Ahdistaa puheet tukien pienentämisestä
Elän itse valitettavasti pienennetyllä toimeentulotuella. Saan myös asumistukea. Kuukaudessa maksetaan minun vähän reilu 400 e yksiön vuokrani ja saan 300 e käyttörahaa. Sähkölasku ja julkisen puolen lääkärikulut ovat ainoat, jotka maksetaan tämän lisäksi.
Koska elän toimeentulotuella, kaikki minulle tuleva raha katsotaan tuloksi ja vähennetään tuistani. En voi esimerkiksi syntymäpäivänä vastaanottaa sukulaisilta 50 e tililleni ilman, että se sama summa lähtee tuistani ja lopputulos on plusmiinusnolla (kokemusta on). Minulla ei saa myös olla minkäänlaista omaisuutta eikä säästöjä. Jokainen kuukausi virastoissa käydään läpi kaikki ostokseni ja kysellään, miksi päätin ostaa reseptilääkkeen apteekista ja oliko se oikeasti välttämätön.
Olen ollut aina säästäväinen (silloinkin kun kävin töissä), muttei tällä rahalla juhlimaan pääse. Tälläkin palstalla saa lukea jatkuvasti ketjuja kuinka tukia tulee tuhansia euroja ja niistä saa säästettyä. En ymmärrä miten se on mahdollista vai ovatko nuo kirjoittelijat trolleja.
Itsekin yritän joka kuukausi saada muutaman kympin säästöön, mutta ikävä totuus on se että budjetti kaatuu nopeasti. Yksikin yllättävä meno ja siinä meni "säästöt" ja saa elää pikkurahalla pitkän aikaa.
Sosiaalitoimisto ei maksa ennaltaehkäiseviä ja harkinnanvaraisia tukia tuosta vaan, vaikka sellaistakin olen saanut kuulla. Kahdesti olen sitä pyytänyt, toisella myönsivät pitkin hampain (vaikka mielestäni kumpikin oli tarpeellinen). Se jolloin myönnettiin, oli kun pyykinpesukoneeni hajosi eikä talossa ole pyykkitupaa. Silloin kaksi sosiaaliohjaajaa tulivat yhdessä käymään kotonani ja katsomaan taloyhtiön kuivaustiloja (sellaiset löytyy, pesukonetta ei). He myös soittivat isännöitsijälle varmistaakseen, ettei jossain vain ole pesukonetta piilossa. Sain 80 euroa, käytettynä löytämäni kone maksoi enemmän ja erotus lähti omista rahoistani.
Tälläkin palstalla on jatkuvasti ketjuja, kuinka tukia pitää pienentää ja muun muassa toimeentulotuki on kohtuuttoman suuri discoraha. Todella pelottavaa näin tuilla elävän näkökulmasta.
Olen aivan asiallinen noin 25-vuotias nainen, ei ole päihdeongelmaa, rikostaustaa tms ja käyttäydyn aina asiallisesti ja kohteliaasti.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kuinka nämä köyhät aina valittavat kuinka raha ei riitä, mutta kun otetaan konkreettiset luvut esiin, että paljonko mihinkin menee rahaa, niin tulee syvä hiljaisuus. Totuus on, että ruoka ei ole kallista ja leikatulla toimeentulotuellakin elää hyvin. Tietenkään et voi paljon ulkomaanmatkailua tehdä, mutta sekin onnistuu jos pysyttelee Euroopassa. Ehkä joku lyhyt matka thaikkuihinkin voi onnistua jos vähän säästää.
Erityisesti huvittaa tuo kuinka puhutaan jostain makaronista ja ketsupista työttömän ruokavaliona, kun itse teen monipuolisen viikon ruokalistan kympeillä perusosan ollessa satoja euroja. Tuosta rahastahan ei tarvitse maksaa juuri mitään muuta kuin ruoka. Vaatteet, hygienivälineet yms. tietenkin, mutta nämä ovat todella pieni menoerä.
En sanoisi, että elää hyvin, mutta tulee toimeen kyllä. Jos laskee tarkkaan mitä ostaa ja on onnekas kodinkoneiden sekä terveyden suhteen niin ettei niihin mene rahaa. Itsekin elän toimeentulotuella ja pelkkään ruokaan menee siitä alle neljännes. Siihen päälle kuitenkin puhelin, netti (okei ei välttämätön, mutta helpottaa työnhakua yms), allegialääkkeet ja särkylääkkeet ym peruslääketarvikkeet (eivät kuulu korvattaviin), hygieniatuotteet ja pesuaineet niin kummasti alkaa euroja tililtä kadota. Puhumattakaan, että pitäisi ostaa kengät, takki tai vaikkapa pesukone. Ei todellakaan onnistu tuosta vaan. Itselleni hyvin eläminen on sitä, että voi ostaa edes kaiken tarvitsemansa tinkimättä muusta ja sen jälkeen jää vielä edes muutama kymppi kuussa säästöön isompia kulueriä varten. Nyt noin ei todellakaan ole eli en elä hyvin. En silti valita, koska pärjään tälläkin summalla kohtuullisesti. Tulen toimeen, mikä on toimeentulotuen tarkoituskin.
