Ylellä nyt: dokumentti köyhyydestä
Ei voi taas kuin ihmetellä, että näillä köyhillä on varaa sadan kilon ylipainoon.
Tämä perheen rouva on kyllä sitä kokoluokkaa, että ei ihan porkkanoilla, kaalilla ja muilla halvoilla elintarvikkeilla ole massaa kerrytetty.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Te ette ole köyhässä perheessä kasvaneita kun ette tajunneet dokymentista mitään. Syyttöminä köyhyyteen minä tuota nuorta paria pidin koska he ovat saaneet mallin elämiseen kotoa. Pitäisi opettaa erilainen elämisen malli, asenteet yms.
Anna kun arvaan: Sipilän hallitus on syyllinen tähänkin?
Ei kasvissosekeitto pidä nälkää yhtään. Painonvatijoissakin kasvikset ovat nolla pistettä. Eli ei tule heidän laskuissaan yhtään energiaa. (Toki oikeasti tulee vähän, mutta hyvin niukasti ja kohta on taas nälkä.)
Ensin köyhät valittaa ja kun antaa neuvoja, miten sieltä paskasta noustaan pois niin sitten valitetaan kahta kauheammin. On se elämä teille helvetin rankkaa kun kaikki on pelkkää negatiivisuutta .)
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvissosekeitto pidä nälkää yhtään. Painonvatijoissakin kasvikset ovat nolla pistettä. Eli ei tule heidän laskuissaan yhtään energiaa. (Toki oikeasti tulee vähän, mutta hyvin niukasti ja kohta on taas nälkä.)
Riippuu paljonko syö. Olen 75 kg urheileva mies. Kasvissosekeittoa 2-3 lautasellista, 2 palaa jälkiuunileipää ja päälle paputahnaa on ihan hyvä valinta 1-2 h juoksulenkin jälkeen. Jälkiruoaksi valitsisin appelsiinin, nyt on sesonki ja kilohinta 0,65 €/kg kieppeillä.
Vierailija kirjoitti:
Te ette ole köyhässä perheessä kasvaneita kun ette tajunneet dokymentista mitään. Syyttöminä köyhyyteen minä tuota nuorta paria pidin koska he ovat saaneet mallin elämiseen kotoa. Pitäisi opettaa erilainen elämisen malli, asenteet yms.
Mä oon köyhästä perheestä kotoisin (äiti siivooja, isä sairaseläkkeellä, meitä lapsia 5 kappaletta) enkä siltikään tajunnut oikein tuota ohjelmaa, aika monta epäkohtaa mitä tässäkin ketjussa on mainittu. Miksei pienen lapsen kanssa voi liikkua? Tai tehdä terveellistä ruokaa kun ei ole rahaa mutta kuitenkin tupakkaan on varaa ja käydä viihteellä? Meillä ei ollut lapsena koskaan mitään sipsejä tai limpaa koska niihin ei ollut varaa mutta ihan normaalia terveellistä kotiruokaa kyllä, äiti kokkaili ja leipoi itse vaikka kävi myös kokopäiväisesti töissä.
Tosiaan voi olla että ovat saaneet tuollaisen mallin eivätkä muusta tiedä mutta nyt olisi aika oppia.
Oliko kenties "perintönä köyhyys"- dokkari?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi taas kuin ihmetellä, että näillä köyhillä on varaa sadan kilon ylipainoon.
Tämä perheen rouva on kyllä sitä kokoluokkaa, että ei ihan porkkanoilla, kaalilla ja muilla halvoilla elintarvikkeilla ole massaa kerrytetty.
Halvat elintarvikkeet ovat lihottavia. Suomalainen erikoisuus on porvarien kyky tuntea katkeruutta köyhien saamista ilmaisista ruoka-apukasseista ja sossutuista. Köyhän pitäisi vielä olla kaiken lisäksi aliravittukin.
Jos ajatellaan että yksi tupakka-aski maksaa 5 euroa ja niin parin-kolmen askin hinnalla saa jo ison palan vaikkapa lohta tai kalkkunaa ja kasviksia eli sitä terveellistä ruokaa.
Minä olen ihan hyvätuloinen yksinasuva ihminen ja syön terveellisesti, ruokakauppaan saan menemään ehkä 40 - 70 euro/viikko. Tosin jos polttaisin tupakkaa tai ostaisin sipsiä ja muuta niin kyllähän tuo ruokakauppaan menevä budjetti tulpaantuisi. Tupakoinnin lopetin 6 vuotta sitten ekan lapsenlapsen syntymän aikoihin. Helppoa ei ollut muta en halua haista tupakalle kun olen lapsenlapsen kanssa. Omathan sitä hajua haistelivat, ei silloin 70- ja 80-luvuilla puhuttu passiivisen tupakoinnin haitoista niinkuin nyt.
N55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvat elintarvikkeet ovat lihottavia. Suomalainen erikoisuus on porvarien kyky tuntea katkeruutta köyhien saamista ilmaisista ruoka-apukasseista ja sossutuista. Köyhän pitäisi vielä olla kaiken lisäksi aliravittukin.
Ei aliravitun tarvitse olla, mutta ei mulla matalapalkka työläisellä olisi varaa syödä 30kg ylipainoa!
Jestas mikä dokumentti. I can't not look at this.
Ei tossa köyhyys todellakaan ollut ongelmana / perintönä, vaan yksinkertaisuus, masennus ja laiskuus. Tismalleen samoilla tuloilla voi elää hyvinkin terveellistä elämää ja tarjota pienelle lapselle kehittäviä virikkeitä ja aktiviteetteja. Ja ennen kaikkea näyttää lapselleen esimerkkiä, miten koitetaan parantaa elämänlaatua opiskelemalla ja töitä tekemällä niin, että voi seista omilla jaloillaan ja olla ylpeä siitä! Nim. kok.om. Mutta jos on kyse mielenköyhyydestä, ollaankin jo vaikeammassa jamassa.
Ohjema oli nimetty väärin.
Säälitti se pieni poika, ajatuskin ettei saisi jostain kodin ulkopuolelta mallia ja inspiraatiota toimia toisin kuin vanhempansa, itkettää =( Toivotaan että saa.
Mikä näillä oli koulutuksena, olivatko koskaan olleet töissä?
Tupakasta kannattaisi pyrkiä eroon monestakin syystä, tärkeimpänä oma terveys ja vahvana kakkosena raha ja mallin antaminen lapselle. Rahaa palaa savuna ilmaan.
Ruokaa on helppo tehdä halvalla ja jos ei heti maistu niin terveellisempiin makuihin tottuu nopeasti.
Halpoja terveellisiä ja täyttäviä ruokia ovat esim. kaalilaatikko ja hernekeitto soijarouheella joka on halvempaa kuin liha. Kasviksilla lisätty makaronilaatikko, lukuisat erilaiset kasviskeitot ja uunipadat, täysjyväpuurot ja kotimaiset marjat. Sadon kasvikset ja juurekset eivät paljon maksa. On paljon mitä voi terveytensä ja hyvinvointinsa takia tehdä, jos yhtään viitsii.
Mitä heille mahtaa kuulua, tietääkö joku?
jeesus teidän kanssanne.
Olen itse hyvätuloinen töissä käyvä ihminen, enkä ole tuilla elänyt kuin hoitovapaalla (kotihoidontuki ja lapsilisä) ja opiskeluaikana.
Silti en voi ihmetellä sitä pahansuopuutta, joka varsinkin ketjun alusta kumpuaa.
Onko joku nyt oikeasti sitä mieltä, että vatsansa täyteen syömiseen on oikeus vain töissäkäyvillä?
Tai että jos joku polttaa, hän ei "oikeasti" ole köyhä ja tukien tarpeessa?
Empatiakyvyttömyys on kuulkaa syöpä, joka vie ennen pitkaa ilon elämästä.
Köyhyydellä - kun se jatkuu vuodesta toiseen ilman mitään mahdollisuutta koskaan pyristellä siitä ylös - vie helposti kyvyn tehdä pelkästään ja 100% rationaalisesti parhaita mahdollisia valintoja.
JOKAINEN IHMINEN TOIMII VÄLILLÄ NS. TYHMÄSTI, te itsekin!
Menee ja ostaa vaikkapa herkkua viikonlopuksi, kun on oikein tympeä olo ja kaipaa hetkeksi hemmottelua.
PS: erityisesti ihmettelen niitä vähävaraisia ihmisiä, jotka tuntuvat oikein kilpailevan siitä, kuka niukimmalla pärjää. Eikös se olisi ihan teidän oma etu tukea toisianne ja vaatia YHDESSÄ parempia tukia ja kohtelua? Siis sen sijaan, että jatkuvasti puukotatte toisianne selkään ylpeilemällä sillä, miten teidän perheenne elää pelkillä keitoilla (krutonkien kanssa tai ilman)??
