Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa puheet tukien pienentämisestä

Vierailija
12.02.2017 |

Elän itse valitettavasti pienennetyllä toimeentulotuella. Saan myös asumistukea. Kuukaudessa maksetaan minun vähän reilu 400 e yksiön vuokrani ja saan 300 e käyttörahaa. Sähkölasku ja julkisen puolen lääkärikulut ovat ainoat, jotka maksetaan tämän lisäksi.
Koska elän toimeentulotuella, kaikki minulle tuleva raha katsotaan tuloksi ja vähennetään tuistani. En voi esimerkiksi syntymäpäivänä vastaanottaa sukulaisilta 50 e tililleni ilman, että se sama summa lähtee tuistani ja lopputulos on plusmiinusnolla (kokemusta on). Minulla ei saa myös olla minkäänlaista omaisuutta eikä säästöjä. Jokainen kuukausi virastoissa käydään läpi kaikki ostokseni ja kysellään, miksi päätin ostaa reseptilääkkeen apteekista ja oliko se oikeasti välttämätön.

Olen ollut aina säästäväinen (silloinkin kun kävin töissä), muttei tällä rahalla juhlimaan pääse. Tälläkin palstalla saa lukea jatkuvasti ketjuja kuinka tukia tulee tuhansia euroja ja niistä saa säästettyä. En ymmärrä miten se on mahdollista vai ovatko nuo kirjoittelijat trolleja.

Itsekin yritän joka kuukausi saada muutaman kympin säästöön, mutta ikävä totuus on se että budjetti kaatuu nopeasti. Yksikin yllättävä meno ja siinä meni "säästöt" ja saa elää pikkurahalla pitkän aikaa.
Sosiaalitoimisto ei maksa ennaltaehkäiseviä ja harkinnanvaraisia tukia tuosta vaan, vaikka sellaistakin olen saanut kuulla. Kahdesti olen sitä pyytänyt, toisella myönsivät pitkin hampain (vaikka mielestäni kumpikin oli tarpeellinen). Se jolloin myönnettiin, oli kun pyykinpesukoneeni hajosi eikä talossa ole pyykkitupaa. Silloin kaksi sosiaaliohjaajaa tulivat yhdessä käymään kotonani ja katsomaan taloyhtiön kuivaustiloja (sellaiset löytyy, pesukonetta ei). He myös soittivat isännöitsijälle varmistaakseen, ettei jossain vain ole pesukonetta piilossa. Sain 80 euroa, käytettynä löytämäni kone maksoi enemmän ja erotus lähti omista rahoistani.

Tälläkin palstalla on jatkuvasti ketjuja, kuinka tukia pitää pienentää ja muun muassa toimeentulotuki on kohtuuttoman suuri discoraha. Todella pelottavaa näin tuilla elävän näkökulmasta.
Olen aivan asiallinen noin 25-vuotias nainen, ei ole päihdeongelmaa, rikostaustaa tms ja käyttäydyn aina asiallisesti ja kohteliaasti.

Kommentit (201)

Vierailija
1/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi ajattelet, että sun pitäisi saada kaikki? Noin niinkuin tekemättä mitään vastineeksi?

Vierailija
2/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt hyvä ihminen töihin siitä. Kyllä sinä jotain pystyt tekemään, vaikka puhelinmyyntiä. Niin me muut saamme rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi tilanteellesi mitään? Olet 25 ja asiat tulevat menemään kohdallasi vain huonompaan suuntaan kun tuet tullaan sipilöimään pienemmiksi.

Itse kitkutan surkeassa työssä, jossa pomo pitää kaikessa asiakkaan puolia ja itse saa raataa aina vain enemmän kuin mikäkin työhevonen.

Vierailija
4/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap menee hakemaan  vaikka osa-aikatöitä tai hakeutuu opiskelemaan, pääasia että jatkossa tulot tulevat muuna kuin toimeentulotukena. Pienennetty ttt johtunee siitä että  et ole tehnyt jtn viranoimaisten odottamaan toimenpidettä eli hakenut kouluun tai sitten olet kieltäytynyt työpaikasta.

Vierailija
5/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi ajattelet, että sun pitäisi saada kaikki? Noin niinkuin tekemättä mitään vastineeksi?