Miksi sinulla kuluisi paljon lääkkeitä, jotka eivät ole korvattavia? Miksi lääkärin määräämä allergialääke ei olisi korvattava? Hygianiatuotteet ja pesuaineet ovat niin mitättömiä summia, että niistä ei todellakaan kerry mitään. Esimerkiksi Arielin pesunesteellä laskemalla 0,2e/pesu. 2 pesua viikossa on kuukaudessa jotain 1,6e. Tuo ei varmasti ole halvin pesuaine, eikä sitä tarvitse käyttää yhtä paljon kuin pakkauksessa sanotaan. Todellinen hinta on maksimissaan euron. Fairy maksaa jotain 2 euroa ja se kestää ainakin 3kk. Voi ostaa myös halvempia merkkejä ja laimentaa, jolloin saa kahdella eurolla tiskiaineet vuodeksi. Tiskiharjan saa eurolla ja jos uusii puolen vuoden välein, niin 2 euroa vuodessa. Shampoo maksaa jotain 2-3 euroa ja kestää pari kuukautta. Eli euro kuukaudessa. Lambin vessapaperi maksaa 3 euroa paketti ja paketti kestää itselläni pari kuukautta. Kuukaudelle jää hintaa 1,5e , eikä tuo ole todellakaan halvin paperi.
En jaksa alkaa kaikkea luettelemaan, mutta tuosta saa jo aika selvän kuvan siitä, että kuinka paljon rahaa näihin oikeasti menee. Puhutaan maksimissaan kympistä kuukaudessa.
Et sitten tiennyt, että kaikki eivät elä samanlaisessa tilanteessa kuin sinä? En jaksa jokaiseen kohtaasi tarttua, mutta muutama esimerkki: Allergioiden takia en voi käyttää arieleita ja fairyja tai ainakaan noita halpismerkkejä. Minun on ostettava kaikki pesu- ja hygieniatuotteet tuoksuttomina ja tiettyjä raaka-aineita sisältämättöminä. Tällaisia on myynnissä hyvin vähän ja ne ovat vähintään kolmekertaa kalliimpia kuin perusmarkettituotteet. Huom! VÄHINTÄÄN kolmekertaa kalliimpia.
Lääkkeitä tarvitsen juurikin allergiaan, mutta Kela ei niitä korvaa. Lääkäri, joka ei ole koskaan nähnyt minua on tulkinnut vastoin omalääkärin lausuntoa, että lääkkeet eivät ole minulle välttämättömiä. Näin ollen en saa niistä senttiäkään, vaikka lähes päivittäin niitä pitää käyttää. Paketti riittää noin kuukauden ja maksaa useita kymppejä. Lisäksi atooppineen ihoni halkeilee usein, joten tarvitsen tavallista enemmän laastareita ym sidostarpeita. Niitäkään ei mikään taho korvaa. Voiteet sentään kuuluvat korvattaviin. Kuukautiskipujen vuoksi tarvitsen särkylääkettä keskimäärin 5-6 tablettia kuussa, joten paketti ei kauaa riitä. En saa niitä reseptillä, joten itse on maksettava.
Enempää en jaksa tilannettani selventää, etten vaikuta valittajalta. Kerroin tuon valaistakseni sitä, että kaikilla ei ole samanlainen tilanne ja rahaa kuluu toisilla pakonsanelemana enemmän kuin toisilla. En valita, sillä niin kuin sanoin tulen toimeen. En kuitenkaan elä hyvin. Onnea sinulle, että sinä elät.
Toisaalta, samoja ongelmia on meillä pienituloisilla. Esim mä teen kahta osa-aikaista työtä eli aamut siivoamassa ja iltapäivällä/alkuillasta muutamaksi tunniksi puhelimessa buukkausta. Ei oo pesukonetta vaan käyn pyykkäämässä vanhemmillani koska ei myöskään pesutupa ja sossusta en oo ikinä saanut mitään, edes sitä 80 eurosta pesukoneeseen minkä Ap kertoi saaneensa. Uusia vaatteita en oo ostanut vuosiin lukuunottamatta alusvaatteet, kaikki muu kirppareilta. En voi ostaa kaikkea tarvitsemaani tinkimättä muusta minkä kirjoitit aiemmin olevan sinusta hyvin elämisen ja toimeentulemisen käsite. Vaikka teen töitä 45 tuntia viikossa. Rahaa menee työmatkoihin eikä vapaa-aikaa jää juurikaan ollenkaan, aamulla lähden kotoa 5:30 ekaan työpaikkaan, sieltä suoraan toiseen ja kotona olen noin 18:15 illalla jos en jää hoitamaan ruokaostoksia töiden jälkeen. En valita, tulen toimeen. Mutta ei se elämä mitään luxusta meillä töissäkäyvilläkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pois ihmisiltä, jotka pystyvät edes jotain työtä tekemään. Ainoat, joille tukia pitäisi antaa, ovat sairaat ja vammaiset. Muilta tuet nollaan niin poistuu valittaminen. Hävetkää, elätit.
Sinunkaltaistesi idioottien takia melkein jopa toivoisin, että ehdotuksesi toteutuisi. Pääsisit niillä verorahoilla toimeentulotuen sijaan kustantamaan vankiloiden ylläpitoa entistä suuremmalla summalla, kun rahattomat ihmiset ottaisivat oikeudet omiin käsiinsä. Katsos kun jotenkin se ihminen ruokansa kuitenkin hankkii. Jos ei ole rahaa ostaa, on pakko varastaa. Niin tehdään niissäkin maissa, joissa ihmisillä ei oikeasti olekaan rahaa. Miksi ei siis Suomessa, jos rahat viedään? Toki tuo työllistäisi lisää poliiseja, joten uusia työpaikkojakin samalla avautuisi. Harmi vaan, ettei kuitenkaan niin paljoa, että kaikillle työttömille riittäisi töitä.
