Ahdistaa puheet tukien pienentämisestä
Elän itse valitettavasti pienennetyllä toimeentulotuella. Saan myös asumistukea. Kuukaudessa maksetaan minun vähän reilu 400 e yksiön vuokrani ja saan 300 e käyttörahaa. Sähkölasku ja julkisen puolen lääkärikulut ovat ainoat, jotka maksetaan tämän lisäksi.
Koska elän toimeentulotuella, kaikki minulle tuleva raha katsotaan tuloksi ja vähennetään tuistani. En voi esimerkiksi syntymäpäivänä vastaanottaa sukulaisilta 50 e tililleni ilman, että se sama summa lähtee tuistani ja lopputulos on plusmiinusnolla (kokemusta on). Minulla ei saa myös olla minkäänlaista omaisuutta eikä säästöjä. Jokainen kuukausi virastoissa käydään läpi kaikki ostokseni ja kysellään, miksi päätin ostaa reseptilääkkeen apteekista ja oliko se oikeasti välttämätön.
Olen ollut aina säästäväinen (silloinkin kun kävin töissä), muttei tällä rahalla juhlimaan pääse. Tälläkin palstalla saa lukea jatkuvasti ketjuja kuinka tukia tulee tuhansia euroja ja niistä saa säästettyä. En ymmärrä miten se on mahdollista vai ovatko nuo kirjoittelijat trolleja.
Itsekin yritän joka kuukausi saada muutaman kympin säästöön, mutta ikävä totuus on se että budjetti kaatuu nopeasti. Yksikin yllättävä meno ja siinä meni "säästöt" ja saa elää pikkurahalla pitkän aikaa.
Sosiaalitoimisto ei maksa ennaltaehkäiseviä ja harkinnanvaraisia tukia tuosta vaan, vaikka sellaistakin olen saanut kuulla. Kahdesti olen sitä pyytänyt, toisella myönsivät pitkin hampain (vaikka mielestäni kumpikin oli tarpeellinen). Se jolloin myönnettiin, oli kun pyykinpesukoneeni hajosi eikä talossa ole pyykkitupaa. Silloin kaksi sosiaaliohjaajaa tulivat yhdessä käymään kotonani ja katsomaan taloyhtiön kuivaustiloja (sellaiset löytyy, pesukonetta ei). He myös soittivat isännöitsijälle varmistaakseen, ettei jossain vain ole pesukonetta piilossa. Sain 80 euroa, käytettynä löytämäni kone maksoi enemmän ja erotus lähti omista rahoistani.
Tälläkin palstalla on jatkuvasti ketjuja, kuinka tukia pitää pienentää ja muun muassa toimeentulotuki on kohtuuttoman suuri discoraha. Todella pelottavaa näin tuilla elävän näkökulmasta.
Olen aivan asiallinen noin 25-vuotias nainen, ei ole päihdeongelmaa, rikostaustaa tms ja käyttäydyn aina asiallisesti ja kohteliaasti.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta et saa sympatioitani. Minä raadan kunnalla pienellä palkalla ja maksan veroissa sinunkin tukesi kun makaat sohvalla ja uliset.
Mieheni tekee ympäripyöreää päivää ja maksaa veroissa viiden sinunlaisesi sohvalla makaamisen.
En tunne huonoa omatuntoa asumisesta okt:ssa hyvällä alueella, matkustamisesta,hyvästä ruuasta ym.sillä raadamme niska limassa niiden eteen.
Joten:hae töitä/opiskelemaan.
Yksikään julkisen sektorin työntekijä ei maksa veroina yhtään mitään, vaan ovat vain ja ainoastaan kuluerä. Toki mahdollisesti välttämätön kuluerä, mutta kuitenkin.
Sotket pahasti asioita. Kulueriä ovat ne ihmiset, joille julkisen sektorin työntekijät tuottavat palveluita. Ehkä välttämättömiä kulueriä, mutta kuitenkin. Sinä, koulua käyvät lapsesi, koko sukusi, joka nauttii yhteiskunnan palveluista.
