Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa puheet tukien pienentämisestä

Vierailija
12.02.2017 |

Elän itse valitettavasti pienennetyllä toimeentulotuella. Saan myös asumistukea. Kuukaudessa maksetaan minun vähän reilu 400 e yksiön vuokrani ja saan 300 e käyttörahaa. Sähkölasku ja julkisen puolen lääkärikulut ovat ainoat, jotka maksetaan tämän lisäksi.
Koska elän toimeentulotuella, kaikki minulle tuleva raha katsotaan tuloksi ja vähennetään tuistani. En voi esimerkiksi syntymäpäivänä vastaanottaa sukulaisilta 50 e tililleni ilman, että se sama summa lähtee tuistani ja lopputulos on plusmiinusnolla (kokemusta on). Minulla ei saa myös olla minkäänlaista omaisuutta eikä säästöjä. Jokainen kuukausi virastoissa käydään läpi kaikki ostokseni ja kysellään, miksi päätin ostaa reseptilääkkeen apteekista ja oliko se oikeasti välttämätön.

Olen ollut aina säästäväinen (silloinkin kun kävin töissä), muttei tällä rahalla juhlimaan pääse. Tälläkin palstalla saa lukea jatkuvasti ketjuja kuinka tukia tulee tuhansia euroja ja niistä saa säästettyä. En ymmärrä miten se on mahdollista vai ovatko nuo kirjoittelijat trolleja.

Itsekin yritän joka kuukausi saada muutaman kympin säästöön, mutta ikävä totuus on se että budjetti kaatuu nopeasti. Yksikin yllättävä meno ja siinä meni "säästöt" ja saa elää pikkurahalla pitkän aikaa.
Sosiaalitoimisto ei maksa ennaltaehkäiseviä ja harkinnanvaraisia tukia tuosta vaan, vaikka sellaistakin olen saanut kuulla. Kahdesti olen sitä pyytänyt, toisella myönsivät pitkin hampain (vaikka mielestäni kumpikin oli tarpeellinen). Se jolloin myönnettiin, oli kun pyykinpesukoneeni hajosi eikä talossa ole pyykkitupaa. Silloin kaksi sosiaaliohjaajaa tulivat yhdessä käymään kotonani ja katsomaan taloyhtiön kuivaustiloja (sellaiset löytyy, pesukonetta ei). He myös soittivat isännöitsijälle varmistaakseen, ettei jossain vain ole pesukonetta piilossa. Sain 80 euroa, käytettynä löytämäni kone maksoi enemmän ja erotus lähti omista rahoistani.

Tälläkin palstalla on jatkuvasti ketjuja, kuinka tukia pitää pienentää ja muun muassa toimeentulotuki on kohtuuttoman suuri discoraha. Todella pelottavaa näin tuilla elävän näkökulmasta.
Olen aivan asiallinen noin 25-vuotias nainen, ei ole päihdeongelmaa, rikostaustaa tms ja käyttäydyn aina asiallisesti ja kohteliaasti.

Kommentit (201)

Vierailija
121/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen opiskelija, ja valmistua pitäisi kohta. Opinnot ovat venyneet mielenterveysongelmien takia, jotka luulin jo selättäneeni yläasteelta päästyäni. Ei sitten ihan mennyt niin.

Valmistun raksalle, eli töitä periaatteesaa pitäisi olla, varsinkin kun tampere kasvaa koko ajan. Ei minun pitäisi jäädä työttömäksi, eihän? Silti se pelottaa, ja pelottaa niin paljon. Tiedän että elämänlaatuni paranisi jos saisin töitä, en tuntisi itseäni niin turhaksi ja pelkäksi menoeräksi tässä yhteiskunnassa ja kaupungissa jota rakastan. Silti en ikinään kesätöitä saanut, vaikka niitä olen 13vuotiaasta lähettänyt. En tiedä mitä olen tehnyt väärin. Tilanne vaikuttaa niin toivottomalta. Olen myös miettinyt että lähtisin ulkomaille töihin, suomalaista duunariahan arvostetaan maailmalla, tai näin minulle on kerrottu.

Mutta nyt en uskalla, se olisi liian vaarallista nyt. Minun pitäisi ensin saada mielenterveys kuntoon, ennen kun uskallan heittäytyä tyhjän päälle. Ja pitäisi myös saada pesämuna että on edes vähän rahallista turvaa.

Elän opintotuella ja lainalla ihan hyvin, mutta ongelmani on että en osaa säästää kauhean hyvin. Olen köyhästä perheestä, ja minulla ei ikinä ole ollut suunnilleen 50e enempää, ja yleensä olen käyttänyt sen johonkin joka ilahduttaa minua, harvoin kun ollut mihinkään varaa mitä haluan.

Nyt minulla on rahaa käytössä suurimpia summia mitä minulla ikinään on ollut, ja on yllättävän vaikeaa opetella käyttänään rahaa kun ei ole ollut ikinään rahaa millä opetella sitä. Olen osannut budjetoida kuukausimenoni, ja rahaa jää ylimäärästä, mutta se raha polttelee tilillä. Sitä on siellä, ja ajattelen aina että vähän voisin hemmotella itseäni, olenhan sen ansainnut. Pitäisi opetella säästämään ne ylijäävät rahat, tai osa edes niistä.

Kaikenkaikkiaan pointti on se että tulevaisuus pelottaa. Ja jos minusta tulee kaikkien parjaama loinen, olen pahoillani, ja voin luvata että minä kärsin siitä enemmän kuin te, jos se yhtään lohduttaa.

Olin mt-ongelmaisena puoli vuotta pois koulusta ja sain silti valmistuttuani töitä. EU-alueella voit myös hakea 3 kk töitä suomalaisella sosiaaliturvalla. Tsemppiä!

Vierailija
122/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen opiskelija, ja valmistua pitäisi kohta. Opinnot ovat venyneet mielenterveysongelmien takia, jotka luulin jo selättäneeni yläasteelta päästyäni. Ei sitten ihan mennyt niin.