Asun Gambiassa ja taalla ei ole mitaan sosiaalitukia, silti on todella turvallista. Tuskin Suomessa kukaan tulevaisuudessakaan nalkaan kuolee mutta totta on etta sosiaalitukia on pienennettava jatkossa koska valtio ei voi ottaa loputtomiin lisaa lainaa. Asumiskuluja voisi pienentaa, ja esim netti ei ole mikaan elinehto kellekaan, sita voisi kayttaa vaikka kirjastossa jos sita ei ole varaa omalla tyollaan kustantaa. Taallakin saattaa kokonainen perhe asua yhden huoneen asunnossa ja elossa pysyvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pois ihmisiltä, jotka pystyvät edes jotain työtä tekemään. Ainoat, joille tukia pitäisi antaa, ovat sairaat ja vammaiset. Muilta tuet nollaan niin poistuu valittaminen. Hävetkää, elätit.
Sinunkaltaistesi idioottien takia melkein jopa toivoisin, että ehdotuksesi toteutuisi. Pääsisit niillä verorahoilla toimeentulotuen sijaan kustantamaan vankiloiden ylläpitoa entistä suuremmalla summalla, kun rahattomat ihmiset ottaisivat oikeudet omiin käsiinsä. Katsos kun jotenkin se ihminen ruokansa kuitenkin hankkii. Jos ei ole rahaa ostaa, on pakko varastaa. Niin tehdään niissäkin maissa, joissa ihmisillä ei oikeasti olekaan rahaa. Miksi ei siis Suomessa, jos rahat viedään? Toki tuo työllistäisi lisää poliiseja, joten uusia työpaikkojakin samalla avautuisi. Harmi vaan, ettei kuitenkaan niin paljoa, että kaikillle työttömille riittäisi töitä.
Asun Gambiassa ja taalla ei ole mitaan sosiaalitukia, silti on todella turvallista. Tuskin Suomessa kukaan tulevaisuudessakaan nalkaan kuolee mutta totta on etta sosiaalitukia on pienennettava jatkossa koska valtio ei voi ottaa loputtomiin lisaa lainaa. Asumiskuluja voisi pienentaa, ja esim netti ei ole mikaan elinehto kellekaan, sita voisi kayttaa vaikka kirjastossa jos sita ei ole varaa omalla tyollaan kustantaa. Taallakin saattaa kokonainen perhe asua yhden huoneen asunnossa ja elossa pysyvat.
Heh, Gambiassa varmaan pärjää ilman nettiäkin mutta kyllä tuo Suomessa on välttämättömyys. Tyssäisi opiskelut aika äkkiä ja kirjastot,Kelan toimistot,terveyskeskukset,labrat ym ym.ruuhkautuisi alta aika yksikön. Jo pelkästään yhteystietojen hankkiminen olisi aika vaikeaa,kun puhelinluetteloita ei käytännnössä enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan asiallinen noin 25-vuotias nainen, ei ole päihdeongelmaa, rikostaustaa tms ja käyttäydyn aina asiallisesti ja kohteliaasti.
No miksi et sitten elätä itseäsi, vaan loisit tuilla?
Tukia ei pitäisi pienentää, ne pitäisi poistaa.
No, Suomi ei voi yksipuolisesti tukia poistaa ilman Eu:n puuttumista asiaan, joten siitä ei onneksi ole pelkoa. Suomi on sitoutunut tiettyihin periaatteisiin ja Suomen perustuslaissakin sanotaan sen suuntaista, että jokaiselle on taattava riittävä toimeentulo. Ensi vaalikaudella onneksi ei ole porvarihallitusta, jolloin tukia voidaan jopa nostaakin.
Jokaikisessä Eu-maassa on sosiaalituet, eikä Suomi ole mikään poikkeus, joka olisi muka ainoa.
On pelkkää persujen propagandaa ja vihan lietsontaa kaikki puheet, jonka mukaan Suomessa on huipputuet. Ei ole, vaan kaikissa pohjoismaissa ja jopa espanjassakin on Suomea paremmat tuet. Onneksi persuista tulee kääpiöpuolue ensi vaaleissa.
Käyttis3109 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Suomi ei voi yksipuolisesti tukia poistaa ilman Eu:n puuttumista asiaan, joten siitä ei onneksi ole pelkoa. Suomi on sitoutunut tiettyihin periaatteisiin ja Suomen perustuslaissakin sanotaan sen suuntaista, että jokaiselle on taattava riittävä toimeentulo. Ensi vaalikaudella onneksi ei ole porvarihallitusta, jolloin tukia voidaan jopa nostaakin.
Jokaikisessä Eu-maassa on sosiaalituet, eikä Suomi ole mikään poikkeus, joka olisi muka ainoa.
On pelkkää persujen propagandaa ja vihan lietsontaa kaikki puheet, jonka mukaan Suomessa on huipputuet. Ei ole, vaan kaikissa pohjoismaissa ja jopa espanjassakin on Suomea paremmat tuet. Onneksi persuista tulee kääpiöpuolue ensi vaaleissa.
Tuossa olet oikeassa. Mikä riittävä toimeentulo? Soppatykki ja kimppamajoitus? Oma mukava kaksio ja muutama satku tilille? Ei todellakaan ole perustuslaissa, että tukien on oltava tämän kaltaiset. Idea on vain, ettei ketään tapeta nälkään tai kylmään. Sen voi toteuttaa monella tavalla.
En lukenut kaikkia viestejä. Silmään pistään kirjoittajan ikä. 25 vuotta. Työllistymismahdollisuudet ovat toista luokkaa kuin yli 45 tai 55 vuotiaalla. Että vaikka nyt joutuukin tilapäisesti elämään toimeentulotuella, on kirjoittajalla etunaan se, että nuoria palkataan. Tämänkin kirjoittajan yhteiskuntaan kiinnittyminen ratkeaisi myönteisesti, jos hänellä olisi edes jokin työpaikka.
Tuntuu usein siltä, että nuori väki - miksei vanhemmatkin - kuin vähän pelkäisivät työn tekoa. Voi toki olla huonoja kokemuksia esim. pomoista ja/tai työolosuhteista. Mutta joskus on ihan oikeasti hammasta purren (kirjaimellisesti) kestettävä raskas työ yhdistyneenä kehnoon palkkaa. Usein em. yhdistelmä voi toimia kuitenkin motiivina yrittää muualle töihin tai muun alan opiskelua.
Ihmisillä on paljon enemmän voimavaroja ja sitkeyttä kuin he itse tietävätkään. Se sitkeys ja voima tulee esiin usein siinä raskaassa hommassa, vaikka siitä ei pitäisikään. Silti työpaikka antaa päivälle raamit, aikataulun ja palkkapäivän kerran kuukaudessa. Voi rauhassa - kunhan lepää työnsä tehtyään - miettiä elämänsä suuntaa.
Itse olen 48 vuotias pitkäaikaistyötön nainen. Ensimmäistä kertaa elämässäni mietin, että miten tästä tilanteesta selviän? Että miten tästä pinteestä pääsen eroon. Olen kuin kaivon pohjalla, mistä näkyy sininen taivas. Mutta kaivosta en pääse ylös. Katselen taivasta kaivon pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Käyttis3109 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olet oikeassa. Mikä riittävä toimeentulo? Soppatykki ja kimppamajoitus? Oma mukava kaksio ja muutama satku tilille? Ei todellakaan ole perustuslaissa, että tukien on oltava tämän kaltaiset. Idea on vain, ettei ketään tapeta nälkään tai kylmään. Sen voi toteuttaa monella tavalla.
No sehän toimisi vallan mukavasti,kun opiskelijat,rapajuopot,lapsiperheet ja mt-ongelmaiset eläisivät yhdessä isossa kimppamajoituksessa rahattomina.
Oletko kenties mt-ongelmainen itsekin? Sen verran harhaista juttua.
Ihme kehumiskerho kuka tulee vähimmällä rahalla toimeen. Tähän sitten näköjään tultu, että silläkin pitää päteä.
Näin on. Tällä 25-vuotiaalla on vielä mahdollisuuksia työllistyä. Käytännössä jo yli nelikymppiset ovat liian vanhoja palkattavaksi. Ikävää, mutta totta.
Kovia on asenteet. Ehkä ap ei ole töissä koska ei ole hakemisesta huolimatta saanut töitä. Onko sellainen tilanne todella oma syy.
Suunnitteletko jatkossakin siis eläväsi tukien varassa, jos niiden pienentäminen ahdistaa ? Nuoren aikuisen kuuluisi olla maksupuolella parhaassa työiässään tai vähintään kouluttautumassa työllistävään ammattiin.
Mikä on koulutuksesi? Miten voi olla, ettet ole saanut mitään työtä? Valitettavastii yhteiskunta ei toimi niin, että yksinasuvalle ihmiselle heruu tukia, yleensä tuet keskittyvät yksinhuoltajille. Olet vasta 25, opiskele itsellesi ammatti, hae töitä (haku-alueena koko Suomi ja Ruotsi ja Norja) syrjäydyt yhteiskunnasta, jos annat asioiden olla niinkuin ne nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opiskelija, ja valmistua pitäisi kohta. Opinnot ovat venyneet mielenterveysongelmien takia, jotka luulin jo selättäneeni yläasteelta päästyäni. Ei sitten ihan mennyt niin.
Valmistun raksalle, eli töitä periaatteesaa pitäisi olla, varsinkin kun tampere kasvaa koko ajan. Ei minun pitäisi jäädä työttömäksi, eihän? Silti se pelottaa, ja pelottaa niin paljon. Tiedän että elämänlaatuni paranisi jos saisin töitä, en tuntisi itseäni niin turhaksi ja pelkäksi menoeräksi tässä yhteiskunnassa ja kaupungissa jota rakastan. Silti en ikinään kesätöitä saanut, vaikka niitä olen 13vuotiaasta lähettänyt. En tiedä mitä olen tehnyt väärin. Tilanne vaikuttaa niin toivottomalta. Olen myös miettinyt että lähtisin ulkomaille töihin, suomalaista duunariahan arvostetaan maailmalla, tai näin minulle on kerrottu.
Mutta nyt en uskalla, se olisi liian vaarallista nyt. Minun pitäisi ensin saada mielenterveys kuntoon, ennen kun uskallan heittäytyä tyhjän päälle. Ja pitäisi myös saada pesämuna että on edes vähän rahallista turvaa.
Elän opintotuella ja lainalla ihan hyvin, mutta ongelmani on että en osaa säästää kauhean hyvin. Olen köyhästä perheestä, ja minulla ei ikinä ole ollut suunnilleen 50e enempää, ja yleensä olen käyttänyt sen johonkin joka ilahduttaa minua, harvoin kun ollut mihinkään varaa mitä haluan.
Nyt minulla on rahaa käytössä suurimpia summia mitä minulla ikinään on ollut, ja on yllättävän vaikeaa opetella käyttänään rahaa kun ei ole ollut ikinään rahaa millä opetella sitä. Olen osannut budjetoida kuukausimenoni, ja rahaa jää ylimäärästä, mutta se raha polttelee tilillä. Sitä on siellä, ja ajattelen aina että vähän voisin hemmotella itseäni, olenhan sen ansainnut. Pitäisi opetella säästämään ne ylijäävät rahat, tai osa edes niistä.
Kaikenkaikkiaan pointti on se että tulevaisuus pelottaa. Ja jos minusta tulee kaikkien parjaama loinen, olen pahoillani, ja voin luvata että minä kärsin siitä enemmän kuin te, jos se yhtään lohduttaa.
