Mistä lähtien sairaanhoitajat toimittaa lääkärin virkaa..?!
Musta on kummallista että lääkärille ei nykyisin enää saa aikoja kun sairaanhoitajalle pitää ensin selittää oireensa ja se arvioi, että onko tässä lääkärille menon paikka ja kuinka kiireellinen. Miten en sairaanhoitajat sen tietää?? Onko niillä parempi koulutus kuin lääkäreillä että ne tietää näkemättä potilasta että onko sillä oikeasti lääkärin tarvetta??
Esim. sairastin vyöruusun johon hakeuduin ajoissa lääkärille vaikka hoitaja sanoi ettei tarvetta kun kuvitteli että se on vaan joku ihottuma vaikka sanoin että tämä ei normi ihottuma ole. Ja sitten lopulta hirveen väännön jälkeen suostu antaa lääkäri ajan samalle päivälle. Sain estolääkityksen. Vyöruusu voi pahassa taoauksessa aiheuttaa vuosien hermosärkyä, mutta lääkitys pitää oikeasti saada ajoissa jotta siitä on hyötyä.
Samanlaista miehellä yths:n kanssa. Flunssaisena päässyt vain hoitajalle, joka ei voi edes laboratoriolle määrätä. Siellä sitten hoitajalle suutaan availlut. Sitten hoitaja passitti kotiin että tule parin tunnin päästä uudestaan lääkärille niin se tekee varmaan lähetteen laboratorioon (ja niin tekikin) tai antaa antibiootit. Ja siis tätä ennen kaikki jo selitetty puhelimessa mutta suoraan ei vaan lääkäri aikaa saanut.
Musta jotenkin kummallista. Eikä siihen puhelimeen edes pitäisi vastata lääkäri???
Kommentit (113)
Espoossa mielestäni loistava julkinen terveydenhuolto. Kokemusta on useammasta terveyskeskuksesta ja Jorvin sairaalasta. Monilla espoolaisilla varmasti myös huonoja kokemuksia, mutta itselläni tosiaan vain hyviä kokemuksia! Iloisia ammattitaitoisia ja ihmisläheisiä lääkäreitä, hoitajia ja kirurgeja tullut kohdattua. Etenkin erikoissairaanhoito toimii aivan järjettömän hyvin, sitähän ei moni edes nää. Olen ollut Espoossa myös yksityisillä lääkäriasemilla ja sieltä myös ainoastaan hyviä kokemuksia. Oireet otettu aina tosissaan niin yksityisellä kuin julkisellakin ja aina ollaan suhtauduttu minuun todella yksilöllisesti eikä mitään liukuhihnameininkiä. Omassa terveyskeskuksessani erityisesti labrahoitajat jääneet mieleen, todella ihania ja positiivisia aina! On oikein ilo mennä sinne näytteenottoon kun etukäteen tietää että joku mukava ihminen siellä on aina vastassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sairaanhoitajat tee diagnooseja vaan arvioi potilaan hoidon tarvetta, se kuuluu heidän työnkuvaansa! Jos ei kelpaa niin senkun menee yksityiselle!
Näin tulee pian tapahtumaankin, kunhan sote pääsee käyntiin.
Julkisepuolen hoitajat joutuvat tällöin katselemaan uutta työpaikkaa ja toivottavasti mahdollisemman moni myös uutta ammattia.
Oletpa katkera ihminen. Jätä kokonaan käymättä siellä terveydenhuollossa!
Mun mielestä on ihanaa, että voi vaan mennä ilman ajanvarausta päivystävälle sairaanhoitajalle. Aina olen avun sieltä saanut, joka vaivaan. Ei valittamista!
Miksi niistä sairaanhoitajista kokoajan valitetaan (naiset valittaa)? Oman kokemuksen mukaan ovat paljon ihmisläheisempiä kuin lääkärit, sairaanhoitajalle on jotenkin helpompi puhua ja tuntuu että he kuuntelevat paljon enemmän ja ottavat tosissaan. Tottakai löytyy myös ikäviä hoitajia sehän on selvä homma, muttei kannata sen takia haukkua jatkuvasti koko ammattikuntaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sairaanhoitajat tee diagnooseja vaan arvioi potilaan hoidon tarvetta, se kuuluu heidän työnkuvaansa! Jos ei kelpaa niin senkun menee yksityiselle!
Näin tulee pian tapahtumaankin, kunhan sote pääsee käyntiin.
Julkisepuolen hoitajat joutuvat tällöin katselemaan uutta työpaikkaa ja toivottavasti mahdollisemman moni myös uutta ammattia.
Sain jo nyt palveluseteleitä hammashuolto varten. Netissä selatessani palveluntarjoajia tulin siihen lopputulokseen, että en todellakaan aio lihottaa yksityisten lompakoita palvelusetelien muodossa. Mä maksan veroja, jotta mulla on hyvä julkinen terveydenhuolto. Aion pitääkkin sen hyvänä käyttämällä julkisia. Todella kiireellisissä tapauksissa palvelusetelit on toki varmasti hyviä.
Mä en lihota palvelusetelien ja oman rahan avulla yksityisiä lääkäreitä ja heidän veroparatiisitilejä. Tässä asiassa olen enemmän kommunisti kuin kapitalisti. Sote ei tuo säästöjä kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyönpä vetoa, että nämä lääkärin vastaanotolle pääsyä nuhan tai mustelman vuoksi vaativat on samoja, jotka jaksaa motkottaa ns. lääkäripulasta, joka on korkeintaan alueellinen, ei valtakunnallinen ongelma.
Sairaanhoitajat tekee hyvää työtä ja ainakin meidän asemalla triage on hyvin tehty ja toimii. Esimerkiksi viime viikolla 90% lääkäriin menneistä potilaista tarvitsi lääkärin arviota lääkityksen tai ESH:n lähetteen vuoksi. Ne flunssat jne levolla paranevat probleemat suodattui SH:n vastaanotolle, kuten pitääkin.
Jos mangutte lääkäreiden korkeista liksoista niin miksi heidän kallista työaikaansa pitäisi käyttää yhteiskunnalle ilmaisesti hoituvien flunssien ja triviaalien kipujen hoitoon?
Monikohan tästäkin taas saa hermoromahduksen ja vaatii pääsyä _lääkärille_, koska on niin pakko uhriutua?
LL '09
Sinulla on tosi kova luottamus sairaanhoitajan taitoon tehdä diagnooseja. Mihin teitä lääkäreitä oikein sitten tarvitaan? Kirjoittamaan reseptejä? Kokeitahan te ette juuri määrää, koska ne maksavat.
Minulla on kova luotto sairaanhoitajiin juurikin siksi, että he ovat saaneet koulutuksen sairauksien arviointiin. Tämä sinun argumenttisi on ns. Google-tautologia eli ei voisi olla olemassa sellaista ammattipätevyyttä, jossa lääkäreitä tarvitaan, koska voit löytää "asiantuntevia" neuvoja netistä. En minäkään palkkaisi sisustussuunnittelijaa miettimään rinneomakotitalon kantavuusrakennelmia.
Lääkäreillä on hyvin laaja sairaudenhoidon ammattipätevyys, joka korostuu erikoisalan valinnassa. Sairaanhoitajilla on suppeampi ja arkisempi sairaudenhoidon sekä hoitotyön ammattipätevyys. Näemmä myösanonyymeillä netti-valittajilla on pätevyys vaatia lääkäriin pääsyä vain, koska useampi sairaanhoitaja ei sinua suostunut lääkärin ailaa tuhlaamaan päästää?
LL '09
Tämäkin kuvastaa lääkärin asennetta potilaita kohtaan, että potilaat lähtökohtaisesti on tulossa lääkäriin tuhlaamaan aikaa. Ja että miksi "anonyymeillä netti-valittajilla on pätevyys vaatia lääkäriin pääsyä" . Jos ei, niillä kellä sitä on oikeus vaatia?
Sairaanhoitajien pitäis mennä taas lakkoon hetkeks ni loppuis valitus ja ihmiset tajuis niiden merkityksen :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi niistä sairaanhoitajista kokoajan valitetaan (naiset valittaa)? Oman kokemuksen mukaan ovat paljon ihmisläheisempiä kuin lääkärit, sairaanhoitajalle on jotenkin helpompi puhua ja tuntuu että he kuuntelevat paljon enemmän ja ottavat tosissaan. Tottakai löytyy myös ikäviä hoitajia sehän on selvä homma, muttei kannata sen takia haukkua jatkuvasti koko ammattikuntaa....
En ole koko ammattikuntaa haukkumassa vaan tehnyt ihan vaan havainnon kuinka hankalaa on saada lääkäriaikaa, kun sairaanhoitajat on siinä välissä syvällä rinta äänellä näkemättä potilasta sanomassa kannattaako tulla lääkärin pakeille. Ja useamman kerran on käynyt näin, että hoitajan alkuperäinen arvio on ollut ns. väärä. Tätä vaan ihmettelin, että onko kukaan havainnut tällaista muut. Mutta ilmeisesti suurin osa ei . On ollut sitten vaan huono säkä?
AP
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääsee kyllä lääkärille ihan vaan soittamalla terveyskeskuksen ajanvaraukseen. Sairaanhoitajat päivystävät, terveydenhoitajalle tulee varata aika erikseen.
Tätä juuri meinasin, että ennen on päässyt näin. Mutta nykyisin jos soitat ajanvaraukseen niin lähtökohta tuntuu olevan että ajanvaraaja tekee hoidon pääsyn arvion ja sanoo ettei ole tarvetta tulla lääkärille.
ap
Meillä sama homma ku jollain ylempänä. Eli jos soittaa tk:seen saa ajan lääkärille. Jos tarvii mennä heti lääkäriin ni päivystävän sairaanhoitajan kautta ja aina siellä on myös päivystävä lääkäri sitte varalta. Tosi hyvä systeemi mun mielestä tämä?
Meillä (pk-seutu) soitetaan vaan terveyskeskukseen, kerrotaan vaiva ja varataan aika. Kukaan ei puhelimessa todellakaan sano ettei saisi aikaa vaan sen todellakin aina saa :O
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Olen sitten käynyt julkisella tai yksityisellä, niin lähes aina hoitajat ovat olleet niitä kohteliaampia, iloisempia, mukavampia ja helpommim lähestyttävämpiä. Lääkäreillä on ollut kova kiire, vähemmän mielenkiintoa kuunnella ja joskus tylykin asenne.
Molemmissa synnytyksissäni käväisi ihan karmeita anestesia- ja synnytyslääkäreitä, jotka vähättelivät tuntemaani kipua ja olivat ikään kuin hoitajien pakottamina siinä paikalla. Eräskin kommentti epiduraalin tarpeellisuudesta oli niin töykeä, että näin, miten kätilöä nolotti lääkärin puolesta.
Arvostan ihan älyttömästi hoitajia ja kätilöitä, tekevät fyysisestikin raskasta työtä pienellä palkalla ja jaksavat useimmiten olla vielä postiviisempia kuin isot herrat/rouvat valkoisissa takeissaan.
Meillä on puhelimen päässä perushoitajat, ei sairaanhoitajat vaan he päivystyksessä. Ja siis ajan saa kyllä aina, koskaan ei sanota ettei saisi. Varmaan paikkakuntakohtaista.
Tosiaankin niin, että jos kriteerinä on se, ettö hoitajat seulovat lääkärille menijät niin, että vain 10 % on turhia, niin todella moni lääkäriä oikeasti tarvinnut jäi lääkärittä.
Tuo hoitajaseeula on töysin turha. Parempi olisi lisätä sinne niitä lääkäreitä. Ei juuri kukaan mene turhaan lääkärille. Seula on turha ja vaarantaa terveyden.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tämä kommentti. Eihän ne virallisesti diagnoosia tietenkään tee, mutta aika lähelle se munmielestä diagnoosia menee jos potilas kertoo oireet ja hoitaja kertoo, että nämä oireet eivät ole hoidettavissa oleva sairaus. Kyllä siinä hoitaja on silloin jonkun epävirallisen diagnoosin tehnyt, että mikä soittajaa vaivaa. Eihän hän muuten osaisi sanoa, onko oireet hoidettavissa lääkärikäynnin avulla.
Ja hyvä sanoa että "jos ei kelpaa". Kenelle se kelpaa, että ei saa mitään hoitoa, kun sairaanhoitaja sattuu olemaan siä mieltä, että ei kannata lääkäriin tulla kysyttyään muutaman hassun kysymyksen? Silläkö se ongelma paranee?
Myös muuten neuvolasta lapsen ongelmien kohdalla kysyttiin vaan että onko vakuutusta, että voisit mennä yksityiselle kun ei perushoitoon kuitenkaan saa aikoja. Eli neuvolan mielestä ongelmaan olisi kannattanut lääkärille mennä mutta ei suositellut terveyskeskuksen kautta jos erikoissairaanhoidon tutkimuksia tarvittaisiin. Kertoo mun mielestä jotain...
ap
Kerran sairaalassa ollessa lääkäri ei saanut suonestani verta, kokeili toisesta eikä saanut siitäkään joten valitsi sitten vielä kolmannen paikan josta otti ja oli todella äkäisen ja kireän oloinen, tiuski minulle ja tuhahteli tympeästi kokoajan. Sairaanhoitaja oli vähän nolona vieressä ja vaihtoi katseita kanssani ja sanoi ettei kannata välittää. Oli oikein mukava hoitaja.
Ne triange-hoitajat eivät ole mitään mukavia, turha luulla. Sinne on valikoitunut niitä, jotka luulevat olevansa vähintään lääketieteen tohtoreita, vaikka äly ei riittäisi alkuunkaan lääkikseen. Heillä on siinä sitä ihanaa vallan tunnetta
No eipä ne lääkäritkään aina tosissaan ota oireita. Kokemusta löytyy vakavistakin asioista esim eräällä henkilöllä oli oikeasti diagnosoimaton syöpä ja lääkärin ohje oireisiin oli ollut "otat vaan särkylääkettä niin sillä lähtee!" nykyään kyseinen syövän silloin saanut henkilö on kuollut kun diagnoosi tuli liian myöhään :(
Joo ja siis oon samaa mieltä, että hoitajissa on todella ihania ihmisiä joukossa ja empaattisia jne. Ja lääkäreistä löytyy niitä työhönsä kyllästyneen oloisia. Mutta pointtini on, että jos mulla on oireet, joihin toivoisin asiantuntevan näkemyksen lääkäriltä, niin mua ei oikeestaan kiinnosta kuinka mukava tai empaattinen se tyyppi on jolle ongelmiani kerron, vaan se onko sillä valtaa lähettää mua jatkotutkimuksiin, määrätä lääkitystä, ja kysyykö se oikeita asioita, katsooko se sairaushistoriaani jne!
Ja tähän tarvitaan lääkäri , oli se kuinka *** tahansa henkilönä muuten.
ap
Jos sairaanhoitaja toimisi lääkärinä ei sinun olisi edes tarvinnut yrittää varata aikaa lääkärille. Miksi taas jossakin on vaikea saada aikaa lääkärille jotuu lähinnä siitä että lääkäreitä ei ole riittävästi ja että heidän tekemättömiä töitään ei voi delegoida muille esim. sairaanhoitajille.