Ahdistaa puheet tukien pienentämisestä
Elän itse valitettavasti pienennetyllä toimeentulotuella. Saan myös asumistukea. Kuukaudessa maksetaan minun vähän reilu 400 e yksiön vuokrani ja saan 300 e käyttörahaa. Sähkölasku ja julkisen puolen lääkärikulut ovat ainoat, jotka maksetaan tämän lisäksi.
Koska elän toimeentulotuella, kaikki minulle tuleva raha katsotaan tuloksi ja vähennetään tuistani. En voi esimerkiksi syntymäpäivänä vastaanottaa sukulaisilta 50 e tililleni ilman, että se sama summa lähtee tuistani ja lopputulos on plusmiinusnolla (kokemusta on). Minulla ei saa myös olla minkäänlaista omaisuutta eikä säästöjä. Jokainen kuukausi virastoissa käydään läpi kaikki ostokseni ja kysellään, miksi päätin ostaa reseptilääkkeen apteekista ja oliko se oikeasti välttämätön.
Olen ollut aina säästäväinen (silloinkin kun kävin töissä), muttei tällä rahalla juhlimaan pääse. Tälläkin palstalla saa lukea jatkuvasti ketjuja kuinka tukia tulee tuhansia euroja ja niistä saa säästettyä. En ymmärrä miten se on mahdollista vai ovatko nuo kirjoittelijat trolleja.
Itsekin yritän joka kuukausi saada muutaman kympin säästöön, mutta ikävä totuus on se että budjetti kaatuu nopeasti. Yksikin yllättävä meno ja siinä meni "säästöt" ja saa elää pikkurahalla pitkän aikaa.
Sosiaalitoimisto ei maksa ennaltaehkäiseviä ja harkinnanvaraisia tukia tuosta vaan, vaikka sellaistakin olen saanut kuulla. Kahdesti olen sitä pyytänyt, toisella myönsivät pitkin hampain (vaikka mielestäni kumpikin oli tarpeellinen). Se jolloin myönnettiin, oli kun pyykinpesukoneeni hajosi eikä talossa ole pyykkitupaa. Silloin kaksi sosiaaliohjaajaa tulivat yhdessä käymään kotonani ja katsomaan taloyhtiön kuivaustiloja (sellaiset löytyy, pesukonetta ei). He myös soittivat isännöitsijälle varmistaakseen, ettei jossain vain ole pesukonetta piilossa. Sain 80 euroa, käytettynä löytämäni kone maksoi enemmän ja erotus lähti omista rahoistani.
Tälläkin palstalla on jatkuvasti ketjuja, kuinka tukia pitää pienentää ja muun muassa toimeentulotuki on kohtuuttoman suuri discoraha. Todella pelottavaa näin tuilla elävän näkökulmasta.
Olen aivan asiallinen noin 25-vuotias nainen, ei ole päihdeongelmaa, rikostaustaa tms ja käyttäydyn aina asiallisesti ja kohteliaasti.
Kommentit (201)
Mä en ymmärrä näitä töiden vähyydestä meuhkaajia ja "odotapa vain, kun tyttömyys iskee kohdallesi"-huutelijoita. Ehkä sitten lienen niin hyväosainen, kuten myös ystäväpiirini, mutta lähipiiriini lukeutuu akaatemisia, duunareita, korkeakoulutettuja, "vaan" amiksen käyneitä, tekniikan alan ihmisiä, humanisteja, luonnontieteilijöitä, palvelualan henkilöitä... Ikähaarukalla ollaan 20-35 -vuotiaita.
Moni on kokenut työttömyyttä. Mutta töitä on aina löytynyt, on sitten työhistoria tai koulutus ollut mitä tahansa. Ja siis muutakin kuin puhelinmyyntiä. Tai sitten on lähdetty opiskelemaan alaa, joka työllistää varmasti (hoitoala mm.) En sitten tiedä, voin olla pahasti laput silmillä, kun uskon siihen, että hyvilletekijöille löytyy kyllä aina jotain työtä. Sellaistakin joss työolot ja palkka ovat ihmisarvoiset, jos on vaan valmis tulemaan hieman alaspäin vaatimuksistaan.
Haaveena työpaikka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu että päivämäärällä 12.2.2017 tässäkin ketjussa monet vielä ajattelevat että töihin vain mennään. "Mene töihin!" Heh. Odotan innolla että nämä huutelijat pääsevät yt-neuvottelujen piiriin ja tuolileikissä ei löydykään pepun alle sitä jakkaraa. Menkää sitten töihin siitä! :D
Tarviiko lukea kuin piru Raamattua. Esim. Minä olen ollut elämässä aikoja masentuneena ja työttömänä. Olen ensimmäisellä sivulla kommentoinut työssä kitkuttaja - myös kunnalla.
Kyllä töitä on. Tekemiini hommiin ei ole mitään tunkua. Palkka kun on alle 2000e/kk ja työ sellaista ettei taukoja kerkeä pitämään niin kukapa haluaisi nousta sieltä sohvalta vänisemästä.
Olen ollut siivooja, kassamyyjä, puhelinmyyjä, varastotyöntekijä jne. ja voin sanoa ettei ole mahdotonta saada noita töitä. Kyllä moneen paikkaan voihan "kävellä" sisään. Toki jos on joku FM blankolla ceeveellä voi olla vaikea vakuuttaa työnantajaa siitä, että pystyy nöyrtymään ikäviinkin töihin. Mutta kun aamuherätykset ovat oikeasti joillekin liikaa.
Kerro, missä tämä työpaikka sijaitsee? Minä olen kiinnostunut! Jännä, että itselleni ei ole täällä Turun seudulla tullut vielä vastaan työnantajaa (koulutukseni ulkopuolelta), joka ei olisi torjunut minua valmistumiseni jälkeen.
Olen FM vankalla media-alan pätkätyökokemuksella. Minulle kelpaa lähes mikä työ tahansa. Kello viiden aamuherätykset eivät ole häirinneet minua ainakaan tähän saakka. Mitään työtäni (nurmikonleikkuusta siivoukseen ja mansikoiden myyntiin) en ole pitänyt ikävänä. Olen ollut vain tyytyväinen siitä, kun töitä on ollut edes hetkeksi!
Mutta tiedätkö, nyt valmistumisen jälkeen tuntuu joka kerta toivottomalta, kun yritän puhelimessa vakuuttaa esim. siivous- tai ravintola-alan työnantajaa siitä, että kyllä minä ihan oikeasti olen valmis tekemään kyseistä työtä ja mielelläni myös pysyn työssä sopparin loppuun saakka. Olen kyllä kertonut, että "kokemusta on kahvila-, myynti- ja puutarhatöistä sekä henkilökohtaisen avustajan työstä ja opin nopeasti uutta". Olen kertonut myös, että "ei ole avoinna sellaisia koulutustani vastaavia työpaikkoja, joita voisin hakea ja vaikka joskus olisikin, niin todennäköisyys tulla valituksi niistä 150 hakijasta on melko pieni. Siksi teen mieluummin töitä koulutukseni ulkopuolelta kuin haen enää koulutustani vastaavaa työtä. Olen valmis sitoutumaan työhön, jos tulen valituksi." Nämä eivät ole toimineet, vaan vastaus on ollut "sinun ei kannata lähettää meille hakemusta".
Sinullako on jokin parempi ehdotus, miten voisin saada työnantajat uskomaan, että haluan tehdä hakemaani työtä? Kirjoitit kuin tietäisit asiasta enemmänkin, joten odotan, että jaat nyt tämän tärkeän infon meille kaikille työnhakijoille.
Ongelmas on just se, että olet FM ja media-alan pätkätyöläinen. Olet tehnyt sitäsuntätäsilppua, joka antaa sinusta hakijana epämääräisen kuvan. Miksi et ole sitoutunut mihinkään pitemmäksi ajaksi? Annat kuvan älykkäästä tuuliviirityypistä, jolla ei ole sinniä jaksaa pitempään yhdessä hommassa.
Juu, anna kun arvaan, halusit medianomiksi kun se vaikutti kivalta. Sitten sait opiskeluaikana muitakin hommia, mutta ne olivat silloin arvollesi liikaa ja vaihdoitämän hommia usein. On vähän kuin koko kylän kaunis polkupyörä etsisi rumaa, mutta uskollista aviomiestä. Miksi sen miehen pitäisi uskoa, että aidosti sitoudut etkä petä tai jätä kun löydät paremman?
Vierailija kirjoitti:
Haaveena työpaikka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu että päivämäärällä 12.2.2017 tässäkin ketjussa monet vielä ajattelevat että töihin vain mennään. "Mene töihin!" Heh. Odotan innolla että nämä huutelijat pääsevät yt-neuvottelujen piiriin ja tuolileikissä ei löydykään pepun alle sitä jakkaraa. Menkää sitten töihin siitä! :D
Tarviiko lukea kuin piru Raamattua. Esim. Minä olen ollut elämässä aikoja masentuneena ja työttömänä. Olen ensimmäisellä sivulla kommentoinut työssä kitkuttaja - myös kunnalla.
Kyllä töitä on. Tekemiini hommiin ei ole mitään tunkua. Palkka kun on alle 2000e/kk ja työ sellaista ettei taukoja kerkeä pitämään niin kukapa haluaisi nousta sieltä sohvalta vänisemästä.
Olen ollut siivooja, kassamyyjä, puhelinmyyjä, varastotyöntekijä jne. ja voin sanoa ettei ole mahdotonta saada noita töitä. Kyllä moneen paikkaan voihan "kävellä" sisään. Toki jos on joku FM blankolla ceeveellä voi olla vaikea vakuuttaa työnantajaa siitä, että pystyy nöyrtymään ikäviinkin töihin. Mutta kun aamuherätykset ovat oikeasti joillekin liikaa.
Kerro, missä tämä työpaikka sijaitsee? Minä olen kiinnostunut! Jännä, että itselleni ei ole täällä Turun seudulla tullut vielä vastaan työnantajaa (koulutukseni ulkopuolelta), joka ei olisi torjunut minua valmistumiseni jälkeen.
Olen FM vankalla media-alan pätkätyökokemuksella. Minulle kelpaa lähes mikä työ tahansa. Kello viiden aamuherätykset eivät ole häirinneet minua ainakaan tähän saakka. Mitään työtäni (nurmikonleikkuusta siivoukseen ja mansikoiden myyntiin) en ole pitänyt ikävänä. Olen ollut vain tyytyväinen siitä, kun töitä on ollut edes hetkeksi!
Mutta tiedätkö, nyt valmistumisen jälkeen tuntuu joka kerta toivottomalta, kun yritän puhelimessa vakuuttaa esim. siivous- tai ravintola-alan työnantajaa siitä, että kyllä minä ihan oikeasti olen valmis tekemään kyseistä työtä ja mielelläni myös pysyn työssä sopparin loppuun saakka. Olen kyllä kertonut, että "kokemusta on kahvila-, myynti- ja puutarhatöistä sekä henkilökohtaisen avustajan työstä ja opin nopeasti uutta". Olen kertonut myös, että "ei ole avoinna sellaisia koulutustani vastaavia työpaikkoja, joita voisin hakea ja vaikka joskus olisikin, niin todennäköisyys tulla valituksi niistä 150 hakijasta on melko pieni. Siksi teen mieluummin töitä koulutukseni ulkopuolelta kuin haen enää koulutustani vastaavaa työtä. Olen valmis sitoutumaan työhön, jos tulen valituksi." Nämä eivät ole toimineet, vaan vastaus on ollut "sinun ei kannata lähettää meille hakemusta".
Sinullako on jokin parempi ehdotus, miten voisin saada työnantajat uskomaan, että haluan tehdä hakemaani työtä? Kirjoitit kuin tietäisit asiasta enemmänkin, joten odotan, että jaat nyt tämän tärkeän infon meille kaikille työnhakijoille.
Ongelmas on just se, että olet FM ja media-alan pätkätyöläinen. Olet tehnyt sitäsuntätäsilppua, joka antaa sinusta hakijana epämääräisen kuvan. Miksi et ole sitoutunut mihinkään pitemmäksi ajaksi? Annat kuvan älykkäästä tuuliviirityypistä, jolla ei ole sinniä jaksaa pitempään yhdessä hommassa.
Juu, anna kun arvaan, halusit medianomiksi kun se vaikutti kivalta. Sitten sait opiskeluaikana muitakin hommia, mutta ne olivat silloin arvollesi liikaa ja vaihdoitämän hommia usein. On vähän kuin koko kylän kaunis polkupyörä etsisi rumaa, mutta uskollista aviomiestä. Miksi sen miehen pitäisi uskoa, että aidosti sitoudut etkä petä tai jätä kun löydät paremman?
Eiköhän tuossa nyt ole enemmänkin kyse siitä, minkälaisia työsopimuksia saa? Jos on pätkää, niin turhapa tuossa on alkaa syyllistämään tekijää siitä, että sopimus on määräaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Idiootti. Mene töihin tai opiskelemaan. Terve nuori nainen ja lojuu kotona. Ihan oikein, että tukia pienennetään. Itse ainakin oon ollut töissä ja opiskelen toista tutkintoa. Säästöjäkin mulla on. ainoa tuki saan asumistuen.
Ihan oikein että vastikkeetonta rahaa pienennetään
Ap saa toimeentulotukea, jonka pienentämistä ei tietääkseni ole ehdotettu. Asumislisän leikkauksista on kyllä puhuttu, mutta kun ottaa huomioon, että miten moni niiden piirissä on, niin leikkaukset siitä olisivat poliittisesti melko riskaabeleja.
Työmarkkinatukikaan ei muuten oikeasti ole enää vastikkeeton tuki, sillä pitkäaikaistyöttömät pakotetaan ajoittain osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan, työkokeiluihin, koulutuksiin ynnä muihin toimenpiteisiin, jotka eivät välttämättä edistä työllistymistä yhtään. Ja jos ei osallistu, niin voi menettää työttömyystukensa kolmeksi kuukaudeksi. Käytännössä siis työttömyystuki on jo nykyisin vastikkeellista.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin, jos olisit vastoin omaa tahtoasi työtön ja työmarkkinatuella. Silloin et tarvitsisi toimeentulotukea.
Ymmärtäisin, jos opinnot olisivat venähtäneet ja tekisit opintoja loppuun tuplanopeudella toimeentulotuen turvin.
Ymmärtäisin, jos olisit pienipalkkaisessa työssä ja tarvitsisit asumistukea palkan lisäksi.
Mutta miten xitussa "asiallinen" 25-vuotias voi asettua elämään toimeentulotuella ja sitten vielä valittaa? Tässä maassa on jotain todella mätää.
Pelkkä alennettu tt-tuki ilman työttömyyskorvausta tarkoittaa että ap on järjestelmällisesti kieltäytynyt tarjotuista aktivoinneista.
Kysymys kuuluu miten päätyy alennetulle toimeentulotuelle.Kieltäytymällä kaikista aktivointitoimista.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä töiden vähyydestä meuhkaajia ja "odotapa vain, kun tyttömyys iskee kohdallesi"-huutelijoita. Ehkä sitten lienen niin hyväosainen, kuten myös ystäväpiirini, mutta lähipiiriini lukeutuu akaatemisia, duunareita, korkeakoulutettuja, "vaan" amiksen käyneitä, tekniikan alan ihmisiä, humanisteja, luonnontieteilijöitä, palvelualan henkilöitä... Ikähaarukalla ollaan 20-35 -vuotiaita.
Moni on kokenut työttömyyttä. Mutta töitä on aina löytynyt, on sitten työhistoria tai koulutus ollut mitä tahansa. Ja siis muutakin kuin puhelinmyyntiä. Tai sitten on lähdetty opiskelemaan alaa, joka työllistää varmasti (hoitoala mm.) En sitten tiedä, voin olla pahasti laput silmillä, kun uskon siihen, että hyvilletekijöille löytyy kyllä aina jotain työtä. Sellaistakin joss työolot ja palkka ovat ihmisarvoiset, jos on vaan valmis tulemaan hieman alaspäin vaatimuksistaan.
Kyllä ne työt ovat oikeasti vähentyneet. Vielä 1950-luvulla puolet väestöstä oli tekemisissä maa- ja metsätalouden kanssa. Nyt ehkä pari prosenttia.
Tänään tv1 14.30 katovuosia ja voivuoria. Nostalgiaa "raatajille".
Ja nämä tämänkin ketjun "raatajat" eivät tiedä mitään raatamisesta. Toimistossa vain istuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne työt ovat oikeasti vähentyneet. Vielä 1950-luvulla puolet väestöstä oli tekemisissä maa- ja metsätalouden kanssa. Nyt ehkä pari prosenttia.
Tänään tv1 14.30 katovuosia ja voivuoria. Nostalgiaa "raatajille".Ja nämä tämänkin ketjun "raatajat" eivät tiedä mitään raatamisesta. Toimistossa vain istuvat.
Hoitoalakaan ei välttämättä ole niin työllistävä, koska lisää koulutettuja tulee alalle kaiken aikaa - esim. lähihoitajia valmistuu vuosittain n. 7-8000. Yhä useampi on pätkäsopimuksilla ja puheet siitä, että eläkepommi uhkaa julkisen sektorin työpaikkoja, ei kerro totuutta työllisyysnäkymistä - koska sekin on hyvinkin mahdollista, että ne eläkkeelle siirtyvien työpaikat lakkautetaan, koska kuntien taloustilanne, sote, yms.
Prostituutioon pitäisi kannustaa. Silloin meillä ei olisi työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt hyvä ihminen töihin siitä. Kyllä sinä jotain pystyt tekemään, vaikka puhelinmyyntiä. Niin me muut saamme rahaa.