Varmaan joku osaa neuvoa sinulle taloudenpitoa, ehkä sellainen julkinenkin palvelu on tai nettisivuja. Ihan hyvä alku on, kun harkitset noita hemmotteluja, etkä ajaudu niiden takia velkakierteeseen.
Älä pelkää tulevaisuutta, ei sinusta tule loista, itsepäinen pitää olla ja mennä ulos ja aktiivisesti tutustua ihmisiin, suhteet lopulta vaikuttaa paljon työnsaantiinkin. Rakennusalan ammattilaisilla on varmaan mahdollisuus ottaa vaikka tilapäistä työtä huonolla palkalla aluksi, kun taidot kasvavat, pääsee ehkä sitten rahakkaampiin hommiin.
Ja sitä työkkäriäkin haukutaan joskus ihan turhaan, siellä on oikeasti koulutettuja ihmisiä auttamaan sinua pohtimissasi asioissa, ovat suorastaan iloisia, jos joku ei vain halua optimoida, miten saisi paljon rahaa tekemättä mitään.
Onnea matkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT: En ole se, jolle vastasit, mutta kyllä on naurettava sinun tekstisi.
Jos lääkäri ei myöntänyt sinulle reseptiä, niin mene käymään toisella lääkärillä.
Ei paljon auta, jos Kelan lääkäri on todennut ettei lääkkeitä tarvita. Ja näinhän viestissä kerrotiin ihan selkeästi.
Et selvästi tiedä yhtään mistä puhut. Käyt lääkärissä, saat reseptin, haet lääkkeet ja laitat laskun kelalle osana toimeentulohakemusta. Sitä ei todellakaan ole käsittelemässä mikään lääkäri. Jos haet jotain Kelan erillistä lääkehyvitystä, niin silloin varmasti katsotaan, mutta toimeentulotuen osana on eri käytännöt.
Ethän sinä tietenkään kelasta noita korvauksia hae, vaan sossusta. Tai no en tiedä miten tuo jaottelu nyt vuodenvaihteen jälkeen menee, kun kela hoitaa osan asioista.
Viimeinen lause jo kertookin olennaisen. Meuhkaat asiasta, josta et tiedä. Nykyisin se on nimenomaan Kela, joka maksaa toimeentulotuen piiriin kuuluvat lääkäri- ja lääkekulut. Vain reseptilääkkeet kuuluvat korvattaviin, muut hankitaan perusosalla.
En ole vielä perehtynyt mistä haetaan mitäkin, koska ei ole ollut tarvetta vielä tämän vuoden puolella. Sillä ei ole mitään väliä kummasta haetaan, koska toimivat samalla tavoin. Tottakai vain reseptilääkkeet kuuluvat korvattaviin. Se on mainittu täällä jo moneen kertaan.
Särkylääkettäkin saa reseptillä isoja pakkauksia
Ei auta jos ei saa sitä reseptiä. Kirjoittaja kertoi, ettei ole saanut. Itsekään en saanut kuukautiskipuihin minkäänlaista reseptiä, vaikka nippa nappa sängystä pääsin niiden takia ylös.
Kuukautiskipuihin saa todellakin särkylääkettä reseptillä ja jos ei saa, niin keksii vaikka jonkun vaivan. Minullakin on 100kpl voimakkaita särkylääkkeitä reseptillä kirjoitettuna vaivalla, jonka voin valehdella milloin lystään.
Mikä allergia sinulla on jos joudut syömään siihen jatkuvasti lääkkeitä?
Hyvinkin moni allergia vaatii päivittäistä lääkitystä. Itselläni on esimerkiksi tuoksuyliherkkyys, joka saa nenän vuotamaan ja silmät turpoamaan aina, kun kohdalle osuu voimakas tuoksu. Ei ihan päivittäistä, mutta lähes. Allergialääkkeet pitävät oireet kurissa. Niistä ei saa Kela-korvausta, koska tuoksuyliherkkyys ei Kelan mukaan ole allergia. Toimeentulotuesta en osaa sanoa, koska sitä en itse nosta. Lainaamasi kirjoittaja kuulostaa vahvasti ainakin tuoksuyliherkältä, joten siinä mielessä voisi olla sama tilanne.
Mitä lääkettä syöt?
Miksi halkeilevaan ihoon pitäisi laittaa laastari?
Oisko vaikka siksi, ettei veri valu ympäriinsä ja sotke paikkoja? Tai siksi, ettei haavaan pääse likaa. Katsos kun työtönkin voi tehdä ruokaa, siivota ja niissä tuppaa kädet likaantumaan. Atoopikolla halkeilu voi helposti olla päivittäistä, jolloin laastaria kyllä kuluu keskivertoa enemmän. Aina ei ritä laastari vaan pitää olla haavataitoksia tms.
Veri ei todellakaan valu ja sotki paikkoja siinä määrin, että tarvittaisiin laastareita siinä määrin, että niistä oikeasti muodostuisi jotain kuluja. Minulla on kavereita, joilla on atooppinen iho, eikä heillä todellakaan ole jatkuvasti laastareita käsissään, vaikka niissä on haavoja. Voit käyttää hanskoja esimerkiksi tiskatessa tai ruokaa laittaessa, jolloin haavoihin ei pääse likaa.
Tuossa muutama vastaus. En kyllä oikeastaan tiedä, miksi vaivauduin, mutta menköön.
Ei tosiaan kannattaisi vaivautua jos ei tiedä asioista mitään.
