Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eipä ole meillä varaa vanhojen tansseihin

Vierailija
14.02.2017 |

Miksi koulu ei maksa vaatteita, meikkausta ja hiustenlsittoa? On mielestäni epäreilua, että minun tyttäreni ei voi osallistua tansseihin heikon taloudellisen tilanteen vuoksi. Jo lukiokirjat ovat niin kalliita, että tiukkaa tekee niidenkin kanssa. Vanhojen tansseista on tullut eliitin tanssit.

Kommentit (167)

Vierailija
161/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puku löytyy jopa ilmaisena, kun seuraa nettiä, lähikirpparilla oli parilla kympillä. Korut eivät ole välttämättömät, vähän parempi kuin liikaa, ja suvun naisilta yleensä saa lainaan. Veljentyttäreni tanssi minun roskiin menossa olevilla kengillä, eli kengätkin löytyvät edullisesti tai sitten ostaa edulliset avokkaat tai nilkkurit. Kampauksen ja meikin osaa useimmat tehdä itsekin. Takin tai turkin voi lainata.

Mitä vähemmän rahaa on käytettävissä, sen paremmin sitä paremmin pitää suunnitella ja käyttää aikaa varautumiseen.

Poikien pukeutumisessa sama, etsi hyvissä ajoi ja lainaa, mitä voit.

Vierailija
162/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on jo tanssittu useammat vanhojen tanssit. Meidän tytöt ovat niin erimallisia vartaloiltaan, että mekkoja ei ole voitu heidän kesken kierrättää. Todella kauniit tanssijat on pienellä rahalla saatu aikaiseksi. Kampaukset on tehty itse tai ystäväpiirissä, niitä harjoiteltiin ajoissa, että tuli onnistuneet. Kynnet ja meikit on laitettu itse. Upeat tanssimekot ostettiin juuri kierrätysryhmistä. Kerran käytetty mekkohan on kuin uusi. Pitkät takit lainattiin sukulaisilta ja yksi ostettiin ainakin kirpputorilta. Pikkukengät kaikilla on ollut muutenkin, kun kesäisin on ollut juhlia yms. Yhdet kengät tuunattiin vähän koristeilla, kun olivat muuten aika vaatimattomat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhojen tansseissa aikanaan ei juurikaan ollut tarkoitus näyttää kauniilta; vaan vanhalta tai mummoilta ja papoilta. Eli vaatteita käytiin penkomassa sitten vinteiltä jne. 

Ajat ovat ilmeisesti muuttuneet.

Vierailija
164/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä on jo tanssittu useammat vanhojen tanssit. Meidän tytöt ovat niin erimallisia vartaloiltaan, että mekkoja ei ole voitu heidän kesken kierrättää. Todella kauniit tanssijat on pienellä rahalla saatu aikaiseksi. Kampaukset on tehty itse tai ystäväpiirissä, niitä harjoiteltiin ajoissa, että tuli onnistuneet. Kynnet ja meikit on laitettu itse. Upeat tanssimekot ostettiin juuri kierrätysryhmistä. Kerran käytetty mekkohan on kuin uusi. Pitkät takit lainattiin sukulaisilta ja yksi ostettiin ainakin kirpputorilta. Pikkukengät kaikilla on ollut muutenkin, kun kesäisin on ollut juhlia yms. Yhdet kengät tuunattiin vähän koristeilla, kun olivat muuten aika vaatimattomat. 

Jos vanhempi on isompi, pukua voi tuunata aika lailla, jos löytyy taitava harrastaja tai innokas ompelija suvusta. Muutin koon 44 puvun kokoon 36 lisäämällä sekä ylä- että alaosaan kiristysnyörit - puvusta tuli vielä upeampi. 

Vierailija
165/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän maaseutukaupungin lukiossa ei mun aikoina mitään tuollaisia hienoja vanhojen tansseja ollut. Oli kyllä vanhojen päivä, mutta ei meillä mitään masurkkaa tai kikapoota hienoissa vanhanajan juhlapuvuissa tanssittu. Vanhojen päivänä tyypit pukeutui kyllä vanhan ajan vaatteisiin, mut esim. kansallispukuun, vanhaan herrojan päiväpukuun, vanhaan maalaiseukon pukuun.. Mulla ei sellasia ollut niin vetäsin 50-luvun eukon vaatteet päälle, olin kyllä poikkeus sakissa, mut mitä siitä... Yks päivä...

Nää taitaa olla nää hienot vanhojen tanssit sellasten lyseoitten juttuja...

Lukiostasi on jo aikaa yli 30 vuotta? Nykyään on toisenlaista kuin 80-90-luvuilla.

Ei kyllä mä olen ylioppilaaksi kirjoittanut 80-luvulla.

Tiedän toki, että nykyään isommissa kaupungeissa joissa on monta lukiota, ne tanssit järjestetään lukioiden yhteisinä.

No, en minä tiedä, onko se koko elämän kaatava asia, jos ei pysty osallistumaan tuollaiseen tilaisuuteen.

Vierailija
166/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen historian vaiheessa ne tanssit ovat joksikin juhlapukunäyttelyksi muuttuneet.

Mikä niistä tekee sitten vanhojen tanssit? Juhlapukutanssiaiset... Miten ne ilmentävät sitä että olis joku vanha...

Vanha ja arvokas, mennään juhlapuku päällä tanssiaisiin....

Juhlivat sitä että ovat kakkosluokalta siirtymässä kolmoselle ja senhetkiset abit siirtyvät lukuvapaille kirjotuksiin valmistautumaan.

Pyh! Kaikkea kanssa.

Vierailija
167/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysykää tutuilta onko jotain iltapukua tai vanhojen tanssi pukua lainata. itse ompelu kankaasta yksi vaihtoehto. kirpputorilta ostaa vanha iltapuku ja leikkaa esim tylliosan talteen ja tekee uuden yläosan jostain paidasta tai topista.

kierrätyskeskus pääkaupunkiseutu oli nyt jotain pukuja myynnissä verkkokauppa iltapuku haku. ei tarvi kirjautua ,ostoskori tiedot ja tilata voi ja maksaa pankkimaksulla.