Kyllähän sitä ihminen pystyy säästämään ja venyttämään penniä jos on pakko. Mutta täytyy muistaa, että moni köyhä on tehnyt sitä jo vuosia. Se on todella väsyttävää ja masentavaa. Ei ole kiva katsoa vierestä, kun muut ostelevat uusia vaatteita, lähtevät lomille, käyvät kampaajalla jne. Kyllä se köyhäkin haluaisi välillä materiaalista iloa elämäänsä, aivan kuten ne hyvätuloisetkin. Köyhyys ja työttömyys aiheuttavat myös masennusta ja ahdistusta. Tietää, että köyhänä pitäisi ruoat tehdä alusta asti itse, mutta sitä passivoituu niin helposti. Minäkin joskus ajattelen, että mitä hemmetin väliä. Joskus tuhlaan rahani uusiin vaatteisiin, koska kyllä hemmetissä minäkin kaipaan välillä sitä ostamisen ja uusien vaatteiden iloa. Minun tuloillani tarkoittaa sitä, että se on sitten pois sieltä ruoasta. Aina ei vaan jaksa välittää. Lisäksi olisi kiva harrastaa välillä muutakin kuin sitä ainaista kävelyä. Kyllä, se kävely on ilmaista eikä maksa mitään, mutta köyhäkin haluaa välillä vaihtelua. Siksi välillä tuhlaan rahani esimerkiksi keilaukseen. Tiivistyksenä siis: Köyhänä pystyy elämään, mutta pidemmän päälle se on ihan helvetin perseestä, passivoivaa ja masentavaa ja sitä saattaa sortua tupakointiin, juomiseen ja mässäilyyn, että saisi edes jotain iloa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen muumimammamainen vartalo kielii nimenomaan aliravitsemuksesta. Energiaa on satu yllin kyllin, ravintoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Hyvin tiivistit!
74
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tavannut yhtään ylipainoista ihmistä, joka olisi halvoilla raaka-aineilla itsensä lihottanut. Halpoja raaka- aineita ovat mm. kasvikset, juurekset, monet hedelmät, palkokasvit sekä kaura ja ruis.
Muistetaan nyt kaiken tämän kohkauksen keskellä, että kaikki köyhät ja työttömät eivät ole ylipainoisia, elämänhallinnansa menettäneitä reppanoita. Jookos? Itse en ainakaan ole vaikka olenkin köyhä työtön.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä ihminen pystyy säästämään ja venyttämään penniä jos on pakko. Mutta täytyy muistaa, että moni köyhä on tehnyt sitä jo vuosia. Se on todella väsyttävää ja masentavaa. Ei ole kiva katsoa vierestä, kun muut ostelevat uusia vaatteita, lähtevät lomille, käyvät kampaajalla jne. Kyllä se köyhäkin haluaisi välillä materiaalista iloa elämäänsä, aivan kuten ne hyvätuloisetkin. Köyhyys ja työttömyys aiheuttavat myös masennusta ja ahdistusta. Tietää, että köyhänä pitäisi ruoat tehdä alusta asti itse, mutta sitä passivoituu niin helposti. Minäkin joskus ajattelen, että mitä hemmetin väliä. Joskus tuhlaan rahani uusiin vaatteisiin, koska kyllä hemmetissä minäkin kaipaan välillä sitä ostamisen ja uusien vaatteiden iloa. Minun tuloillani tarkoittaa sitä, että se on sitten pois sieltä ruoasta. Aina ei vaan jaksa välittää. Lisäksi olisi kiva harrastaa välillä muutakin kuin sitä ainaista kävelyä. Kyllä, se kävely on ilmaista eikä maksa mitään, mutta köyhäkin haluaa välillä vaihtelua. Siksi välillä tuhlaan rahani esimerkiksi keilaukseen. Tiivistyksenä siis: Köyhänä pystyy elämään, mutta pidemmän päälle se on ihan helvetin perseestä, passivoivaa ja masentavaa ja sitä saattaa sortua tupakointiin, juomiseen ja mässäilyyn, että saisi edes jotain iloa elämään.
Huhhuh mikä viesti. Tässä kiteytyy lähes kaikki tekosyyt ja selitykset. "kyllä köyhälläkin on oikeus.." "ei vaan jaksa välittää.."köyhäkin joskus kaipaa.." lue ja sisäistä tämä: KENELLÄKÄÄN EI OLE OIKEUTTA MIHINKÄÄN. Sinä tienaat rahasi itse ja nautit niistä tai et tienaa ja elät sen mukaan!
Lisään vielä, me neuvojat ollaan hyviä. Istutaan päivä koneella ja huusholli on ympärillä kaaoksessa. Ryhdytäänpä nyt kaikki toimiin ja jätetään tämä vanha dokkari omaan arvoonsa.