Viimeinen kirjoittamasi lause kertoo sinullekin olennaisen. Muuta en jaksa edes lukea, koska et oikeasti tiedä elämästäni ja käytännöistä kaikkea. Tämä osaltani tästä. Onnea sinne maailmaan, jossa kaikki on ihanaa ja kaikki korvataan kyselemättä.
Olen esittänyt konkreettisia lukuja ja pitäviä argumentteja, kun sinä olet vain heitellyt keskusteluun mahdollisia kuluja ilman mitään konkretiaa. Olet myös valehdellut paljonko saat rahaa kuukaudessa. Tästä huolimatta julkistat itsesi ylimielisellä asenteellasi keskustelun voittajaksi. Toivon, että olet vain provo, etkä oikeasti tosissasi. Tiedän kuitenkin, että kaltaisiasi ihmisiä on paljonkin. Valittavat rahan puutteesta ja kun alan kyselemään, että mihin se raha menee, niin katoavat kuin pieru saharaan. Tajuavat itsekin, että vika löytyy peiliin katsomalla.
Tähän vielä tartun. Sitten lopetan. En ole yhdessäkään viestissä maininnut sanallakaan, paljonko saan kuukaudessa rahaa. En näet ole ap, vaan ihan toinen kirjoittaja, joka kertoi omasta tilanteestaan. Loput jätän taas huomiotta niin kuin asiattomuudet tähänkin asti.
Kai ymmärrät, että tätä väittelyä käydään konkreettisilla luvuilla. Jos et niitä voi esittää, niin olet automaattisesti hävinnyt väittelyn, koska laskennallisesti rahat riittävät helposti elämiseen leikatulla toimeentulotuellakin. Tuon leikkauksenkin pystyy halutessaan helposti välttämättään.
Puutun uutena keskustelijana tähän. Konkreettisia lukuja: enimmäisleikattu toimeentulotuki on 291e/kk (tästä ketjusta poimittu tieto).
Siitä maksetaan puhelin ja netti. Heitetään yhteissummaksi vaikka 30e (aika lähellä totuutta itselläni). Ruoka 100e/kk (25e/viikko eli minusta jo hyvin alakanttiin laskettu). Muihin kuluihin jää 161e/kk. Useimmilla paikkakunnilla siitä on maksettava vuokraakin kymmeniä euroja, koska Kelan rajoilla ei ole realistista asuntoa tarjolla. Katsoin huvikseni, että minulla maksettavaa jäisi 86e. Eli "ylimääräistä" jäisi ruhtinaalliset 75e/kk. Tuo vain silloin jos en osta mitään muuta kuin ruokaa ja sitäkin säästellen. Aniharvoin kuitenkaan on sellaisia kuukausia, ettei muuta tarvitse ostaa. Kyllähän tuolla elää, sitä en kiistä. Elää kun ostaa vain ja ainoastaan sen mitä todella tarvitsee ja tinkii ruuassa. Mutta entäpä kun pesukone hajoaa? Tai tarvitsee uudet talvikengät ja talvitakin samassa kuussa? Tai tulee muita yllättäviä kuluja.
Itse en ole enää toimeentulotuen nostaja, mutta olen ollut ja tiedän millaista sillä on elää. Jos väittää elävänsä leveästi valehtelee. Toimeen sillä tulee ja joitain kymppejä saattaa säästöönkin jäädä, mutta mitään "ylimääräistä" ei juurikaan ostella. Ei toki ole tarkoituskaan, mutta jotain rajaa näihin leveästi elely juttuihin nyt kuitenkin.
Ihan mistä vain saa asunnon, jonka kustannukset maksetaan toimeentulotuesta. Toki voit joillakin paikkakunnalla joutua tinkimään mukavuuksista, mutta ihan perushyvän asunnon saa mistä tahansa. Eli täysin valinnaista, että joutuuko maksamaan perusosasta vuokraa.
100e/kk on jokseenkin alimitoitettu monipuoliseen ruokavalioon, mutta 150 riittää jo erinomaisesti.
Monissa asunnoissa nettiyhteys kuuluu vuokraan, koska taloyhtiöllä on sopimus operaattorin kanssa. Tällöin nettilaskua ei tule. Jos tämä ei onnistu, niin tosiaan tuo 30 euroa on aika hyvä arvio puhelinlaskun kanssa.
Noistakin rahoista jää siis noin satanen ylimääräistä joka kuukausi. Tuosta ei tarvitse säästää kuin pari kuukautta, että saa uuden pesukoneen. Käytettyjä saa jopa ilmaiseksi jos etsii.
Sinunkin kertomillasi luvuilla rahaa riittää vain ruokaan. Jos ja kun tulee muita kuluja, ei tosiaan jää satasta kuussa ylimääräistä. Ihminen kun tarvitsee muutakin kuin ruokaa. Vaatteet ja pesuaineet noin esimerkiksi mainittakoon. Eli niin kuin todettua, tuolla summalla tulee toimeen, mutta ei elä leveästi eikä osta juurikaan mitään ylimääräistä.
p.s. Ei todellakaan löydy kaikkialta asuntoa Kelan rajoillla. Ei ainakaan sellaista johon pääsisi tuosta vaan muuttamaan. "Muutama" muukin kun isoissa kaupungeissa etsii noita halpoja vuokra-asuntoja
Tuohon 150 euroon on laskettu kaikki muukin mitä tarvitsee. Niistä tulee kuukaudessa ehkä alle kymppi. Vaatteita siihen ei varsinaisesti ole laskettu, mutta todennäköisesti tuosta jää välillä yli, jolloin menee suunniteltua enemmän säästöön.
En muista paljonko nuo vuokrarajat olivat, mutta muistaakseni helsingissä on yli 600 euroa. Minulla on noin 600 euron asunto Tampereella ja tästä maksetaan koko vuokra.
