Ahdistaa puheet tukien pienentämisestä
Elän itse valitettavasti pienennetyllä toimeentulotuella. Saan myös asumistukea. Kuukaudessa maksetaan minun vähän reilu 400 e yksiön vuokrani ja saan 300 e käyttörahaa. Sähkölasku ja julkisen puolen lääkärikulut ovat ainoat, jotka maksetaan tämän lisäksi.
Koska elän toimeentulotuella, kaikki minulle tuleva raha katsotaan tuloksi ja vähennetään tuistani. En voi esimerkiksi syntymäpäivänä vastaanottaa sukulaisilta 50 e tililleni ilman, että se sama summa lähtee tuistani ja lopputulos on plusmiinusnolla (kokemusta on). Minulla ei saa myös olla minkäänlaista omaisuutta eikä säästöjä. Jokainen kuukausi virastoissa käydään läpi kaikki ostokseni ja kysellään, miksi päätin ostaa reseptilääkkeen apteekista ja oliko se oikeasti välttämätön.
Olen ollut aina säästäväinen (silloinkin kun kävin töissä), muttei tällä rahalla juhlimaan pääse. Tälläkin palstalla saa lukea jatkuvasti ketjuja kuinka tukia tulee tuhansia euroja ja niistä saa säästettyä. En ymmärrä miten se on mahdollista vai ovatko nuo kirjoittelijat trolleja.
Itsekin yritän joka kuukausi saada muutaman kympin säästöön, mutta ikävä totuus on se että budjetti kaatuu nopeasti. Yksikin yllättävä meno ja siinä meni "säästöt" ja saa elää pikkurahalla pitkän aikaa.
Sosiaalitoimisto ei maksa ennaltaehkäiseviä ja harkinnanvaraisia tukia tuosta vaan, vaikka sellaistakin olen saanut kuulla. Kahdesti olen sitä pyytänyt, toisella myönsivät pitkin hampain (vaikka mielestäni kumpikin oli tarpeellinen). Se jolloin myönnettiin, oli kun pyykinpesukoneeni hajosi eikä talossa ole pyykkitupaa. Silloin kaksi sosiaaliohjaajaa tulivat yhdessä käymään kotonani ja katsomaan taloyhtiön kuivaustiloja (sellaiset löytyy, pesukonetta ei). He myös soittivat isännöitsijälle varmistaakseen, ettei jossain vain ole pesukonetta piilossa. Sain 80 euroa, käytettynä löytämäni kone maksoi enemmän ja erotus lähti omista rahoistani.
Tälläkin palstalla on jatkuvasti ketjuja, kuinka tukia pitää pienentää ja muun muassa toimeentulotuki on kohtuuttoman suuri discoraha. Todella pelottavaa näin tuilla elävän näkökulmasta.
Olen aivan asiallinen noin 25-vuotias nainen, ei ole päihdeongelmaa, rikostaustaa tms ja käyttäydyn aina asiallisesti ja kohteliaasti.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta et saa sympatioitani. Minä raadan kunnalla pienellä palkalla ja maksan veroissa sinunkin tukesi kun makaat sohvalla ja uliset.
Mieheni tekee ympäripyöreää päivää ja maksaa veroissa viiden sinunlaisesi sohvalla makaamisen.
En tunne huonoa omatuntoa asumisesta okt:ssa hyvällä alueella, matkustamisesta,hyvästä ruuasta ym.sillä raadamme niska limassa niiden eteen.
Joten:hae töitä/opiskelemaan.
Yksikään julkisen sektorin työntekijä ei maksa veroina yhtään mitään, vaan ovat vain ja ainoastaan kuluerä. Toki mahdollisesti välttämätön kuluerä, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu että päivämäärällä 12.2.2017 tässäkin ketjussa monet vielä ajattelevat että töihin vain mennään. "Mene töihin!" Heh. Odotan innolla että nämä huutelijat pääsevät yt-neuvottelujen piiriin ja tuolileikissä ei löydykään pepun alle sitä jakkaraa. Menkää sitten töihin siitä! :D
https://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/yeh/perustaminen.html
Noin, oliko niin kauhean vaikeaa?
Näistä kommenteista ap ainakin näet, että mikä tulevaisuus on edessä. Olet vielä nuori, joten pystyt kyllä opiskelemaan ammatin ja työllistymään siihen, kunhan valitset sen realistisesti. (Sekä pääsymahdollisuuksien että työllistymisprosentin osalta.) Ei se mukavaa ole, mutta säännöllinen ja varma palkka tekee elämästä henkisesti miljoona kertaa helpompaa, että jos työpaikalla on suht järkevä työyhteisö, niin ikävänkin työn kyllä kestää sen voimalla.
Itse 10 vuotta vanhempana työttömänä on todella karua, kun oman elämän lähtölaskenta on käynnissä. Vaikka kaikki muut luonnollisesti vain "menevät töihin", niin jokin vika minussa on, että kukaan ei ota. Takana on monta vuotta työttömyyttä ja palkatonta harjoittelua ja kaksi tutkintoa, kumpikaan ei miltään humanistiselta alalta. Lisäopinnot eivät ole mahdollisia, koska opintotukea ei saa, takana ei ole tarpeeksi pitkää työuraa aikuiskoulutustukeen eikä työkkäri puolla omaehtoisia opintoja. Nykytilanteessa rahat riittävät juuri ja juuri, ja hätävarana on pieni määrä säästöjä ajalta kun olin töissä. Mutta kun tuet pienennetään, niin eivät enää riitä, ja sitten en tiedä, mitä muutakaan voi tehdä kuin itsemurhan.
Että ota opiksi minun virheistäni ja toimi nyt eri tavalla kun vielä voit!
Itsemurha tukien vuoksi. Häpeä! Vähemmälläkin tulee toimeen. Meitä on jotka nautimme vapaasta, hei jäin työkyvyttömyyseläkkeelle. Ai, että nautin kun aamulla moni menee sinne pienipalkkaiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Näistä kommenteista ap ainakin näet, että mikä tulevaisuus on edessä. Olet vielä nuori, joten pystyt kyllä opiskelemaan ammatin ja työllistymään siihen, kunhan valitset sen realistisesti. (Sekä pääsymahdollisuuksien että työllistymisprosentin osalta.) Ei se mukavaa ole, mutta säännöllinen ja varma palkka tekee elämästä henkisesti miljoona kertaa helpompaa, että jos työpaikalla on suht järkevä työyhteisö, niin ikävänkin työn kyllä kestää sen voimalla.
Itse 10 vuotta vanhempana työttömänä on todella karua, kun oman elämän lähtölaskenta on käynnissä. Vaikka kaikki muut luonnollisesti vain "menevät töihin", niin jokin vika minussa on, että kukaan ei ota. Takana on monta vuotta työttömyyttä ja palkatonta harjoittelua ja kaksi tutkintoa, kumpikaan ei miltään humanistiselta alalta. Lisäopinnot eivät ole mahdollisia, koska opintotukea ei saa, takana ei ole tarpeeksi pitkää työuraa aikuiskoulutustukeen eikä työkkäri puolla omaehtoisia opintoja. Nykytilanteessa rahat riittävät juuri ja juuri, ja hätävarana on pieni määrä säästöjä ajalta kun olin töissä. Mutta kun tuet pienennetään, niin eivät enää riitä, ja sitten en tiedä, mitä muutakaan voi tehdä kuin itsemurhan.
Että ota opiksi minun virheistäni ja toimi nyt eri tavalla kun vielä voit!
Niin, mikä se "eri tavalla" sitten on, jos sinullakin on kaksi tutkintoa ns. "ei-huuhaa" alalta? Nykyään työllisyys ei vain yksinkertaisesti ole kaikille mahdollista, varsinkin jos puuttuu hyväveli-verkostot.
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha tukien vuoksi. Häpeä! Vähemmälläkin tulee toimeen. Meitä on jotka nautimme vapaasta, hei jäin työkyvyttömyyseläkkeelle. Ai, että nautin kun aamulla moni menee sinne pienipalkkaiseen työhön.
Ymmärrän että työkyvyttömyytesi johtuu mielenterveysongelmistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu että päivämäärällä 12.2.2017 tässäkin ketjussa monet vielä ajattelevat että töihin vain mennään. "Mene töihin!" Heh. Odotan innolla että nämä huutelijat pääsevät yt-neuvottelujen piiriin ja tuolileikissä ei löydykään pepun alle sitä jakkaraa. Menkää sitten töihin siitä! :D
https://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/yeh/perustaminen.html
Noin, oliko niin kauhean vaikeaa?
Huutonaurua.
Vierailija kirjoitti:
Kohta joku itkee tähänkin miten asenteet ovat koventuneet työttömiä kohtaan. Ehkä se on lopulta ihan tervettä, että pakon edessä joudutaan purkamaan sosiaaliturvajärjestelmää, sillä moni on aloittajan tapaan laitostunut neukkukuutioonsa elämään almuilla. Eivätkä nämä edes tajua mitä tarkoittaa vastuunotto omassa elämässä.
Rumasti sanottuna: tukien menettämisen jälkeen alkaisi äkkiä kiinnostamaan työnhaku. Nythän voi aina kehittää itselleen masennuksen ja sairaseläkkeen jos ei työnteko tai opiskelu kiinnosta.
Voi se työttömyys sunkin kohdalle napsahtaa.
Ei siltä kukaan ole turvassa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt hyvä ihminen töihin siitä. Kyllä sinä jotain pystyt tekemään, vaikka puhelinmyyntiä. Niin me muut saamme rahaa.
Minä en koskaan vastaa puhelinmyyjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että työkyvyttömyytesi johtuu mielenterveysongelmistasi.
Sairastan synnynnäistä sydänsairautta. Eläke läpi ensimmäisellä kerralla. Yhtäjaksoista palvelusta yli 30 vuotta, kyllä sillä pärjää. Lisäksi miehen eläke 40 vuotta, molemmat kunnalla.
Samalla tukirahalla jotkut eivät tule toimeen ja jotkut saavat rahaa säästöön.Vaikea määritellä oikea taso.
Mua vähän harmittaa ap:n kaltaiset joiden mielestä on ok että valtio rahoittaa kaiken pesukoneesta vaatteisiin. Itse olen aina ollut töissä matalapalkka-alalla ja tarkkaan joutuu laskemaan että raha riittää. Ap:llä on kuitenkin vaihtoehtoja, esim lähteä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimeentulotukesi on pienennetty? Oletko kieltäytynyt työllistävistä toimenpiteistä vai? Katso peiliin...Kaikkia resuperseitä ei tod.ole järkeä sohvalle elättää
Pienennetty.Eli kieltäytynyt jostakin aktiviteetistä.
Kun palkat pienenee niin väistämättä pienenee tuetkin.
Muuta toiseen maahan. Suomessa sosiaalituet ovat EU:n heikoimpia. Esimerkiksi Hollannissa perustulo on noin 980 eur ja jos osallistut aktviointitoimiin, menee saantosi yli 1000 euron. Mikäli taas haluat muutosta, kokeile toimiiko äänestäminen. Mikäli äänestäminen ei toimi, sitten joudut radikalisoitumaan. Siinä vaihtoehtosi.
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta et saa sympatioitani. Minä raadan kunnalla pienellä palkalla ja maksan veroissa sinunkin tukesi kun makaat sohvalla ja uliset.
Mieheni tekee ympäripyöreää päivää ja maksaa veroissa viiden sinunlaisesi sohvalla makaamisen.
En tunne huonoa omatuntoa asumisesta okt:ssa hyvällä alueella, matkustamisesta,hyvästä ruuasta ym.sillä raadamme niska limassa niiden eteen.
Miehesi tekee siis kahden ihmisen työt eli vie yhden työpaikan? Melkoinen roisto, vaikka kuinka maksaisi veroja tekemästään työstä. Ottaa enemmän kuin oman osansa näinä aikoina kuin töitä on muutenkin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään julkisen sektorin työntekijä ei maksa veroina yhtään mitään, vaan ovat vain ja ainoastaan kuluerä. Toki mahdollisesti välttämätön kuluerä, mutta kuitenkin.
Hahaha. 😂 työni on päiväkodissa, joten mahdollistan 7 yli 3-vuotiaan lapsen vanhemman työnteon hoitamalla heidän lapsiaan, usein 14 vanhemman, kun työkaveri sairastaa eikä sijaista oteta. (1 aikuinen 14 lasta) Veroni maksan pienestä palkasta ja lisäksi kikyn myötä lomarahoistakin 30 % valtiolle.
Mieheni yksityisellä, maksaa tuloistaan veroja moninkertaisesti mitä minä maksan pikkupalkastani. Eiköhän siitä riitä muutamaan sosiaalitukeenkin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturvajärjestelmä tuhosi suomalaisen sisun, sen saman jonka turvaksi järjestelmä luotiin. On käsittämätöntä kun miettii miten koko valtio on näille tuetuille yksi laitos, joka kustantaa kaiken ruoasta ja asumisesta lääkkeisiin ja opiskeluun. Eikä sekään edes riitä...
