Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eipä ole meillä varaa vanhojen tansseihin

Vierailija
14.02.2017 |

Miksi koulu ei maksa vaatteita, meikkausta ja hiustenlsittoa? On mielestäni epäreilua, että minun tyttäreni ei voi osallistua tansseihin heikon taloudellisen tilanteen vuoksi. Jo lukiokirjat ovat niin kalliita, että tiukkaa tekee niidenkin kanssa. Vanhojen tansseista on tullut eliitin tanssit.

Kommentit (167)

Vierailija
41/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhojentanssit ja penkkarit on kyllä kaksi asiaa, joista en olisi luopunut omilta lukiovuosilta mitenkään. Ne on niitä jotka muistetaan vielä vuosia lukion jälkeenkin. Meillä oli muutama tyttö jotka eivät osallistuneet kumpaankaan. Oli minusta omituista.

Vanhojentanssit ja penkkarit oli kyllä kaksi asiaa, joihin en olisi osallistunut millään hinnalla. En todellakaan olisi pukenut päälleni mitään prinsessahörhelöitä ja kekkuloinut tukka sutturalla jonkun kömpelön "tanssi"partnerin käsivarsilla ihmisten töllistellessä ympärillä. Tai penkkarit, mukavitsikkäitä asuja ja typeriä iskulauseita, jengi kännissä huutaa ja roikkuu kuorma-auton lavalla. Ei mun käsitys hauskanpidosta kumpikaan.

Vierailija
42/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai saakeli jos tässäkin käy niin kuin luokkaretkien kanssa kun joku vitun köyhä meni pilaamaan kaikken muidenkin ilon. Onneksi niin ei voi köydö kun ei ole peruskoulusta kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhojentanssit ja penkkarit on kyllä kaksi asiaa, joista en olisi luopunut omilta lukiovuosilta mitenkään. Ne on niitä jotka muistetaan vielä vuosia lukion jälkeenkin. Meillä oli muutama tyttö jotka eivät osallistuneet kumpaankaan. Oli minusta omituista.

Vanhojentanssit ja penkkarit oli kyllä kaksi asiaa, joihin en olisi osallistunut millään hinnalla. En todellakaan olisi pukenut päälleni mitään prinsessahörhelöitä ja kekkuloinut tukka sutturalla jonkun kömpelön "tanssi"partnerin käsivarsilla ihmisten töllistellessä ympärillä. Tai penkkarit, mukavitsikkäitä asuja ja typeriä iskulauseita, jengi kännissä huutaa ja roikkuu kuorma-auton lavalla. Ei mun käsitys hauskanpidosta kumpikaan.

Olet varmasti oikea juhlien ilopilleri.

Vierailija
44/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä, että esim nelly.comissa on alessa ollut koko talven paljon maksimekkoja, jotka soveltuisi aikas hyvin vaikka vanhojentansseihin! Enää ei kyllä ehkä ehdi tilaamaan jos on tanssit tänä vuonna.

Ei tietysti ole mitään pörheitä prinsessaunelmia, mutta mun tyttärenikin löysi sieltä tosi kauniin vaaleanpunaisen bandeau -mekon. On iltapuku ja sopii tansseihin tosi hyvin. Ja maksoipa vaan 30€.

Vierailija
45/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää mekkoja 15- 40 e: https://m.tori.fi/vi/32777030.htm https://m.tori.fi/vi/33363858.htm https://m.tori.fi/vi/29774903.htm https://m.tori.fi/vi/33369207.htm https://m.tori.fi/vi/32471764.htm

Itse jättäisin kyllä mieluummin menemättä kun pukisin jonkun näistä hirvityksistä

Ai, musta näissä oli pari ihan nättiä mekkoa ja varsin järkevään hintaan. Onneksi makuja on monia. :)

Vierailija
46/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedin omat vanhojentanssit läskiksi. Mustat housut,pitkä musta herraintakki ja laakerikengät omasta takaa. Ostin rusetin fidalta 2e. Pukeuduin siis mieheksi ja oli mahtavat pippalot.

Vierailija
47/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhojen tanssi ole mikään ihmisoikeus. Kaikkea ei voi maksattaa toisten pussista.

Vierailija
48/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satojen eurojen polttaminen yksiin juhliin on järjetöntä. Vanhemman tehtävä on palauttaa nuoret järkiinsä ja sanoa ei. 