Vuokrat maksetaan maaliskuun loppuun saakka täysimääräisinä. Tämän jälkeen korvataan vain Kelan rajoihin mahtuva osuus. Tampereella raja on 572e eli asuntosi saattaakin mahtua noihin rajoihin. Kaikkialla rajat eivät ole yhtä realistisia.
Ai missä kaikkialla? Tuohon hintaan saa todellakin yksiöitä tai jopa kaksioita mistä tahansa pois lukien ehkä Helsingin keskusta, josta voi olla hankalampaa löytää.
Haaveena työpaikka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu että päivämäärällä 12.2.2017 tässäkin ketjussa monet vielä ajattelevat että töihin vain mennään. "Mene töihin!" Heh. Odotan innolla että nämä huutelijat pääsevät yt-neuvottelujen piiriin ja tuolileikissä ei löydykään pepun alle sitä jakkaraa. Menkää sitten töihin siitä! :D
Tarviiko lukea kuin piru Raamattua. Esim. Minä olen ollut elämässä aikoja masentuneena ja työttömänä. Olen ensimmäisellä sivulla kommentoinut työssä kitkuttaja - myös kunnalla.
Kyllä töitä on. Tekemiini hommiin ei ole mitään tunkua. Palkka kun on alle 2000e/kk ja työ sellaista ettei taukoja kerkeä pitämään niin kukapa haluaisi nousta sieltä sohvalta vänisemästä.
Olen ollut siivooja, kassamyyjä, puhelinmyyjä, varastotyöntekijä jne. ja voin sanoa ettei ole mahdotonta saada noita töitä. Kyllä moneen paikkaan voihan "kävellä" sisään. Toki jos on joku FM blankolla ceeveellä voi olla vaikea vakuuttaa työnantajaa siitä, että pystyy nöyrtymään ikäviinkin töihin. Mutta kun aamuherätykset ovat oikeasti joillekin liikaa.
Kerro, missä tämä työpaikka sijaitsee? Minä olen kiinnostunut! Jännä, että itselleni ei ole täällä Turun seudulla tullut vielä vastaan työnantajaa (koulutukseni ulkopuolelta), joka ei olisi torjunut minua valmistumiseni jälkeen.
Olen FM vankalla media-alan pätkätyökokemuksella. Minulle kelpaa lähes mikä työ tahansa. Kello viiden aamuherätykset eivät ole häirinneet minua ainakaan tähän saakka. Mitään työtäni (nurmikonleikkuusta siivoukseen ja mansikoiden myyntiin) en ole pitänyt ikävänä. Olen ollut vain tyytyväinen siitä, kun töitä on ollut edes hetkeksi!
Mutta tiedätkö, nyt valmistumisen jälkeen tuntuu joka kerta toivottomalta, kun yritän puhelimessa vakuuttaa esim. siivous- tai ravintola-alan työnantajaa siitä, että kyllä minä ihan oikeasti olen valmis tekemään kyseistä työtä ja mielelläni myös pysyn työssä sopparin loppuun saakka. Olen kyllä kertonut, että "kokemusta on kahvila-, myynti- ja puutarhatöistä sekä henkilökohtaisen avustajan työstä ja opin nopeasti uutta". Olen kertonut myös, että "ei ole avoinna sellaisia koulutustani vastaavia työpaikkoja, joita voisin hakea ja vaikka joskus olisikin, niin todennäköisyys tulla valituksi niistä 150 hakijasta on melko pieni. Siksi teen mieluummin töitä koulutukseni ulkopuolelta kuin haen enää koulutustani vastaavaa työtä. Olen valmis sitoutumaan työhön, jos tulen valituksi." Nämä eivät ole toimineet, vaan vastaus on ollut "sinun ei kannata lähettää meille hakemusta".
Sinullako on jokin parempi ehdotus, miten voisin saada työnantajat uskomaan, että haluan tehdä hakemaani työtä? Kirjoitit kuin tietäisit asiasta enemmänkin, joten odotan, että jaat nyt tämän tärkeän infon meille kaikille työnhakijoille.
Itse sanon haastatteluissa ja hakemuksissa, että koulutukseni ala ei vastannut odotuksiani ja pidän enemmän suorittavasta työstä syistä X ja X. Olen usein maininnut syiksi haetun työpaikan oletetusti rennomman ilmapiirin, mukavammat ihmiset ja tarpeen tehdä jotain konkreettista ja fyysistä papereiden ja näppäimistön hiplailemisen sijaan. Olen myös kertonut halauavani vaihtaa alaa. Tähän mennessä nämä selitykset ovat menneet aina läpi ja olen päässyt tekemään duunarihommia korkeakoulutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opiskelija, ja valmistua pitäisi kohta. Opinnot ovat venyneet mielenterveysongelmien takia, jotka luulin jo selättäneeni yläasteelta päästyäni. Ei sitten ihan mennyt niin.
Valmistun raksalle, eli töitä periaatteesaa pitäisi olla, varsinkin kun tampere kasvaa koko ajan. Ei minun pitäisi jäädä työttömäksi, eihän? Silti se pelottaa, ja pelottaa niin paljon. Tiedän että elämänlaatuni paranisi jos saisin töitä, en tuntisi itseäni niin turhaksi ja pelkäksi menoeräksi tässä yhteiskunnassa ja kaupungissa jota rakastan. Silti en ikinään kesätöitä saanut, vaikka niitä olen 13vuotiaasta lähettänyt. En tiedä mitä olen tehnyt väärin. Tilanne vaikuttaa niin toivottomalta. Olen myös miettinyt että lähtisin ulkomaille töihin, suomalaista duunariahan arvostetaan maailmalla, tai näin minulle on kerrottu.