Näiden palveluiden tuottajat ovat palkkansa ansainneet ihan yhtä lailla, ja maksavat siitä veroa, tehtiin se sitten kunnan, valtion, tai ostopalvelut tuottavan yrityksen palkkalistoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta et saa sympatioitani. Minä raadan kunnalla pienellä palkalla ja maksan veroissa sinunkin tukesi kun makaat sohvalla ja uliset.
Mieheni tekee ympäripyöreää päivää ja maksaa veroissa viiden sinunlaisesi sohvalla makaamisen.
En tunne huonoa omatuntoa asumisesta okt:ssa hyvällä alueella, matkustamisesta,hyvästä ruuasta ym.sillä raadamme niska limassa niiden eteen.
Yksikään julkisen sektorin työntekijä ei maksa veroina yhtään mitään, vaan ovat vain ja ainoastaan kuluerä. Toki mahdollisesti välttämätön kuluerä, mutta kuitenkin.
Hahaha. 😂 työni on päiväkodissa, joten mahdollistan 7 yli 3-vuotiaan lapsen vanhemman työnteon hoitamalla heidän lapsiaan, usein 14 vanhemman, kun työkaveri sairastaa eikä sijaista oteta. (1 aikuinen 14 lasta) Veroni maksan pienestä palkasta ja lisäksi kikyn myötä lomarahoistakin 30 % valtiolle.
Mieheni yksityisellä, maksaa tuloistaan veroja moninkertaisesti mitä minä maksan pikkupalkastani. Eiköhän siitä riitä muutamaan sosiaalitukeenkin rahaa.
Päiväkotihan on DDR:stä lainattu aivopesulan malli, jossa primaarisosialisaatiossa saadaan iskostettua lapsiin tietty ajattelumalli. Eikö ole hupaisaa, että ne maat, joissa päiväkoteja ei suosita (Yhdysvallat, Saksa jne) on terveimmät ja suurimman tulotason omaavat ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha. 😂 työni on päiväkodissa, joten mahdollistan 7 yli 3-vuotiaan lapsen vanhemman työnteon hoitamalla heidän lapsiaan, usein 14 vanhemman, kun työkaveri sairastaa eikä sijaista oteta. (1 aikuinen 14 lasta) Veroni maksan pienestä palkasta ja lisäksi kikyn myötä lomarahoistakin 30 % valtiolle.
Mieheni yksityisellä, maksaa tuloistaan veroja moninkertaisesti mitä minä maksan pikkupalkastani. Eiköhän siitä riitä muutamaan sosiaalitukeenkin rahaa.
Päiväkotihan on DDR:stä lainattu aivopesulan malli, jossa primaarisosialisaatiossa saadaan iskostettua lapsiin tietty ajattelumalli. Eikö ole hupaisaa, että ne maat, joissa päiväkoteja ei suosita (Yhdysvallat, Saksa jne) on terveimmät ja suurimman tulotason omaavat ihmiset?
VMP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotket pahasti asioita. Kulueriä ovat ne ihmiset, joille julkisen sektorin työntekijät tuottavat palveluita. Ehkä välttämättömiä kulueriä, mutta kuitenkin. Sinä, koulua käyvät lapsesi, koko sukusi, joka nauttii yhteiskunnan palveluista.
Näiden palveluiden tuottajat ovat palkkansa ansainneet ihan yhtä lailla, ja maksavat siitä veroa, tehtiin se sitten kunnan, valtion, tai ostopalvelut tuottavan yrityksen palkkalistoilla.
Ja mikään tästä ei muuta sitä tosiasiaa, että yksikään julkisen sektorin työntekijä ei veroa maksamalla tuo mitään lisää yhteiseen kassaan, vaan ainoastaan ammentaa sieltä. Palkkansa ovat toki ansainneet, ja osa heistä tekee välttämätöntä työtä josta muiden veronmaksajien kannattaakin maksaa. Osa ei.