Valmistun raksalle, eli töitä periaatteesaa pitäisi olla, varsinkin kun tampere kasvaa koko ajan. Ei minun pitäisi jäädä työttömäksi, eihän? Silti se pelottaa, ja pelottaa niin paljon. Tiedän että elämänlaatuni paranisi jos saisin töitä, en tuntisi itseäni niin turhaksi ja pelkäksi menoeräksi tässä yhteiskunnassa ja kaupungissa jota rakastan. Silti en ikinään kesätöitä saanut, vaikka niitä olen 13vuotiaasta lähettänyt. En tiedä mitä olen tehnyt väärin. Tilanne vaikuttaa niin toivottomalta. Olen myös miettinyt että lähtisin ulkomaille töihin, suomalaista duunariahan arvostetaan maailmalla, tai näin minulle on kerrottu.

Mutta nyt en uskalla, se olisi liian vaarallista nyt. Minun pitäisi ensin saada mielenterveys kuntoon, ennen kun uskallan heittäytyä tyhjän päälle. Ja pitäisi myös saada pesämuna että on edes vähän rahallista turvaa.

Elän opintotuella ja lainalla ihan hyvin, mutta ongelmani on että en osaa säästää kauhean hyvin. Olen köyhästä perheestä, ja minulla ei ikinä ole ollut suunnilleen 50e enempää, ja yleensä olen käyttänyt sen johonkin joka ilahduttaa minua, harvoin kun ollut mihinkään varaa mitä haluan.

Nyt minulla on rahaa käytössä suurimpia summia mitä minulla ikinään on ollut, ja on yllättävän vaikeaa opetella käyttänään rahaa kun ei ole ollut ikinään rahaa millä opetella sitä. Olen osannut budjetoida kuukausimenoni, ja rahaa jää ylimäärästä, mutta se raha polttelee tilillä. Sitä on siellä, ja ajattelen aina että vähän voisin hemmotella itseäni, olenhan sen ansainnut. Pitäisi opetella säästämään ne ylijäävät rahat, tai osa edes niistä.

Kaikenkaikkiaan pointti on se että tulevaisuus pelottaa. Ja jos minusta tulee kaikkien parjaama loinen, olen pahoillani, ja voin luvata että minä kärsin siitä enemmän kuin te, jos se yhtään lohduttaa.

Vaikutat aika epätoivoiselta tapaukselta. Olet jo luovuttanut. Eihän mielenterveyttä toki voi vähätellä. Oletko masennuslääkityksellä? Voisi auttaa.

Minun mielestäni kuulostaa vain realistilta. Ei horjuvalla mielenterveydellä kannata lähteä ulkomaille eikä masennuslääkkeiden syöminen taio lisää työpaikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse Transvalilla töissä. Joka viikko on vapaita työpaikkoja ihan vain Transvalilla. Paskimpiin duuneihin on tod vaikea löytää työntekijöitä. Oletko harkinnut muuttamista työn perässä?

Transvalin hommat ei oo kummoisia, mutta kyllä ne työllistää. Terv. Entinen työntekijä.

Vierailija
124/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 25 vuotias terve ihminen elää leikatulla sosiaaliavustuksella? Miksi et ole hakenut kouluun tai töitä? Jos olisit, niin saisit työttömyysturvaa tai työmarkkinatukea, ehkäpä jopa oikeaa palkkaa työstä.

Nyt saat ilmaiseksi kaiken. Eli muut ihmiset maksavat sinulle katon pään päälle ja ruoan suuhun, vaatteet päälle jne. En sinun sijassasi kehtaisi valittaa yhtään.

Vierailija
125/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta joku itkee tähänkin miten asenteet ovat koventuneet työttömiä kohtaan. Ehkä se on lopulta ihan tervettä, että pakon edessä joudutaan purkamaan sosiaaliturvajärjestelmää, sillä moni on aloittajan tapaan laitostunut neukkukuutioonsa elämään almuilla. Eivätkä nämä edes tajua mitä tarkoittaa vastuunotto omassa elämässä.

Rumasti sanottuna: tukien menettämisen jälkeen alkaisi äkkiä kiinnostamaan työnhaku. Nythän voi aina kehittää itselleen masennuksen ja sairaseläkkeen jos ei työnteko tai opiskelu kiinnosta.

Sulla ei taida olla mitään käsitystä siitä, että töitä ei ole tarjolla edes koulutetuille ihmisille?

Miten kukaan voi elää noin pussissa ja vielä levitellä noita omahyväisiä käsityksiään julkisesti?

Myös käsityksesi eläkkeen saamisesta on suorastaan harhainen. Työttömyysluvuissa roikkuu valtava määrä ihmisiä, joiden tulisi päästä eläkkeelle, koska eivät ole kykeneviä työhön, mutta joku Kelan viisas lääkäri, joka ei ole potilasta nähnytkään, evää eläkkeen.

Asia ei koske minua itseäni, olen työssä, jonka menettämisen pelkoa ei ole,  itse asissa minua houkutellaan jatkuvasti vaihtamaan työpaikkaa. Olen silti selvillä tilanteesta, eli tiedän olevani poikkeus, koska osaamiseni on harvinaisella asiantuntijatasolla.

Olen aivan varma, että työttömyysluvut lähetevät laskuun välittömästi ja nopeasti, jos työpaikkoja alkaa yleisesti avautua.

Sitä saamme tosin vielä odotella, kas kun maailmanpolitiikka vaikuttaa näihinkin asioihin suuresti.

Siellä taas joku siantuntija avautuu. Todellakin tiedän miten vaikeaa se työnsaanti on, varsinkin terveysongelmaisena. Ja vakitöissä mäkin olen, palkalla jonka suuruisia tukia moni saa tekemättä mitään. Juu ja oon tasan nähnyt työttömyyttä ja tiedän pari asiaa maailmanpolitiikastakin.

Mutta oon myös kurkkuani myöten täynnä näiden vässyköiden märinöitä vaikeista työmarkkinoista. Lopettaisivat itkunsa ja tekisivät asioille jotain.

Isäni menetti viime lamassa työnsä ja meidän nelihenkinen perhe jäi asuttamaan kaksiota. Isä löysi kuitenkin töitä ja on siitä asti ollut hommissa. Eräs ystävänsä ei ja jäi pitkäaikaistyöttömäksi. Se ei ole mitään elämää.

YlIt kaiken vaan ottaa päähän kun ihmisistä on tullut pelkureita ja luovuttajia. Missä se Sisu ja sinnikkyys on? Eikä työnhakutaitojakaan näytä olevan monella kun siivoushommiin hakiessa kerrotaan työnantajalle akateemisesta koulutuksesta aivan kuten se sitä työnantajaa kiinnostaisi.

