Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tori.fi ostajat haluavat tulla kotiini sovittamaan myymääni vaatetta! Onko tämä muka ok?

Vierailija
12.02.2017 |

Kysyisin nyt mielipiteitänne ja kokemuksianne asiasta. Asun yhdessä Suomen isoimmista kaupungeista ja kun laitan tori.fi sivustolle myyntiin merkkivaatteita, niin ostajat haluavat tulla sovittamaan vaatetta! Tori.fi sivustolla myyminen on muutenkin sen verran työlästä ja hermoja rassaavaa, että myyn vain merkkivaatteita, joista voin siis saada hiukkasen rahaakin. Muut vaatteet menevät kyllä suoraan kierrätykseen ja lahjoitukseen. Myynti-ilmoitukset pidän aina selkeinä ja laitan tarkat kokotiedot ja mitat (kuten kainalo-kainalo, olkapää-helma, kainalo-hihansuu). Ja silti lähes poikkeuksetta myynti-ilmoitukseen tulee vastaus : olisin kiinnostunut myymästäsi paidasta, milloin ja mihin osoitteeseen voin tulla sovittamaan! Tämä toistuu siis lähes poikkeuksetta, että ostajat ovat siis tulossa kotiini sovittamaan vaatteitani. Onko tämä teistä ok? Olenko minä jotenkin poikkeava, kun minusta on outoa että täysin tuntemattomat (hyvällä tuurilla joku psykopaatti/murhaaja) ovat tulossa kotiini sisälle ja kai heidät pitäisi päästää jonnekin kylppäriin tai makkariin asti sovittamaan jotain paitaa (tuskin se siitä siinä eteisessä rintsikoilleen vetäisi?).
Myymäni vaatteet ovat siis merkkivaatteita, kuten Marimekko ja Fjällräven. Näillä on siis aina jälleenmyyntiarvoa, eli jos vaikka ostaisi itselleen sopimattoman vaatteen niin senhän voi sitten myydä eteenpäin! Ja sitä vartenhan on ne mitat ilmoituksessa. Ja eikö pieni "riski" vaatteen sopimattomuudesta kuulu kun netistä hankkii?
Korostan siis nyt, että tämä "tulisin sovittamaan" on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Ymmärtäisin jotenkin tämän, jos kyseessä olisi TODELLA arvokas ostos (vaikka 200 euron takki), mutta siis 20 euron paidan kohdalla sama käytäntö! Mitä heille voisi vastata? Miten itse olet menetellyt tai miten menettelisit?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoituksessa kun on maininta:  Ei sovitusta,  niin menee jakeluun, että et juokse näyttämässä vaatetta missään, etkä ota kotiisi ventovieraita kenties huumehörhöjä katsomaan mitä varastettavaa sinulla olisi.

En missään tapauksessa päästä ketään kotiini.  Jos ei passaa ostaa kuvan ja nettitietojen perusteella, niin ei sitten.  Laitan keräykseen.

Vierailija
22/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tapaan esim. Huutonetissä lisätä ilmoitukseeni "Vain postitus, ei noutomahdollisuutta." Helpottaa kovasti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin vielä jotain kommenttia niiltä ostajilta, jotka tätä sovittamista ehdottavat ja jopa vaativat? Siis onko teistä ihan ok ängetä tuntemattoman ihmisen kotiin ja sen makkariin tai kylppäriin sovittamaan jotain 20 euron paitaa ja todeta, että ei se nyt istukkaan ja kiitos ja näkemiin? Sopisiko tämä teille jos olisitte myyjänä?

AP

Vierailija
24/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin ilmoitukseen ei sovitusta, tai myisin huutiksessa tai jossain muualla. En tahtoisi käyttää vaatteiden myyntiin niin paljon aikaa, että joku tulee meille niitä kokeilemaan ja ihmettelemään. Arki on ihan täyttä muutenkin. Olen ostanut netistä paljon hyviä käytettyjä merkkivaatteita, enkä koskaan sovittanut. Yllensä merkin tuntee niin hyvin että tietää mitkä koot itselle sopii, ja mitkä mallit. Kymmeniä ostoksia, joissa toki jotain huteja on tullut.

