Ylellä nyt: dokumentti köyhyydestä
Ei voi taas kuin ihmetellä, että näillä köyhillä on varaa sadan kilon ylipainoon.
Tämä perheen rouva on kyllä sitä kokoluokkaa, että ei ihan porkkanoilla, kaalilla ja muilla halvoilla elintarvikkeilla ole massaa kerrytetty.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin köyhät valittaa ja kun antaa neuvoja, miten sieltä paskasta noustaan pois niin sitten valitetaan kahta kauheammin. On se elämä teille helvetin rankkaa kun kaikki on pelkkää negatiivisuutta .)
En näe tässä ketjussa hirveästi neuvoja, miten "paskasta noustaan pois".
Sen sijaan täällä on sivutolkulla ohjeita, miten tehdään kasvissosekeittoa.
Jos lapsiperheelle jää asumiskulujen jälkeen sanotaan nyt vaikka 200-300 e/naama ruokaan, vaatteisiin yms., niin tiukkaa on riippumatta siitä syövätkö sipsejä vai kasvissosekeittoa.
Ainoa keino päästä köyhyydestä on kasvattaa tuloja, jotta sitten on rahaa ylimääräiseenkin kuten harrastuksiin, matkusteluun ja asuntoon vähän paremmalta paikalta. Tähän verrattuna joku 100 euron säästö kuukauden ruokalaskusta on yhtä tyhjän kanssa.
Itse asiassa jo se, että perheessä olisi kaksi aikuista matalapalkka-aloilla riittäisi nostamaan perheen pahimmasta köyhyydestä (nettotulot esim. 3500 euroa kk yhteensä). Tähän pääse jopa ilman koulutusta.
Kyllä, jos vanhempi on pienipalkkainen, molempien työssäkäyntiä tarvitaan. Tuokin lapsi olisi saanut varmaan päivähoitopaikan ja äiti olisi päässyt vaikka osapäiväisesti töihin. Tuossa dokkarissa tietysti oltiin kannustinloukussa, jos äiti olisi mennyt töihin, tuet olisivat pudonneet. Mutta lapsen kannaltakin, voisi olla parempi olla osan päivästä päiväkodissa. No nyt taitaakin olla jo eskarissa.
Ja taas tätä, että laittakaa lapsi päiväkotiin ja äiti MENEE töihin. Ei sinne töihin noin vain mennä! Sinne päästään! Kaikki eivät pääse. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikea ymmärtää. Ei meillä olisi Suomessa näin suurta määrää työttömiä ja köyhyyttä, jos sinne töihin vain mentäisiin.
Itse katsoin vain puolivälistä (tai jostain siitä main) ja silmiin pistävintä oli tuo tupakanpoltto, voi kun siihen palaa rahaa ja terveys. Mutta kuten jo ketjussa on ilmi tullut, ei kyse ole siitä että pitäisi saarnata - kyse on siitä että pitäisi olla tukena ja opettaa elämänhallinnantaitoja. Pelkkä tieto ei tutkitusti riitä.
Itse työskentelen terveydenhoitoalalla, joskaan en ihan siellä ruohonjuuritasolla. Mutta ihan tiedoksi - terveydenhoitajat/sh:t/lääkärit _eivät_ saa saarnata (kauhistella, "sanoa kovemmin") potilaille, toisin sanoen kaikilla on oikeus hoitoon katsomatta siitä miten oma tila on aiheutettu. Toki sh olisi voinut hanakammin tuoda esiin ohjeita terveempään elämään, mutta luultavasti sitä oli tämän dokumentin rouvan kohdalla tehty jo useita kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä ihminen pystyy säästämään ja venyttämään penniä jos on pakko. Mutta täytyy muistaa, että moni köyhä on tehnyt sitä jo vuosia. Se on todella väsyttävää ja masentavaa. Ei ole kiva katsoa vierestä, kun muut ostelevat uusia vaatteita, lähtevät lomille, käyvät kampaajalla jne. Kyllä se köyhäkin haluaisi välillä materiaalista iloa elämäänsä, aivan kuten ne hyvätuloisetkin. Köyhyys ja työttömyys aiheuttavat myös masennusta ja ahdistusta. Tietää, että köyhänä pitäisi ruoat tehdä alusta asti itse, mutta sitä passivoituu niin helposti. Minäkin joskus ajattelen, että mitä hemmetin väliä. Joskus tuhlaan rahani uusiin vaatteisiin, koska kyllä hemmetissä minäkin kaipaan välillä sitä ostamisen ja uusien vaatteiden iloa. Minun tuloillani tarkoittaa sitä, että se on sitten pois sieltä ruoasta. Aina ei vaan jaksa välittää. Lisäksi olisi kiva harrastaa välillä muutakin kuin sitä ainaista kävelyä. Kyllä, se kävely on ilmaista eikä maksa mitään, mutta köyhäkin haluaa välillä vaihtelua. Siksi välillä tuhlaan rahani esimerkiksi keilaukseen. Tiivistyksenä siis: Köyhänä pystyy elämään, mutta pidemmän päälle se on ihan helvetin perseestä, passivoivaa ja masentavaa ja sitä saattaa sortua tupakointiin, juomiseen ja mässäilyyn, että saisi edes jotain iloa elämään.
Huhhuh mikä viesti. Tässä kiteytyy lähes kaikki tekosyyt ja selitykset. "kyllä köyhälläkin on oikeus.." "ei vaan jaksa välittää.."köyhäkin joskus kaipaa.." lue ja sisäistä tämä: KENELLÄKÄÄN EI OLE OIKEUTTA MIHINKÄÄN. Sinä tienaat rahasi itse ja nautit niistä tai et tienaa ja elät sen mukaan!
Näinhän tämä nykyään menee. Sitten on turha ihmetellä masennustilastoja, itsemurhia ja lisääntynyttä rikollisuutta. Se on niin helppo hyvätuloisena sieltä huudella jos et ole köyhän elämää koskaan elänyt. Minä niin mielelläni menisin töihin jos niitä vaan saisin. Opiskeluista huolimatta olen taas työtön. Ei tätä jaksa enää.
Niinpä, verojen jälkeen jää käteen 1200e olenhan toki joihinkin ihmisiin nähden hyvätuloinen. Silti olen vuosien saatossa saanut tuhansia säästöön jotka laitan poikimaan lisää rahaa, en osta niillä "hemmottelu juttuja" vain koska minulla on oikeus.
Nii-in. Tässä on erona se, että sinä saat rahaa säästöön, koska tulosi ovat kuitenkin sen verta isot. Oletko koskaan elänyt monta vuotta pelkällä toimeentulotuella? Minäkin olen joskus saanut jopa siitä rahaa säästöön, jotka kuitenkin menevät heti, kun esim. tietokone menee rikki. Toki sinun mielestäni olen köyhä paska jolla ei ole oikeutta siihen läppäriin. Minun pitäisi vaan kävellä ja laittaa sitä terveellistä ruokaa päivästä toiseen.
Ihmiset ovat itsekkäitä ja suurin osa ajaa vain omaa etuaan. Niin rikkaat kuin köyhätkin. Rikkaat eivät halua rahoistaan köyhälle ja onhan tämä selvä. Harmi vaan, kun me köyhät emme halua siihen asemaan suostua, että me emme saa mitään. Suurin osa meistäkin haluaisi töihin ja tienaamaan sitä rahaa. Olen kovasta yrityksestä huolimatta edelleen työtön, koska Suomi ei pysty enää tarjoamaan töitä. Vaihtoehtoni taitavat olla joko jollain ihme rahalla tutkinnon päivittäminen/kielten opiskelu ja ulkomaille muutto, tai sitten rikollisuus. Sori rikkaat, rikokset tulevat lisääntymään valtavasti. Kiitos hallituksen.
Pointti oli se, että voisin minäkin sanoa "jäi 50e tässä kuukaudessa ylimääräistä, ostankin itselleni uudet farkut, olen sen ansainnut!" TAI voin pistää ne säästöön. Harvalla ihmisellä oikeasti menisi ihan kaikki rahat vain niihin pakollisiin, Muttakun niihin pakollisiin lasketaan nekin mihin "köyhälläkin on oikeus".
Tiesitkö, että ihminen tarvitsee myös vaatteita? Suurimman osan ostan kyllä sieltä kirpputorilta, mutta joskus olisi kiva saada myös ne uudet farkutkin. Ei sieltä kirpparilta aina löydä hyvin istuvia farkkuja ja kyllä minä köyhyydestä huolimatta haluan näyttää siistiltä. Ja kuvitellaan, että saisin työttömyystuestani laitettua vaikka sen 50€ säästöön kahtena kuukautena. Jee, minulla on jo satanen säästötilillä! Mutta voi hemmetti, hammasta alkoi särkeä. Pitääkin käydä hammaslääkärissä ja hups, tuo satanen on poissa. Vai onko hammaslääkäriin oikeus vain hyvätuloisilla? Mut ai niin, olisin voinut jättää ne 30€ uudet farkut ostamatta. Voi hitsi. Halusin vain laittaa ne sinne työhaastatteluun johon pääsin. Sitä työtä en harmi vain saanut.
Ikäänkuin terveellisen ja halvan ruoan itse tekeminen olisi rangaistus tai asia, johon 'ketään ei saa pakottaa'. Teen itse ruoat huokeista aineista alusta alkaen, vaikka käyn töissä. Haluan syödä terveellisesti ja iloitsen siitä, että se on myös halpaa, vaikka meillä olisi varaa syödä huonostikin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä ihminen pystyy säästämään ja venyttämään penniä jos on pakko. Mutta täytyy muistaa, että moni köyhä on tehnyt sitä jo vuosia. Se on todella väsyttävää ja masentavaa. Ei ole kiva katsoa vierestä, kun muut ostelevat uusia vaatteita, lähtevät lomille, käyvät kampaajalla jne. Kyllä se köyhäkin haluaisi välillä materiaalista iloa elämäänsä, aivan kuten ne hyvätuloisetkin. Köyhyys ja työttömyys aiheuttavat myös masennusta ja ahdistusta. Tietää, että köyhänä pitäisi ruoat tehdä alusta asti itse, mutta sitä passivoituu niin helposti. Minäkin joskus ajattelen, että mitä hemmetin väliä. Joskus tuhlaan rahani uusiin vaatteisiin, koska kyllä hemmetissä minäkin kaipaan välillä sitä ostamisen ja uusien vaatteiden iloa. Minun tuloillani tarkoittaa sitä, että se on sitten pois sieltä ruoasta. Aina ei vaan jaksa välittää. Lisäksi olisi kiva harrastaa välillä muutakin kuin sitä ainaista kävelyä. Kyllä, se kävely on ilmaista eikä maksa mitään, mutta köyhäkin haluaa välillä vaihtelua. Siksi välillä tuhlaan rahani esimerkiksi keilaukseen. Tiivistyksenä siis: Köyhänä pystyy elämään, mutta pidemmän päälle se on ihan helvetin perseestä, passivoivaa ja masentavaa ja sitä saattaa sortua tupakointiin, juomiseen ja mässäilyyn, että saisi edes jotain iloa elämään.
Huhhuh mikä viesti. Tässä kiteytyy lähes kaikki tekosyyt ja selitykset. "kyllä köyhälläkin on oikeus.." "ei vaan jaksa välittää.."köyhäkin joskus kaipaa.." lue ja sisäistä tämä: KENELLÄKÄÄN EI OLE OIKEUTTA MIHINKÄÄN. Sinä tienaat rahasi itse ja nautit niistä tai et tienaa ja elät sen mukaan!
Näinhän tämä nykyään menee. Sitten on turha ihmetellä masennustilastoja, itsemurhia ja lisääntynyttä rikollisuutta. Se on niin helppo hyvätuloisena sieltä huudella jos et ole köyhän elämää koskaan elänyt. Minä niin mielelläni menisin töihin jos niitä vaan saisin. Opiskeluista huolimatta olen taas työtön. Ei tätä jaksa enää.
Niinpä, verojen jälkeen jää käteen 1200e olenhan toki joihinkin ihmisiin nähden hyvätuloinen. Silti olen vuosien saatossa saanut tuhansia säästöön jotka laitan poikimaan lisää rahaa, en osta niillä "hemmottelu juttuja" vain koska minulla on oikeus.
Nii-in. Tässä on erona se, että sinä saat rahaa säästöön, koska tulosi ovat kuitenkin sen verta isot. Oletko koskaan elänyt monta vuotta pelkällä toimeentulotuella? Minäkin olen joskus saanut jopa siitä rahaa säästöön, jotka kuitenkin menevät heti, kun esim. tietokone menee rikki. Toki sinun mielestäni olen köyhä paska jolla ei ole oikeutta siihen läppäriin. Minun pitäisi vaan kävellä ja laittaa sitä terveellistä ruokaa päivästä toiseen.
Ihmiset ovat itsekkäitä ja suurin osa ajaa vain omaa etuaan. Niin rikkaat kuin köyhätkin. Rikkaat eivät halua rahoistaan köyhälle ja onhan tämä selvä. Harmi vaan, kun me köyhät emme halua siihen asemaan suostua, että me emme saa mitään. Suurin osa meistäkin haluaisi töihin ja tienaamaan sitä rahaa. Olen kovasta yrityksestä huolimatta edelleen työtön, koska Suomi ei pysty enää tarjoamaan töitä. Vaihtoehtoni taitavat olla joko jollain ihme rahalla tutkinnon päivittäminen/kielten opiskelu ja ulkomaille muutto, tai sitten rikollisuus. Sori rikkaat, rikokset tulevat lisääntymään valtavasti. Kiitos hallituksen.
Minä olen ns. rikas, ja annan mielelläni tuloistani köyhälle. Ja tarkoitan tällä vieläpä verotuksen kautta tapahtuvaa tulonsiirtoa, jossa raha tulee saajalle "kasvottomasti" ilman kiitollisuudenvelkaa. En kaipaa sellaista yhteiskuntaa, jossa rikkaat ojentelee leipäpalasia kerjääville lapsille. Mulle ei ole mikään ongelma maksaa veroja ja elää yhteiskunnassa, jossa jokaisella on perustoimeentulo. En sano tätä sen takia, että pelkään rikollisuuden lisääntymistä. En vain halua elää niin, että jotkut (varsinkaan lapset) joutuvat jopa näkemään nälkää. Olisi myös kiva, jos ainakin lapsilla olisi oikeus myös johonkin ns. ylimääräiseen, kuten harrastuksiin.
Olen tässä ketjussa parissa viestissä korostanut sitä, että oikea ohje "köyhälle" on auttaa tulojen kasvattamisessa, ei niinkään säästämisessä. Usein on jopa helpompaa keksiä keino tulojen kasvattamiseen kuin venyttää penniä loputtomasti!
Tiedän kyllä, ettei täystyöllisyys ole realistista. Mutta tässä ohjelmassa oli kuitenkin todella nuoria ihmisiä, joilla olisi mahdollisuuksia kouluttautua ja löytää töitä. PK-seudulla se on jopa aika helppoa. Jos ajatellaan hyvätuloisten yritystukia, maataloustukia ym., niin ei mua itketä se, jos köyhä lapsiperhe kuluttaa "yhteiskunnan varoja". Mutta tuilla pystytään tarjoamaan VAIN peruselintaso. Normaali nuori aikuinen varmasti haluaa vähän enemmänkin, esim. omistusasunnon, matkustelua, harrastuksia, viihde-elektroniikkaa... En siis mieti tässä mitään "veronmaksajien etua" vaan näiden nuorten aikuisten omaa etua. On heidän oma etunsa päästä pois tuilla elämisestä ja saada myös tyydytystä siitä, että SAA ITSE ansaita omalla työllä rahansa ja vaikuttaa omaan elämäänsä. Itse olen nuorena tehnyt huonolla palkalla töitä ja se pieni palkkakin tuntui paremmalta kuin saamani opintotuki. Lisäksi työ sinänsä tuottaa tyydytystä ja nuorena varsinkin se on se juttu joka saa tuntemaan itsensä aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin juuri kasvissosekeitto lounasta varten 6 hengelle.
Mitä muuten syötte sen kanssa. Itselläni on kaksi urheilevaa lasta ja heillä keitot eivät juuri nälkää pidä. Sitten menee lisäksi valtavat vuoret leipää.
Lihaa ja kanaa löytää jatkuvasti tarjouksista
Semmoinen kasviskeitto.
Edellinen valitti, ettei kasvikset pidä nälkää poissa urheilevilta lapsilta ja pitää syöttää leipää. Heille voi sinne keittoon omiin annoksiinsa survaista lihaa.
Paino sanalla "survaista".
Sinänsä huvittavaa että ihmiset ei tajua että rahankäyttöön pätee sama kuin muidenkin asioiden opetteluun; rahankäyttöä oppii käyttämällä rahaa. Jos ei ole rahaa, ei sen käyttöä voi kummemmin opetella. Olen itse köyhästä perheestä, lapsena tai teininä ei ikinä saanut mitään ylimääräistä, enkä saanut ikinä vanhemmiltani rahaa ihan vaan että voisin huvitella ja ostaa sillä jotain. Kun muutin omilleni opiskelemaan, sain yhtäkkiä tilille opintotuen ja kuukauden opintolainan, se oli mulle ihan helvetin iso summa, monta sataa euroa. Tuntui että niin isolla summalla voi ostaa mitä vaan, en katsellut hintoja tai miettinyt sen enempää. Pari viikkoa myöhemmin tili näytti nollaa ja oli pakko miettiä että mitäs nyt. Pikkuhiljaa opettelin käyttämään rahaa, yritin budjetoida ja miettiä järkeviä valintoja. Heti jos tuli joku isompi meno, esim. hammaslääkäri tai talvitakin ostaminen (ei tarvitse kommentoida kirppareista tähän kohtaan mitään, ymmärrätte varmaan pointin) niin oltiinkin taas nollassa ja joutui suunnittelemaan kaiken uudestaan
Tämä on varmasti yksi syy siihen miksi huono-osaisuus periytyy. Ei osata käyttää sitä rahaa, koska rahaa ei ole ikinä ollut eikä ole voinut opetella ja miettiä järkevää budjetointia. Dokkarin tilanne ei mielestäni ollut ihan niin yksiselitteinen, että joo ollaan vaan laiskoja ja köyhiä kun poltetaan röökiä ja ryypätään ja maataan vaan sohvalla kun ei haluta mennä töihin. Perheen äidillä oli selvästi mt- ongelmia eikä vaikuttanut ihan työkykyiseltä.
Suomi-idioottien lempiharrastus : morkataan surutta köyhiä ja "vähä-osaisia".
Saavat kiksit moisesta, ressukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se, että voisin minäkin sanoa "jäi 50e tässä kuukaudessa ylimääräistä, ostankin itselleni uudet farkut, olen sen ansainnut!" TAI voin pistää ne säästöön. Harvalla ihmisellä oikeasti menisi ihan kaikki rahat vain niihin pakollisiin, Muttakun niihin pakollisiin lasketaan nekin mihin "köyhälläkin on oikeus".
Tiesitkö, että ihminen tarvitsee myös vaatteita? Suurimman osan ostan kyllä sieltä kirpputorilta, mutta joskus olisi kiva saada myös ne uudet farkutkin. Ei sieltä kirpparilta aina löydä hyvin istuvia farkkuja ja kyllä minä köyhyydestä huolimatta haluan näyttää siistiltä. Ja kuvitellaan, että saisin työttömyystuestani laitettua vaikka sen 50€ säästöön kahtena kuukautena. Jee, minulla on jo satanen säästötilillä! Mutta voi hemmetti, hammasta alkoi särkeä. Pitääkin käydä hammaslääkärissä ja hups, tuo satanen on poissa. Vai onko hammaslääkäriin oikeus vain hyvätuloisilla? Mut ai niin, olisin voinut jättää ne 30€ uudet farkut ostamatta. Voi hitsi. Halusin vain laittaa ne sinne työhaastatteluun johon pääsin. Sitä työtä en harmi vain saanut.
Koko viestisi oli pelkkää selittelyä :D ja huomasitko "joskus myös olisi kiva saada ne uudet farkut..." olisi olisi, kiva olisi saada vaikka mitä, mutta se on valintoja kaikki, säästöön vai ostaa jotain mitä olisi niin kiva saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä puhut _täysin_ eri suulla säästämisestä kuin ihminen, joka on elänyt vuosia, tai kenties koko ikänsä köyhän elämää. Ihminen, jolla on ainakin säälliset tulot, voi toki elää moitteettoman säästeliästä elämää, mutta hänellä ei ole samaa suhdetta säästettyyn rahaan kuin sillä, jolla on huomattavan pienet tulot.
Karvalakkiesimerkki: käyn itse kokopäivätöissä pienellä palkalla, jolla kuitenkin tulen itse ihan hyvin toimeen. Pystyn siirtämään tilistä aina hieman sivuun, ja vaikka minulle tulisikin äkillinen menoerä, pystyisin todennäköisesti säästämään summan takaisin säälliseen aikaan. Myöskään pienen lainan ottaminen ei olisi ongelma työssäkäyvänä ihmisenä, kun luotto lainan takaisinmaksusta on kohdallaan.
Työttömänä säästäminen oli paljon vaikeampaa ja pitempiaikaista, ja pienikin äkillinen menoerä söi hetkessä kaikki säästöt, joita halusi hartaasti säästää jotakin tiettyä hankintaa varten. Kun tätä elämää elää yhtään pidemmän aikaa, pinnalla kuhii jatkuva stressi (koska pienikin horjahdus taloudessa syö hetkessä talouden kuralle, tai vähintäänkin ne hartaasti kootut säästöt), ja motivaatio säästämiseen laskee (koska ne säästöt hupenevat kerta toisensa jälkeen, eikä se varsinainen säästön kohde toteudu). Niinpä siihen säästettyyn rahaan, tai rahaan ylipäätään, muodostuu ihan toisenlainen suhde kuin ihmiselle, jonka taloutta ei niin merkittävästi horjuta vaikkapa jääkaapin hajoaminen.
Sen vuoksi sinun on vaikea ymmärtää, miksi köyhä nyt ei kerta kaikkiaan säästä sitä viiskymppistä sivuun, vaan törsää sen turhuuksiin. Se köyhä on voinut säästää sen viiskymppisen jo lukemattomia kertoja sivuun ilman, että se olisi merkittävästi kohottanut hänen elämänlaatuaan, ja elänyt ankeaa, valotonta, muusta yhteiskunnasta irtonaista elämää jo niin kauan, että turhuuteen törsääminen antaa edes pienen valonpilkahduksen ja yhteiskuntaan kuulumisen tunteen.
Köyhyys on paljon laajempi käsite kuin vain yksilön henkistä laiskuutta ja tyhmyyttä käyttää rahansa viisaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä he olisivat oppineet toisenlaisen mallin, kun oma lapsuus ollut samanlaista?
Kun ihminen itsenäistyy, hän alkaa elää omanlaistaan elämää. Kuinka moni meistä muka elää samoin kuin vanhempamme?
Suurin osa. Tutkitusti. Trendit tietenkin muuttuu, mutta suurimman osan peruselämä ja arvot tulevat kotikasvatuksesta. Siksi tuollaiset tapaukset tarvitsisivat niin paljon ennaltaehkäisevää apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas mikä dokumentti. I can't not look at this.
Otahan sanakirja käteen.
Mitenkäs sitten sanoisit: en voi olla katsomatta tätä?
"I can not watch this" tai "I can't watch this". Pakkoko sitä englantia on yrittää vääntää kun ei edes perusasiat ole kielestä hallussa..
No ei sitä kyllä noin sanota. Luepa toi hänen suomenkielinen lause uusiks.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin köyhät valittaa ja kun antaa neuvoja, miten sieltä paskasta noustaan pois niin sitten valitetaan kahta kauheammin. On se elämä teille helvetin rankkaa kun kaikki on pelkkää negatiivisuutta .)
En näe tässä ketjussa hirveästi neuvoja, miten "paskasta noustaan pois".
Sen sijaan täällä on sivutolkulla ohjeita, miten tehdään kasvissosekeittoa.
Jos lapsiperheelle jää asumiskulujen jälkeen sanotaan nyt vaikka 200-300 e/naama ruokaan, vaatteisiin yms., niin tiukkaa on riippumatta siitä syövätkö sipsejä vai kasvissosekeittoa.
Ainoa keino päästä köyhyydestä on kasvattaa tuloja, jotta sitten on rahaa ylimääräiseenkin kuten harrastuksiin, matkusteluun ja asuntoon vähän paremmalta paikalta. Tähän verrattuna joku 100 euron säästö kuukauden ruokalaskusta on yhtä tyhjän kanssa.
Itse asiassa jo se, että perheessä olisi kaksi aikuista matalapalkka-aloilla riittäisi nostamaan perheen pahimmasta köyhyydestä (nettotulot esim. 3500 euroa kk yhteensä). Tähän pääse jopa ilman koulutusta.
Kyllä, jos vanhempi on pienipalkkainen, molempien työssäkäyntiä tarvitaan. Tuokin lapsi olisi saanut varmaan päivähoitopaikan ja äiti olisi päässyt vaikka osapäiväisesti töihin. Tuossa dokkarissa tietysti oltiin kannustinloukussa, jos äiti olisi mennyt töihin, tuet olisivat pudonneet. Mutta lapsen kannaltakin, voisi olla parempi olla osan päivästä päiväkodissa. No nyt taitaakin olla jo eskarissa.
Ja taas tätä, että laittakaa lapsi päiväkotiin ja äiti MENEE töihin. Ei sinne töihin noin vain mennä! Sinne päästään! Kaikki eivät pääse. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikea ymmärtää. Ei meillä olisi Suomessa näin suurta määrää työttömiä ja köyhyyttä, jos sinne töihin vain mentäisiin.
Keittiöalan töitä löytyy! Tämä äitihän oli kokki koulutukseltaan, ko alalla on osa-aika töitä. Olikohan edes hakenut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä puhut _täysin_ eri suulla säästämisestä kuin ihminen, joka on elänyt vuosia, tai kenties koko ikänsä köyhän elämää. Ihminen, jolla on ainakin säälliset tulot, voi toki elää moitteettoman säästeliästä elämää, mutta hänellä ei ole samaa suhdetta säästettyyn rahaan kuin sillä, jolla on huomattavan pienet tulot.
Karvalakkiesimerkki: käyn itse kokopäivätöissä pienellä palkalla, jolla kuitenkin tulen itse ihan hyvin toimeen. Pystyn siirtämään tilistä aina hieman sivuun, ja vaikka minulle tulisikin äkillinen menoerä, pystyisin todennäköisesti säästämään summan takaisin säälliseen aikaan. Myöskään pienen lainan ottaminen ei olisi ongelma työssäkäyvänä ihmisenä, kun luotto lainan takaisinmaksusta on kohdallaan.
Työttömänä säästäminen oli paljon vaikeampaa ja pitempiaikaista, ja pienikin äkillinen menoerä söi hetkessä kaikki säästöt, joita halusi hartaasti säästää jotakin tiettyä hankintaa varten. Kun tätä elämää elää yhtään pidemmän aikaa, pinnalla kuhii jatkuva stressi (koska pienikin horjahdus taloudessa syö hetkessä talouden kuralle, tai vähintäänkin ne hartaasti kootut säästöt), ja motivaatio säästämiseen laskee (koska ne säästöt hupenevat kerta toisensa jälkeen, eikä se varsinainen säästön kohde toteudu). Niinpä siihen säästettyyn rahaan, tai rahaan ylipäätään, muodostuu ihan toisenlainen suhde kuin ihmiselle, jonka taloutta ei niin merkittävästi horjuta vaikkapa jääkaapin hajoaminen.
Sen vuoksi sinun on vaikea ymmärtää, miksi köyhä nyt ei kerta kaikkiaan säästä sitä viiskymppistä sivuun, vaan törsää sen turhuuksiin. Se köyhä on voinut säästää sen viiskymppisen jo lukemattomia kertoja sivuun ilman, että se olisi merkittävästi kohottanut hänen elämänlaatuaan, ja elänyt ankeaa, valotonta, muusta yhteiskunnasta irtonaista elämää jo niin kauan, että turhuuteen törsääminen antaa edes pienen valonpilkahduksen ja yhteiskuntaan kuulumisen tunteen.
Köyhyys on paljon laajempi käsite kuin vain yksilön henkistä laiskuutta ja tyhmyyttä käyttää rahansa viisaasti.
Juu ei riitä empatiaa niille jotka törsäävät sen pienenkin rahan turhuuteen, kun "ei se pieni säästö minua auta.." ei sitten, älä edes yritä, minä jatkan silti sitä säästämistä ja köyhät jatkavat itkemistä.
Pitemmän aikaa kun on ollut köyhä myös maksaa melkein kaikesta enemmän.
Jos pari viikkoa viikon ruokabudjetti on esim 20 e, niin sillä ei osteta mitään muuta kuin pakolliset ja halvemmat.
Jos on kahvissa tarjous 3 pakettia kympillä, niin ei voi laittaa pelkkään kahviin sitä kymppiä. Joutuu ostamaan sen kalliimman yhden paketin. (kymppi monelle on pieni raha mutta ei sille köyhälle)
Jos pesupulveri loppu, niin ei voi ostaa tarjousta kolme pakettia xxx e. Jne.
Samoin kun melkein kaikkea pystyy ostamaan vain yhden kerrallaan, niin koskaan ei kerry sitä puskurivarastoa kotiin, jolla esim. pärjäisi kun "laittaa sen 50 e säästöön kuussa".
Samoin kun maksaa laskuja niin joutuu laittamaan niin pieniin eriin kuin mahdollista, siinä maksaa aina enemmän kuin ne, jotka maksavat kerralla.
Nyt esim. jouduin pyytämään maksuaikaa ensi kuulle eräässä laskussa, niin se kyllä sopi, mutta siitä veloitetaan 10 e.
Usein tuon maksuajan ja laskujen setvimisen jonottaminenkin maksaa paljon, koska ovat kaikki niitä puhelupaketin ulkopuolisia puheluita ja linjoilla jonotus on nykyään tolkutonta
Normaalisti kertyy esim. erilaisia bonuksia (kuulemma satoja euroja) jos on varaa ostaa enemmän ja joskus jotain kalliimpaa, mutta köyhälle ei näitä bonuksia kerry, koska ostot ovat niin pieniä.
Ainakin yksinelävänä köyhänä tämä on näin, eriasia on jos on kaksikin saamassa sitä (pientäkin) rahaa.
Köyhyyteni syy suurimman osan kirjoittajista mielestä tietysti on kiinni "omista valinnoista".
Joopa joo: aina ei ne valinnat ole todellakaan tasapuolisia kaikille ihmisille: toisille sattuu niitä "hyviä" valintoja, mutta joillekin on tarjolla pari huonoa valintaa joista toinen on pakko otta vaikka ei haluaiskaan.
Yksi selittävä tekijä tällaisissa tapauksissa voi olla matala älykkyys, en sano että tässä mutta yleensä. Ei jotenkin hahmoteta kokonaisuutta, ei osata päätellä mistä kaikki johtuu. Omaksutaan sitten kyseenalaistamatta asenteita esimerkiksi omilta vanhemmilta.
Ei pidä paikkaansa, en allekirjoita yhtään. Olen itse erittäin köyhästä perheestä ja päinvastoin, olin säntillinen rahankäyttäjä pienestä asti. Muutaman markan omistaminen sai minut jo opettelemaan rahankäyttöä ja aina olen pärjännyt, myös opiskellessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä huvittavaa että ihmiset ei tajua että rahankäyttöön pätee sama kuin muidenkin asioiden opetteluun; rahankäyttöä oppii käyttämällä rahaa. Jos ei ole rahaa, ei sen käyttöä voi kummemmin opetella. Olen itse köyhästä perheestä, lapsena tai teininä ei ikinä saanut mitään ylimääräistä, enkä saanut ikinä vanhemmiltani rahaa ihan vaan että voisin huvitella ja ostaa sillä jotain. Kun muutin omilleni opiskelemaan, sain yhtäkkiä tilille opintotuen ja kuukauden opintolainan, se oli mulle ihan helvetin iso summa, monta sataa euroa. Tuntui että niin isolla summalla voi ostaa mitä vaan, en katsellut hintoja tai miettinyt sen enempää. Pari viikkoa myöhemmin tili näytti nollaa ja oli pakko miettiä että mitäs nyt. Pikkuhiljaa opettelin käyttämään rahaa, yritin budjetoida ja miettiä järkeviä valintoja. Heti jos tuli joku isompi meno, esim. hammaslääkäri tai talvitakin ostaminen (ei tarvitse kommentoida kirppareista tähän kohtaan mitään, ymmärrätte varmaan pointin) niin oltiinkin taas nollassa ja joutui suunnittelemaan kaiken uudestaan
Tämä on varmasti yksi syy siihen miksi huono-osaisuus periytyy. Ei osata käyttää sitä rahaa, koska rahaa ei ole ikinä ollut eikä ole voinut opetella ja miettiä järkevää budjetointia. Dokkarin tilanne ei mielestäni ollut ihan niin yksiselitteinen, että joo ollaan vaan laiskoja ja köyhiä kun poltetaan röökiä ja ryypätään ja maataan vaan sohvalla kun ei haluta mennä töihin. Perheen äidillä oli selvästi mt- ongelmia eikä vaikuttanut ihan työkykyiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä he olisivat oppineet toisenlaisen mallin, kun oma lapsuus ollut samanlaista?
Kun ihminen itsenäistyy, hän alkaa elää omanlaistaan elämää. Kuinka moni meistä muka elää samoin kuin vanhempamme?
Suurin osa. Tutkitusti. Trendit tietenkin muuttuu, mutta suurimman osan peruselämä ja arvot tulevat kotikasvatuksesta. Siksi tuollaiset tapaukset tarvitsisivat niin paljon ennaltaehkäisevää apua.
Tämä onkin mielenkiintoinen pointti. Itse olen oppinut harkitsevaisen rahankäytön vanhemmiltani. Mies taas käyttää rahaa kuten omat vanhempansa; jos jotain haluaa se on saatava heti vaikka osamaksulla. Minä olen ostanut osamaksulla vain puhelimen ja senkin maksoin mahd. isoissa erissä koron takia. Miehen sisarella on huonompi tuuri, koska on joutunut vippien vuoksi ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jeesus teidän kanssanne.
Olen itse hyvätuloinen töissä käyvä ihminen, enkä ole tuilla elänyt kuin hoitovapaalla (kotihoidontuki ja lapsilisä) ja opiskeluaikana.
Silti en voi ihmetellä sitä pahansuopuutta, joka varsinkin ketjun alusta kumpuaa.
Onko joku nyt oikeasti sitä mieltä, että vatsansa täyteen syömiseen on oikeus vain töissäkäyvillä?
Tai että jos joku polttaa, hän ei "oikeasti" ole köyhä ja tukien tarpeessa?
Empatiakyvyttömyys on kuulkaa syöpä, joka vie ennen pitkaa ilon elämästä.
Köyhyydellä - kun se jatkuu vuodesta toiseen ilman mitään mahdollisuutta koskaan pyristellä siitä ylös - vie helposti kyvyn tehdä pelkästään ja 100% rationaalisesti parhaita mahdollisia valintoja.
JOKAINEN IHMINEN TOIMII VÄLILLÄ NS. TYHMÄSTI, te itsekin!
Menee ja ostaa vaikkapa herkkua viikonlopuksi, kun on oikein tympeä olo ja kaipaa hetkeksi hemmottelua.
PS: erityisesti ihmettelen niitä vähävaraisia ihmisiä, jotka tuntuvat oikein kilpailevan siitä, kuka niukimmalla pärjää. Eikös se olisi ihan teidän oma etu tukea toisianne ja vaatia YHDESSÄ parempia tukia ja kohtelua? Siis sen sijaan, että jatkuvasti puukotatte toisianne selkään ylpeilemällä sillä, miten teidän perheenne elää pelkillä keitoilla (krutonkien kanssa tai ilman)??
Kuka on väittänyt syövänsä pelkkää keittoa? Keittopäivä pari kertaa viikossa tuo jo säästön ja oli ESIMERKKI.
Jokaisella on mahdollisuus pyrkiä ylös kohti parempaa. Meillä on ilmainen koulutus, kirjastoja löytyy joka kaupungista ja esimerkiksi työharjoittelun kautta voi päästä töihin. Itse olen 2 työpaikkaa saanut harjoittelun kautta, joten turha alkaa itkeä "Työnantajat kusettaa" virttä.
Sinä väitit, jos olet se ekalla sivulla keitoistaan meuhannut ja itseään jalustalle nostanut ihminen.
Kaikilla EI ole mahdollisuutta nousta. Pienellä sairaseläkkeellä kituuttavien tai vaikkapa viisikymppisen työttömäksi jääneen EI ole mahdollsuutta työllistyä ja päästä ns. lihapatojen ääreen.
Ärsyttää tuommoinen tyhmyys ja luulo, että kaikki Suomen köyhät = sinä. Kaikki Suomen köyhät eivät ole nuoria ja/tai työkykyisiä!!
Sitä paitsi, missä minä muka itkin virttä kusettavista työnantajista?