Ei ihme ettei pääse edes haastatteluun kun rekryille lähetetään kilometrin pituisia hakemuksia ja omahyväisesti esitellään akateemisia loppututkintoja. Ei sitä rekryä kiinnosta miten älykäs hakija on vaan miten ahkera. Käytännön ihminen tuskin muutenkaan palkkaa jonkun huuhaa-tutkinnon opiskellutta, koska eihän kehitysmaatutkimusta viisi vuotta yliopistossa opiskellut älykkö vaikuta kovin viisaalta ihmiseltä kun ei älynnyt hankkia koulutusta, joka työllistäisi. Ja koulutustakin saa tuettuna ja ilmaiseksi sekä nauttia sosiaaliturvaa. Kuitenkaan näitä kitisijöitä ei näe miekkareissa, koska he tykkäävät kitistä kotisohvalta käsin.

Anteeks nyt vaan työttömät, mutta mitä hemmettiä luulette voittavanne ruikutuksella? Saako marttyroinnista kirkkaimman kruunun vai mitä?

Anteeksi vaan työssäkäyvät, mutta mitä luulette voittavanne työttömien mollaamisella ja järjettömillä yleistyksillä? Tuleeko tilille lisäbonus vai saatko maineen hyvänä ihmisenä kun pääset näpäyttämään työtöntä? Kirjoituksesi kertoo kaiken olennaisen tietämättömyydestäsi NYKYISISTÄ työmarkkinoista. Voin paljastaa, että ovat hieman erilaiset kuin 90-luvulla. Muuhun en jaksa ottaa kantaa, koska se on sama kuin seinille puhuisi. Onneksi itse tiedän todellisen tilanteen ja osaan nähdä asiat oikeassa valossa. 

Mikä muuten on miekkari? Oletan, että mielenosoitus. Miten paljon sellaisilla on oikeasti saatu mitään aikaan? Niin, ei ole saatu. Siksi kannattaa mieluummin käyttää aikansa vaikka hakemusten kirjoittamiseen kuin kaduilla turhan takia hillumiseen. Heti kun "miekkari" takaa minulle työpaikan, lupaan osallistua.

Työllistyin viime vuoden puolella vakituisiin hommiin. Sitä ennen tein vuosia pätkätöitä ja hain epätoivoisesti hommia kuten muutkin. Nykyään tarvitaan vaan oikeasti selkärankaa ja sinnikkyyttä, että mitään saa. Mulla on kaksi amistutkintoa ja yo-paperit sekä kokemusta usealta eri alalta. Terveysongelmiakin on. Masennus, ahdistus, unettomuus ovat tuttuja juttuja. Jos näilläkin korteilla pystyy pelaamaan niin mikä tässä on ongelmana?

Juu ja kyllä uskon ettet tiedä mikä on miekkari. Etkä ole varmaan lähettänyt kansanedustajallekaan postia, äänestänyt tai tehnyt muutakaan millä ei ole "mitään vaikutusta". Tai asettunut ehdolle. Mä oon nimittäin tehnyt noita kaikkia. Sinnillä.

Tässä on ongelmana se, että töitä ei vaan ole kaikille. Ei vaikka lähettäisi satoja hakemuksia kuukaudessa ja kävisi kaikissa mahdollisissa paikoissa henkilökohtaisesti kysymässä. Ei vaikka olisi sata ammattitutkintoa taskussa. Aina on joku nuorempi, kokeneempi, paremman näköinen, pomon kaveri tms joka saa sen paikan ja muut jäävät ilman. Pelkällä sinnikkyydellä ei saa töitä, koska paikkoja ei vain ole tarpeeksi. Onnea sinulle, että sait töitä. Ikävä kyllä kymmenettuhannet muut eivät ole saaneet. Eivät tiedolla, eivät taidolla, eivät kokemuksella tai muullakaan. Eivät edes sillä sinnillä. Miksi sitä on niin vaikea tajuta?

Miten muuten työllistymistäni edistää, jos lähetän kansanedustajalle postia? Hänkö vastaa, että tervetuloa meille töihin? Jos vastaa, alankin heti kirjoittamaan. Muussa tapauksessa en ala aikaani moiseen turhuuteen tuhlaamaan. Tiedän näet, ettei tuollaisilla kirjeillä ole mitään todellista vaikutusta. Sihteeri ehkä lukaisee läpi ja pistää silppuriin. Thats it. Aivan yhtä "tehokasta" kuin kaduilla meuhkaaminen. Äänestänyt kyllä olen, mutta eipä ole sekään töitä tuonut. Oliko muita yhtä hyviä ideoita? Älä kerro liikaa kerralla etten tukehdu nauruun. Joudut siinä tapauksessa kustantamaan verovaroilla yhden lääkärikäynnin lisää.

Vierailija
126/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä näitä töiden vähyydestä meuhkaajia ja "odotapa vain, kun tyttömyys iskee kohdallesi"-huutelijoita. Ehkä sitten lienen niin hyväosainen, kuten myös ystäväpiirini, mutta lähipiiriini lukeutuu akaatemisia, duunareita, korkeakoulutettuja, "vaan" amiksen käyneitä, tekniikan alan ihmisiä, humanisteja, luonnontieteilijöitä, palvelualan henkilöitä... Ikähaarukalla ollaan 20-35 -vuotiaita.

Moni on kokenut työttömyyttä. Mutta töitä on aina löytynyt, on sitten työhistoria tai koulutus ollut mitä tahansa. Ja siis muutakin kuin puhelinmyyntiä. Tai sitten on lähdetty opiskelemaan alaa, joka työllistää varmasti (hoitoala mm.) En sitten tiedä, voin olla pahasti laput silmillä, kun uskon siihen, että hyvilletekijöille löytyy kyllä aina jotain työtä. Sellaistakin joss työolot ja palkka ovat ihmisarvoiset, jos on vaan valmis tulemaan hieman alaspäin vaatimuksistaan.

Kyllä ne työt ovat oikeasti vähentyneet. Vielä 1950-luvulla puolet väestöstä oli tekemisissä maa- ja metsätalouden kanssa. Nyt ehkä pari prosenttia.

Tänään tv1 14.30 katovuosia ja voivuoria. Nostalgiaa "raatajille".

