa vanhojen tansseihin

Vierailija
14.02.2017 |

Miksi koulu ei maksa vaatteita, meikkausta ja hiustenlsittoa? On mielestäni epäreilua, että minun tyttäreni ei voi osallistua tansseihin heikon taloudellisen tilanteen vuoksi. Jo lukiokirjat ovat niin kalliita, että tiukkaa tekee niidenkin kanssa. Vanhojen tansseista on tullut eliitin tanssit.

Kommentit (167)

Vierailija
101/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään voinu osallistua samasta syystä. Yo v.2000. Kun ei voi niin ei voi. Halaus!

Vierailija
102/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään voinu osallistua samasta syystä. Yo v.2000. Kun ei voi niin ei voi. Halaus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla oli frakki valkoiset käsineet. Vuokrapuku. Tanssit oli valkoisessa salissa.

Vierailija
104/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinne pienelläkin budjetilla voi mennä näyttämään nätiltä. Olen onneton laittamaan hiuksiani, joten sisko teki kampauksen, meikkasin itse ja äitini kanssa ompelimme itselleni mekon. Uusia kenkiäkään ei tarvinnut ostaa. Jos rikkaat haluavat törsätä mekkoihin, meikkiin ja kampauksiin, niin ei se ole minulta pois. Saman saa tehtyä pienellä budjetilla :)

Vierailija
105/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko laittoi mun hiukset ja meikkasi. Mekko löytyi alennuksesta, kengät löysin kotoa. Ei kulunut paljon rahaa, näytin hyvältä. Joillakin luokkalaisillani oli niitä +500€ mekkoja, jotka eivät välttämättä istuneet hyvin ja näyttivät huonosti tehdyiltä. Itse löysin mekkoni ompelimon alennuksesta, oli niin pientä kokoa että ei mennyt millään myydyksi.

Ei siihen paljoa tarvitse rahaa käyttää. Omien varojensa mukaisesti.

Tanssin vanhat 2014.

Vierailija
106/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehdä lapsia jos ei ole varaa. Harkinnanvaraista hamerahaako pitäisi saada kuten erään kulttuurin edustajat.

Vierailija
107/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkaus ja hiustenlaitto on ilmaista jos itse tekee. Itse ainakin tein oman meikin ja kaveri autto hiusten kanssa! Mekon ostin jo vuosi aiemmin alennusmyynneistä ennakoivasti ja sisko köytti samaa sitten parivuotta myöhemmin ja sen jälkeen myytiin pois. Kaikesta saa ongelman jos haluaa mutta vanhojen tansseista selviää kyllä ihan edullisesti. Juhlamekon voi vuokrata pariksi päiväksi noin 50€ ehkä halvemmallakin joten tämä on sitten ainut kustannus mikä tansseista syntyy!

Vierailija
108/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekkoja saa uutenakin nettikaupoista muutamalla kympillä. Esim. Zalandossa ja Nelly.comissa myydään maximittaisia mekkoja usein hyvässä alessa. Eivät nämä ehkä niitä pöyheitä kermakakku-unelmia ole, mitta ainakin mielestäni pelkistetty iltapuku on huomattavasti tyylikkäämpi ja ajattomampi vaihtoehto! Kalliilta ja juhlavilta näyttäviä koruja saa edullisesti näistä samoista nettikaupoista tai sitten ihan perusketjuliikkeistä.

Meikin ja kampauksen voi tehdä itse tai pyytää vaikkapa joltain tuttavalta apua, jos heissä on taitajia. Meikkiähän nuoret kauniit naiset eivät edes paljoa tarvitse! Ihan perusmeikki ehkä hieman tummemmalla ja näkyvämmällä silmärajauksella sekä luonnollisen väristä huulipunaa tai huulikiiltoa riittää varmasti! 😊

Vierailija
109/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni vanhoihin ehkä muutama kymppi valmistautumiseen (hiuskoru, kaulakoru ja muutama uus meikki). Mekko oli serkulta, kummini sitä vähän kavensi ja muutti hieman kaula-aukkoa, hiukset laittoi äitini YouTubesta katsottiin tutorial ja itse meikkasin. Kengät oli oikeesti aika vanhat, kummini hääkengät 80-luvun alusta ja tekoturkis äitini. ;)

Silti oli juhlava olo ja en näyttänyt kotikutoiselta,vaikkei satasia mennytkään!