Ostatko itse paljonkin puhelinmyyjiltä? Jos ostat, ohjeesi on ok, mutta jos kuulut niihin, joiden numero on kieltolistoilla ja jotka osallistuvat av:lla aktiivisesti ketjuihin, joissa haukutaan puhelinmyyntityötä ja sen tekijöitä, niin pidä suusi kiinni.
Mä jäin toimeentulotuelle ja oon valmistautunut tähän tilanteeseen jo etukäteen. Oon säästänyt noin 10 000 €, ja tietenkin siis piilottanut rahat. Mahdolliset lahjat saan joko tavarana, lahjakortteina tai käteisenä. Nyt voin elellä sen pari vuotta toimeentulotuella ja säästöillä ennen kuin pääsen aloittamaan työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään tv1 14.30 katovuosia ja voivuoria. Nostalgiaa "raatajille".Ja nämä tämänkin ketjun "raatajat" eivät tiedä mitään raatamisesta. Toimistossa vain istuvat.
Mä en yleensä kerkeä työpäivän aikana istumaan. T: se yksi kunnan niuho.
Jos sulla jää pennikin säästöön niin nosta se pois tililtä ja säästä ihan vaan sukan varteen. Näin kela ei pysy perillä sun rahoistas. Sukulaisille kannattaa sanoa että jos antavat rahaa lahjaksi niin mieluiten käteisenä.
Tuet veks systeemin väärinkäyttäjiltä. Karmeeta oppia jo elämäntapa loisijaksi 25-vuotiaaksi mennessä. Mene koulutukseen tai töihin - tee jotain !
No eipä hätiä ne tuet tulevat loppumaan 100% varmasti, joten etsiydy jo nyt hommiin.
"Olen ollut aina säästäväinen (silloinkin kun kävin töissä), muttei tällä rahalla juhlimaan pääse."
toi-meen-tu-lo-tu-ki ja tuista viimesijaisin.
25v ja ei töissä???
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvänen aika tätä syyllistämistä. Työttömiä käsketään ottamaan vastaan mitä tahansa työtä, vaikka kuinka lyhyttä pätkää tai täysin koulutusta vastaamatonta tai mitä vaan, jottei näyttäisi laiskalta.
Sitten kun joku tekee niin, niin sekin on väärin.
Taidat trollata, koska virastosta ei todellakaan kysellä yhtään mitään ostoksistasi. En ole koskaan edes käynyt tai puhunut kenenkään kanssa sossusta. Toisekseen alennetun toimeentulotuen perusosa ei voi olla noin vähän, vaan se on vähintään noin 390e/kk.
Lähetät kuitit sossuun ja jos sinulla on lääkärin määräämä resepti lääkkeisiin, niin ne korvataan aivan varmasti sinulle. Minä olen maksattanut sossulla terveyskulut, lääkkeet, sähkölaskut, kotivakuutuksen ja pääsykoekirjat. Nettilaskua eivät maksa, joten kannattaa ottaa asunto, jossa nettimaksu sisältyy vuokraan.
Jos jotain tulonsiirtoja joudutaan tekemään, niin ne tehdään tietenkin käteisellä. Esimerkiksi jos lainaan kaverilleni, niin tietenkin hän maksaa minulle takaisin käteisellä, jotta tukia ei leikata.
Jos lähdetään tuosta kuvitteellisesta 300 eurostasi, niin 200 eurolla saa helposti ruuat ja muut välttämättömät tavarat. Puhelinlasku ja nettilasku yhteensä maksimissaan 30e, joten tuostakin pitäisi jäädä säästöön vähintään 70 euroa joka kuukausi.
Minä saan 485e perusosaa ja säästän siitä 200-300 euroa. Tietenkin jos on jotain isompia hankintoja, niin osa siitä menee. Itsekin uusin pesunkoneen ja siihen meni kuukauden säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvänen aika tätä syyllistämistä. Työttömiä käsketään ottamaan vastaan mitä tahansa työtä, vaikka kuinka lyhyttä pätkää tai täysin koulutusta vastaamatonta tai mitä vaan, jottei näyttäisi laiskalta.
Sitten kun joku tekee niin, niin sekin on väärin.
Tuskin joka pesti on ollut pätkä. Olen tuo syyllistäjä ja olen myös tehnyt noita pätkiä. Menkää nyt hemmetti itteenne uhriutujat!
No juuri siitä. Kansa on maksettu hiljaiseksi. Sosiaaliturva lamaannuttaa monella tavalla. Miksi nousta hallituksen päätöksiä vastaan? Silloin kun itse hääräsin politiikassa oli ilmiselvää ettei kansaa vaan kiinnosta. Äänestetään samoja tolloja aina vaan. Mattiahteita jne.