Mutta nyt en uskalla, se olisi liian vaarallista nyt. Minun pitäisi ensin saada mielenterveys kuntoon, ennen kun uskallan heittäytyä tyhjän päälle. Ja pitäisi myös saada pesämuna että on edes vähän rahallista turvaa.
Elän opintotuella ja lainalla ihan hyvin, mutta ongelmani on että en osaa säästää kauhean hyvin. Olen köyhästä perheestä, ja minulla ei ikinä ole ollut suunnilleen 50e enempää, ja yleensä olen käyttänyt sen johonkin joka ilahduttaa minua, harvoin kun ollut mihinkään varaa mitä haluan.
Nyt minulla on rahaa käytössä suurimpia summia mitä minulla ikinään on ollut, ja on yllättävän vaikeaa opetella käyttänään rahaa kun ei ole ollut ikinään rahaa millä opetella sitä. Olen osannut budjetoida kuukausimenoni, ja rahaa jää ylimäärästä, mutta se raha polttelee tilillä. Sitä on siellä, ja ajattelen aina että vähän voisin hemmotella itseäni, olenhan sen ansainnut. Pitäisi opetella säästämään ne ylijäävät rahat, tai osa edes niistä.
Kaikenkaikkiaan pointti on se että tulevaisuus pelottaa. Ja jos minusta tulee kaikkien parjaama loinen, olen pahoillani, ja voin luvata että minä kärsin siitä enemmän kuin te, jos se yhtään lohduttaa.Varmaan joku osaa neuvoa sinulle taloudenpitoa, ehkä sellainen julkinenkin palvelu on tai nettisivuja. Ihan hyvä alku on, kun harkitset noita hemmotteluja, etkä ajaudu niiden takia velkakierteeseen.
Älä pelkää tulevaisuutta, ei sinusta tule loista, itsepäinen pitää olla ja mennä ulos ja aktiivisesti tutustua ihmisiin, suhteet lopulta vaikuttaa paljon työnsaantiinkin. Rakennusalan ammattilaisilla on varmaan mahdollisuus ottaa vaikka tilapäistä työtä huonolla palkalla aluksi, kun taidot kasvavat, pääsee ehkä sitten rahakkaampiin hommiin.
Ja sitä työkkäriäkin haukutaan joskus ihan turhaan, siellä on oikeasti koulutettuja ihmisiä auttamaan sinua pohtimissasi asioissa, ovat suorastaan iloisia, jos joku ei vain halua optimoida, miten saisi paljon rahaa tekemättä mitään.
Onnea matkaan
Kiitos paljon :) Olen onnistunut muutamana viime kuuna saamaan pienet summat rahaa säästöön että alkukin se on. Ja olen myös tuhlannut huomattavasti vähemmän tässä kuussa, viime kuu lähti aivan käsistä koska alennusmyynnit, niin sitten ei ollut rahaa enään mihinkään. Kumminkin olen muutaman kympin yrittänyt nipistää, ja tajuta sen että tarvitsen niitä myöhemmin enemmän, kuin nyt uutta paitaa. Ongelmana minulla varmaan myös on se että on kova tarve pärjätä yksin ja osata jo valmiiksi, vaikka en ymmärrä miksi pitäisi, olen kumminkin vasta vähän aikaa sitten muuttanut omilleni, ja yritän vielä opetella ns. aikuisten juttuja :D Se on paljon hankalampaa mitä annettiin ymmärtää. Ja toivo on se että työharjoittelusta pääsisin kesätöihin. Olen kumminkin ahkera, suht nopea ja teen hyvää jälkeä. Enhän tietenkään vielä ole ammattilaisen tasolla, mutta eivät olleet ammattilaisetkaan silloin kun opettelivat. On mukavaa huomata että tältäkin palstalta löytyy ihmisiä jotka haluavat hyvää, se on sydäntälämmittävää. Ja halusin alunperin vain avautua tänne, koska on se tulevaisuus kumminkin hiukan pelottava, ja kun oman pään kanssa saa tapella koko ajan niin kaikki näyttää vaan pelottavammalta ja tuntuu raskaamalta.
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt hyvä ihminen töihin siitä. Kyllä sinä jotain pystyt tekemään, vaikka puhelinmyyntiä. Niin me muut saamme rahaa.
Puhelinmyynti työtä ei tee kun epätoivoiset apinat.
Turha odottaa mitään kummoista yhteiskuntarauhaa jos tuet ei enää pidä hengissä ja ei pysty menemään töihin tai saa töitä. Varsinkin jos on jotain mt- ongelmaa kuten minulla ja vähissä oleva empatiakyky niin saatte vastata seurauksista ihan henkilökohtaisesti.
Sä saat 700 e rahaa tekemättä mitään. Okei, on mullakin sairauksia, mutt saan vaa himpun verran alle 300 asumitukea. Vuokra on melkee 400e. Maksan siis 100e mun vuokraa SÄÄSTÖISTÄ, lisäks lääkärikulut ja lääkkeet. On vakava fyysinen sairaus. Psykologin saan yths:lta ilmatteeks. Oon siis opiskelija. Tukikuukaudet on käytetty joten lainaakaan en saa. Ainoat säästöt pitää käyttää.
Sä sen sijaan saat vastikkeetonta rahaa 700e, pärjäät sillä etkä joudu tekee mitää, kuten opiskelee tai olemaan töissä. Mä oisin sinuna kyl ihan hiljaa, ja oisin tyytyväinen.
Myönnän trollanneeni tähän ketjuun tai sitten en, Mutta onko sillä väliä kun en minäkään ole välttämättä minä.