Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eipä ole meillä varaa vanhojen tansseihin

Vierailija
14.02.2017 |

Miksi koulu ei maksa vaatteita, meikkausta ja hiustenlsittoa? On mielestäni epäreilua, että minun tyttäreni ei voi osallistua tansseihin heikon taloudellisen tilanteen vuoksi. Jo lukiokirjat ovat niin kalliita, että tiukkaa tekee niidenkin kanssa. Vanhojen tansseista on tullut eliitin tanssit.

Kommentit (167)

Vierailija
61/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tori.fi on näköjään noita kolttuja väärällään. Kun laittaa hakuun "vanhojentanssimekko", niin tuloksia tulee 20 sivun verran. Uskomatonta, että niin monet tärväävät noihin mekkoihin omaisuuksia, niitä on vaikea myydä eteenpäin ja takaisin saa vain murto-osan hinnasta. Fiksumpaa olisi ostaa mekko, jota voi sitten käyttää akateemisissa iltapukujuhlissa. Mutta ei, käyttökelvoton prinsessahörhelömekko se olla pitää, koska prom!

Vierailija
62/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi koulu ei maksa vaatteita, meikkausta ja hiustenlsittoa? On mielestäni epäreilua, että minun tyttäreni ei voi osallistua tansseihin heikon taloudellisen tilanteen vuoksi. Jo lukiokirjat ovat niin kalliita, että tiukkaa tekee niidenkin kanssa. Vanhojen tansseista on tullut eliitin tanssit.

Hameen saa käytettynä, kuten moni sanoikin. Mä suosittelen facebook-kierrätysryhmiä, niistä loytaa todella hyvaa tavaraa. Itse ostan ryhmista kaikki merkkivaatteet. Hiukset ja meikki taas, ne voi laittaa itse tai jos haluaa, niin kampaaja-meikkaajaopiskelijat tekevät edullisemmin. Oppilaitoksista voi kysella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo meikin tekeminen itse ei ole välttämättä helppo rasti, jos ei ole koskaan meikannut eikä kotoa löydy meikkejä. Meillä tyttö ei olisi halunnut edes meikata, mutta minä painostin, koska ajattelin että juhlapuku ilman meikkiä näyttää oudolta. Menimme meikkiopastukseen ja pyysimme neuvomaan mahdollisimman yksinkertaisen ja helpon meikin. Silti siihen tuli vaikka mitä tököttiä. Eikä ne meikit tulleet halvoiksi, kun ihan kaikki piti ostaa, pensselit ja puhdistusaineet myös.

Vierailija
64/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halosen tai muunkin kaupan aletangosta olen itsekin löytänyt alle satasella iltapukuja. Vanhojenpäivä ei tule yllätyksenä, kyllä satasen nyt saa säästöön, jos ei muuta niin useamman vuoden aikana. Tori.fi ja fb-kirppikset myös. Meikit ja hiukset voi kyllä ihan hyvin tehdä itse, se ei ole rakettitiedettä. Jos et sinä tai tyttö itse osaa, pyytäkää joku kaveri apuun.

Sen sijaan jos ei tykkää laittautua, se on eri asia, eikä ole pakko.

Vierailija
65/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekon saa käytettynä 30€ tai uutena Kiinasta teetettynä mittojen mukaan 50€ (tilasin näin itse ja ihan samaa laatua kuin muidenkin Suomesta ostaneiden). Vannehameen lainasin, yksi kaveri lainasi mekon. Akateemisesta juhlavaatekirppikseltä voi vuokrata pukuja 10-20€ hintaan. Kampaus YouTubesta, pinneille ja hiuskoristeille hintaa 5€. Kengät voivat olla lähes mitkä vaan, ballerinat h&m 10€. Näin mun wanhoissa.

Vierailija
66/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo meikin tekeminen itse ei ole välttämättä helppo rasti, jos ei ole koskaan meikannut eikä kotoa löydy meikkejä. Meillä tyttö ei olisi halunnut edes meikata, mutta minä painostin, koska ajattelin että juhlapuku ilman meikkiä näyttää oudolta. Menimme meikkiopastukseen ja pyysimme neuvomaan mahdollisimman yksinkertaisen ja helpon meikin. Silti siihen tuli vaikka mitä tököttiä. Eikä ne meikit tulleet halvoiksi, kun ihan kaikki piti ostaa, pensselit ja puhdistusaineet myös.