Vierailija
110/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ei maksa mekkoja, kampauksia ja meikkejä siitä syystä, että vanhojen tansseihin ei tarvita eikä ole pääsyvaatimuksena kampauksia ja meikkejä tai kallista mekkoa. 

Mekko voi hyvin olla vaikka kierrätyskeskuksesta leninki. Letin voi tehdä päähän tai jonkinlaisen nutturan - ei tarvitse olla mikään sadan euron kampaamounelma. Meikkiä ei tarvita lainkaan. 

Vierailija
111/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti on se, että tästä perinteestä on tullut jenkkihenkinen näyttötilaisuus, jossa kaikkien on mentävä samalla, kalliilla, kaavalla. Tytöt näyttävät toistensa klooneilta samankaltaisissa puvuissaan. Ihmettelen, että tätä pröystäilyä ei saada lopetettua! Vaikka minulla olisi rahaa, en haluaisi tuhlata sitä tällaiseen, yhden päivän näyttämisenhaluun. 

Poikani ei halunnut osallistua juuri sen vuoksi, että koki koko juhlan täysin ontoksi. Poikienkin laittautumiseen olisi kuulunut frakkipuku, vuokraamosta. Ja ehkä limusiinikin, jota täällä kovasti ihailtiin...

Säälin tällaisia vähävaraisia, tumpeloita äitejä, joiden olisi jostain taiottava "päivä prinsessana" -look tyttärelleen. Itse en osaisi tehdä kampausta, enkä tunne mitään kiinnostusta edes opetella. En paljon meikkaile, ei ole tuttuja alan ammateissa, eikä ketään, jolta lainata vaatteita. Kaikki olisi ollut ostettava. Enkä haluaisi tukea Kiinan halpatyövoimaa ostamalla netistä jotain riepua.

Miksi tilaisuus ei voinut pysyä sellaisena hassutteluna, jolloin puettiin ylle vanhojen ihmisten vaatteita ja yritettiin olla "vanhoja". Tällainen järkyttävä gaala ei mielestäni kuulu kouluun! Toivoisin, että opetushenkilöstö puuttuisi asiaan.  Olen syvästi myötätuntoinen, ap, vaikka suuri enemmistö tuntuu lelluvan prinsessaröyhelöissään! Ja olen myöskin pahoillani, jos vain tämä on lukiolaisille se suuri juttu. Onni asuu arjessa.

Vierailija
112/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koko suvussa kukaan osaa ommella? Tässä esimerkki amerikasta miten pienelläkin rahalla saa itsensä tanssiaiskuntoon jos ei ole kädetön ja avuton.

http://theprudenthomemaker.com/blog/entry/the-1-dress

Itse en aikanaan edes osallistunut vanhojen tansseihin, tuntui niin idioottimaiselta touhulta.

Vierailija
113/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi koulu ei maksa vaatteita, meikkausta ja hiustenlsittoa? On mielestäni epäreilua, että minun tyttäreni ei voi osallistua tansseihin heikon taloudellisen tilanteen vuoksi. Jo lukiokirjat ovat niin kalliita, että tiukkaa tekee niidenkin kanssa. Vanhojen tansseista on tullut eliitin tanssit.

Aikoinaan vanhempi tyttäreni halusi ommella itse pukunsa ja niin tehtiin. Nutturansa kääräisi itse ja kengät oli jotkut mitkä oli olemassa. Pari tyttöä on sen jälkeen lainannut pukua.

Nuorempi tytär on erimallinen, eikä sama puku mahtunut - hän lainasi kaveriltaan leningin. Tukkansa hänkin itse laittoi tai ehkä kaveri auttoi - rahaa ei siinä liikkunut ollenkaan.

Kirppareilta saa myös tosi hienoja vetimiä, eikä maksa paljon.

Vierailija
114/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointti on se, että tästä perinteestä on tullut jenkkihenkinen näyttötilaisuus, jossa kaikkien on mentävä samalla, kalliilla, kaavalla. Tytöt näyttävät toistensa klooneilta samankaltaisissa puvuissaan. Ihmettelen, että tätä pröystäilyä ei saada lopetettua! Vaikka minulla olisi rahaa, en haluaisi tuhlata sitä tällaiseen, yhden päivän näyttämisenhaluun. 

Poikani ei halunnut osallistua juuri sen vuoksi, että koki koko juhlan täysin ontoksi. Poikienkin laittautumiseen olisi kuulunut frakkipuku, vuokraamosta. Ja ehkä limusiinikin, jota täällä kovasti ihailtiin...

Säälin tällaisia vähävaraisia, tumpeloita äitejä, joiden olisi jostain taiottava "päivä prinsessana" -look tyttärelleen. Itse en osaisi tehdä kampausta, enkä tunne mitään kiinnostusta edes opetella. En paljon meikkaile, ei ole tuttuja alan ammateissa, eikä ketään, jolta lainata vaatteita. Kaikki olisi ollut ostettava. Enkä haluaisi tukea Kiinan halpatyövoimaa ostamalla netistä jotain riepua.

Miksi tilaisuus ei voinut pysyä sellaisena hassutteluna, jolloin puettiin ylle vanhojen ihmisten vaatteita ja yritettiin olla "vanhoja". Tällainen järkyttävä gaala ei mielestäni kuulu kouluun! Toivoisin, että opetushenkilöstö puuttuisi asiaan.  Olen syvästi myötätuntoinen, ap, vaikka suuri enemmistö tuntuu lelluvan prinsessaröyhelöissään! Ja olen myöskin pahoillani, jos vain tämä on lukiolaisille se suuri juttu. Onni asuu arjessa.

Suurin osa nuorista nauttii vanhojentanssipäivästä ja ne, jotka eivät nauti, eivät siihen osallistu. Mitään pakkoa ei ole! Sinä et halua tuhlata rahaa yhteen päivään - oli ne sitten tanssit tai hautajaiset - mutta kaikki eivät halua elämän olevan pelkkää tasaista ja harmaata. Onni kun haalistuu arjessa, se tarvitsee välillä rinnalleen juhlan.

Sinulla ei ole ystäviä, mutta monella muulla on. Älä siksi oman kapean elämäsi vuoksi ryhdy väittämään, että se vanhojen ihmisten esittämishassuttelu olisi ollut jotenkin tasa-arvoisempaa. Kyllä siinäkin oli selkeä ero, oliko saanut päälleen silkkisen juhlamekon vai pitikö tyytyä  karkeampaan sarkaan. Tai saiko päähänsä oikean hatun vai pitikö kieputtaa huivi päähän. Lainaamalla ja teatterin tarpeistosta niitä hankittiin, osa isolla rahalla sai minkkiturkinkin.

Vierailija
115/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi yhteiskunta ei maksa..." lasketteluväluneitä, tatuointeja, laivamatkaa Viroon, kondomeja jne...jne.

Onko kondomit samanlaista turhuustavaraa kuin tatuoinnit ja ryyppymatkat? Tuolla menolla saataisiin lisää köyhiä penikoita ja lisää klamydiaa liikkeelle. Sitäksää haluat?

Vierailija
116/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu ei maksa mekkoja, kampauksia ja meikkejä siitä syystä, että vanhojen tansseihin ei tarvita eikä ole pääsyvaatimuksena kampauksia ja meikkejä tai kallista mekkoa. 

Tämä!! En näe ongelmana tanssien "elitistisyyttä" tai "kalleutta" vaan sen, että ihmiset on niin helvetin nirsoja. Pakko olla monta sataa maksava puku ja ammattilaisella teetetyt kampaus ja meikki, koska.... miksi? Toki, jos itselle hauska ja ikimuistoinen päivä on kiinni siitä, mihin muotoon on hiuksensa saanut väännettyä, niin kannattaakin jäädä kotiin sen sijaan, että lähtisi pilaamaan muiden juhlia.

Itselläni oli käytetty puku, meikkinä pelkkä ripsiväri ja hiuksissa arkinen kampaus, joka oli helppo tehdä itse aamulla. Ei mennyt montaa kymppiä rahaa ja minulla oli aivan ihana päivä. Halpa hinta upeasta kokemuksesta. Kengät olivat ainoa asia mihin pistin enemmän rahaa, mutta samoja kenkiä oon käyttänyt jo monta vuotta juhlakenkinäni, joten ne on maksaneet itsensä takaisin. Kengiksikin käy kuitenkin käytännössä mitkä vaan - meidän tansseissa yksi pari tanssi matchaavissa tennareissa.

Vierailija
117/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä kyllä minkkiturkkeja eikä silkkimekkoja nähty! Itselläni oli joku mummon vanha huopahattu ja toisen mummon leninki, varsikengät ja helmet kaulassa. Ihailin kyllä niitä, jotka olivat saaneet haalittua enemmän rekvisiittaa, mutta en tuntenut kateutta eikä se ollut rahasta kiinni, vaan mummojen säästäväisyydestä. 

En ymmärrä, en kertakaikkiaan, että naiset oikeasti lähtevät mukaan tällaiseen! Koska naisten varassahan  tämä homma toimii. Äitipissikset ja tyttöpissikset yhdessä yhteisen asian puolesta!

Kunnioitan kaikkia teitä, jotka jätätte tällaisen tyhjäpäisen ja tuhlailevan glamourmatkinnan väliin!

Muuten tykkään kyllä juhlista.

Vierailija
118/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!! En näe ongelmana tanssien "elitistisyyttä" tai "kalleutta" vaan sen, että ihmiset on niin helvetin nirsoja. Pakko olla monta sataa maksava puku ja ammattilaisella teetetyt kampaus ja meikki, koska.... miksi? Toki, jos itselle hauska ja ikimuistoinen päivä on kiinni siitä, mihin muotoon on hiuksensa saanut väännettyä, niin kannattaakin jäädä kotiin sen sijaan, että lähtisi pilaamaan muiden juhlia.

Itselläni oli käytetty puku, meikkinä pelkkä ripsiväri ja hiuksissa arkinen kampaus, joka oli helppo tehdä itse aamulla. Ei mennyt montaa kymppiä rahaa ja minulla oli aivan ihana päivä. Halpa hinta upeasta kokemuksesta. Kengät olivat ainoa asia mihin pistin enemmän rahaa, mutta samoja kenkiä oon käyttänyt jo monta vuotta juhlakenkinäni, joten ne on maksaneet itsensä takaisin. Kengiksikin käy kuitenkin käytännössä mitkä vaan - meidän tansseissa yksi pari tanssi matchaavissa tennareissa.

Tämä! Silloin kun tanssin itse vanhat (2010), meidän koulun eittämättä varakkain tyttö, yrityspampun tytär, tanssi äitinsä ompelemassa mekossa, joka toki oli kaunis, mutta hyvin vaatimaton ja ennemmin iltapukumainen. Ei lähelläkään niitä kalliita prinsessahörhelöitä, joita meillä muilla oli yllään. Kyseinen tyttö opiskelee samassa tiedekunnassa kanssani ja sama mekko on näkynyt hänen päällään jo kaksissa vuosijuhlissakin. Itse en olisi omaa kimaltavaa kermakakkuani kehdannut kuunaan laittaa akateemiseen iltapukujuhlaan päälleni, mutta tuon tytön tyylikkään yksinkertainen mekko sopi myös noihin juhliin erittäin hyvin. 

Vierailija
119/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo oli taas aloitus ja kertonee enemmän aloittajan elämänhallinnan ongelmista. Viime vuonna tyttö oli vanhojentansseissa, mekko maksoi netistä tilattuna noin 50e, hiukset ja meikin laittoivat yhdessä kaverinsa kanssa, nutturavalkki taisi maksaa jotain 7e ja hiuskoru 10e. Ja voi miten upean kaunis hän oli! Ei se juhliin osallistuminen vaadi paksua lompakko vaan vähän ennakointia ja vaivannäköä.

Vierailija
120/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lainattu mekko ( tosi nätti ja maksoin jonkun nimellisen summan lainaajalle  ) , tanssikengät löysin kirpparilta. Meikin tein itse, ostin huulipunan joka oli puvun värinen,  ja kampauksen teki kampaajaopiskelija. Illalliseen tais mennä joku kymppi, omiin taskumattiin jonkin verran. Asuin jo lukioaikaan yksin, joten sitä rahaa ei vaan ollut, kun kirjat oli niin kalliita. Hauskat muistot kuitenkin jäi, vaikka olin niin halvalla tehty!!!