Ja nämä tämänkin ketjun "raatajat" eivät tiedä mitään raatamisesta. Toimistossa vain istuvat.

Hoitoalakaan ei välttämättä ole niin työllistävä, koska lisää koulutettuja tulee alalle kaiken aikaa - esim. lähihoitajia valmistuu vuosittain n. 7-8000. Yhä useampi on pätkäsopimuksilla ja puheet siitä, että eläkepommi uhkaa julkisen sektorin työpaikkoja, ei kerro totuutta työllisyysnäkymistä - koska sekin on hyvinkin mahdollista, että ne eläkkeelle siirtyvien työpaikat lakkautetaan, koska kuntien taloustilanne, sote, yms.

Juuri tänään luin kuinka turvapaikanhakijat tekevät palkatonta työtä rakennuksilla ja hoitolaitoksissa Oulussa. Osa heistä työllistyy rakennuksille. Hoitoalalla on nyt ilmaisia työntekijöitä tarjolla joten miksi palkata koulutettuja työntekijöitä?

Mitä henkilökohtaisesti olet tehnyt, että ne turvikset saataisiin ulos täältä?

Mitä persut ovat asialle tehneet, eikö Jytkyn pitänyt ratkaista tämä ongelma? Jos turvikset eivät tee ilmaistyötä niin sitten aina on maahanmuuttajia tai kotimaisia pitkäaikaistyöttömiä tai nuoria jotka tekevät ilmaistöitä. Tässä ketjussakin käsketään työttömien mennä töihin ja kuinka he loisivat. Lehtijutuissa isoin otsikoin kirjoitetaan kuinka työttömät työllistyivät eri paikoissa kun he tosiasiasiassa tekivät ilmaistöitä.

Vierailija
127/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kuinka nämä köyhät aina valittavat kuinka raha ei riitä, mutta kun otetaan konkreettiset luvut esiin, että paljonko mihinkin menee rahaa, niin tulee syvä hiljaisuus. Totuus on, että ruoka ei ole kallista ja leikatulla toimeentulotuellakin elää hyvin. Tietenkään et voi paljon ulkomaanmatkailua tehdä, mutta sekin onnistuu jos  pysyttelee Euroopassa. Ehkä joku lyhyt matka thaikkuihinkin voi onnistua jos vähän säästää.

Erityisesti huvittaa tuo kuinka puhutaan jostain makaronista ja ketsupista työttömän ruokavaliona, kun itse teen monipuolisen viikon ruokalistan kympeillä perusosan ollessa satoja euroja. Tuosta rahastahan ei tarvitse maksaa juuri mitään muuta kuin ruoka. Vaatteet, hygienivälineet yms. tietenkin, mutta nämä ovat todella pieni menoerä. 

En sanoisi, että elää hyvin, mutta tulee toimeen kyllä. Jos laskee tarkkaan mitä ostaa ja on onnekas kodinkoneiden sekä terveyden suhteen niin ettei niihin mene rahaa. Itsekin elän toimeentulotuella ja pelkkään ruokaan menee siitä alle neljännes. Siihen päälle kuitenkin puhelin, netti (okei ei välttämätön, mutta helpottaa työnhakua yms), allegialääkkeet ja särkylääkkeet ym peruslääketarvikkeet (eivät kuulu korvattaviin), hygieniatuotteet ja pesuaineet niin kummasti alkaa euroja tililtä kadota. Puhumattakaan, että pitäisi ostaa kengät, takki tai vaikkapa pesukone. Ei todellakaan onnistu tuosta vaan. Itselleni hyvin eläminen on sitä, että voi ostaa edes kaiken tarvitsemansa tinkimättä muusta ja sen jälkeen jää vielä edes muutama kymppi kuussa säästöön isompia kulueriä varten. Nyt noin ei todellakaan ole eli en elä hyvin. En silti valita, koska pärjään tälläkin summalla kohtuullisesti. Tulen toimeen, mikä on toimeentulotuen tarkoituskin.

Miksi sinulla kuluisi paljon lääkkeitä, jotka eivät ole korvattavia? Miksi lääkärin määräämä allergialääke ei olisi korvattava? Hygianiatuotteet ja pesuaineet ovat niin mitättömiä summia, että niistä ei todellakaan kerry mitään. Esimerkiksi Arielin pesunesteellä laskemalla 0,2e/pesu. 2 pesua viikossa on kuukaudessa jotain 1,6e. Tuo ei varmasti ole halvin pesuaine, eikä sitä tarvitse käyttää yhtä paljon kuin pakkauksessa sanotaan. Todellinen hinta on maksimissaan euron. Fairy maksaa jotain 2 euroa ja se kestää ainakin 3kk. Voi ostaa myös halvempia merkkejä ja laimentaa, jolloin saa kahdella eurolla tiskiaineet vuodeksi. Tiskiharjan saa eurolla ja jos uusii puolen vuoden välein, niin 2 euroa vuodessa. Shampoo maksaa jotain 2-3 euroa ja kestää pari kuukautta. Eli euro kuukaudessa. Lambin  vessapaperi maksaa 3 euroa paketti ja paketti kestää itselläni pari kuukautta. Kuukaudelle jää hintaa 1,5e , eikä tuo ole todellakaan halvin paperi. 

En jaksa alkaa kaikkea luettelemaan, mutta tuosta saa jo aika selvän kuvan siitä, että kuinka paljon rahaa näihin oikeasti menee. Puhutaan maksimissaan kympistä kuukaudessa. 

Et sitten tiennyt, että kaikki eivät elä samanlaisessa tilanteessa kuin sinä? En jaksa jokaiseen kohtaasi tarttua, mutta muutama esimerkki: Allergioiden takia en voi käyttää arieleita ja fairyja tai ainakaan noita halpismerkkejä. Minun on ostettava kaikki pesu- ja hygieniatuotteet tuoksuttomina ja tiettyjä raaka-aineita sisältämättöminä. Tällaisia on myynnissä hyvin vähän ja ne ovat vähintään kolmekertaa kalliimpia kuin perusmarkettituotteet. Huom! VÄHINTÄÄN kolmekertaa kalliimpia.

Lääkkeitä tarvitsen juurikin allergiaan, mutta Kela ei niitä korvaa. Lääkäri, joka ei ole koskaan nähnyt minua on tulkinnut vastoin omalääkärin lausuntoa, että lääkkeet eivät ole minulle välttämättömiä. Näin ollen en saa niistä senttiäkään, vaikka lähes päivittäin niitä pitää käyttää. Paketti riittää noin kuukauden ja maksaa useita kymppejä. Lisäksi atooppineen ihoni halkeilee usein, joten tarvitsen tavallista enemmän laastareita ym sidostarpeita. Niitäkään ei mikään taho korvaa. Voiteet sentään kuuluvat korvattaviin. Kuukautiskipujen vuoksi tarvitsen särkylääkettä keskimäärin 5-6 tablettia kuussa, joten paketti ei kauaa riitä. En saa niitä reseptillä, joten itse on maksettava. 

Enempää en jaksa tilannettani selventää, etten vaikuta valittajalta. Kerroin tuon valaistakseni sitä, että kaikilla ei ole samanlainen tilanne ja rahaa kuluu toisilla pakonsanelemana enemmän kuin toisilla. En valita, sillä niin kuin sanoin tulen toimeen. En kuitenkaan elä hyvin. Onnea sinulle, että sinä elät.

Taas täysin keksittyjä ongelmia. Älä anna mitään tuollasta epämääräistä, vaan anna konkreettiset tuotteet, joita käytät, jotta voidaan laskea paljonko niihin oikeasti menee rahaa. Tuon laskelmani pyykinpesuaine oli Ariel sensitiveä, joka on hajusteetonta ja allergia- ja astmaliiton hyväksymä tuote. 

Jos lääkäri ei myöntänyt sinulle reseptiä, niin mene käymään toisella lääkärillä. Lääkärikäynnit ovat toimeentuloasiakkaille maksuttomia. Ethän sinä tietenkään kelasta noita korvauksia hae, vaan sossusta. Tai no en tiedä miten tuo jaottelu nyt vuodenvaihteen jälkeen menee, kun kela hoitaa osan asioista. Särkylääkettäkin saa reseptillä isoja pakkauksia, jotka saat maksatettua sossulla. 

Mikä allergia sinulla on jos joudut syömään siihen jatkuvasti lääkkeitä? 

Miksi halkeilevaan ihoon pitäisi laittaa laastari? Se vain heikentää parantumista. Et ole töissä, joten tuskin sinun tarvitsee käsiään siinä määrin sotkea, että laastereita kannattaisi käyttää juuri koskaan. Toisekseen 13 eurolla saa ihan apteekistakin 5 metriä laastaria, eikä varmasti ole halvin paikka ostaa. Kuinka paljon sinä oikein niitä käytät jos tuo on mielestäsi huomioon otettava asia? 

Vierailija
128/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ei ole kaikille, mutta ap ei ole edes yrittänyt koska häneltä on leikattu toimeentulotukea joka tapahtuu vain silloin kun kieltäytyy työvoimaviranomaisen osoituksista tehdä jotain oman tilanteensa eteen.

Tiedän kyllä näm asiat, olen itsekin ollut vastaavassa tilanteessa 15 vuotta sitten. Itse nousin siitä suosta kun tajusin, että minun itse pitää ottaa vastuu ja yrittää muuttaa elämäni. Kukaan muu ei sitä meidän puolesta tee.

Vierailija
129/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla on toiminut ihan hyvin, että oon aina yrittänyt tehdä jotain. Omassa cv:ssa ei ole yhtään aukkoa. En myöskään ole ikiopiskelija. :) Aloitin tämän työelämäsuunnittelun jo 16 vuotiaana jolloin jaoin mainoksia.

Sinä ap ala tekemään jotain - opiskele jotain semiok-alaa. Kyllä se suunta siitä kirkastuu, kun aktivoituu tekemään jotain.

Vierailija
130/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluu miten päätyy alennetulle toimeentulotuelle.Kieltäytymällä kaikista aktivointitoimista.

Ei välttämättä. Minulta leikattiin toimeentulotukea sillä perusteella, että asumismenoni olivat liian kalliit.

Mutta jos ei saa työttömyyskorvausta jostain on taidettu kieltäytyä.

Vierailija
131/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekinjoskustttasiakas kirjoitti:

Miksi 25 vuotias terve ihminen elää leikatulla sosiaaliavustuksella? Miksi et ole hakenut kouluun tai töitä? Jos olisit, niin saisit työttömyysturvaa tai työmarkkinatukea, ehkäpä jopa oikeaa palkkaa työstä.

Nyt saat ilmaiseksi kaiken. Eli muut ihmiset maksavat sinulle katon pään päälle ja ruoan suuhun, vaatteet päälle jne. En sinun sijassasi kehtaisi valittaa yhtään.

En ole ap, mutta samankaltaisessa tilanteessa. En valita tukien vähyyttä, mutta vastaan kysymyksiisi omalta osaltani. 

1) Miksi elän leikatulla sosiaaliavustuksella? 

Koska irtisanouduin puhelinmyyntitehtävistä, joissa sain palkkaa noin 300e/kk. Työaika oli 7h/päivä viitenä päivänä viikossa. Koska irtisanouduin itse, jouduin karenssiin eli en ole oikeutettu työmarkkinatukeen. Samaisesta syystä toimeentulotukea alennettiin. Olin toiminut "työvoimapoliittisesti moitittavasti"

2) Miksi en ole hakenut töihin tai kouluun?

Olen kyllä. Haut vaan eivät ole tuottaneet tulosta ja pelkästä hakemisesta ei saa lisätienestejä. Niillä ei saa edes karenssia purettua, vaan se purkautuu vasta kun olen ollut yhtäjaksoisesti töissä 3kk työaikana vähintään 18h/viikko. Kouluihin ei tähän aikaan vuodesta edes ole hakuja.

En siis sinun sijassasi lähtisi arvostelemaan toista ennen kuin tiedät todellisen tilanteen. Minun tilanteeni on tämä. Oliko vielä valitettavaa? 

132/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haaveena työpaikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu että päivämäärällä 12.2.2017 tässäkin ketjussa monet vielä ajattelevat että töihin vain mennään. "Mene töihin!" Heh. Odotan innolla että nämä huutelijat pääsevät yt-neuvottelujen piiriin ja tuolileikissä ei löydykään pepun alle sitä jakkaraa. Menkää sitten töihin siitä! :D

Tarviiko lukea kuin piru Raamattua. Esim. Minä olen ollut elämässä aikoja masentuneena ja työttömänä. Olen ensimmäisellä sivulla kommentoinut työssä kitkuttaja - myös kunnalla.