Tällaisessa tilanteessa varmasti voisi päästä edullisemmin, jos varaisi meikkausajan :) Etenkin jos jatkon kannalta ei ole kiinnostusta meikkaamiseen. Toisaalta, jos ei arkena meikkaa, jo pelkkä ripsiväri ja silmänrajaus tuo ihan uudenlaisen lookin ja ero arkiolemukseen on valtava :)

Vierailija
67/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin aikoinani laittattamassa hiukseni oppisopimuksella opiskelevalla kaverillani. Minä sain ilmaisen kampauksen ja hän näyttötutkintoon kuvat kampauksesta. Meikin tein itse (kuten silloin kaikki muutkin) ja puku oli teetetty luokkakaverini työttömällä ompelija-äidillä. Kengät oli lainassa ystävältäni, joka jätti itse tanssit väliin. Olisikohan köyhältä yh-äidiltäni mennyt koko lystiin maksimissaan 200€ ja tämä siis ainoastaan teetettyyn yksinkertaiseen pukuun.

Röökiin, viinaan ja mättöön tuon saa tungettua hetkessä, joten toivottavasti AP olet raitis ja savuton. 

Ja tämä 200e on siis sinun mielestä edullinen satsaus yhteen päivään? Ja köyhällä yh-äidiltä löytyi heti heittää tuollainen summa tiskiin?

Tästäkin asiasta voisi varmaan ennakkoon keskustella lapsen kanssa ettei sitten heti yhtäkkiä tarvitse heittää minkäänlaista summaa tiskiin. Jos lapsen lukioaikana säästää kympin kuussa vanhoja varten (ja lapsihan voi säästää kyllä mielestäni myös osan itse jos haluaa jotain oikein hintavaa) on vanhojen koittaessa kasassa varmasti sellainen potti, että sillä saa kauniin kokonaisuuden aikaiseksi. Ja jos lapsi ei tanssikaan, niin sen voi käyttää sitten muuhun. 

Vastaako kysymykseen? 200e on siis köyhälle yh-äidille edullinen satsaus yhdestä päivästä?

Vierailija
68/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekon saa käytettynä 30€ tai uutena Kiinasta teetettynä mittojen mukaan 50€ (tilasin näin itse ja ihan samaa laatua kuin muidenkin Suomesta ostaneiden). Vannehameen lainasin, yksi kaveri lainasi mekon. Akateemisesta juhlavaatekirppikseltä voi vuokrata pukuja 10-20€ hintaan. Kampaus YouTubesta, pinneille ja hiuskoristeille hintaa 5€. Kengät voivat olla lähes mitkä vaan, ballerinat h&m 10€. Näin mun wanhoissa.

Sulla oli 2 mekkoa? Toinen kaverilta lainattu ja toinen Kiinasta tilattu?

Vierailija
69/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satojen eurojen polttaminen yksiin juhliin on järjetöntä. Vanhemman tehtävä on palauttaa nuoret järkiinsä ja sanoa ei. 

Miksi?

Käyn töissä, tienaan itse palkkani ja katson, että saa käyttää rahani juuri niin kuin haluan sen jälkeen, kun perheen perustarpeet on täytetty. Jos laitan lapseni vanhaintanssipäivään 1000 e, niin se on oma asiani. Kukaan ei siitä kärsi ja lapsi saa toivottavasti kivan päivän. Jos kaikilla ei ole samaan varaa, niin se on että voi voi. Ilman taloudellista satsausta saa varmasti ihan yhtä mukavan päivän, kunhan asenne on kohdallaan.

Vai pitääkö minun jättää ruokakaupassa luomuleipä ostamatta,koska kaikilla ei ole siihen varaa?

Vierailija
70/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani oli 2 mekkoa, 2 kengät, erikseen lyhyt ja pitkä viitta jne. Hänellä oli hauskaa.

Kukaan ei kärsinyt siitä, että käytännössä kahtena päivänä hän sai olla prinsessa. Miksi siis olisin sen kieltänyt? Olisin samalla rahalla saanut uuden laukun, mutta en tarvinnut sitä.

Vierailija
71/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtä meikkiä varten tarvitse koko meikkipussillista ostaa. Peitevoide, ripsiväri, luomiväri ja huulipuna, h&m tai marketti, saa tosi edullisesti. Eikö äidilläkään ole siskoa tai ystävää, tai tytöllä itsellä kaveria, jolta apuja meikkaukseen.

Vierailija
72/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
73/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla oli 2 mekkoa? Toinen kaverilta lainattu ja toinen Kiinasta tilattu?

Saitko päivän sävärit tästä? Kaverilla oli lainattu mekko.

Vierailija
74/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva että tytöt saa prinsessapäivän, ilman että tarvitsee järjestää prinsessahäitä sen takia.

Vierailija
75/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olette tilanneet Kiinasta mittojen mukaan? Vastasiko odotuksia?