En ole saanut kisaan sossurahaa. Kituutan työkkärituilla, koska on omaisuutta. Voin lahjoittaa sen myöhemmin lapsilleni, jolloin saan tuet.
Minusta työttömät laitetaan kohtaamaan mahdoton: työtä ei riitä kaikille, jolloin osa joutuu elämään tuilla ja se joukko vaan suurenee. Automaation tuomasta säästöstä pitäisi laittaa myös (verojen kautta) niiden tilille, joiden työn automaatio vei. Nyt säästö menee pelkästään firmojen omistajille.
Työ pitäisi jakaa tasaisemmin kaikille. Siihen pitäisi pakottaa säätämällä lyhyempi työaika.
Itse olen akateeminen pitkäaikaistyötön. On toinenkin tutkinto, mutta ikää alkaa olla liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikään tästä ei muuta sitä tosiasiaa, että yksikään julkisen sektorin työntekijä ei veroa maksamalla tuo mitään lisää yhteiseen kassaan, vaan ainoastaan ammentaa sieltä. Palkkansa ovat toki ansainneet, ja osa heistä tekee välttämätöntä työtä josta muiden veronmaksajien kannattaakin maksaa. Osa ei.
Sivulauseissasi sisällön sävy antaa olettaa, että vaihtoehdoksi nykyiselle systeemille ehdottanet minarkismia t. yövartijavaltiota?
Ymmärtäisin, jos olisit vastoin omaa tahtoasi työtön ja työmarkkinatuella. Silloin et tarvitsisi toimeentulotukea.
Ymmärtäisin, jos opinnot olisivat venähtäneet ja tekisit opintoja loppuun tuplanopeudella toimeentulotuen turvin.
Ymmärtäisin, jos olisit pienipalkkaisessa työssä ja tarvitsisit asumistukea palkan lisäksi.
Mutta miten xitussa "asiallinen" 25-vuotias voi asettua elämään toimeentulotuella ja sitten vielä valittaa? Tässä maassa on jotain todella mätää.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu että päivämäärällä 12.2.2017 tässäkin ketjussa monet vielä ajattelevat että töihin vain mennään. "Mene töihin!" Heh. Odotan innolla että nämä huutelijat pääsevät yt-neuvottelujen piiriin ja tuolileikissä ei löydykään pepun alle sitä jakkaraa. Menkää sitten töihin siitä! :D
Tarviiko lukea kuin piru Raamattua. Esim. Minä olen ollut elämässä aikoja masentuneena ja työttömänä. Olen ensimmäisellä sivulla kommentoinut työssä kitkuttaja - myös kunnalla.
Kyllä töitä on. Tekemiini hommiin ei ole mitään tunkua. Palkka kun on alle 2000e/kk ja työ sellaista ettei taukoja kerkeä pitämään niin kukapa haluaisi nousta sieltä sohvalta vänisemästä.
Olen ollut siivooja, kassamyyjä, puhelinmyyjä, varastotyöntekijä jne. ja voin sanoa ettei ole mahdotonta saada noita töitä. Kyllä moneen paikkaan voihan "kävellä" sisään. Toki jos on joku FM blankolla ceeveellä voi olla vaikea vakuuttaa työnantajaa siitä, että pystyy nöyrtymään ikäviinkin töihin. Mutta kun aamuherätykset ovat oikeasti joillekin liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Muuta toiseen maahan. Suomessa sosiaalituet ovat EU:n heikoimpia. Esimerkiksi Hollannissa perustulo on noin 980 eur ja jos osallistut aktviointitoimiin, menee saantosi yli 1000 euron. Mikäli taas haluat muutosta, kokeile toimiiko äänestäminen. Mikäli äänestäminen ei toimi, sitten joudut radikalisoitumaan. Siinä vaihtoehtosi.
