Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eipä ole meillä varaa vanhojen tansseihin

Vierailija
14.02.2017 |

Miksi koulu ei maksa vaatteita, meikkausta ja hiustenlsittoa? On mielestäni epäreilua, että minun tyttäreni ei voi osallistua tansseihin heikon taloudellisen tilanteen vuoksi. Jo lukiokirjat ovat niin kalliita, että tiukkaa tekee niidenkin kanssa. Vanhojen tansseista on tullut eliitin tanssit.

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi koulu ei maksa vaatteita, meikkausta ja hiustenlsittoa? On mielestäni epäreilua, että minun tyttäreni ei voi osallistua tansseihin heikon taloudellisen tilanteen vuoksi. Jo lukiokirjat ovat niin kalliita, että tiukkaa tekee niidenkin kanssa. Vanhojen tansseista on tullut eliitin tanssit.

Koulujen ei kuulu sellaisia maksaa, vaan yhteiskunnan lopettaa tällaiset eliitin kekkuloinnit. Hienostopillut ostelee monen sadan euron puvut ja vermeet, mutta millä vähäosaisten lapset sellaisia hankkii? Sitäpaitsi alunperin se puku oli VANHAA hyödyntäen, ei mikään saatanan iltapukunäyttely!

Ja kyllä, minäkin olen ylioppilas, jolle aikoinaan koulukiusattuna sekä penkkari- että vanhojentanssipäivä olivat yhtä helvettiä.

Vierailija
142/167 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mistä päin Suomea olette, mutta ainakin täällä länsirannikolla täytyy olla, mitä näyttää. Eli ei tasan kannata lähteä ollenkaan, jos ei ole kertoa, mitä maksoi. Ja maksaa, paljon! Kilpavarustelu on huima. Pojille pitää olla varaa ostaa mopoauto, tytöille tonnin varustelut vanhojentansseihin. Muuten on kyllä luuseri.

Tuollaisessa tilanteessa vaaditaankin sitten jo asennemuutoksia, eikä tuollaiselle pröystäilylle pidä antaa sijaa. Itse pukeuduin kouluaikaan (ja edelleenkin) juuri niinkuin haluan ja jos jonkun ystävyyttä ei tipu ulkonäköni tai muiden ulkoisten seikkojen takia, saa olla minun puolestani. En viihtyisi sellaisten ihmisten seurassa, joten mitään en menetä ja mahdollinen ivailu heidän taholtaan jääköön omaan arvoonsa. Ystäviä oli silti ja kaikkien kanssa tulin toimeen, vaikken (pääkaupunkiseudulla asuvana) ole koskaan rahalla vaikutusta kehenkään tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan jo pelkästään oppikoulu ja lukio oli enemmän eliitin juttuja kuin köyhien juttuja. Ne köyhät, jotka saivat lapsensa oppikouluun, osasivat varautua myös vanhojenpäiviin. Olen tanssinut vanhojentanssit vuonna 1979 ja osalla oli paljon hienommat puvut kuin toisilla, mutta ei siitä kukaan mitään itkupotkuraivareita saanut tai edellyttänyt yhteiskunnan maksavan juhlia. 

Vierailija
144/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tein lukiossa kursseja täysin ilman kirjoja. Välillä käytin opiskelukavereiden kanssa yhteisiä kirjoja tai sitten lainasin kirjastosta. Siinä voi ainakin säästää todella paljon. Jos taas tarvitsee puvun, sitä voi kysyä vaikkapa kaupunginteatterin varustamosta lainaan. Jos on hyvissä ajoin liikkeellä, puvun voi tilata myös kiinasta. Vaihtoehtoisesti tilaa nettikaupasta ja palauttaa tanssien jälkeen.

On kuitenkin hyvä muistaa, että vanhojen tanssit ovat VAPAAEHTOISET. Sinne ei kenenkään ole pakko osallistua. Näinhän se myös on, ettei välttämättä ole varaa. Mäkin haluaisin lennellä yksityisjetillä kaikkialle, mutta pakko tyytyä katsomaan muiden lentelyä.

Vierailija
145/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssit tulivat yllätyksenä?

Vierailija
146/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tein lukiossa kursseja täysin ilman kirjoja. Välillä käytin opiskelukavereiden kanssa yhteisiä kirjoja tai sitten lainasin kirjastosta. Siinä voi ainakin säästää todella paljon. Jos taas tarvitsee puvun, sitä voi kysyä vaikkapa kaupunginteatterin varustamosta lainaan. Jos on hyvissä ajoin liikkeellä, puvun voi tilata myös kiinasta. Vaihtoehtoisesti tilaa nettikaupasta ja palauttaa tanssien jälkeen.

On kuitenkin hyvä muistaa, että vanhojen tanssit ovat VAPAAEHTOISET. Sinne ei kenenkään ole pakko osallistua. Näinhän se myös on, ettei välttämättä ole varaa. Mäkin haluaisin lennellä yksityisjetillä kaikkialle, mutta pakko tyytyä katsomaan muiden lentelyä.

Nykyisin lukion kirjat saa koululta ilmaiseksi

Vierailija
147/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, 7 vuotta sitten.

Vierailija
148/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen tansseihin saa kulumaan paljon rahaa. Vanhojen tansseihin ei ole pakko kuluttaa paljon rahaa, vaikka osallistuu. Vanhojen tansseihin ei ole pakko osallistua.

Tällä noin 10% menee pikku-budjetilla. Suuri osa on ns. ylemmästä keskiluokasta, jolla olisi varaa. Enemmän ideologinen kysymys.