Vierailija
25/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avausviestissä nimenomaan kerroin, että tämä ei päde vain kalliisiin ostoksiin (kuten 200 euron takkiin) vaan myös 20 euron merkkipaitaan. Tuollainen "sijoitus" siis vaatii sen sovituksen? Ja minä olen nirppanokka? :)

AP

Kyllä se voi olla sijoitus, esimerkiksi opiskelijalle. Käytettyjä vaatteita ostavat usein ne, joilla ei ole varaa uuteen vastaavaan.

Höpsis, ei nyt sentään pelkästään tuosta syystä :D Käytettynä on kätevä ostaa esim. lastenvaatteita, joita tarvitsee joka tapauksessa päivittää usein lapsen kasvun tahdissa, eivätkä ainakaan ne hyvälaatuisemmat lastenvaatteet ehdi kulua yhdellä käyttäjällä. Itse ostan myös tiettyjen merkkien/tyylien facebook-kirppareilta, koska sieltä on helppo löytää omaan makuun sopivia vaatteita sen sijaan, että itse joutuisi juoksemaan kaupoissa niitä varta vasten etsimässä. Voisin siis shoppailla samoja tuotteita myös suoraan kaupasta, mutta isommalla vaivalla ja kalliimmalla hinnalla. Useimmat ihmiset nykyisin myös kannattavat kierrättämistä, eli käytettyjen tuotteiden ostaminen on myös ekologinen teko. 

Vierailija
26/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää sovittamista vinkuvat taitaa olla just niitä jotka ei osaa yhtään asettua vastapuolen asemaan. Miltä tuntuisi ite olla vastaavassa tilanteessa se myyjä? Joo ihan kivahan ja hyödyllistä se on sovittaa, mut tori.fi sivuston kautta sitä mahollisuutta on tosi hankala toteuttaa ja miks siis ehotatte ees sellasta, perusteluina mä nyt haluun välttämättä sovittaa...  mahollisesti tuhlaatte turhaan myyjän aikaa ja vaivaa ja häiritsette kotirauhaa! Jos ette uskalla ostaa sovittamatta niin älkää ostako tor.fi kautta!

Vierailija
27/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin vielä jotain kommenttia niiltä ostajilta, jotka tätä sovittamista ehdottavat ja jopa vaativat? Siis onko teistä ihan ok ängetä tuntemattoman ihmisen kotiin ja sen makkariin tai kylppäriin sovittamaan jotain 20 euron paitaa ja todeta, että ei se nyt istukkaan ja kiitos ja näkemiin? Sopisiko tämä teille jos olisitte myyjänä?

AP

Mihin sinä pyrit tällä kysymyksellä? Tietysti ne, jotka sovittamista kotona vaativat ajattelevat, että asia on ihan ok. Tuskin tähän ketjuun tulee kukaan kertomaan, että he ovat omasta mielestäänkin vähintään idiootteja pyytäessään päästä kotiisi.

Minä itse näin kerran Huuto.netissä kivan takin, mutta en siihen hintaan olisi sitä sovittamatta ostanut. Mietin useita päiviä, että kehtaako kysyä sovittamista. Minulle olisi riittänyt rappukäytävässäkin tai ulkona oleminen. Ei minun olisi tarvinnut heille kotiin sisään mennä, koska oli kyse ulkotakista. Olisin vain halunnut varmistaa, ettei vaate kirraa mistään kohtaan. Loppujen lopuksi en kuitenkaan kehdannut kysyä.

Vierailija
28/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on jo turvallisuusriski, eikä vain myyjälle, vaan myös ostajalle.

Ihmettelen, näitä jotka haluavat sovittaa vaatteen ennen ostopäätöstä, eikö teitä pelota millainen huumehörhö on vastassa ja tietenkin myyjän kannalta toisinpäin.

Vierailija
29/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on opetus ? Älkää myykö netissä vaatetta , jota ei voi sovittaa eikä muutenkaan tutkia ennen ostamista. Ei pidä ostaa sikaa säkissä, en ostaisi mitään näkemättä.

Vierailija
30/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ollutkaan tuotteen ostamisesta näkemättä (senhän voi syynätä tapaamisen/noudon yhteydessä) vaan sovittamisesta.

Vierailija
31/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään antaisi kenenkään tuntemattoman tulla kotiini. Paras sopia treffit jossain julkisella paikalla. En edes jaksaisi sovittaa jotain muutaman kympin retkua koska kyllä se kokolappu ja vaatteen ulkonäkö kertovat sen verran mahtuuko vaate vai ei. Eriasia joku satojen eurojen mekko.

Vierailija
32/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä olen kannassi ap! Kaiken huippu oli kun myin kerran 3e farkkuja ja toin ne keskustaan ja ostaja kysyi, että saako sovittaa. Se sovittamisen odottaminenkin olisi jo enemmän kuin toi 3e.

Vierailija
33/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän sovittamaan, jos ostaja vaikuttaa asialliselta viesteissään. Mukavia ostajia on ollutkin ja kauppaa on syntynyt. En reagoisi epämääräisen tyypin viestiinkään moita varattua pidemmälle, enkä todellakaan päästäisi sovittamaan. Varotoimet on mietittynä siltäkin varalta, jos sovitukseen yrittäisi tulla mörkö.

Vierailija
34/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä ketju sai edes yhden sovittamista toistuvasti ehdottelevan (erityisesti halvempien ostosten kohdalla) ostajan harkitsemaan vaatimustaan. En siis halua olla hankala kauppakumppani, mutta kotiini en halua tuntemattomia jonkun paidan sovituksen tiimoilta.  Itse myyjänä meinaan nyt jatkossa laatia ilmoituksen niin, että siinä mainitaan "ei sovitusmahdollisuutta". Koska mielestäni ei ole kohtuutonta olla päästämättä tuntemattomia kotiini, mutta kohtuutonta on vaatia sitä "sovituksen" nimissä.

AP

Vierailija
35/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haluatko myydä vaatteet vai et? Aina löytyy tyyppejä , joiden mielestä sovittamisessa ei ole mitään kummallista. Laita uffin laatikkoon jos on liian vaikeeta.

Vierailija
36/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettikirppareilla myyminen (ja ostaminen) on mielestäni suht. samanlaista kuin tavallisillakin kirppareilla. On siis hyvä, jos sovitus onnistuu. Niin onnistuu tavallisellakin kirpparilla. Muista nettikaupoista ostaminen on eri asia, tai no, niistäkin ostetut vaatteet voi sovittaa kotona ja sitten palauttaa nettikauppaan. Kun sinä myyt vaatteita, ei näin ole. Joten parashan se ostajan kannalta olisi saada sovittaa ennen kaupantekoa. Vaivaa siitä vain itselle tulee, jos pitää alkaa epäsopivaa vaatetta myymään eteenpäin.

Jos nyt ostaa vaikkapa viiden euron farkut, niin silloin ottaa sen riskin ettei ne välttämättä sovikaan. Kaupasta ostaessa maksaa samalla palvelusta, jolloin vaatteita voi sovittaa etukäteen. Ei voi olettaa, että samat ehdot täyttyy yksityiseltä henkilöltä ostaessa.

Itse en ainakaan jaksaisi, että tuntematonta porukkaa lappaisi kotiini sovittamaan joitakin muutaman euron rättejä.

Vierailija
37/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaan niitä sovittamista vaativia riittää jatkossaki. Niille ku on liian vaikeeta tehä ostopäätös koon, kuvien, mittojen ja paikan päällä tarkistamisen perusteella :)

Vierailija
38/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en halua ketään kotiini sovittelemaan.On se kumma että myyjän pitäisi joustaa kaikessa sillä välin kun ostajat mankuvat kuuta taivaalta, ja tekevät loppujen lopuksi oharit. Eri asia jos jostain satojen eurojen vaatteesta kyse,mutta parin euron toppiakin pitäisi saada kokeilla.Jos olet niin köyhä että talous ei kestä pikkuista tappiota,niin älä osta vaatteita kirpparilta. Onneksi heitän nykyään kaiken suoraan roskiin.

Vierailija
39/39 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Että ihan haluaa sovittaa 20 Euron paidan? Haloo. 20 Euroa on käytetystä paidasta sen verran paljon, että totta helvetissä sitä pitää sovittaa. Ota kirpparipöytä. Siellä saavat ihmiset kokeilla ja ostaa, jos tykkäävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän