Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eipä ole meillä varaa vanhojen tansseihin

Vierailija
14.02.2017 |

Miksi koulu ei maksa vaatteita, meikkausta ja hiustenlsittoa? On mielestäni epäreilua, että minun tyttäreni ei voi osallistua tansseihin heikon taloudellisen tilanteen vuoksi. Jo lukiokirjat ovat niin kalliita, että tiukkaa tekee niidenkin kanssa. Vanhojen tansseista on tullut eliitin tanssit.

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mistä päin Suomea olette, mutta ainakin täällä länsirannikolla täytyy olla, mitä näyttää. Eli ei tasan kannata lähteä ollenkaan, jos ei ole kertoa, mitä maksoi. Ja maksaa, paljon! Kilpavarustelu on huima. Pojille pitää olla varaa ostaa mopoauto, tytöille tonnin varustelut vanhojentansseihin. Muuten on kyllä luuseri.

Vierailija
122/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tytölle vielä itse hommailee nuo tamineet, mutta minulla on kaksi poikaa, joista toiselle piti viime vuonna varata vuokrafrakki, kengät ja muut herkut. muistaakseni hinta oli 180 yhteensä. Olen työtön yksinhuoltaja, lasten isä on kuollut. pakersin rahat kasaan. sen lisäksi oli vielä abi-risteily.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä äskeiseen lisäys: poika oli jo täyttänyt 18, joten perhe-eläkettä ei enää saanut puoleen vuoteen eikä tietenkään lapsilisää. sossuun en halunnut aiempien kokemusten vuoksi ´lähte4ä. ei sieltä tällaisiin hömpötyksiin olisi mitään varmaan annettukaan.

Vierailija
124/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mistä päin Suomea olette, mutta ainakin täällä länsirannikolla täytyy olla, mitä näyttää. Eli ei tasan kannata lähteä ollenkaan, jos ei ole kertoa, mitä maksoi. Ja maksaa, paljon! Kilpavarustelu on huima. Pojille pitää olla varaa ostaa mopoauto, tytöille tonnin varustelut vanhojentansseihin. Muuten on kyllä luuseri.

Kyllä se on ihan itsestä kiinni, että haluaako tehdä omasta elämästään vaikeampaa ja lähteä tollaseen mukaan ja ainakin siinä löytää oikeat ystävät, joiden seura ei ole ostettavissa.

Vierailija
125/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse tanssinut, koska en kokenut sitä omaksi jutuksi.

Pikkusiskoni tanssi eikä siihen nyt mitään omaisuutta mennyt. Puku maksoi 50€(tilasi Jenkeistä jostain outlet-nettikaupasta), kengät oli H&M:n kympin ballerinat, kampauksen teki itse ja minä meikkasin. Kauniilta näytti <3

Vierailija
126/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani siskolle tehtiin mekko itse (sisko ompelija). Samoin meikki ja kampaus. Kaunis oli, ei tarvinnut ammattimeikkaajaa tms. Ei oo mikään pakko lähteä mukaan kilpavarusteluun tuossakin asiassa... 

Vierailija
127/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aikoinaan vanhojen tansseihin puvun itse. Harmaa satiini oli edullista, kaavat leikkautin ammattilaisella. Meikit ja hiukset tietenkin tein itse, en osannut edes moista ylellisyyttä ajatella, että joku muu voisi ne tehdä.

Joo, meidän vanhemmilla oli silloin asuntolainaa ja elämä oli tiukkaa.

Nyt oma poikani menee tanssimaan. Lainarahalla saatiin puku. Hiukset leikkasin häneltä itse.

Vierailija
128/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni vanhoihin ehkä muutama kymppi valmistautumiseen (hiuskoru, kaulakoru ja muutama uus meikki). Mekko oli serkulta, kummini sitä vähän kavensi ja muutti hieman kaula-aukkoa, hiukset laittoi äitini YouTubesta katsottiin tutorial ja itse meikkasin. Kengät oli oikeesti aika vanhat, kummini hääkengät 80-luvun alusta ja tekoturkis äitini. ;)

Silti oli juhlava olo ja en näyttänyt kotikutoiselta,vaikkei satasia mennytkään!

Samoin täällä, siksi tuntuu uskomattomalta kun joku kehuu päässeensä edullisesti, vaivaisella 200 eurolla :O

Vierailija
129/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksi tytärtä joista toinen tanssa vanhat kaksi vuotta sitten ja toinen nyt tälläviikolla. Esikoisen puku maksoi torilla 140€, sopi kuin nakutettu. Meikit ja kampauksen teki kaveri joka opiskeli kampaajaksi ja teki myös itse kynsiä ja ripsienpidennyksiä muutamalla kympillä. Myytiin puku heti vanhojen jälkeen ja kadettijuhliin menevä tyttö osti sen samalla hinnalla, jonka me siitä maksoimme ja torilla tietenkin. Nyt toisen puku maksoi torilla 150€ ja taas vain kerran käytet ja täydellisesti istuva. Taas kaveri tekee meikin ja kaverin äiti on kampaaja niin hoitaa sen puolen. Tarkoituksen ataa smyydä puku eteenpäin.

Vierailija
130/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekon vuokraa parhaimmillaan 50 -100 eurolla, juhlameikiksi riiittää pohjan lisäksi huulipuna ja rajaukset+ ripsari ihan hyvin. Helppo juhlakampaus syntyy on nuttura valkin avulla - helppo tehdä itse kun vähän harjoittelee. Eikö oikeasti ole edes sitä n. 100 euroa??

Vierailija
131/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Tuliko noi tanssit jotenkin yllätyksenä?

Kuten jo moni on kommentoinut, hiukset ja meikit osaa kuka tahansa laittaa itsekin ja kirpparit ovat täynnä juhlamekkoja ennen vanhojen tansseja.

Vähän luovuutta kehiin ja tansseista nauttimaan.

Ei tyttö edes vanhojen tanssi-kurssille mennyt, kun oli tiedossa ettei ole varaa ja koulu ei maksa.

Ap

Niin huvittava tuo, että "koulu ei maksa" :) Se ei muuten maksa sitä lakkiakaan, eikä sinun lyyraasi, eikä teidän juhlia tai juhlakamppeita.

Vierailija
132/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären vanhojentansseihin meni 60 euroa. Yksinkertaisen hihattoman ja helmasta leveän puvun ompelin (kankaisiin 25 e, muita ompelutarvikkeita oli omasta takaa), tein myös lettikampauksen, tytär meikkasi itse. Kenkiin meni 25 euroa (perusballerinat, olleet kovassa käytössä tanssien jälkeenkin) ja 10 euroa tuttavalle jolta saatiin lainaksi vannehame + kaulakoru+ hiuskoruja + nätti hartiahuivi. Ja tytär oli oikein nätti ja tanssit onnistui mainiosti. Eikä kyse ollut nuukuudesta tai rahattomuudesta vaan siitä että sekä mun että tyttären mielestä olisi ollut täysin järjetöntä laittaa moiseen yhtään enempää rahaa.

Vierailija
133/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta saa ysärimekon postikuluilla. Valkea. Joku olisi ostanut sen kesällä hääpuvuksi kirpparilla ja kehui sitä kauniiksi mutta se oli väärän kokoinen. Se on kokoa 36-38.

terv. eräs marittaja

Vierailija
134/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me silloin kasarilla tehtiin itse juttuja ja niillä kerättiin rahaa. Joulumyyjäisiä, diskoja yläastelaisille, koko perheen näytelmä.. oli sellainen lastenpäivä eräs toukokuinen sunnuntai: kirpparia, myyjäistä, poneja, makkaraa, leikkejä, pelejä ja kisoja.

Tuo aloitettiin jo ekalla luokalla ja jatkettiin kolmanteen, koska pitihän penkkaritkin kustantaa. Noista maksettiin abiristeily kaikille halukkaille (ketkä ei lähtenyt, sai saman summan käteen), samoin vanhojen bileet ja syömiset, karkit maksettiin, rekkojen vuokrat...

Kukin maksoi oman pukeutumisensa. Jos tiukkaa teki, niin sai anoa -oppilastoimikuntaa avustavalta opettajalta- lahjoitusta. Niitäkin jaettiin muutamia per vuosi, nimet jäi vain tuon opettajan tietoon.

Saahan sitä maassakin maata ja ruikuttaa.

Pienestä etelä-suomalaisesta kaupungista olen kotoisin

Vierailija
135/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen aloitti amiksen syksyllä ja sitä varten otin pankista tonnin lainaa, että sain maksettua lapsen koulun aloituskustannukset.