Jep. Kai tajuat, että elät ihan vain almujen varassa nytkin? Suomesta loppuu rahat, ja jossain vaiheessa ne on laitettava esim. terveyden/vanhusten hoitoon. Sinä et niitä rahoja ansaitse. En voi ymmärtää tollasta " mutta kuuluuhan mun saada ilmainen elatus!!11!!!!"-asennetta. Ei kuulu. Tee vittu töitä, aikuinen ja pystyvä ihminen.

Aamen. Elätä itsesi tai älä valita.

Vierailija
6/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy miksi ylipäätään olet toimeentulotuella?

Vierailija
7/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta joku itkee tähänkin miten asenteet ovat koventuneet työttömiä kohtaan. Ehkä se on lopulta ihan tervettä, että pakon edessä joudutaan purkamaan sosiaaliturvajärjestelmää, sillä moni on aloittajan tapaan laitostunut neukkukuutioonsa elämään almuilla. Eivätkä nämä edes tajua mitä tarkoittaa vastuunotto omassa elämässä.

Rumasti sanottuna: tukien menettämisen jälkeen alkaisi äkkiä kiinnostamaan työnhaku. Nythän voi aina kehittää itselleen masennuksen ja sairaseläkkeen jos ei työnteko tai opiskelu kiinnosta.

Vierailija
8/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksi et ole töissä? Jos elät yhteiskunnan rahoilla et voi enempää odottaakaan. Olet ilmeisesti kieltäytynyt töistä / koulutuksesta. Köyhällä jos on köyhän asenne niin silloin köyhänä pysyykin. Itse on rahansa jokaisen ansaittava. Joku mamu olisi jo sinun tilanteessa kioskinpitäjä tms.

Vierailija
9/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukipolitiikassa ollaan menossa sellaiseen suuntaan, että ansiosidonnaisen jälkeiset tuet vaativat enemmän saajaltaan. Tukien hakemisesta pyritään tekemään jopa nöyryyttävämpää kuin se nyt on. Ketään ei jatkossakaan tapeta nälkään, mutta houkuttimet jäädä tukien varaan tullaan karsimaan viimeistä myöden.

Vierailija
10/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otat vastaan rahaa synttärilahjaksi, sano sukulaisille, että säästävät ja antavat rahat vasta kun pääset töihin.

Turhaan ei kannata murehtia nuoren ja hyväkuntoisen ihmisen, kaikilla ei ole ollut turvaverkkoa.

Vierailija
11/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliturvajärjestelmä tuhosi suomalaisen sisun, sen saman jonka turvaksi järjestelmä luotiin. On käsittämätöntä kun miettii miten koko valtio on näille tuetuille yksi laitos, joka kustantaa kaiken ruoasta ja asumisesta lääkkeisiin ja opiskeluun. Eikä sekään edes riitä...

Vierailija
12/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän itse valitettavasti pienennetyllä toimeentulotuella. Saan myös asumistukea. Kuukaudessa maksetaan minun vähän reilu 400 e yksiön vuokrani ja saan 300 e käyttörahaa. Sähkölasku ja julkisen puolen lääkärikulut ovat ainoat, jotka maksetaan tämän lisäksi.

Koska elän toimeentulotuella, kaikki minulle tuleva raha katsotaan tuloksi ja vähennetään tuistani. En voi esimerkiksi syntymäpäivänä vastaanottaa sukulaisilta 50 e tililleni ilman, että se sama summa lähtee tuistani ja lopputulos on plusmiinusnolla (kokemusta on). Minulla ei saa myös olla minkäänlaista omaisuutta eikä säästöjä. Jokainen kuukausi virastoissa käydään läpi kaikki ostokseni ja kysellään, miksi päätin ostaa reseptilääkkeen apteekista ja oliko se oikeasti välttämätön.

Olen ollut aina säästäväinen (silloinkin kun kävin töissä), muttei tällä rahalla juhlimaan pääse. Tälläkin palstalla saa lukea jatkuvasti ketjuja kuinka tukia tulee tuhansia euroja ja niistä saa säästettyä. En ymmärrä miten se on mahdollista vai ovatko nuo kirjoittelijat trolleja.

Itsekin yritän joka kuukausi saada muutaman kympin säästöön, mutta ikävä totuus on se että budjetti kaatuu nopeasti. Yksikin yllättävä meno ja siinä meni "säästöt" ja saa elää pikkurahalla pitkän aikaa.