Vierailija
49/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että vanhojentanssit ovat menneet vähän överiksi, ei ne vielä minun aikanani n. 15 v sitten olleet tällainen kilpavarustelujuhla, johon mennään tonnin iltapuvussa ja kampaajan laittamassa juhlakampauksessa. Meillä suurimmalla osalla oli joku historiallinen puku, jotain haltiapukujakin löytyi ja mummon verhoista itse ommeltuja yms. Ainoastaan parilla tytöllä oli kalliit, uudet iltapuvut ja kampaajalla laitetut juhlakampaukset, ja niitä vähän ihmeteltiin silloin. Nykyäänhän kaikilla on sellaiset. Ei minunkaan pienituloisella yksinhuoltajaäidillä olisi ollut mihinkään juhlapukuihin ja kampaajiin varaa, mutta sattui löytymään minulle puku lainaksi ihan ilmaiseksi. Kampaus ja meikki tehtiin itse. 

Minusta vanhojentanssit nykymuodossaan ovat vähän turhat ja vastustan tuollaista elitismiä, jolla karsitaan osa porukasta ulos ihan vain sen takia että perheellä ei ole varaa. Toisaalta, on tosi kurjaa jos nuori haluaisi kovasti osallistua ja joutuu jäämään rahan takia pois! Kyllä minusta voisi käyttää vähän luovuutta ja yrittää kaikkensa, että hän pääsisi sinne tansseihin. Kysellä tutuilta, löytyisikö joltain pukua lainaksi, käydä läpi torit, Uffit ja alennusmyynnit, ja pohtia saisiko jostain tavallisesta maksimekosta tuunattua juhlavan lisäämällä siihen koristeita, pitsiä tms. Tai jos itseltä ei tuunaustaitoja löydy, niin olisiko joku sukulainen, tuttu tai vaikka lapsen kaveri joka osaisi auttaa. Juhlakampauksen ja meikin tekoon on netti pullollaan erilaisia tutoriaaleja.

Vierailija
50/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedin omat vanhojentanssit läskiksi. Mustat housut,pitkä musta herraintakki ja laakerikengät omasta takaa. Ostin rusetin fidalta 2e. Pukeuduin siis mieheksi ja oli mahtavat pippalot.

Laitas kuva laakerikengistä. Haluaisin todella nähdä!

Vierailija
51/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimmimemmi kirjoitti:

Mun mekko maksoi 100 e. Meikkasin ite. Kampaus 30 e jossain harjoittelijan luona. Olisi pitänyt tehdä kampauskin ite. Kengät 30 e. Monet lainasivat mekon ilmaiseksi. Kengätkin voi lainaa. Eli voi olla ilmainen tilaisuus. Ilmoitus facebookkiin vaan :)

FB-ilmoitus on muuten hyvä idea, varsinkin jos asuu isommassa kaupungissa! Luulisi esim. kierrätysryhmistä löytyvän ihmisiä, jotka ovat valmiita auttamaan, monilla on iltapukuja ja juhlakenkiä kaapissa tyhjän panttina ja joku voisi hyvinkin lainata tai vuokrata pienellä summalla puvun.

Vierailija
52/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä viimeistään lukioikäisenä tajuta, että asiat maksaa ja kaikkea ei saa, mitä haluaa. Ja oppia, että joskus pitää itse laittaa tikkua ristiin, jos meinasi johonkin maksullliseen osallistua.

Vierailija
53/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin aikoinani laittattamassa hiukseni oppisopimuksella opiskelevalla kaverillani. Minä sain ilmaisen kampauksen ja hän näyttötutkintoon kuvat kampauksesta. Meikin tein itse (kuten silloin kaikki muutkin) ja puku oli teetetty luokkakaverini työttömällä ompelija-äidillä. Kengät oli lainassa ystävältäni, joka jätti itse tanssit väliin. Olisikohan köyhältä yh-äidiltäni mennyt koko lystiin maksimissaan 200€ ja tämä siis ainoastaan teetettyyn yksinkertaiseen pukuun.

Röökiin, viinaan ja mättöön tuon saa tungettua hetkessä, joten toivottavasti AP olet raitis ja savuton. 

Vierailija
54/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin aikoinani laittattamassa hiukseni oppisopimuksella opiskelevalla kaverillani. Minä sain ilmaisen kampauksen ja hän näyttötutkintoon kuvat kampauksesta. Meikin tein itse (kuten silloin kaikki muutkin) ja puku oli teetetty luokkakaverini työttömällä ompelija-äidillä. Kengät oli lainassa ystävältäni, joka jätti itse tanssit väliin. Olisikohan köyhältä yh-äidiltäni mennyt koko lystiin maksimissaan 200€ ja tämä siis ainoastaan teetettyyn yksinkertaiseen pukuun.

