Mitä Suomen ruokamarketeista ei meinaa millään löytyä? Listatkaa mitä haette, jos joku muu tietäisi mistä saa.
Mallasviinietikka. Mistä sitä saa? Olen kiertänyt pääkaupunkiseudun marketeja muttei löydy.
Kommentit (418)
Tuoretta kalaa, lihaa, leipää, kotimaisia kasviksia. Moniakaan maustekasveja tuoreena ehkä jotain inkivääriä, minttua, ja korianteria, chiliä ainoastaan. Käsittelemättömiä maitotuotteita. En halua laktoosi ym. intoleransseja.
Ylipäätään kotimaisten tuoreiden ruokien osuus pieni. Esim. kotimaisia marjoja voisi olla pakastealtaassa runsaasti. Monilla 1 hklön talouksilla ei ole pakastimia mihin säilöä...
Lähiruokaa ! Ja valmista lähiruokaa, aivan kotimaista perusjuttua, hernekeittoa, karjalanpaistia, lohikiusausta...
Saakohan clotted creamia mistään? Mascarpone ja ranskankerma ovat samantyyppisiä tuotteita, mutta mukava olisi saada skonssien seuraksi oikeaa clotted creamia. Toki sitä viitseliäänä voisi itsekin yrittää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vanilla extract ja cream of tartar :)
Lisäksi hirvensarvisuola, jota tarvitsisi 40-luvun leipomuskirjan ohjeisiin.
olen kuvitellut että hirvensarvisuolaa myydään apteekeissa? Mielestäni äiti osti sieltä
Ihan puhtaasti mielenkiinnosta, mihin ihmiset käyttää maissisiirappia? Sokerin korvikkeena?
Avatkaa ihmiset suunne kaupassa ja pyytäkää, tai laittakaa sähköpostia, montaa tuotetta voidaan tilata. K-kauppiailla on valta päättää, mitä extraa kauppaan otetaan, S-ryhmän myymäläpäälliköillä vähemmän, mutta esimerkiksi Alepoissa on "korttelitoiveita", joita just sen kaupan asiakkaat ovat toivoneet. Tietysti jos myyntiä ei ole, tuote ei pitkään pysy valikoimassa, mutta aina kannattaa yrittää.
Joku kyseli tiramisujätelöä, sitä löytyy ainakin Pirkka-sarjasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan puhtaasti mielenkiinnosta, mihin ihmiset käyttää maissisiirappia? Sokerin korvikkeena?
Esim. erilaisten makeisten tekemiseen, on monia reseptejä, joissa sitä käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Sarviapilaa (mauste) ja valmis dukkah mausteseos? Mielellään Espoo-Helsinki
Sarviapilaa olen nähnyt Vii Voanissa (Hakiksen torin lähellä), siellä on muutenkin laaja valikoima mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Hibiscus teetä (kiinanruusu taitaa olla suomenkielinen nimi)
Venäjä- ja Eesti-kaupoista, esim. Itiksen Kalinkasta.
Yksipuolinen valikoima kirjoitti:
Mallasviinietikka. Mistä sitä saa? Olen kiertänyt pääkaupunkiseudun marketeja muttei löydy.
Punnitse&Säästä- liikkeestä löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Tetley-merkkistä teetä. Tietääkö kukaan, saako sitä jostain?
Ihan kuin olisin nähnyt Tetleytä myytävän etnokaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Nyhtökaura
Ainakin eilen oli kaikenlaista "nyhtöä" Jumbon Prismassa pilvin pimein.
Itse olen härkistä ja kauranyhtöä kokeillut, mutta maku niissä oli erittäin paha, joten se niistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. erilaisten makeisten tekemiseen, on monia reseptejä, joissa sitä käytetään.
Glukoosisiirappi on maksaystävällisempää, maissisiirapin fruktoosipitoisuus on liian suuri (niin paljon et hedelmiä pysty syömään että niistä saisi liikaa fruktoosia).
Vierailija kirjoitti:
Mustapaputahnaa!
Koe itsetekemisen iloa: :)
Mustapaputahna
Monenlaisia ohjeita on koiteltu mutta nyt onnistui mielestäni niin hyvin että pakko kirjoitella talteen:
1 tölkki valutettuja ja huuhdeltuja mustapapuja, käytin Pirkka-pahvitötteröä
1tl öljyä
1 valkosipulin kynsi puristettuna
1tl juustokuminaa jauheena
1tl chilijauhetta / cayennea
1rkl sriracha kastiketta
Pieni kourallinen tuoretta korianteria silputtuna
pieni pala sipulia, kuutioina noin 1-2rkl
1rkl limemehua
2tl sokeria
0,5tl suolaa
Surauta sauvasekoittimella tai monitoimikoneella tms tahnaksi. Anna tekeytyä yön yli jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan mistä löytyisi sokeritonta kirsikkamehua?
Punnitse & Säästä ainakin myy, myös Ruohonjuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>>>>>Mitään kunnon jäätelömakuja, kuten kirsikka, persikka, tiramisu, manteli, marsipaani, rommisuklaa, amaretto tms.<<<<<<
Älä muuta sano! Ja ylipäätään vaikeaa löytää hyvää jäätelöä Suomesta, varsinkaan kaupan pakastealtaasta. Valion ja Ingmanin ne pahvipakettijäätelöt ei oo kunnon jäätelöä nähnytkään kun vertaa hyvään italialaistyyppiseen jäätelöön.
No Lidlistähän saa kunnon italialaista gelatoa, tosin en tiedä, onko juuri noita mainittuja makuja, mutta saattehan te noita makuja kun kaadatte italialaiseen perusjäätelöön ko. liköörejä sekaan. Avot! :d
[quote Sarviapilaa (mauste) ja valmis dukkah mausteseos? Mielellään Espoo-Helsinki[/quote] Sarviapilaa olen nähnyt Vii Voanissa (Hakiksen torin lähellä), siellä on muutenkin laaja valikoima mausteita.
Hauler -niminen itämainen kauppa Kaisaniemen metroasemalla myy näitä ja montaa muuta tässä ketjussa kyseltyä tuotetta. mm. Marmitea, granaattiomenasiirappia, mangojauhetta, hibiscus -teetä. Myös loistava valikoima erilaisia papuja, linssejä ja riisejä.
Sille, joka kyseli luulientä, suomalainen puljonki tekee luuliemiä, ainakin naudasta, kanasta, vasikasta (?) jne.
Ne on sellaisissa pahvipakkauksissa, ovat lisäaineettomia, ja löytyy isoista kaupoista ja antonantoneista.
Itse olen tosi laiska liemenkeittäjä, enkä tykkää fondeista ja liemikuutioista, niin käytän noita.
Vierailija kirjoitti:
Suolia. Pitää aina tilata erikseen. Kanan jalkoja, tosi kalliita jos sattuu löytämään. Rustoja. Ei ole missään.
Kanan jalkoja saa etnisistä kaupoista, tosi halvalla, ne on pakkasessa sellaisissa isoissa pusseissa. Esim. hakaniemen kaikki etniset kaupat myy niitä.
Polarbröd hällakakaa etsin. Ennen tätä maailman parasta leipää myytiin esim Prismassa, josta aina oli loppu. Nyt en ole pariin vuoteen nähnyt missään.