Ahdistaa puheet tukien pienentämisestä
Elän itse valitettavasti pienennetyllä toimeentulotuella. Saan myös asumistukea. Kuukaudessa maksetaan minun vähän reilu 400 e yksiön vuokrani ja saan 300 e käyttörahaa. Sähkölasku ja julkisen puolen lääkärikulut ovat ainoat, jotka maksetaan tämän lisäksi.
Koska elän toimeentulotuella, kaikki minulle tuleva raha katsotaan tuloksi ja vähennetään tuistani. En voi esimerkiksi syntymäpäivänä vastaanottaa sukulaisilta 50 e tililleni ilman, että se sama summa lähtee tuistani ja lopputulos on plusmiinusnolla (kokemusta on). Minulla ei saa myös olla minkäänlaista omaisuutta eikä säästöjä. Jokainen kuukausi virastoissa käydään läpi kaikki ostokseni ja kysellään, miksi päätin ostaa reseptilääkkeen apteekista ja oliko se oikeasti välttämätön.
Olen ollut aina säästäväinen (silloinkin kun kävin töissä), muttei tällä rahalla juhlimaan pääse. Tälläkin palstalla saa lukea jatkuvasti ketjuja kuinka tukia tulee tuhansia euroja ja niistä saa säästettyä. En ymmärrä miten se on mahdollista vai ovatko nuo kirjoittelijat trolleja.
Itsekin yritän joka kuukausi saada muutaman kympin säästöön, mutta ikävä totuus on se että budjetti kaatuu nopeasti. Yksikin yllättävä meno ja siinä meni "säästöt" ja saa elää pikkurahalla pitkän aikaa.
Sosiaalitoimisto ei maksa ennaltaehkäiseviä ja harkinnanvaraisia tukia tuosta vaan, vaikka sellaistakin olen saanut kuulla. Kahdesti olen sitä pyytänyt, toisella myönsivät pitkin hampain (vaikka mielestäni kumpikin oli tarpeellinen). Se jolloin myönnettiin, oli kun pyykinpesukoneeni hajosi eikä talossa ole pyykkitupaa. Silloin kaksi sosiaaliohjaajaa tulivat yhdessä käymään kotonani ja katsomaan taloyhtiön kuivaustiloja (sellaiset löytyy, pesukonetta ei). He myös soittivat isännöitsijälle varmistaakseen, ettei jossain vain ole pesukonetta piilossa. Sain 80 euroa, käytettynä löytämäni kone maksoi enemmän ja erotus lähti omista rahoistani.
Tälläkin palstalla on jatkuvasti ketjuja, kuinka tukia pitää pienentää ja muun muassa toimeentulotuki on kohtuuttoman suuri discoraha. Todella pelottavaa näin tuilla elävän näkökulmasta.
Olen aivan asiallinen noin 25-vuotias nainen, ei ole päihdeongelmaa, rikostaustaa tms ja käyttäydyn aina asiallisesti ja kohteliaasti.
Ai nii edellinen lisää. MYÖS RUUAT MAKSAN ITSE. kouluruualla kun ei koko päivää elä. ja sekin on 2,60e jonka maksan ite. Okei saan ilmasen koulutuksen mutta ei sillä elä jos ei niitä töitä saa.