Sosiaalitoimisto ei maksa ennaltaehkäiseviä ja harkinnanvaraisia tukia tuosta vaan, vaikka sellaistakin olen saanut kuulla. Kahdesti olen sitä pyytänyt, toisella myönsivät pitkin hampain (vaikka mielestäni kumpikin oli tarpeellinen). Se jolloin myönnettiin, oli kun pyykinpesukoneeni hajosi eikä talossa ole pyykkitupaa. Silloin kaksi sosiaaliohjaajaa tulivat yhdessä käymään kotonani ja katsomaan taloyhtiön kuivaustiloja (sellaiset löytyy, pesukonetta ei). He myös soittivat isännöitsijälle varmistaakseen, ettei jossain vain ole pesukonetta piilossa. Sain 80 euroa, käytettynä löytämäni kone maksoi enemmän ja erotus lähti omista rahoistani.

Tälläkin palstalla on jatkuvasti ketjuja, kuinka tukia pitää pienentää ja muun muassa toimeentulotuki on kohtuuttoman suuri discoraha. Todella pelottavaa näin tuilla elävän näkökulmasta.

Olen aivan asiallinen noin 25-vuotias nainen, ei ole päihdeongelmaa, rikostaustaa tms ja käyttäydyn aina asiallisesti ja kohteliaasti.

Olis jotenki tosi nöyryyttävää elää tuollaisen luupin alla.

Vierailija
13/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ikävä kuin tilanteesi onkin, nin on ihan oikein ettei työtön saa samaa summaa rahaa kuin se kaikista pienipalkkaisin kokopäivätöissä kävijä. Työttömyys tarkoittaa elintason laskua ja sitä, että asioita jää tekemättä, olisi itseään sisältävä syövä järjestelmä sellainen, missä työtön saisi niin paljon rahaa, että jäisi säästöön ja voisi matkustella, pitää lemmikkejä, harrastaa maksullisia harrastuksia jne.

Rajoitteet ne on työssäkäyvälläkin, valinnoista kiinni mihin meilläkin rahat menee.

Kansalaispalkka on erinomainen ratkaisu tähän kaikkeen. Silloin pienelläkin keikkatyöllä voit itse ansaita lisää rahaa ja nostaa elintasoasi.

Vierailija
14/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta et saa sympatioitani. Minä raadan kunnalla pienellä palkalla ja maksan veroissa sinunkin tukesi kun makaat sohvalla ja uliset.

Mieheni tekee ympäripyöreää päivää ja maksaa veroissa viiden sinunlaisesi sohvalla makaamisen.

En tunne huonoa omatuntoa asumisesta okt:ssa hyvällä alueella, matkustamisesta,hyvästä ruuasta ym.sillä raadamme niska limassa niiden eteen.

Joten:hae töitä/opiskelemaan.

Vierailija
15/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset voivat antaa lahjan käteisenä, sitä ei kukaan näe missään. Jos kyseessä ei ole työnteon tai opiskelun täysin estävä sairaus, niin otapa nyt itseäsi niskasta oikein kunnolla kiinni ja lähde etsimään opiskelupaikkaa tai töitä, tai näitä kohti ohjaavaa apua nyt alkuun vähintään. Kotona voivottelu ilmaisen rahan (jonka joku muu on sinulle tuottanut käymällä töissä) vähyydestä on jo nyt näköjään lamaannuttanut sinut henkisesti. Ota vastuu itsestäsi, nyt on aika siihen ja pystyt kyllä, kaikki muutkin pystyivät. Ethän halua olla 30v tukiluuseri.

Vierailija
16/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää menemästä töihin???

Vierailija
17/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu että päivämäärällä 12.2.2017 tässäkin ketjussa monet vielä ajattelevat että töihin vain mennään. "Mene töihin!" Heh. Odotan innolla että nämä huutelijat pääsevät yt-neuvottelujen piiriin ja tuolileikissä ei löydykään pepun alle sitä jakkaraa. Menkää sitten töihin siitä! :D

Vierailija
18/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos selviäisi, että ap on maahamuuttaja, nämä kommentit olisivat rasistisia.

Vierailija
19/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi et sitten elätä itseäsi, vaan loisit tuilla?

Tukia ei pitäisi pienentää, ne pitäisi poistaa.

Vierailija
20/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet itsesi tuohon tilanteeseen asettanut joten lopeta tuo kitinä ja ota itseäsi niskasta kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi