Ylellä nyt: dokumentti köyhyydestä
Ei voi taas kuin ihmetellä, että näillä köyhillä on varaa sadan kilon ylipainoon.
Tämä perheen rouva on kyllä sitä kokoluokkaa, että ei ihan porkkanoilla, kaalilla ja muilla halvoilla elintarvikkeilla ole massaa kerrytetty.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin juuri kasvissosekeitto lounasta varten 6 hengelle. Hinta 2,50 euroa. Kyllä se vaan niin saatanan kallista on.
Halpaahan se on. Mitä muuten syötte sen kanssa. Itselläni on kaksi urheilevaa lasta ja heillä keitot eivät juuri nälkää pidä. Sitten menee lisäksi valtavat vuoret leipää.
Kyllä se pitää, kun lusikoi 3-4 lautasellista. Toki ruisleipä on hyvä, terveellinen ja halpa lisä. Jälkiuunileipä on suosikkini. Päälle vaikka paputahnaa, niin saa proteiiniakin riittävästi. Ruokajuomaksi raikasta vettä.
"Raikasta vettä". Hyvä kun sanoit. Muuten kaikki olisivat juoneet seisonutta, tunkkaista vettä.
Eikös vettä pitäisi vähän seisottaa, että hapettuu ja mahdolliset epäpuhtaudet haihtuvat :D
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi maksaa 156€/kk jos polttaa askin päivässä. Vuodessa 1872€ ! Se on sitten ruuasta pois. Turha valittaa ettei ole varaa syödä kunnolla.
Tuolla tupakkaan menevällä summalla söisi jo todella paljon paremmin. Toinen säästökohde on turha mässäily sipseillä+juomilla sekä muulla mätöllä.
Hedelmät, kasvikset ja ruuan raaka aineet ovat halpoja kun tekee itse. Saa terveellisempää ja enemmän kuin valmis einekset, jotka ovat kalliita määräänsä nähden.
Tekemällä esm. jauheliha-makaronilaatikkoa saa ison padan muutamalla eurolla. Lopun voi pakastaa annoksiin. Hernekeittoa ison kattilallisen pussillisella kuivia herneitä (72 senttiä ohje pussissa) lisää siihen palan palvilihaa ja porkkanoita tai muita juureksia, muutaman euron luokkaa hinnaltaan. Voi syödä pari päivää ja loput taas pakasteeksi.
Puolukoita pussillinen+ mannaryynejä = puolukkapuuro jälkiruuaksi tai välipalaksi.
Kyllä sitä kunnollista ruokaa saa todella edullisesti jos vain viitsii/haluaa. Helpompihan kuitenkin mennä jonoon odottamaan ruokakassia kuin tehdä itse sekä valmistaa ruokiaan....
Se nyt on tietenkin jokaisen oma valinta, ostaako sipsejä vai papuja ja juureksia. Ei niitä rahoja ole korvamerkitty mitään terveysruokia varten. Tietysti on hölmöä valittaa, ettei ole "varaa" terveelliseen ruokaan, jos ostelee sipsejä, tupakkaa tms.
Todennäköistä kuitenkin on, että tällaisen valinnan tehneet ihmiset eivät kaipaa ruoka-, penninvenytys-, ym. marttailuohjeita. Vastaus "ei ole varaa" vihanneksiin tai "ei ole aikaa" liikuntaan saattaa tulla suusta tietyissä sosiaalisissa tilanteissa, koska niin kuuluu sanoa. Jos jollekin terkkarille sanoo että syön mielummin sipsejä eikä kiinnosta liikunta, niin pahimmassa tapauksessa on lastensuojeluilmo edessä ihan vain siksi että on epäilyttävää puhua noin epäkorrektisti. Jos on lihava, pitää olla laihiksella, jos ei liiku, pitää keksiä syitä miksei liiku jne.
Tosiasiassa on jokaisen ihan oma asia, jos haluaa syödä sipsejä, polttaa tupakkaa, olla ylipainoinen ja vältellä liikuntaa. Jokainen on myös oikeutettu työttömyys- ym. tukiin riippumatta siitä, osteleeko papuja vai sipsejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin juuri kasvissosekeitto lounasta varten 6 hengelle. Hinta 2,50 euroa. Kyllä se vaan niin saatanan kallista on.
Halpaahan se on. Mitä muuten syötte sen kanssa. Itselläni on kaksi urheilevaa lasta ja heillä keitot eivät juuri nälkää pidä. Sitten menee lisäksi valtavat vuoret leipää.
Kyllä se pitää, kun lusikoi 3-4 lautasellista. Toki ruisleipä on hyvä, terveellinen ja halpa lisä. Jälkiuunileipä on suosikkini. Päälle vaikka paputahnaa, niin saa proteiiniakin riittävästi. Ruokajuomaksi raikasta vettä.
"Raikasta vettä". Hyvä kun sanoit. Muuten kaikki olisivat juoneet seisonutta, tunkkaista vettä.
Eikös vettä pitäisi vähän seisottaa, että hapettuu ja mahdolliset epäpuhtaudet haihtuvat :D
Juo nyt kuumana hellepäivänä laimeeta huoneenlämpöistä vettä, huhhuhh! Huono olohan siitä tulee. Raikasta sen olla pitää! 🤤
Kokkina ei pysty tekemään terveellistä ruokaa halvalla??? Nää niitä opittuja asenteita, joista on niin vaikea päästä eroon, vaikka joku vieressä sanoisi, että älä osta rasvaisia voitaikinalevyjä vaan samalla rahalla saat kevyempää ja terveellisempää herkkua. Kaikin puolin hitaalla käyvä perhe, viinaa varten nostettiin 200 € rahaa. En tiedä kuinka monella työssä käyvällä on vara laittaa humputteluun noin paljon rahaa, ei mulla ainakaan eikä tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Te ette ole köyhässä perheessä kasvaneita kun ette tajunneet dokymentista mitään. Syyttöminä köyhyyteen minä tuota nuorta paria pidin koska he ovat saaneet mallin elämiseen kotoa. Pitäisi opettaa erilainen elämisen malli, asenteet yms.
Siihen auttaisi jonkinlainen opiskelu! Elämään tulee uusia näkökulmia. Dokkari oli vuodelta 2012, mitähän heille nyt kuuluu, olisi mielenkiintoista kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupea leipomaan.
Eikös tuossa ollut rasitteena vielä sellainen mielenterveysongelmainen isoäiti? Vai onko sama dokkari? Tavarapaljouteen vielä sen verran, että köyhät hankkivat paljon halvempaa rojua, että voivat ostaa edes jotain. Olisi tietysti fiksumpaa säästää ja olla ostamatta ja sitten tehdä järkeviä (kalliimpia) hankintoja. Mutta kuinka moni täälläkää pystyy olemaan monta kuukautta "ostoslakossa" ostamatta mitään? Niin että se joka sanoi, ettei kommentoijat täällä ymmärrä köyhyydestä ja köyhyyden olemuksesta mitään, oli aivan oikeassa. Tupakoitsijat tietävät, kuinka vaikea siitä tavasta on päästä eroon jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupea leipomaan.
Niin. Leipase jotain ja pyöräytä keitto, johon survaiset lihaa...
tosi kuin vesi kirjoitti:
Surullista, antaisin heti rahaa jos olisi.
Älä anna rahaa, osta heille mieluummin pari kartsaa röökiä, sinne ne rahat muutenkin menee.
Samsim kirjoitti:
Jessus, mitä ohjelmia tehdään! Minua suutuutti toi terkkari. Oikeastiko ne vaan nyököttää ja eivät uskalla sanoa tosiasioita?
Ja tällaiset perheet ovat tulevaisuuden toivo? Jos se perheenäiti näkee itseänsä telkkarista, ehkä hänen asenteet muuttuu.
Äiti oli ollut normaalipainoinen lapsi noin murrosikään saakka, valokuvista päätellen ja murrosiän vaiheilla oli alkanut lihominen. Limsaa, sipsejä ym roskaruokaa varmaan ja mikään ei ollut muuttunut kuvaukseen mennessä. Elintavat voi opetella vaikka on köyhä ja luulis, että köyhän juuri pitääkin miettiä mitä suuhunsa laittaa. Elämänhallinta oli hakusessa ja pysyykin noilla tavoilla. Olisi hyvä tietää, mitä pariskunnalle kuuluu nyt, kun kuvauksesta aikaa nelisen vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa ollut rasitteena vielä sellainen mielenterveysongelmainen isoäiti? Vai onko sama dokkari? Tavarapaljouteen vielä sen verran, että köyhät hankkivat paljon halvempaa rojua, että voivat ostaa edes jotain. Olisi tietysti fiksumpaa säästää ja olla ostamatta ja sitten tehdä järkeviä (kalliimpia) hankintoja. Mutta kuinka moni täälläkää pystyy olemaan monta kuukautta "ostoslakossa" ostamatta mitään? Niin että se joka sanoi, ettei kommentoijat täällä ymmärrä köyhyydestä ja köyhyyden olemuksesta mitään, oli aivan oikeassa. Tupakoitsijat tietävät, kuinka vaikea siitä tavasta on päästä eroon jne.
Minä olen entinen tupakoija ja olen helposti puolivuotta ostamatta mitään uutta (pl. Tietysti ruoka ja jos lapsella ei ole enää mitään päälle sopivaa) olen siis täydellinen 👌
Vierailija kirjoitti:
No aivan helposti voi olla useammankin kuukauden ostolakossa ostamatta mitään muuta kuin ruokaa ja kasvaville lapsille vaatteita. Ei siihen tarvita edes mitään lakkoa,ei vaan ole tapana ostella ostamisen ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Te ette ole köyhässä perheessä kasvaneita kun ette tajunneet dokymentista mitään. Syyttöminä köyhyyteen minä tuota nuorta paria pidin koska he ovat saaneet mallin elämiseen kotoa. Pitäisi opettaa erilainen elämisen malli, asenteet yms.
Jokaisella on vastuu omasta elämästä. Vanhemman tehtävä on tukea ja kannustaa lasta. Itse olen todella köyhästä perheestä, tosin mitään sosiaalitukia( lapsilisän lisäksi ) vanhemmat eivät hakeneet, koska se koettiin häpeälliseksi. Äitini oli todella luova pennin venyttämisessä ja koulunkäyntiin kannustettiin. Kouluttautumisen kautta riuhtaisin itseni pois köyhyyden kierteestä.
Mistä he olisivat oppineet toisenlaisen mallin, kun oma lapsuus ollut samanlaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi maksaa 156€/kk jos polttaa askin päivässä. Vuodessa 1872€ ! Se on sitten ruuasta pois. Turha valittaa ettei ole varaa syödä kunnolla.
Tuolla tupakkaan menevällä summalla söisi jo todella paljon paremmin. Toinen säästökohde on turha mässäily sipseillä+juomilla sekä muulla mätöllä.
Hedelmät, kasvikset ja ruuan raaka aineet ovat halpoja kun tekee itse. Saa terveellisempää ja enemmän kuin valmis einekset, jotka ovat kalliita määräänsä nähden.
Tekemällä esm. jauheliha-makaronilaatikkoa saa ison padan muutamalla eurolla. Lopun voi pakastaa annoksiin. Hernekeittoa ison kattilallisen pussillisella kuivia herneitä (72 senttiä ohje pussissa) lisää siihen palan palvilihaa ja porkkanoita tai muita juureksia, muutaman euron luokkaa hinnaltaan. Voi syödä pari päivää ja loput taas pakasteeksi.
Puolukoita pussillinen+ mannaryynejä = puolukkapuuro jälkiruuaksi tai välipalaksi.
Kyllä sitä kunnollista ruokaa saa todella edullisesti jos vain viitsii/haluaa. Helpompihan kuitenkin mennä jonoon odottamaan ruokakassia kuin tehdä itse sekä valmistaa ruokiaan....
Se nyt on tietenkin jokaisen oma valinta, ostaako sipsejä vai papuja ja juureksia. Ei niitä rahoja ole korvamerkitty mitään terveysruokia varten. Tietysti on hölmöä valittaa, ettei ole "varaa" terveelliseen ruokaan, jos ostelee sipsejä, tupakkaa tms.
Todennäköistä kuitenkin on, että tällaisen valinnan tehneet ihmiset eivät kaipaa ruoka-, penninvenytys-, ym. marttailuohjeita. Vastaus "ei ole varaa" vihanneksiin tai "ei ole aikaa" liikuntaan saattaa tulla suusta tietyissä sosiaalisissa tilanteissa, koska niin kuuluu sanoa. Jos jollekin terkkarille sanoo että syön mielummin sipsejä eikä kiinnosta liikunta, niin pahimmassa tapauksessa on lastensuojeluilmo edessä ihan vain siksi että on epäilyttävää puhua noin epäkorrektisti. Jos on lihava, pitää olla laihiksella, jos ei liiku, pitää keksiä syitä miksei liiku jne.
Tosiasiassa on jokaisen ihan oma asia, jos haluaa syödä sipsejä, polttaa tupakkaa, olla ylipainoinen ja vältellä liikuntaa. Jokainen on myös oikeutettu työttömyys- ym. tukiin riippumatta siitä, osteleeko papuja vai sipsejä.
Lisään tähän kommenttiini vielä sen verran, että itse en siis ole elänyt tuilla ja olen hyvätuloinen. Tuhlaan reippaasti rahaa kaikenlaiseen ns. turhaan eli en juurikaan laita itse ruokaa, ostan kaiken valmiina jne. Usein saan "säästövinkkejä" tyyliin "ajattele jos ostaisitkin hyviä raaka-aineita, ja näin helposti laittaisit"... Näitä vinkkejä saa pyytämättä siitä huolimatta, että en ole köyhä (tosin en tuloistani puhukaan) ja matemaattiselta alalta valmistuneena osaan todellakin laskea, kuinka paljon säästäisin jos tekisin itse.
Tuohon köyhän perheen tapaukseen tämä liittyy sen verran, että mielestäni millään säästövinkeillä ei ole tuossa tilanteessa merkitystä. Varsinkin kun on kyse noin nuorista aikuisista, niin oikea vinkki ei ole se miten oppia venyttämään penniä, jotta tuet riittää. Suurin osa kyllä tietää miten penniä venytetään, sitä ei vain haluta tehdä eikä sillä edes päästä köyhyydestä. Oikea ratkaisu köyhyydestä pääsyyn on tulojen kasvattaminen työn avulla ja siihen auttaa esim. oikea koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aivan helposti voi olla useammankin kuukauden ostolakossa ostamatta mitään muuta kuin ruokaa ja kasvaville lapsille vaatteita. Ei siihen tarvita edes mitään lakkoa,ei vaan ole tapana ostella ostamisen ilosta.
Näin on, mikä pakko sitä on mitään muuta ostaa kuin lapselle vaatteita ja joulu- ja synttärilahja lapselle. Ei tarvitse ostaa halpaa eikä kallista, jos kaikki kodin perusjutut on olemassa. Lisäksi tarvittaessa alennusmyynnistä aikuisille kenkää ja muuta vaatetta. Mitä muuta tarvitsee? Kirjastosta voi lainata ilmaiseksi kirjoja sekä lapselle että aikuisille.
Saattaa olla köyhäläski syndrooma (hallituksen vika tietenkin)
Vierailija kirjoitti:
Mistä he olisivat oppineet toisenlaisen mallin, kun oma lapsuus ollut samanlaista?
Kun ihminen itsenäistyy, hän alkaa elää omanlaistaan elämää. Kuinka moni meistä muka elää samoin kuin vanhempamme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupea leipomaan.
Niin. Leipase jotain ja pyöräytä keitto, johon survaiset lihaa...
Hävitä turha krääsä, petaa peti, ota tutti pois lapselta, juota lapselle maito mukista! Me muut ollaan niiiin hyviä neuvomaan :D