Siitä viisastuneena.. aloitin säästämään kuopuksen tulevaa koulutusta varten 20 euroa/kk. Hän on nyt kutosella. Myöhemmin on varaa laittaa enemmän, mutta nyt mennään vielä tuolla parillakybällä per kuukausi.

Vierailija
136/167 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tästä aikaa kun itse olin "vanha" mutta silloin ei vielä ollut tällaista kilpavarustelua harjoitusmeikkeineen ja -kampauksineen ja teetettyine pukuineen! Eikä onneksi vielä omien lastenkaan ainana - kuopuksella tuo on vasta edessä!

Puku oli vuokrattu, turkki lainattu mummolta, ihan tavalliset pikkukengät pitkän mekon alla. Meille tuli yökylään pari luokkakaveria ja porukalla väkerrettiin upeat nutturat ja meikit. Joku parin markan hörselö tai "timantti" hiuksia koristamaan.

Isä vei meidät autolla koululle mikä sekin oli luksusta kun normaalisti tuo 1,5km käveltiin:)

Omille tyttärille tein itse tanssiaispuvut, näkihän niistä että ne oli itse tehtyjä mutta kauniita silti ja tytöt oli onnellisia. Meikit ja kampaukset tekivät itse. Pojalla oli appiukon frakki vuodelta??

Vierailija
137/167 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää mekkoja 15- 40 e: https://m.tori.fi/vi/32777030.htm https://m.tori.fi/vi/33363858.htm https://m.tori.fi/vi/29774903.htm https://m.tori.fi/vi/33369207.htm https://m.tori.fi/vi/32471764.htm

Itse jättäisin kyllä mieluummin menemättä kun pukisin jonkun näistä hirvityksistä

Hienoja noi on! Kiitti vinkistä.

Vierailija
138/167 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puku kirpparilta tai uffilta ja meikki ja kampaus itse. Kyl kannattaa osallistua on se kiva kokemus.

Vierailija
139/167 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satojen eurojen polttaminen yksiin juhliin on järjetöntä. Vanhemman tehtävä on palauttaa nuoret järkiinsä ja sanoa ei. 

Miksi?

Käyn töissä, tienaan itse palkkani ja katson, että saa käyttää rahani juuri niin kuin haluan sen jälkeen, kun perheen perustarpeet on täytetty. Jos laitan lapseni vanhaintanssipäivään 1000 e, niin se on oma asiani. Kukaan ei siitä kärsi ja lapsi saa toivottavasti kivan päivän. Jos kaikilla ei ole samaan varaa, niin se on että voi voi. Ilman taloudellista satsausta saa varmasti ihan yhtä mukavan päivän, kunhan asenne on kohdallaan.

Vai pitääkö minun jättää ruokakaupassa luomuleipä ostamatta,koska kaikilla ei ole siihen varaa?

"Ilman taloudellista satsausta saa varmasti ihan yhtä mukavan päivän, kunhan asenne on kohdallaan". Juuri näin! Omat vanhempani ovat hyvätuloisia, mutta minut sisaruksineni on kasvatettu siihen, ettei rahaa tarvitse törsätä vaikka sitä olisikin. Itsekään en periaatteesta halunnut tuhlata suurta summaa vain yhtä juhlaa varten. Omissa vanhojen tansseissani kymmenen vuotta sitten minulla oli lainapuku, lainakengät ja siskoni laittoi sekä hiukseni että meikkini. Vanhojen tanssit eivät siis maksaneet minulle mitään ja olivat todella hauska kokemus. Ainoa maksullinen asia koko juhlassa oli bussimaksu jatkoille :) Menisin mielelläni uudestaankin tanssahtelemaan!

Vierailija
140/167 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

dd kirjoitti:

vielä äskeiseen lisäys: poika oli jo täyttänyt 18, joten perhe-eläkettä ei enää saanut puoleen vuoteen eikä tietenkään lapsilisää. sossuun en halunnut aiempien kokemusten vuoksi ´lähte4ä. ei sieltä tällaisiin hömpötyksiin olisi mitään varmaan annettukaan.

Perhe-eläkettä maksetaan 21-vuotiaaksi asti, jos nuori opiskelee.