Kyllä töitä on. Tekemiini hommiin ei ole mitään tunkua. Palkka kun on alle 2000e/kk ja työ sellaista ettei taukoja kerkeä pitämään niin kukapa haluaisi nousta sieltä sohvalta vänisemästä.

Olen ollut siivooja, kassamyyjä, puhelinmyyjä, varastotyöntekijä jne. ja voin sanoa ettei ole mahdotonta saada noita töitä. Kyllä moneen paikkaan voihan "kävellä" sisään. Toki jos on joku FM blankolla ceeveellä voi olla vaikea vakuuttaa työnantajaa siitä, että pystyy nöyrtymään ikäviinkin töihin. Mutta kun aamuherätykset ovat oikeasti joillekin liikaa.

Kerro, missä tämä työpaikka sijaitsee? Minä olen kiinnostunut! Jännä, että itselleni ei ole täällä Turun seudulla tullut vielä vastaan työnantajaa (koulutukseni ulkopuolelta), joka ei olisi torjunut minua valmistumiseni jälkeen.

Olen FM vankalla media-alan pätkätyökokemuksella. Minulle kelpaa lähes mikä työ tahansa. Kello viiden aamuherätykset eivät ole häirinneet minua ainakaan tähän saakka. Mitään työtäni (nurmikonleikkuusta siivoukseen ja mansikoiden myyntiin) en ole pitänyt ikävänä. Olen ollut vain tyytyväinen siitä, kun töitä on ollut edes hetkeksi!

Mutta tiedätkö, nyt valmistumisen jälkeen tuntuu joka kerta toivottomalta, kun yritän puhelimessa vakuuttaa esim. siivous- tai ravintola-alan työnantajaa siitä, että kyllä minä ihan oikeasti olen valmis tekemään kyseistä työtä ja mielelläni myös pysyn työssä sopparin loppuun saakka. Olen kyllä kertonut, että "kokemusta on kahvila-, myynti- ja puutarhatöistä sekä henkilökohtaisen avustajan työstä ja opin nopeasti uutta". Olen kertonut myös, että "ei ole avoinna sellaisia koulutustani vastaavia työpaikkoja, joita voisin hakea ja vaikka joskus olisikin, niin todennäköisyys tulla valituksi niistä 150 hakijasta on melko pieni. Siksi teen mieluummin töitä koulutukseni ulkopuolelta kuin haen enää koulutustani vastaavaa työtä. Olen valmis sitoutumaan työhön, jos tulen valituksi." Nämä eivät ole toimineet, vaan vastaus on ollut "sinun ei kannata lähettää meille hakemusta".

Sinullako on jokin parempi ehdotus, miten voisin saada työnantajat uskomaan, että haluan tehdä hakemaani työtä? Kirjoitit kuin tietäisit asiasta enemmänkin, joten odotan, että jaat nyt tämän tärkeän infon meille kaikille työnhakijoille.

Ongelmas on just se, että olet FM ja media-alan pätkätyöläinen. Olet tehnyt sitäsuntätäsilppua, joka antaa sinusta hakijana epämääräisen kuvan. Miksi et ole sitoutunut mihinkään pitemmäksi ajaksi? Annat kuvan älykkäästä tuuliviirityypistä, jolla ei ole sinniä jaksaa pitempään yhdessä hommassa.

Juu, anna kun arvaan, halusit medianomiksi kun se vaikutti kivalta. Sitten sait opiskeluaikana muitakin hommia, mutta ne olivat silloin arvollesi liikaa ja vaihdoitämän hommia usein. On vähän kuin koko kylän kaunis polkupyörä etsisi rumaa, mutta uskollista aviomiestä. Miksi sen miehen pitäisi uskoa, että aidosti sitoudut etkä petä tai jätä kun löydät paremman?

Mistä muuten repäisit tuon medianomin? Olen FM, kuten kerroin.

On myös erikoista olettaa, että määräaikaiset työsuhteet CV:ssä olisivat nykyisin merkki sitoutumattomuudesta. Työsuhteet vain ovat nykyisin pätkätöitä, kun vakituisia ei ole tarjolla. Jokaiseen työsuhteeseeni olen sitoutunut alusta loppuun, ja hyvissä ajoin ennen työsuhteen loppua olen tiedustellut jatkosta ja kertonut olevani käytettävissä. Hyvästä palautteesta huolimatta jatkopesti on irronnut harvoin, kun niitä ei ole ollut tarjolla edes entisille vakkareille, jotka joutuivat lähtemään toistuvissa yt:issä.

Painotan vielä, että ikinä ei ole ollut vaikeaa sitoutua työsuhteeseen. Kuten tavallista, ennen oman alan löytymistä tein kesätöitä siivoten, myyden ja avustaen, kuten monet nuoret tekevät. Sitten aloin päästä media-alalle ja sain sieltä hyvin kesätöitä ja muita määräaikaisuuksia. Valmistumisen jälkeen tilanne olikin sitten jo hankalampi, nyt mahdollisuuteni rajoittuvat kesään. Koko ajan tavoitteena on ollut työllistyä jonnekin, esim. kahvilatyö tai jokin palveluduuni sopisi minulle hyvin, sillä pidän ihmisistä. Nyt en enää jaksa toivoa koulutusta vastaavaa työtä, olisin vain onnellinen päästessäni töihin, ja kaipaan edelleen vinkkejä, miten saada työnantajat uskomaan, että olen motivoitunut työntekijä.

En keksi, mitä olisin voinut tehdä toisin. Paitsi ehkä syntyä eri vuosikymmenellä, ettei valmistumiseni olisi osunut lama-aikaan. Siitä olen kuitenkin varma, että juuri kukaan ei ole tässä tilanteessa vapaaehtoisesti. Sen nämä kommentoijatkin voisivat pitää mielessä.

Vierailija
133/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 metriä laastaria tarkoittaa 1,5cm laastareiksi pätkittynä noin 333 laastaria, joten käytännössä yksi päivässä 11kk ajan. Hintaa jää tällaiselle käytölle 1,18e/kk

Vierailija
134/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuet pois ihmisiltä, jotka pystyvät edes jotain työtä tekemään. Ainoat, joille tukia pitäisi antaa, ovat sairaat ja vammaiset. Muilta tuet nollaan niin poistuu valittaminen. Hävetkää, elätit.

Tiesithän, että kiduttaminen on rikos Suomessa? Olisi aikamoista kiduttamista laittaa ihmiset elämään ilman rahaa. Sehän vain lisäisi valittamista, koska työttömyyden lisäksi valitettaisiin nälkää, kodittomuutta jne. Olisi pakko varastaa elääkseen. Siinä alkaa valitusta kuulua sinunkin kurkustasi, kun nälkäinen työtön käy tyhjentämässä kotisi. Tai majoittuu autotalliisi kodin puutteessa. Että häpeä ihan itse kun tuollaista tekstiä kehtaat päästellä. Sinunkaltaisiltasi pitäisi oikeasti ottaa rahat pois muutamaksi kuukaudeksi niin alkaisi ajatukset tulla lähemmäs todellisuutta.

Miten ne ihmiset sitten pärjäävät esimerkiksi USAssa jossa tuet ovat pienemmät? Ihan ok pärjäävät vaikka joutuvatkin tekemään töitä. Jokainen normaali, terve aikuinen haluaa elättää itsensä eikä käydä toisten lompakolla tai murtautua toisten koteihin kuten ehdottelet.

Usassa on rikollisuutta monta luokkaa enemmän kuin täällä.

Vierailija
135/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Särkylääkkeet maksaa niin paljon? 2 eurolla saa 10kpl 400mg ibuprofeiinia. Ja niitä menee 5-6 kpl/kk, niin johan se konkurssi tulee. Ja laastari? Mitä pesuaineeseen tulee, niin jos perus Ariel maksaa vaikka 3,5 Euroa, niin ihmettelen, ettei muka marketista löydy sinullekin sopivaa. Oletetaan, ettei löydy, niin maksat sitten siitä paketistasi peräti 10 Euroa. Oikeasti viitsitkin mainita jonkun pesuaineen, särkylääkkeen ja laastarin jotain merkittävänä menoeränä. Muutama Euro kuussa.

Vierailija
136/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kuinka nämä köyhät aina valittavat kuinka raha ei riitä, mutta kun otetaan konkreettiset luvut esiin, että paljonko mihinkin menee rahaa, niin tulee syvä hiljaisuus. Totuus on, että ruoka ei ole kallista ja leikatulla toimeentulotuellakin elää hyvin. Tietenkään et voi paljon ulkomaanmatkailua tehdä, mutta sekin onnistuu jos  pysyttelee Euroopassa. Ehkä joku lyhyt matka thaikkuihinkin voi onnistua jos vähän säästää.

Erityisesti huvittaa tuo kuinka puhutaan jostain makaronista ja ketsupista työttömän ruokavaliona, kun itse teen monipuolisen viikon ruokalistan kympeillä perusosan ollessa satoja euroja. Tuosta rahastahan ei tarvitse maksaa juuri mitään muuta kuin ruoka. Vaatteet, hygienivälineet yms. tietenkin, mutta nämä ovat todella pieni menoerä. 

En sanoisi, että elää hyvin, mutta tulee toimeen kyllä. Jos laskee tarkkaan mitä ostaa ja on onnekas kodinkoneiden sekä terveyden suhteen niin ettei niihin mene rahaa. Itsekin elän toimeentulotuella ja pelkkään ruokaan menee siitä alle neljännes. Siihen päälle kuitenkin puhelin, netti (okei ei välttämätön, mutta helpottaa työnhakua yms), allegialääkkeet ja särkylääkkeet ym peruslääketarvikkeet (eivät kuulu korvattaviin), hygieniatuotteet ja pesuaineet niin kummasti alkaa euroja tililtä kadota. Puhumattakaan, että pitäisi ostaa kengät, takki tai vaikkapa pesukone. Ei todellakaan onnistu tuosta vaan. Itselleni hyvin eläminen on sitä, että voi ostaa edes kaiken tarvitsemansa tinkimättä muusta ja sen jälkeen jää vielä edes muutama kymppi kuussa säästöön isompia kulueriä varten. Nyt noin ei todellakaan ole eli en elä hyvin. En silti valita, koska pärjään tälläkin summalla kohtuullisesti. Tulen toimeen, mikä on toimeentulotuen tarkoituskin.

Miksi sinulla kuluisi paljon lääkkeitä, jotka eivät ole korvattavia? Miksi lääkärin määräämä allergialääke ei olisi korvattava? Hygianiatuotteet ja pesuaineet ovat niin mitättömiä summia, että niistä ei todellakaan kerry mitään. Esimerkiksi Arielin pesunesteellä laskemalla 0,2e/pesu. 2 pesua viikossa on kuukaudessa jotain 1,6e. Tuo ei varmasti ole halvin pesuaine, eikä sitä tarvitse käyttää yhtä paljon kuin pakkauksessa sanotaan. Todellinen hinta on maksimissaan euron. Fairy maksaa jotain 2 euroa ja se kestää ainakin 3kk. Voi ostaa myös halvempia merkkejä ja laimentaa, jolloin saa kahdella eurolla tiskiaineet vuodeksi. Tiskiharjan saa eurolla ja jos uusii puolen vuoden välein, niin 2 euroa vuodessa. Shampoo maksaa jotain 2-3 euroa ja kestää pari kuukautta. Eli euro kuukaudessa. Lambin  vessapaperi maksaa 3 euroa paketti ja paketti kestää itselläni pari kuukautta. Kuukaudelle jää hintaa 1,5e , eikä tuo ole todellakaan halvin paperi. 

En jaksa alkaa kaikkea luettelemaan, mutta tuosta saa jo aika selvän kuvan siitä, että kuinka paljon rahaa näihin oikeasti menee. Puhutaan maksimissaan kympistä kuukaudessa. 

Et sitten tiennyt, että kaikki eivät elä samanlaisessa tilanteessa kuin sinä? En jaksa jokaiseen kohtaasi tarttua, mutta muutama esimerkki: Allergioiden takia en voi käyttää arieleita ja fairyja tai ainakaan noita halpismerkkejä. Minun on ostettava kaikki pesu- ja hygieniatuotteet tuoksuttomina ja tiettyjä raaka-aineita sisältämättöminä. Tällaisia on myynnissä hyvin vähän ja ne ovat vähintään kolmekertaa kalliimpia kuin perusmarkettituotteet. Huom! VÄHINTÄÄN kolmekertaa kalliimpia.