Noinko siellä Hollannissa asiat onkin? Juurihan työryhmä teki ehdotuksensa aktiivisesta työttömyystuesta, joka kuulemma oli saanut vaikutteita Hollannin mallista, mutta siinähän ehdotettiin ihan päinvastaista, eli aktivointitoimiin osallitumalla saa vain pidettyä tukitasonsa ennallaan, mutta mitään ei saa lisää. Muutenkin olen huomannut, että jatkuvasti vedotaan muiden maiden käytäntöihin, mutta jätetään sitten mainitsematta, että monesti niissä maissa myös sosiaalituet, silloin kun niitä saa, on korkeammalla tasolla kuin Suomessa.
En käsitä kaltaistesi työttömien ulinaa rahanpuutteesta. Olen itsekkin maannut pidemmän pätkän kotona ennen kuin pääsin töihin eikä raha ollut ongelma. Ensinäkin on oma moka jos elää pienennetyillä tuilla, kun hoitaa asiat oikein niin käyttärahaa jää 480e/kk. Yksi ihminen saa kuukauden ruuat helposti satasella, varsinkin kun työttömällä on aikaa tehdä ruokansa alusta asti ja pilkkoa rauhassa perunansa ja porkkanansa keiton sekaan. Kun uhraa ruokaan 200e/kk saa jo leivän päälle valtaisat kasat täytettä ja aamupalaksi puuron sijaan astetta kalliimpia jugurtteja. Täysistä tuista voisi hyvin leikata satasen pois ja silti jäisi rahaa juomiseen ja shoppailuun.
Mikäli kerta olet asiaton ja ongelmaton 25 vuotias niin mihin rahasi tuhlaat kun ei kerta riitä? Ymmärrän kyllä että esimerkiksi jollain lailla sairaalla ihmisellä voi tulla ongelmia rahan määrän kanssa, liikuntarajoitteinen kun ei niin vain kävele paikasta toiseen joten matkat ovat kalliita ja mielenterveyspotilailla on elämänhallinta hakusessa mutta terveellä ihmisellä ei pitäisi olla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu että päivämäärällä 12.2.2017 tässäkin ketjussa monet vielä ajattelevat että töihin vain mennään. "Mene töihin!" Heh. Odotan innolla että nämä huutelijat pääsevät yt-neuvottelujen piiriin ja tuolileikissä ei löydykään pepun alle sitä jakkaraa. Menkää sitten töihin siitä! :D
Tarviiko lukea kuin piru Raamattua. Esim. Minä olen ollut elämässä aikoja masentuneena ja työttömänä. Olen ensimmäisellä sivulla kommentoinut työssä kitkuttaja - myös kunnalla.
Kyllä töitä on. Tekemiini hommiin ei ole mitään tunkua. Palkka kun on alle 2000e/kk ja työ sellaista ettei taukoja kerkeä pitämään niin kukapa haluaisi nousta sieltä sohvalta vänisemästä.
Olen ollut siivooja, kassamyyjä, puhelinmyyjä, varastotyöntekijä jne. ja voin sanoa ettei ole mahdotonta saada noita töitä. Kyllä moneen paikkaan voihan "kävellä" sisään. Toki jos on joku FM blankolla ceeveellä voi olla vaikea vakuuttaa työnantajaa siitä, että pystyy nöyrtymään ikäviinkin töihin. Mutta kun aamuherätykset ovat oikeasti joillekin liikaa.
Olet vain asenteellinen. Omassa kunnassani on noin 7000 työtöntä, uusia työpaikkoja ilmoitetaan 100 viikossa. Näistäkin vain osa vaatimustasoltaan sellaisia, joihin voi hakea. En päässyt edes vuokrafirmaan. Eihän työttömyys olisi noin korkea, jos olisi työvoimapula. Monilla aloilla työtä vain jaetaan entisten kesken, paikkojen määrä ei lisäänny.
Perunajauho kirjoitti:
En käsitä kaltaistesi työttömien ulinaa rahanpuutteesta. Olen itsekkin maannut pidemmän pätkän kotona ennen kuin pääsin töihin eikä raha ollut ongelma. Ensinäkin on oma moka jos elää pienennetyillä tuilla, kun hoitaa asiat oikein niin käyttärahaa jää 480e/kk. Yksi ihminen saa kuukauden ruuat helposti satasella, varsinkin kun työttömällä on aikaa tehdä ruokansa alusta asti ja pilkkoa rauhassa perunansa ja porkkanansa keiton sekaan. Kun uhraa ruokaan 200e/kk saa jo leivän päälle valtaisat kasat täytettä ja aamupalaksi puuron sijaan astetta kalliimpia jugurtteja. Täysistä tuista voisi hyvin leikata satasen pois ja silti jäisi rahaa juomiseen ja shoppailuun.
Mikäli kerta olet asiaton ja ongelmaton 25 vuotias niin mihin rahasi tuhlaat kun ei kerta riitä? Ymmärrän kyllä että esimerkiksi jollain lailla sairaalla ihmisellä voi tulla ongelmia rahan määrän kanssa, liikuntarajoitteinen kun ei niin vain kävele paikasta toiseen joten matkat ovat kalliita ja mielenterveyspotilailla on elämänhallinta hakusessa mutta terveellä ihmisellä ei pitäisi olla vaikeaa.
Valtaosa ttt-asiakkaista on mt-ongelmaisia. Silti heitä syyllistetään ja haukutaan, vaikka syyllinen löytyy useimmiten heidän tapauksessaan jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro, missä tämä työpaikka sijaitsee? Minä olen kiinnostunut! Jännä, että itselleni ei ole täällä Turun seudulla tullut vielä vastaan työnantajaa (koulutukseni ulkopuolelta), joka ei olisi torjunut minua valmistumiseni jälkeen.
Olen FM vankalla media-alan pätkätyökokemuksella. Minulle kelpaa lähes mikä työ tahansa. Kello viiden aamuherätykset eivät ole häirinneet minua ainakaan tähän saakka. Mitään työtäni (nurmikonleikkuusta siivoukseen ja mansikoiden myyntiin) en ole pitänyt ikävänä. Olen ollut vain tyytyväinen siitä, kun töitä on ollut edes hetkeksi!
Mutta tiedätkö, nyt valmistumisen jälkeen tuntuu joka kerta toivottomalta, kun yritän puhelimessa vakuuttaa esim. siivous- tai ravintola-alan työnantajaa siitä, että kyllä minä ihan oikeasti olen valmis tekemään kyseistä työtä ja mielelläni myös pysyn työssä sopparin loppuun saakka. Olen kyllä kertonut, että "kokemusta on kahvila-, myynti- ja puutarhatöistä sekä henkilökohtaisen avustajan työstä ja opin nopeasti uutta". Olen kertonut myös, että "ei ole avoinna sellaisia koulutustani vastaavia työpaikkoja, joita voisin hakea ja vaikka joskus olisikin, niin todennäköisyys tulla valituksi niistä 150 hakijasta on melko pieni. Siksi teen mieluummin töitä koulutukseni ulkopuolelta kuin haen enää koulutustani vastaavaa työtä. Olen valmis sitoutumaan työhön, jos tulen valituksi." Nämä eivät ole toimineet, vaan vastaus on ollut "sinun ei kannata lähettää meille hakemusta".
Sinullako on jokin parempi ehdotus, miten voisin saada työnantajat uskomaan, että haluan tehdä hakemaani työtä? Kirjoitit kuin tietäisit asiasta enemmänkin, joten odotan, että jaat nyt tämän tärkeän infon meille kaikille työnhakijoille.
Kuka sinulta on lääkkeistä kysellyt? Ei niissä pitäisi olla mitään ihmeellistä vaan ne tulee lain mukaan korvata.
Kaikki rahalahjat pitää aina antaa KÄTEISELLÄ.
En ole ap mutta puhelinmyyntiä olen kokeillut se on suurta kusetusta, ainakin omalla kohdallani. Turkulaiselle kommenttia, mielelläni lähtisin töihin lähes kahden tuhannen euron kuukausipalkalla, koskaan en ole tienannut niin paljon vasn palkkani on aina ollut tuhannen euron paikkeilla (hieman alle tai päälle tonnin). Tarjolla ollut vain osa-aikaista tai 0-sopparia joten lähdin opiskelemaan. Yritän samalla hakea töitä mutta ei tärppää. Työ 1500 euron kuukausipalkalla on vain haavetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vain asenteellinen. Omassa kunnassani on noin 7000 työtöntä, uusia työpaikkoja ilmoitetaan 100 viikossa. Näistäkin vain osa vaatimustasoltaan sellaisia, joihin voi hakea. En päässyt edes vuokrafirmaan. Eihän työttömyys olisi noin korkea, jos olisi työvoimapula. Monilla aloilla työtä vain jaetaan entisten kesken, paikkojen määrä ei lisäänny.
Työnhaku on ollut mulle aina vaikeaa. Kärsin mt-ongelmista ja saan välillä tehdä oikeasti töitä jo sen eteen, että pysyn kasassa saati sitten, että saan työn ja pysyn kasassa sitä tehdessä. Kavereilla näyttää olleen helpompaa. Suomalaisella sisulla oon silti aina yrittänyt ja mulla on pari tutkintoakin. Pokkana väitän, että jos tällainen avohoitotapaus saa töitä ei se voi olla muillekaan mahdotonta.
Pitää vaan jaksaa yrittää. Kyllä kurjuuteen voi jäädä makaamaan ja valittamaan, mutta siten löytää itsensä vaan jostain surkeasta tilastosta ja lopulta köyden päästä. Suomalaiset on vaan niin nujerrettu jakamalla taikaseinästä rahaa ja viemällä työpaikat, että tätä ei tajuta.
Kouluttautukaa ja lähtekää vaikka ulkomaille. Mistä toi näköalattomuus? 100 vuotta sitten moni lähti rapakon taa kokeilemaan ilman sosiaaliturvaa. Nykyään voi EU-alueella hakea 3 kk töitä sosiaaliturvalla. Mut eihän nää valittajat mitään uskalla. Samanlaisia raukkoja kuin minäkin nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta joku itkee tähänkin miten asenteet ovat koventuneet työttömiä kohtaan. Ehkä se on lopulta ihan tervettä, että pakon edessä joudutaan purkamaan sosiaaliturvajärjestelmää, sillä moni on aloittajan tapaan laitostunut neukkukuutioonsa elämään almuilla. Eivätkä nämä edes tajua mitä tarkoittaa vastuunotto omassa elämässä.
Rumasti sanottuna: tukien menettämisen jälkeen alkaisi äkkiä kiinnostamaan työnhaku. Nythän voi aina kehittää itselleen masennuksen ja sairaseläkkeen jos ei työnteko tai opiskelu kiinnosta.
Voi se työttömyys sunkin kohdalle napsahtaa.
Ei siltä kukaan ole turvassa nykyään.
On napsahtanut kuule jo. Opiskelin ja hain töitä alalta, jota ei voi automatisoida. Opintolainaakin on rästissä 8000 e. Säästä saarnas.
Idiootti. Mene töihin tai opiskelemaan. Terve nuori nainen ja lojuu kotona. Ihan oikein, että tukia pienennetään. Itse ainakin oon ollut töissä ja opiskelen toista tutkintoa. Säästöjäkin mulla on. ainoa tuki saan asumistuen.
Ihan oikein että vastikkeetonta rahaa pienennetään
No eipä ole ollut tunkua vaaralliseen ja likaiseen hommaan, joka vaatii pitkää koulutusta, kylmiä hermoja ja pitkää työssäoppimista. Tervemenoa kokeilemaan, moni on yrittänyt ja vaihtanut alaa kun ei ole pärjännyt. Ammattiosaajista on pulaa.