Röökiin, viinaan ja mättöön tuon saa tungettua hetkessä, joten toivottavasti AP olet raitis ja savuton. 

Ainiin ja mekko lahjoitettiin äitipuoleni toimesta vuosia myöhemmin perheelle, jonka tytär ei olisi ilman sitä päässyt omiin juhliinsa. Joten voi sen mekon saada josku ilmaiseksikin, jos on valmis modaamaan ja tyytymään ei-täydelliseen kolttuun.

Vierailija
55/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitan vanhojentanssipuvun, jos ap laittaa sähköpostinsa ja maksaa postikulut!

Vierailija
56/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on aika lailla järjestelykysymys. Omien vanhojentanssieni aikaan (muutamia vuosia sitten) vähävarainen ystäväni lainasi mekon tutultaan, osti kengät kympillä kirppikseltä, meikkasi itse ja äitinsä laittoi hänelle simppelin mutta nätin kampauksen.

Toinen tuttuni taas osti yli 500€ mekon, hiustenpidennykset, kävi kampaajalla laittamassa n. 150€ juhlakampauksen sekä kosmetologilla laittamassa n. 50€ juhlameikin. Korujakin osti useamman kympin edestä, sekä melkein satasen kengät.

Tanssipäivänä molemmat tytöt olivat yhtä kauniita ja nätiksi laitettuja. :)

Vierailija
57/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä 200e on siis sinun mielestä edullinen satsaus yhteen päivään? Ja köyhällä yh-äidiltä löytyi heti heittää tuollainen summa tiskiin?

Vierailija
58/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin tyttärelle mieluinen vanhojentanssimekko heti edellisvuoden tanssiaisten jälkeen alesta, olisikohan hinta ollut 110 euroa. Oltiin kyllä varauduttu suurempaankin hintaan, mutta tyttö bongasi serkkunsa tansseissa eräällä tytöllä kauniin mekon, halusi samanlaisen ja tuurilla löytyi vielä oikeassa koossa ale-aikaan liikkeestä. Tuolla ainakin tangot pursusivat kauniita mekkoja, ei tosiaan mitään nykymuodin vastaisia jämäpaloja. 

Kampaus maksoi 60 euroa ja meikin tein itse tytölle. Toisaalta tytön kaveri oli tehnyt itse kampauksensa eikä se kyllä yhtään hävennyt muiden kampausten rinnalla.

Kengät olivat meidän tapauksessa kallein juttu, niillä oli hintaa päälle 300 euroa, mutta samoilla kengillä on menty monet juhlat lakkiaisista tyttären omiin häihin. Sopivia kenkiä löytyy kyllä halvemmallakin, itse olen tanssiharrastukseni johdosta ostanut useammat oikeat tanssikengät ja alesta löytyy niitäkin alle 50 eurolla jos haluaa tanssimukavuuteen oikein panostaa. 

Avainsana on kuitenkin ennakoiminen. Ensi kevään vanhojen vanhemmat; menkää sinne pukuliikkeisiin aika pian tämän vuoden tanssien jälkeen. Siellä on metritolkulla alennushametta, mitkä halutaan tieltä morsiuspukujen vallatessa alaa kesää varten.  

Vierailija
59/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen tanssi ei ole pelkkä puku ja helposti koko hommaan menee useampia satasia illan ryyppäämisien kanssa eli aika naiivi kirjoittaa jotta puku VAIN satasen sillä jos rahaa ei ole, niin se satanen on satasen verran liikaa.

Onneksi oma tyttäreni ei halunnut osallistua vaikka ei se rahakysymys ollutkaan.

Vierailija
60/167 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä 200e on siis sinun mielestä edullinen satsaus yhteen päivään? Ja köyhällä yh-äidiltä löytyi heti heittää tuollainen summa tiskiin?

Tästäkin asiasta voisi varmaan ennakkoon keskustella lapsen kanssa ettei sitten heti yhtäkkiä tarvitse heittää minkäänlaista summaa tiskiin. Jos lapsen lukioaikana säästää kympin kuussa vanhoja varten (ja lapsihan voi säästää kyllä mielestäni myös osan itse jos haluaa jotain oikein hintavaa) on vanhojen koittaessa kasassa varmasti sellainen potti, että sillä saa kauniin kokonaisuuden aikaiseksi. Ja jos lapsi ei tanssikaan, niin sen voi käyttää sitten muuhun.