Vierailija
149/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pop up juhlavaate myy mekkoja alle satasella. Meinit ja hiukset mun tyttö laittaa ite. Nyt on järjen köyhyys ap:lla.

Vierailija
150/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kouluissa on tyttöjen kesken suorastaan kilpailu siitä, kuka saa eniten palamaan rahaa vanhojen tanssien pukuun, kenkiin, kampaukseen, meikkiin jne.  Hurjin summa, jonka olen kuullut oli melkein 7000€. Siinä oli mukana mm. harjoitusmeikki ja -kampaus, koruja, kallis käsilaukku ja ties mitä. Puhumattakaan jatkobileistä ja -reissuista, joilla rahaa kulkuu myös.

Kummallista kilpavarustelua!

Vierailija
151/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko ihmiset ovat käyttäneet isovanhempien vanhoja vaatteita? Minä olen niin alaluokkainen että ei minun isovanhemmiltani ole säilynyt yhtään vaatetta, jokainen vaate käytettiin loppuun. Ja omissa häissäänkin kummallakin mummolla oli musta kauluspaita ja musta hame (40 -luvulla), tuskin heillä on missään juhlissa ollut mitään minkä voisi nykypäivänä määritellä juhlavaksi.

Vierailija
152/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyt ihan hölmöksi koko homma, Jenkeistä kopsattua juttua. Meidän aikaan vielä piti nimenomaan wanhoissa mekoissa tanssia, itselleni äiti teki mekon paksuista, tummanpunaisista samettiverhoista ja hattu samaa sarjaa.

Vierailija
153/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoinen aloitti amiksen syksyllä ja sitä varten otin pankista tonnin lainaa, että sain maksettua lapsen koulun aloituskustannukset.

Siitä viisastuneena.. aloitin säästämään kuopuksen tulevaa koulutusta varten 20 euroa/kk. Hän on nyt kutosella. Myöhemmin on varaa laittaa enemmän, mutta nyt mennään vielä tuolla parillakybällä per kuukausi.

Fiksusti tehty. Olen ihmetellyt, että miten vanhemmat ei ole varautuneet lasten menoihin ja aloitaneet jo vuosia aikaisemmin säästämään jonkun pienen summan, esim. tuo 20 e/kk. Jos nyt ei ihan tt-tuella eletä niin kyllä sen verran pystyy laittamaan säästöön.

Vierailija
154/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facessa on vanhojentanssimekkojen lahjoitusryhmä. 

Itselläkin on 2 kaunista mekkoa tarjolla mutta ei kelpaa (käytetty myös iltapukuina galajuhlissa). Lisäksi koko on 34-36 joten ei löydy käyttäjiä enää

Vierailija
155/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin lukion kirjat saa koululta ilmaiseksi

Mielestäsi Suomessa on varmaan myös ilmainen terveydenhuolto?

Vierailija
156/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän maaseutukaupungin lukiossa ei mun aikoina mitään tuollaisia hienoja vanhojen tansseja ollut. Oli kyllä vanhojen päivä, mutta ei meillä mitään masurkkaa tai kikapoota hienoissa vanhanajan juhlapuvuissa tanssittu. Vanhojen päivänä tyypit pukeutui kyllä vanhan ajan vaatteisiin, mut esim. kansallispukuun, vanhaan herrojen päiväpukuun, vanhaan maalaiseukon pukuun.. Mulla ei sellasia ollut niin vetäsin 50-luvun eukon vaatteet päälle, olin kyllä poikkeus sakissa, mut mitä siitä... Yks päivä...

Nää taitaa olla nää hienot vanhojen tanssit sellasten lyseoitten juttuja...

Vierailija
157/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän maaseutukaupungin lukiossa ei mun aikoina mitään tuollaisia hienoja vanhojen tansseja ollut. Oli kyllä vanhojen päivä, mutta ei meillä mitään masurkkaa tai kikapoota hienoissa vanhanajan juhlapuvuissa tanssittu. Vanhojen päivänä tyypit pukeutui kyllä vanhan ajan vaatteisiin, mut esim. kansallispukuun, vanhaan herrojan päiväpukuun, vanhaan maalaiseukon pukuun.. Mulla ei sellasia ollut niin vetäsin 50-luvun eukon vaatteet päälle, olin kyllä poikkeus sakissa, mut mitä siitä... Yks päivä...

Vierailija
158/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus nähnyt facebookissa tyttöjen vanhojenpäiväpukuja myytävän. No, ei ne kyllä ihan paria kymppiä pyytäneet...

Vierailija
159/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän maaseutukaupungin lukiossa ei mun aikoina mitään tuollaisia hienoja vanhojen tansseja ollut. Oli kyllä vanhojen päivä, mutta ei meillä mitään masurkkaa tai kikapoota hienoissa vanhanajan juhlapuvuissa tanssittu. Vanhojen päivänä tyypit pukeutui kyllä vanhan ajan vaatteisiin, mut esim. kansallispukuun, vanhaan herrojan päiväpukuun, vanhaan maalaiseukon pukuun.. Mulla ei sellasia ollut niin vetäsin 50-luvun eukon vaatteet päälle, olin kyllä poikkeus sakissa, mut mitä siitä... Yks päivä...

Lukiostasi on jo aikaa yli 30 vuotta? Nykyään on toisenlaista kuin 80-90-luvuilla.

Vierailija
160/167 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta tansseihin eivät osallistu läheskään kaikki. Lukioissa on poikia niin vähän, että tanssipareista on pulaa.