Lääkkeitä tarvitsen juurikin allergiaan, mutta Kela ei niitä korvaa. Lääkäri, joka ei ole koskaan nähnyt minua on tulkinnut vastoin omalääkärin lausuntoa, että lääkkeet eivät ole minulle välttämättömiä. Näin ollen en saa niistä senttiäkään, vaikka lähes päivittäin niitä pitää käyttää. Paketti riittää noin kuukauden ja maksaa useita kymppejä. Lisäksi atooppineen ihoni halkeilee usein, joten tarvitsen tavallista enemmän laastareita ym sidostarpeita. Niitäkään ei mikään taho korvaa. Voiteet sentään kuuluvat korvattaviin. Kuukautiskipujen vuoksi tarvitsen särkylääkettä keskimäärin 5-6 tablettia kuussa, joten paketti ei kauaa riitä. En saa niitä reseptillä, joten itse on maksettava. 

Enempää en jaksa tilannettani selventää, etten vaikuta valittajalta. Kerroin tuon valaistakseni sitä, että kaikilla ei ole samanlainen tilanne ja rahaa kuluu toisilla pakonsanelemana enemmän kuin toisilla. En valita, sillä niin kuin sanoin tulen toimeen. En kuitenkaan elä hyvin. Onnea sinulle, että sinä elät.

Taas täysin keksittyjä ongelmia. Älä anna mitään tuollasta epämääräistä, vaan anna konkreettiset tuotteet, joita käytät, jotta voidaan laskea paljonko niihin oikeasti menee rahaa. Tuon laskelmani pyykinpesuaine oli Ariel sensitiveä, joka on hajusteetonta ja allergia- ja astmaliiton hyväksymä tuote. 

Jos lääkäri ei myöntänyt sinulle reseptiä, niin mene käymään toisella lääkärillä. Lääkärikäynnit ovat toimeentuloasiakkaille maksuttomia. Ethän sinä tietenkään kelasta noita korvauksia hae, vaan sossusta. Tai no en tiedä miten tuo jaottelu nyt vuodenvaihteen jälkeen menee, kun kela hoitaa osan asioista. Särkylääkettäkin saa reseptillä isoja pakkauksia, jotka saat maksatettua sossulla. 

Miksi halkeilevaan ihoon pitäisi laittaa laastari? Se vain heikentää parantumista. Et ole töissä, joten tuskin sinun tarvitsee käsiään siinä määrin sotkea, että laastereita kannattaisi käyttää juuri koskaan. Toisekseen 13 eurolla saa ihan apteekistakin 5 metriä laastaria, eikä varmasti ole halvin paikka ostaa. Kuinka paljon sinä oikein niitä käytät jos tuo on mielestäsi huomioon otettava asia? 

En avaa elämääni yhtään enempää ihmiselle, joka ei osaa edes lukea. Esimerkiksi lääkäri-kohtaan perustelut löytyivät viestistäni. Totean vain, että meillä on erilaiset kulut. Sinä elät hyvin, minä tulen toimeen. Muulla ei tässä kohtaa ole merkitystä

Vierailija
137/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat aika epätoivoiselta tapaukselta. Olet jo luovuttanut. Eihän mielenterveyttä toki voi vähätellä. Oletko masennuslääkityksellä? Voisi auttaa.

Olenkin varmaan vähän epätoivoinen tapaus. En ole luovuttanut, tai ainakin yritän olla luovuttamatta, mutta aina kun lukee tälläisiä ketjuja niin se epätoivo mitä vastaan yritän taistella nostaa aina päätään. En ole lääkityksellä, pärjään ihan ok:sti ilman, ja haluan voittaa tämän ilman lääkitystä. Äitini on syönyt masennuslääkkeitä, ja kun lopetti ne niin vierotusoireet olivat aivan hirveitä. Tietenkin siinä vaiheessa jos en enään pärjää, voin harkita lääkitystä. Kiitos kumminkin :)

Vierailija
138/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä aloittajat eivät suoraan ole rehellisiä itselleen. Eli miksei ole 25 vuoden aikana käynyt edes vähän opiskelemassa? Ei sen vertaa viitsinyt edes? Töitähän kaikille ei riitä, mutta naurettavaa valittaa ettei ilmainen opiskelukaan ole kiinnostanut...

Vierailija
139/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin mt-ongelmaisena puoli vuotta pois koulusta ja sain silti valmistuttuani töitä. EU-alueella voit myös hakea 3 kk töitä suomalaisella sosiaaliturvalla. Tsemppiä!

Kiitos! Ja tiedän että voi, mutta en uskalla lähteä sen takia kun tukiverkko jäisi tänne. Se on ollut unelmana, ja joskus kyllä haluaisin ulkomaille lähteä, mutta ennen sitä haluan varmuutta oman pääni kanssa.

Vierailija
140/201 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En avaa elämääni yhtään enempää ihmiselle, joka ei osaa edes lukea. Esimerkiksi lääkäri-kohtaan perustelut löytyivät viestistäni. Totean vain, että meillä on erilaiset kulut. Sinä elät hyvin, minä tulen toimeen. Muulla ei tässä kohtaa ole merkitystä

Onhan se aika hankalaa antaa perusteluita väitteille, jotka ovat valheita. Todellisuudessa sinulla ei ole mitään syytä olla kertomatta tällaisia asioita, koska sinua ei mitenkään voi näiden perusteella tunnistaa. Jos sinä oikeasti tarvitset allergialääkkeitä jatkuvaan käyttöön (et muuten osannut vieläkään sanoa miksi tarvisit), niin lääkäri kyllä ne aivan varmasti myöntää. Lääkärit antavat lääkkeitä turhankin helposti.

Tottakai meillä on erilaiset kulut, koska sinä käytät rahasi ties mihin turhuuteen ja koitat väittää syyksi jotain olemattomia lääkemaksuja. Et typeryyttäsi hae tukia, joihin olet oikeutettu ja valehtelet ylipäänsä paljonko saat perustoimeentulotukea, koska missään suomessa ei makseta leikattua toimeentulotukea vain 300 euroa kuukaudessa. Pyöristit senkin siis selvästi alakanttiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi