Mikä on törkein tapa, jolla joku on yrittänyt (ilmaisiksi) hyötyä ammatistasi / harrastuksestasi / osaamisestasi tms?
Tällainen ketju oli joskus täällä, joten aloitetaas uusi. :)
Kommentit (355)
Olen sähkömies(nainen). Vähän väliä pyydetään "ihan paria pikkujuttua" kuten esim. laittamaan kesämökkiin sähköt. Suuttuvat kun selitän etten saa vastuusyistä tehdä vapaa-ajalla. Kukas sitten korvaa jos mökki palaa? Ei mene jakeluun, ei.
Ex-mieheni on rakennusalalla ja voi sitä talkookutsujen määrää mitä tuli jatkuvalla syötöllä.. Lopulta oli pakko suoraan sanoa että kun viikolla tekee pitkää työpäivää niin viikonloppuna ei viitsi tehdä sitä samaa kavereille ilmaiseksi. Eikä lainata kalliita työkaluja ja laitteita.
Vierailija kirjoitti:
Asutaan maalla ja meillä on lypsykarjaa. Lähistön mökkiläiset kuvittelevat, että tilamme on jonkinlainen seikkailupuiston ja maatilamatkailutilan välimuoto, jonne voi tuoda lapset aamulla pihaan ja lähteä itse lähikaupunkiin shoppailemaan sillä aikaa kun minä hoidan lapset. Kun niistä on seuraa meidän maalaislapsille, joilla ei ole kavereita lähellä. Ongelmana on se, että meidän lapset tekee tilan töitä, ei ne jouda leikkimään 3-5 v lasten kanssa pihalla saati keksimään näille tekemistä. Pahimmillaan on navetalle tuotu vaippaikäinen aamulla klo 6.00 ja tuoja on todennut, että kun meidän Maikku-Irmeli ei saanut unta, niin tultiin lehmiä katsomaan. Sitten se aikuinen menee navetan toimistoon (jossa on tietokone) ja jättää lapsen ihastelemenaan vasikoita. Hetken kuluttua aikuinen huutelee, että mikä on verkon salasana...
Soita johonkin sossuun ja ilmoita, että vanhemmat on jättäneet tänne lapsensa heitteille, kun seuraavan kerran kysymättä dumppaavat lapsensa teille.
Vierailija kirjoitti:
Atk-ala oli ennen vakio, jos tiesit vähän jotain koneista, tulepa ajelemaan 100 km ja selvittämään ongelma, saat palkaksi kahvit ja keksejä. Mun miehen vakio siskonsa kanssa. Nyt tähän hommaan joutuu vävyt.
Ja sitten, kun kone hajoaa kahden vuoden päästä, syytetään sitä atk-alan ihmistä. "Mitä sä sillon teit tälle koneelle, ku nyt tää on ihan jumissa."
Kerran korjasin tuttavan koneen ja tuttava sen jälkeen imutteli koneen täyteen torrentteja/mitä nyt ikinä netistä löysikään ja niiden mukana sitten kiitettävä määrä vakoiluohjelmia sekä viruksia. Soitti sen jälkeen kiukkuisena mulle, että olen hajottanut hänen koneensa, kun se on ihan jumissa ja että mun pitää se korvata ja ostaa hänelle uusi kone.
Eipä ole tullut korjailtua kenenkään koneita sen jälkeen.
Olen ammatiltani erityisopettaja, ja olen koko urani ajan saanut torjua "ystävänpalveluksia":
Milloin toivotaan että pitäisin erinäisissä sukujuhlissa päiväkerhoa/lastenhoitoa/eskaria sekalaiselle laumalle lapsia, välillä pitäisi "vähän vilkaista" jonkun pirjopetterin matikan/enkun/äikän/ranskan/biologian/younameit koetta/kotitehtävää eli käytännössä tehdä se tämän usein ko. homman kerran reputtaneen kersan puolesta, ja sitten on tietysti nämä lausuntojen vonkaajat "Koulun mielestä mattimarketta on erityistuen tarpeessa mutta sähän voisit naapurina kertoa että hän on vaan vilkas ja persoonallinen lapsi. Sekin opettajan pureminen oli vaan sellaista hellyyden hakemista!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun kaverini kertoi tämän: hän oli ompelija aloittelemassa omaa toiminimeä, siis yritti elää sillä. Hän lyhensi erään sukulaisen auorat housut, niin maksaja antoi palkaksi sulkaalevyn.
Olisiko hän ollut valmis maksamaan verot jos olisi saanut vaikka 20e.
Miten niin vaikka 20e? Työstä maksetaan yrittäjän määrittelemä hinta, joka sisältää verot ja muut kulut.
Lahkeen lyhennykseen menee vartti.
Menee mikä menee. Joka tapauksessa yrittäjä itse määrittelee hintansa, ei niin että asiakas antaa itse valitsemansa pienen vaivanpalkan.
Nimenomaan. Otin vähän aikaa sitten pienen tatuoinnin ja sen tekemiseen meni noin 1-2 minuuttia ja kaiken kaikkiaan (kuvan asettelu, kaikki ne hygieniajutut, tatuointikoneen valmistelu jne.) vierailu tatuointipuodissa kesti noin vartin ja hintaa sille tuli 50€ (minkä artisti kertoi ennen hommiin ryhtymistä). Ei olisi tullut mieleenkään ryhtyä tinkimään vaikka 50€ vartin työstä saattaakin kuulostaa paljolta (mitä se ei kuitenkaan ole kun ottaa huomioon yrittäjälle tatuoimisesta aiheutuvat kulut, tilavuokrat jne.).
En tajua miksi sukulaisen tai ystävänkään pitäisi ottaa takkiin tekemällä puoli-ilmaiseksi tai ilmaiseksi töitä joista kuuluu saada palkka.
Miettikääs jos kaikki teettäisivät ompeluun, lakiasioihin, valokuvaukseen, kynsien laittamiseen, hiustenleikkuuseen jne. liittyvät juttunsa sukulaisilla tai puolitutuilla puoli-ilmaiseksi, mitenköhän näille aloille silloin kävisi? Kenellekään ei enää riittäisi tarpeeksi täyden hinnan maksavia asiakkaita että yritystä kannattaisi pitää pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa työskentelevät ihmiset ei taida päästä tästä eroon edes aikuisena, vaan oletetaan että tottakai ne lapsia vahtii, kun muut pitävät hauskaa. Tai ainakin näin luulisin.
Mun ystävä on LTO, päiväkotitöissä. Heidän häissään muutama sukulainen odotti, että morsian olis ottanut vastuun lapsista juhlan ajaksi, että vanhemmat sais syödä rauhassa!
Soitan klarinettia. Joka vuosi aina joku tyhmä kehtaa pyytää soittamaan sitä juhliin tai tilaisuuksiin. Kahvi-ja ruokapalkalla tietenkin. Kerran eräs sukulainen halusi että opettaisin ilmaiseksi hänen kersalleen soittoa. Suuttui kun sanoin että ei käy.
Olen "hyvä eletroniikan kanssa" (eli osaan käyttää puhelintani ja tietokonettani ihan hyvin ja googlaan virhe viestit) niin tietenkin tiedän mistä sen euron älypuhelimen voi hakea minkä ostit facbookissa.
sukulainen:"Tämä tietokone sanoo error 404 tule korjaamaan"
minä:"404 tarkoittaa että tietoa ei löytynyt"
sukulainen:"Tämä selain taitaa olla tämän herjan takana"
minä:"Kirjoititko url osoitteen väärin vai painoitko jotain linkkiä?"
sukulainen:"Tule nyt paikalle ei tästä tule muuten mitään"
Minä sitten menen.
minä:"Kirjoitit url osoitteen väärin"
sukulainen:"Tämä teknologia osaa olla tyhmää kun ei voi pientä virhettä kestää"
Missä menee hyväksikäytön raja? Kyllähän toisen ammatista puhua saa, mutta onko jo neuvon pyytäminen hyväksikäyttöä?
Onko väärin pyytää ompelijaa kertomaan, miten jonkin ompelisi taskun tai rakennusmiestä kertomaan, miten jonkun kohdan tekisi? Meneekö hyväksikäytön raja siinä, että pyytää toista tekemään jotain puolestaan, vaikka kyse olisi viiden minuutin hommasta? Vai meneekö raja siinä, että tarvitsen ammattilaisen, mutta en vain viitsi maksaa?
Mun hyvä ystävä on sisustusssuunnittelija. Tää Marco, tv.stä tuttu, sanoi kun käy kylässä, on tapettikirjat esillä, puolivahingossa .
Tein samoin, hain maalinäytteitä, kangastilkkuja. Ystäväni tuli kylään, kaikki olohuoneen pöydällä ja sanoin näin nämä kerätään pois.
Tästä on tullut meillä vitsi.
Entinen naapuri on mm maalari. Meidän vitsiksi tuli, kun sanoin aina kun tulivat kylää,n, älä ota haalareita mukaan.
Mm maalari antoi lahjaksi olohuoneen maalauksen, sen lunastin vasta kun maalarin vaimo oli vakuuttanut se on lahja. Oikeesti.
Olen kuvataiteilija ammatiltani ja kahdesti eri tuttu kysynyt voinko toimia heidän "haamumaalarina",eli suomeksi myydä tai vielä parempi antaa joku duunin jonka voi sitten esitellä omana taidonnäytteenä.Mikä tahansa olisi kelvannut,kun lahjaksi kiire : D enkä ole edes erityisesti taidemaalari vaan graafikko.En ofc suostunut
M20
Sipilä teki kiky sopimuksen jonka takia duunareiden on tehtävä 24 tuntia palkatonta työtä vuodessa työnantajalle. Voiko enää pahemmin duunaria hyväksikäyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun kaverini kertoi tämän: hän oli ompelija aloittelemassa omaa toiminimeä, siis yritti elää sillä. Hän lyhensi erään sukulaisen auorat housut, niin maksaja antoi palkaksi sulkaalevyn.
Miten niin vaikka 20e? Työstä maksetaan yrittäjän määrittelemä hinta, joka sisältää verot ja muut kulut.
Menee mikä menee. Joka tapauksessa yrittäjä itse määrittelee hintansa, ei niin että asiakas antaa itse valitsemansa pienen vaivanpalkan.
Vartissa voi saada aika persoonalliset lahkeenlyhennykset, nin että onnea vain! Ei todellakaan riitä vartti! Ompelukoneen esillelaitto, jos ei ole esillä valmiiksi. Mahdollinen lankojenlaitto, jos ei ole sopivat koneessa. Oikean mitan mittaaminen ja merkkaaminen lahkeisiin. Housujen lyhennyskohdan neulaaninen. Jos upslaakihousut, niin iso työ! Jos ihan suoratkin, niin lahkeiden takaosa pitäisi jättää hiukan etuosaa pidemmäksi. Siis se varsinainen ompelu. Lahkeiden silitys mieluiten prässäämällä!
Vartissa "ei tuu takkie, tulloo housut, ei tuu housuja, tulloo kukkaro, ei tuu kukkaroa, tulloo paska lopputulos"!
Yrittäjällä on luultavasti koneet jo esillä, ja langat vaihtaa alle minuutissa (sis. myös saumurin) jos on oikean värinen alalanka valmiiksi puolattuna. Helpon lahkeiden lyhennyksen tekee kyllä vartissa, mutta vaikeampaan voi mennä paljon enemmänkin aikaa. Joka tapauksessa työ hinnoitellaan yrittäjän omien hinnoitteluperiaatteiden mukaisesti, ja jos joku haluaa maksaa suklaalevyllä, se on kiva bonus rahan lisäksi, ei sen korvaajaksi.
Mä olen valokuvaaja ja aina pitäisi kuvata palveluksena kaikki kaikkien puolituttujenkin häät ja rippijuhlat. Läheisten häitä olen kuvannut ja ilmoittanut, että se on lahjani heille. Vaikka mut on kutsuttu vieraaksi sinne häihin, niin ei kukaan meinaa ymmärtää, kuinka paljon mulla menee aikaa niiden kuvien jälkikäsittelyyn, ajatellaan, että se on mulle vaan mukavaa ja siinähän se kuvailu menee samalla. Ei se ole mukavaa, kun en pysty keskittymään itse juhlimiseen, kun tunnen olevani töissä vapaa-ajalla. Lisäksi mun pitää raahata kaikki kuvaustarvikkeet mukana, ei se niin mene, että mulla on mukana vain järkkäri, joka roikkuu kaulasta. Koko ajan pitää olla tarkkana, mitä ympärillä tapahtuu, ei voi osallistua esim. Morsiuskimpun heittoon, kun se pitää kuvata.
Vierailija kirjoitti:
Missä menee hyväksikäytön raja? Kyllähän toisen ammatista puhua saa, mutta onko jo neuvon pyytäminen hyväksikäyttöä?
Onko väärin pyytää ompelijaa kertomaan, miten jonkin ompelisi taskun tai rakennusmiestä kertomaan, miten jonkun kohdan tekisi? Meneekö hyväksikäytön raja siinä, että pyytää toista tekemään jotain puolestaan, vaikka kyse olisi viiden minuutin hommasta? Vai meneekö raja siinä, että tarvitsen ammattilaisen, mutta en vain viitsi maksaa?
Vaikea sanoa, riippuu niin paljon kysyjän asenteesta sekä henkilöiden keskinäisistä väleistä. Ihmiselle, jonka kanssa on muutenkin paljon tekemisissä, on ihan ok antaa muutama vinkki kahvittelun lomassa, kun taas oletus että toinen tekisi ilmaiseksi sitä, mistä muuten saisi palkkaa, menee jo törkeäksi. Varsinkin, jos pyytäjä on yhteydessä vain ilmaisen työn vuoksi. Itse teen mielelläni vaihtokauppoja, eli vastineeksi avusta toinen tekee jotain sellaista minkä itse osaa paremmin tai tulee vaikka muuttoavuksi. Annan myös mielelläni työpanokseni vaikkapa hää- tai synttärilahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, älä sitten kysy muita tekemään sitä kun niin helppoa on.. Ja välineet hankittuna...
Vierailija kirjoitti:
Olen "hyvä eletroniikan kanssa" (eli osaan käyttää puhelintani ja tietokonettani ihan hyvin ja googlaan virhe viestit) niin tietenkin tiedän mistä sen euron älypuhelimen voi hakea minkä ostit facbookissa.
sukulainen:"Tämä tietokone sanoo error 404 tule korjaamaan"
minä:"404 tarkoittaa että tietoa ei löytynyt"
sukulainen:"Tämä selain taitaa olla tämän herjan takana"
minä:"Kirjoititko url osoitteen väärin vai painoitko jotain linkkiä?"
sukulainen:"Tule nyt paikalle ei tästä tule muuten mitään"
Minä sitten menen.
minä:"Kirjoitit url osoitteen väärin"
sukulainen:"Tämä teknologia osaa olla tyhmää kun ei voi pientä virhettä kestää"
Unohdin mainita niistä töistä joihin tarvitaan paljon työtä pitääkseen ne yllä.
sukulainen:"Minun poikani haluaa meine crack serverin"
minä:"Ei sellaista kovin helposti tehdä ja ylläpito on vaikeaa"
sukulainen:"Hän haluaisi niin kovasti sellaisen"
minä:"En tiedä meine crackistä tarpeeksi"
sukulainen:"Etkö ole hyvä koneiden kanssa?"
minä:"Osaan pers asiat, mutta tuo ei niihin kuulu"
sukulainen:"En halua hänelle tuottaa pettymystä ja saisit kahviakin"
minä:"En osaa"
Navetan lupakuvia en nyt ihan usko pyydettävän. Se on investointina 3-4 milj. euron luokkaa ja yleensä ne kuvat saa aika lailla helposti neuvonnan kautta (ProAgria) tai sitten hankinta tehdään kokonaispakettina yhteistyössä robotintoimittajan kanssa.