Vierailija
76/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 jatkaa

Juu siis lakerikengät :D lukihärö vaivannee.

Koululla on myös todella paljon väliä mitä pukua tanssijoilta odotetaan. Tanssimme järjestettiin monen koulun yhteistanssina ja omamme oli ainoa jossa myös tyttö-tyttö pareja (poikien vähyys), muiden koulujen ylimääräiset tytöt istuskelivat penkeillä odottamassa että oma pari vapautuisi (monilla pojilla 2 tai 3 tyttöä parinaan). Muilla kouluilla myös perinteisempi pukukoodi: miehillä mustat puvut ja tytöillä prinsessamekot, oman koulumme sekasakista löytyi pinkkiä ja valkoista miestenpukua, rokokoopukuja jne. Joissakin kouluissa vanhojentanssit nähdään arvokkaana esiintymisenä, toisissa taas enemmänkin vähän pöljänä toikkarointina johon voi pukeutua siististi mutta pilke silmäkulmassa.

Vaatii kyllä pokkaa pukeutua painetta vastaan jos muilla on eriävä näkemys tilaisuuden luonteesta.

Vierailija
77/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekon voi lainata ja hiukset ja meikin tdhdä itse. Niin tein itsekin ja kivaa oli. Nykyään ketjuliikkeetkin myy pitkiä juhlamekkoja muutamalla kympillä, ja käytettyjä saa 20-30 eurolla. Tekosyitä ettei ole varaa. http://m.asos.com/little-mistress/little-mistress-lace-overlay-bandeau-… https://m.tori.fi/vi/34104927.htm https://m.tori.fi/vi/34071527.htm https://m.tori.fi/vi/33229019.htm

Myös Mangon nettioutletista saa juhlavia pitkiä mekkoja muutamalla kympillä. Oman vuosijuhlapukuni olen ostanut sieltä.

Vierailija
78/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt on malliesimerkki tyhmästä ihmisestä. En tiedä, onko köyhä, mutta niin maan tyhmä kuin olla voi. Meikit ja hiukset laitetaan itse. Jos on ylimääräistä rahaa ja halua panostaa, silloin voidaan hankkia ostotyönä. Et ymmärrä mitään taloudenpidosta, jos kuvittelet, että ylellisyyspalvelut ovat ihmisoikeuksia. Eikö pysy kampa kädessä ja meikkisuti kädessä? On aikaa opetella. Vain henkisesti vajaat kuvittelevat aina, että heille kuuluu kaikki se, mitä he kuvittelevat varakkaidenkin tekevän. Omaa elämää ei hallita, eikä ymmärretä omaa paikkaa maailmassa. Mutta kaikin mokomin, kuvittele vaan, kuinka sinua sorretaan. Noin tyhmään en tuhlaa aikaani enempää.

Vierailija
79/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhojentanssit ja penkkarit on kyllä kaksi asiaa, joista en olisi luopunut omilta lukiovuosilta mitenkään. Ne on niitä jotka muistetaan vielä vuosia lukion jälkeenkin. Meillä oli muutama tyttö jotka eivät osallistuneet kumpaankaan. Oli minusta omituista.

Itse en osallistunut wanhoihin koska olin lihava. En varmastikaan olisi saanut partneria, joka olisi ilman pakotusta mun kanssa tanssinut ja sopivat mekot olisivat olleet mummomallia. Eli ihan hyvät perusteet jättää väliin, olin onnellisempi niin. Penkkareihin osallistuin.

Se on niin helppoa hoikkana ja kauniina ihmetellä miksi jotkut ihmiset ei osallistu tiettyihin tapahtumiin. 

Vierailija
80/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Tuliko noi tanssit jotenkin yllätyksenä?

Kuten jo moni on kommentoinut, hiukset ja meikit osaa kuka tahansa laittaa itsekin ja kirpparit ovat täynnä juhlamekkoja ennen vanhojen tansseja.

Vähän luovuutta kehiin ja tansseista nauttimaan.

Ei tyttö edes vanhojen tanssi-kurssille mennyt, kun oli tiedossa ettei ole varaa ja koulu ei maksa.

Ap

On se niin kurjaa ja kamalaa tämä elämä, voi voi. Seuraavaksi ei penska pääse ylioppilaaksi, kun ei lukio kustanna ylioppilaslakkia eikä edes juhlia. Opiskelemaankaan ei voi hakea, kun ei yliopisto maksa asumista ja ruokia opiskeluaikana. Kyllä nyt yhteiskunta kyykyttää köyhää. Trolololol vaan sulle, ap. Heittelepä lisää bensaa liekkeihin.