Sosiaaliturvan takiako suomalaisurheilijat eivät enää menesty maailmalla, sosiaaliturvastako johtuu se, että yritysmaailman menestystarinoista on ollut puutetta, lupaavat yritykset myydään suuremmille ulkomaisille yrityksille heti, kun se on mahdollista jne.
Vierailija kirjoitti:
Elän itse valitettavasti pienennetyllä toimeentulotuella. Saan myös asumistukea. Kuukaudessa maksetaan minun vähän reilu 400 e yksiön vuokrani ja saan 300 e käyttörahaa. Sähkölasku ja julkisen puolen lääkärikulut ovat ainoat, jotka maksetaan tämän lisäksi.
Koska elän toimeentulotuella, kaikki minulle tuleva raha katsotaan tuloksi ja vähennetään tuistani. En voi esimerkiksi syntymäpäivänä vastaanottaa sukulaisilta 50 e tililleni ilman, että se sama summa lähtee tuistani ja lopputulos on plusmiinusnolla (kokemusta on). Minulla ei saa myös olla minkäänlaista omaisuutta eikä säästöjä. Jokainen kuukausi virastoissa käydään läpi kaikki ostokseni ja kysellään, miksi päätin ostaa reseptilääkkeen apteekista ja oliko se oikeasti välttämätön.Olen ollut aina säästäväinen (silloinkin kun kävin töissä), muttei tällä rahalla juhlimaan pääse. Tälläkin palstalla saa lukea jatkuvasti ketjuja kuinka tukia tulee tuhansia euroja ja niistä saa säästettyä. En ymmärrä miten se on mahdollista vai ovatko nuo kirjoittelijat trolleja.
Itsekin yritän joka kuukausi saada muutaman kympin säästöön, mutta ikävä totuus on se että budjetti kaatuu nopeasti. Yksikin yllättävä meno ja siinä meni "säästöt" ja saa elää pikkurahalla pitkän aikaa.
Sosiaalitoimisto ei maksa ennaltaehkäiseviä ja harkinnanvaraisia tukia tuosta vaan, vaikka sellaistakin olen saanut kuulla. Kahdesti olen sitä pyytänyt, toisella myönsivät pitkin hampain (vaikka mielestäni kumpikin oli tarpeellinen). Se jolloin myönnettiin, oli kun pyykinpesukoneeni hajosi eikä talossa ole pyykkitupaa. Silloin kaksi sosiaaliohjaajaa tulivat yhdessä käymään kotonani ja katsomaan taloyhtiön kuivaustiloja (sellaiset löytyy, pesukonetta ei). He myös soittivat isännöitsijälle varmistaakseen, ettei jossain vain ole pesukonetta piilossa. Sain 80 euroa, käytettynä löytämäni kone maksoi enemmän ja erotus lähti omista rahoistani.Tälläkin palstalla on jatkuvasti ketjuja, kuinka tukia pitää pienentää ja muun muassa toimeentulotuki on kohtuuttoman suuri discoraha. Todella pelottavaa näin tuilla elävän näkökulmasta.
Olen aivan asiallinen noin 25-vuotias nainen, ei ole päihdeongelmaa, rikostaustaa tms ja käyttäydyn aina asiallisesti ja kohteliaasti.
Kuulostaa tutulta! Erotuksena se että olen itse saanut pienintä mahdollista toimeentulotukea yli 20 vuotta. Ikinä en ole saanut sosiaalitoimistosta mitään harkinnanvaraista tai ennaltaehkäisevää tukea koskaan vaikka olen muutamia kertoja niitä todella vaikeassa tilanteessa pyytänyt! Odottavat varmaan vaan että kuolisin pois ettei tarvisi enää niitä vähiäkään maksella.
Pienituloiset ovat katkeria siitä, että on omaa aikaa ja VAPAATA. MIHIN TÖIHIN, ei töihin niin vain mennä. Ap, nautit vapaudesta ja tarvittaessa valitat Kelan päätöksistä. Sinun tuloillasi saat ilmaisen asianajajan valtion piikkiin. Viisas pääsee vähemmällä, Menkää hanttihommiin, mutta kaikki eivät mene.